رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

نقد فیلم سوغات فرنگ ساخته کامران قدکچیان

سوغات فرنگ
فیلم محصول سال 2005
سوغات فرنگ فیلمی است ساختهٔ کامران قدکچیان با بازی رامبد جوان، شیلا خداداد و مجید صالحی، محصول سال ۱۳۸۵.
تاریخ اکران اولیه: ۲۰۰۵ م.
کارگردان: کامران قدکچیان
بازیگران
رامبد جوان
شیلا خداداد (فرشته سازگار)
آناهیتا نعمتی
///////////////////////////////////////////////
سوغات فرنگ (فیلم ۱۳۸۵)
کارگردان     کامران قدکچیان
تهیه‌کننده     عبدالله علیخانی
نویسنده     حسین انصاریان
بازیگران     رامبد جوان
مجید صالحی
شیلا خداداد
حسام نواب صفوی
آناهیتا نعمتی
سیروس ابراهیم‌زاده
فیلم‌برداری     رضا بانکی
مدت زمان
    ۹۰ دقیقه
کشور     ایران
زبان     فارسی

سوغات فرنگ فیلمی است ساختهٔ کامران قدکچیان با بازی رامبد جوان، شیلا خداداد و مجید صالحی، محصول سال ۱۳۸۵.

خلاصه داستان

فرشته سازگار (شیلا خداداد) و همسرش فرهاد (حسام نواب صفوی) به ایران بازمی‌گردند. فرشته در فرودگاه متوجه می‌شود که همسرش در ایران زن و بچه داشته و متهم به کلاهبرداری است. او با یک راننده تاکسی به نام فریدون آشنا می‌شود و فریدون به گمان این که او دختری خارجی است، فرشته را با خود به خانه می‌برد...
بازیگران

 رامبد جوان
 مجید صالحی
 شیلا خداداد
 حسام نواب صفوی
 آناهیتا نعمتی
 سیروس ابراهیم‌زاده
 رابعه اسکویی
 محسن قاضی مرادی
 شیوا خنیاگر
 سعید پیردوست
 ملکه رنجبر
 مهوش وقاری
 مصطفی راد
 کیاوش مالکی
 سعید کریمی




رها ماهرو : خوانندگان عزیز سایت رها ماهرو ، لطفا نظر و نقدتان را درباره فیلم کمدی سوغات فرنگ به کارگردانی کامران قدکچیان برای ما بنویسید و بفرستید .





سوغات فرنگ - Souvenir Europe

فرشته پس از ۱۲ سال دوری به همراهی شوهرش فرهاد که به تازگی با هم ازدواج کرده اند به ایران بازمی گردد و وی در بدو ورود متوجه می شود که ...
///////////////////////////////////////////////
فیلم سوغات فرنگ با لینک مستقیم

موضوع فیلم سوغات فرنگ : اجتماعی
مدت زمان فیلم : ۹۰ دقیقه
محصول فیلم : کشور ایران
سال ساخت فیلم : ۱۳۹۲
کارگردان فیلم ایرانی سوغات فرنگ : کامران قدکچیان
بازیگران فیلم : رامبد جوان ، مجید صالحی ، شیلا خداداد ، حسام نواب صفوی ، آناهیتا نعمتی ، سیروس ابراهیم‌زاده ، رابعه اسکویی ، محسن قاضی مرادی ، شیوا خنیاگر ، سعید پیردوست ، ملکه رنجبر ، مهوش وقاری ، مصطفی راد
خلاصه داستان فیلم سوغات فرنگ : فرشته سازگار (شیلا خداداد) و همسرش فرهاد (حسام نواب صفوی) به ایران بازمی‌گردند. فرشته در فرودگاه متوجه می‌شود که همسرش در ایران زن و بچه داشته و متهم به کلاهبرداری است. او با یک راننده تاکسی به نام فریدون آشنا می‌شود و فریدون به گمان این که او دختری خارجی است، فرشته را با خود به خانه می‌برد…
///////////////////////////////////////////////
سوغات فرنگ ( ۱۳۸۵ )
[سوغات فرنگ ]      کارگردان :
 کامران قدکچیان
   
 

خلاصه داستان : فرشته سازگار همراه همسرش فرهاد، از خارج وارد تهران می شود....

نام     ...     نقش
۱ - رامبد جوان     ....    
۲ - مجید صالحی     ....    
۳ - شیلا خداداد     ....    
۴ - سیدحسام نواب صفوی     ....    
۵ - آناهیتا نعمتی     ....    
۶ - سیروس ابراهیم زاده     ....    
۷ - رابعه اسکویی     ....    
۸ - محسن قاضی مرادی     ....    
۹ - شیوا خنیاگر     ....    
۱۰ - سعید پیردوست     ....    
۱۱ - ملکه رنجبر     ....    
۱۲ - مهوش وقاری     ....    
۱۳ - مصطفی راد     ....    
۱۴ - کیاوش مالکی     ....    
۱۵ - سعید کریمی     ....    
       
مشخصات دیگر فیلم
 
مدت فیلم     ....     90 دقیقه
کشور     ....     ایران
زبان     ....     فارسی
رنگ     ....     رنگی
صدا     ....     Mono

///////////////////////////////////////////////
گزارش نشست پرسش و پاسخ با عوامل فیلم «سوغات فرنگ»


 

عوامل تولید فیلم سینمایی "سوغات فرنگ" شامل کامران قدکچیان کارگردان، مجید صالحی، آناهیتا نعمتی و حسام نواب صفوی بازیگر، عبدالله علیخانی تهیه کننده و حسن انصاریان فیلمنامه نویس برای نشست نقد و بررسی این فیلم در خبرگزاری "مهر" حضور پیدا کردند و هریک در مورد سوالات مطرح شده نظرات خود را ارائه کردند. در این گزارش نظرات هر یک از عوامل ذکر شده را میخوانید.

کامران قدکچیان

در ابتدای این نشست قدکچیان با بیان اینکه شکل کلی فیلم و داستان آن تاحدودی کلیشه ای به نظر می رسد، گفت:« در همه ژانرها نوعی کلیشه وجود دارد. زیرا هر گونه سینمایی از مولفه های مشخص و به نسبت ثابتی استفاده می کند. فیلم "سوغات فرنگ" نیز بر اساس سینمای کمدی - اجتماعی فرمول خاص خود را دارد و از قواعد مشخصی پیروی می کند. آنچه اهمیت زیادی دارد اینکه فیلمساز از مولفه ها و شاخص های مورد نظر بتواند اثری سالم و مناسب دربیاورد.»

وی درباره میزان ارتباط این فیلم با مخاطب به خصوص در شرایط کنونی که فیلم های کمدی زیادی در حال اکران هستند، خاطرنشان کرد: « وظیفه هنرمند خلق اثر است، به گونه ای که جامعه بتواند آن را درک کند و از نگاه بیننده قابل پذیرش باشد.

هنرمند به برقراری ارتباط با مخاطب اهمیت زیادی می دهد، مگر اینکه شرایط و نگاه جامعه تغییر کند. در دهه 70 مردم با فیلم های ملودرام بیشتر ارتباط برقرار می کردند و ساخت این گونه آثار در بین سینماگران گسترش پیدا کرد. فیلم سینمایی "نرگس" از جمله این نوع آثار است. اما این ژانر تا جایی پیش رفت که مخاطب آن را در یک دوره زمانی خاص پس زد و فیلم های طنز و کمدی و مفرح بیشتر مورد استقبال تماشاگران قرار گرفتند و این نوع فیلم ها در زمره آثار تجاری محسوب می شوند.»

این کارگردان در خصوص اینکه موسیقی فیلم چندان فراگیر و جذاب نبوده و جای پرداخت بیشتری داشته توضیح داد:« من از بابت اینکه موسیقی فیلم شنیده نمی شود، بسیار خوشحالم. چون موسیقی فیلم به شرطی خوب است که با تار و پود اثر تنیده شود و به تنهایی شنیده نشود. اما اگر از بابت اینکه موسیقی با ژانر و فرم اثر همخوانی و هماهنگی چندانی ندارد، این مساله ای است که بیشتر به سلیقه بیننده برمی گردد و موسیقی را تا چه اندازه با اثر همراه ببیند. اما تلاش ما و آهنگساز فیلم بر این بوده که موسیقی بر اساس درام پیش برود و با فراز و فرود آن همراه شود. اگر این اتفاق به خوبی نیفتاده در این صورت می توان گفت موسیقی کار ضعیف است.»

به گزارش "مهر"، قدکچیان در مورد ملاک انتخاب بازیگران فیلم "سوغات فرنگ" اعلام کرد:

« وقتی مضمون اثر کامل شد، ما برای انتخاب کاراکترها از ابتدا مجید صالحی را برای حضور در این فیلم مد نظر داشتیم. بازیگر بعدی که من در نظر گرفتم رامبد جوان بود. البته من پس از انتخاب و حضور این دو بازیگر این دغدغه خاطر را داشتم که حضور دو بازیگر شناخته شده و توانای طنز روی فیلم اثر منفی بگذارد. چون من اصرار داشتم یک نقش جدی در کنار یک کاراکتر کمدی قرار بگیرد. اما پس از اینکه کار پیش رفت از این انتخاب راضی بودم، چون این دو بازیگر در نقش هایشان خوب جا گرفتند.

سایر بازیگران هم بر اساس خصوصیات نقش انتخاب شدند.»

وی درباره اینکه انتظار چند ساله زن برای بازگشت همسرش تا حدودی غیرواقعی به نظر می رسد و سکوت طولانی او پس از حضور در فرودگاه تا حدودی آزاردهنده است، یادآور شد: « در جامعه ما زنان زیادی هستند که با وجود چنین مشکلاتی حاضر به جدایی یا فراموشی همسرشان نیستند و در برابر اتفاقات مقاومت می کنند و سعی در ایجاد شرایط بهتر دارند. اما در مورد حرف نزدن باید بگویم زن قصد پنهان کردن مشکلات خود را ندارد. اما وقتی در فرودگاه با این مشکل مواجه می شود، چنان دچار شک می گردد که با حال نامساعد و گریه شدید خود قدرت حرف زدن را از دست می دهد و به یاد شرایطی می افتد که برای نخستین بار در خارج از کشور پا به مکان دیگری گذشته است و حرف اطرافیانش را متوجه نمی شود و هیچ کس را هم نمی شناسد و احساس تنهایی می کند. اما پس از مدتی حرف نزدن برای این زن تبدیل به نوعی تسکین و نگریستن به واکنش های دیگران می شود و حتی قضاوت های اشتباه اطرافیان که فکر می کنند او زبان متوجه نمی شود یا دیگر مسائل را تحمل می کند.»

حسن انصاریان

حسن انصاریان، نویسنده فیلمنامه "سوغات فرنگ" درباره شکل گیری متن گفت:

« این فیلمنامه پس از سریال "فرمان" و چند فیلم سینمایی که در ژانر کمدی کار کردم، چندمین نوشته من در این ژانر است. درباره رویکرد تازه سینماگران به ژانر کمدی هم باید بگویم که چند سال است در سینما این رویکرد وجود دارد و تجربه نشان داده که مورد استقبال هم قرار گرفته است. من هنگام نگارش فیلمنامه صرف پرداختن به یک کمدی اثر را ننوشتم. بلکه قصد ما ساخت یک درام اجتماعی بود که از طنز هم برخوردار باشد. در این بین حضور منوچهر به عنوان شخصیت کمیک فیلمنامه موجب شد وجه طنز فیلم تا حدود زیادی خود را نشان دهد.»

وی درباره اینکه فیلمنامه تا حدودی به کلیشه ها پرداخته و به نظر می رسد فیلم به سینمای موسوم به "فیلمفارسی" نزدیک شده است، یادآور شد: « به عقیده من بخش نقد و بررسی سینمای ما به سمتی پیش می رود که اصلا سالم نیست. این اصطلاحات را منتقدان وارد نوشته های خود کرده اند و این مساله بیشتر ناشی از نیاز نویسندگان سینمایی است تا در سینمای بدنه کشور ما مطرح باشد. هر کشوری از سینمای تجاری، متفکر و هنری برخوردار است. مساله اینجاست که هر نوع سینمایی برای خود قواعد و شرایط مشخصی دارد. برای نمونه، ما اگر سینمای کیارستمی یا مهرجویی را بررسی کنیم در آن مولفه های ثابت می بینیم. اما نمی توانیم این مولفه ها را به عنوان کلیشه قلمداد کنیم. چون بخشی از خصوصیات اثر است. در ژانر تجاری نیز همین مساله وجود دارد. چون سینمای تجاری در پی جلب مخاطب بیشتر است.»

این نویسنده در خصوص واکنش عجیب شخصیت اصلی زن داستان در برابر متاهل بودن همسرش با وجود احساس فریب خوردن تاکید کرد: « تحمل، بخشی از زندگی ایرانی هاست و در موقعیت های خانوادگی مختلفی که برایشان پیش می آید، مساله آبرو، موقعیت بچه ها و سایر مسائل موجب می شود یک زن نسبت به کار خود اندیشه کند. در چنین موقعیت هایی دیالوگ زیاد کاربرد ندارد و به همین خاطر است که شخصیت اصلی داستان حرف نزدن و سکوت را انتخاب می کند. این زن در شرایط سخت و سنگینی قرار می گیرد که باید در برابر آن رفتار مناسبی داشته باشد. او سکوت می کند تا تمرکز داشته باشد و همراهی اش با راننده تاکسی و رفتن به خانه او و دیدن زنی سنتی به او آرامش می دهد.»

آناهیتا نعمتی

آناهیتا نعمتی درباره نقشی که در "سوغات فرنگ" بر عهده دارد و واکنشی که نسبت به مشکلات عجیب و پیچیده اش بروز می دهد، توضیح داد: « به عقیده من این زن نماد یک زن اصیل ایرانی است. ما در جامعه مان از این نوع زن ها خیلی زیاد داریم. زنانی که مشکلات شان را بروز نمی دهند و با آن مبارزه می کنند. زنان جامعه ما در حفظ آبرو یا حریم زندگی خود به شدت تلاش می کنند و این زن هم از جمله همین قشر است. این شخصیت می کوشد حتی پدرش را برای پذیرفتن مجدد همسرش راضی کند.»

وی در مورد دلیل انتخاب این نقش و حضور در این فیلم یادآور شد: « به عقیده من این نقش با سایر کاراکترهای قبلی که بر عهده داشتم، بسیار متفاوت بود. تجربه من در یک نقش کمدی به سال ها قبل بازمی گردد و این نقش در کارهای من اثر متفاوتی محسوب می شود. شخصیتی که من بازی می کنم در چند سکانس کوتاه حضور پیدا می کند، ولی شخصیت او به خوبی در یاد بیننده می ماند.»

مجید صالحی

" مجید صالحی که نقش راننده تاکسی را در این اثر بازی می کند در خصوص کلیشه ای بودن فیلم "سوغات فرنگ" گفت:

« در سینمای جهان فیلم و آثار کمدی از توجه خاصی در بین مخاطبین برخوردارند و به عبارتی حرف اول را در سینمای جهان می زنند. در کشور ما نیز همین مساله به خوبی دیده می شود. سال گذشته فیلم "مجردها" و "نوک برج" و "شارلاتان" در این ژانر ارائه شد، امسال هم فیلم های کمدی دیگری باعث رونق سینما شده اند. به عقیده من، اینکه تعدادی فیلم کمدی در یک سال ساخته و در مدت زمان مشخصی اکران می شوند، کلیشه سازی محسوب نمی شود. مساله اینجاست که هر کدام از این فیلم ها با دیدگاه و ساخت موقعیت های متفاوت به سینمای کمدی نزدیک شده اند.»

وی ادامه داد: « ما به طور کلی 36 موقعیت نمایشی داریم که در هر کدام از فیلم ها به طریقی استفاده می شود. از نمایشنامه ای مانند "مکبث" چند فیلم ساخته می شود و با اینکه فیلمنامه و داستان مشترکی دارند هر کدام از جنبه های متفاوتی به این اثر نگاه می کنند. به عقیده من، همین مساله در مورد فیلم های مختلف سینمایی ما که در ژانر کمدی ساخته شده اند نیز صدق می کند.»

این بازیگر درباره دلیل انتخاب این نقش یادآور شد:

« من در طول دوران بازیگری ام همواره دوست داشتم با بازیگران، کارگردان ها یا تهیه کنندگان مختلفی کار کنم که تا حدود زیادی هم موفق شدم. من فرصت همکاری با بازیگرانی چون محمد کاسبی یا حمید جبلی، کارگردان هایی چون ایرج طهماسب، علی شاه حاتمی و ... را داشته ام که در کارهای گوناگون سینمایی و تلویزیونی این فرصت را به دست آورده ام. در مورد این فیلم هم دوست داشتم با عبدالله علیخانی و حسین فرحبخش به عنوان تهیه کنندگان توانای سینمای ایران کار کنم و به همین خاطر حضور در این فیلم را پذیرفتم. از طرف دیگر، به نظر من کامران قدکچیان به خوبی سینما را می شناسد و همکاری با او برایم بسیار جالب توجه و بااهمیت بود.»

صالحی درباره اینکه حضور در آثار طنز بیشتر به علاقمندی های شخصی او ربط دارد تا نوع پیشنهادیی که به وی می شود، اعلام کرد: « من به خاطر ذهنیتی که دارم به بازی در آثار طنز علاقمندم. اما کار جدی هم کرده ام. از جمله فیلم سینمایی "پل سیزدهم" ساخته فرهاد قریب که به زودی اکران می شود. من حتی در فیلم هایی که نقش کمدی داشته ام، موقعیت های جدی هم ایفا کرده ام و در آثاری که هر دو بخش را در خود جای دهد، بازی داشته ام. برای نمونه در سریال "خوش رکاب" یا "خوش غیرت" شخصیتی را که من ایفا کرده ام، هم جنبه کمدی دارد و هم در بخش هایی کاملا جدی بازی می کند. این مساله وابسته به موقعیت هایی است که شخصیت مورد نظر من در آن قرار می گیرد و از وجوه مختلفی برخوردار می شود.»

حسام نواب صفوی

حسام نواب صفوی در خصوص ویژگی های نقش خود در فیلم "سوغات فرنگ" گفت: « این نقش با آنچه تاکنون ایفا کرده ام و به خصوص شخصیتم در "ازدواج به سبک ایرانی" کاملا تفاوت دارد. من در آنجا نقش یک جوان سنتی را ایفا کردم که زیر سلطه خانواده است و بر اساس جبر پدر می خواهد تن به ازدواج بدهد.

در حالی که در این فیلم نقش جوانی را بازی می کنم که خودش برای زندگی و انتخاب همسرش تصمیم می گیرد و این مساله را به پدرش هم می گوید.»

وی درباره اینکه بیشتر نقش هایش منفی هستند، توضیح داد: « به عقیده خودم نقش هایی که بازی می کنم منفی نیستند، بلکه ضدقهرمان هستند. این افراد به طور مطلق بد نیستند، بلکه در تعارض با دیگر شخصیت ها قرار دارند. از طرف دیگر، من سعی می کنم انتخاب هایم به گونه ای باشد که یک نقش مثبت و یک نقش منفی بازی کنم. شخصیتم در این فیلم نیز بیشتر حالت ضدقهرمان دارد و او به قول خودش به دنبال بیزنس است.»
///////////////////////////////////////////////
لیست کامل عوامل فیلم سوغات فرنگ (1385)
گروه کارگردانی
۱- کامران قدکچیان     ....     کارگردان
۲- فرامرز حیات روشنایی     ....     مدیر روابط عمومی
۳- اکبر نعمتی     ....     مسئول هنروران
 
گروه بازیگران
۱- رامبد جوان     ....      
۲- مجید صالحی     ....      
۳- شیلا خداداد     ....      
۴- سیدحسام نواب صفوی     ....      
۵- آناهیتا نعمتی     ....      
۶- سیروس ابراهیم زاده     ....      
۷- رابعه اسکویی     ....      
۸- محسن قاضی مرادی     ....      
۹- شیوا خنیاگر     ....      
۱۰- سعید پیردوست     ....      
۱۱- ملکه رنجبر     ....      
۱۲- مهوش وقاری     ....      
۱۳- مصطفی راد     ....      
۱۴- کیاوش مالکی     ....      
۱۵- سعید کریمی     ....      
۱۶- مجید علی زاده     ....      
۱۷- نیما کرانی     ....      
۱۸- محمد اژدری     ....      
۱۹- ناصر خانلو     ....      
۲۰- سحر شهامت     ....      
۲۱- علیرضا التفاتیان     ....      
۲۲- محمود طاولی     ....      
۲۳- حق فروش     ....      
۲۴- جلیل ملک زاده     ....      
۲۵- محمدرضا احمدی     ....      
۲۶- امیر نوروزی     ....      
۲۷- محمدرضا محمدی     ....      
۲۸- جواد برقیان     ....      
۲۹- عدالت ناقلی     ....      
 
گروه تهیه و تولید
۱- عبداله علیخانی     ....     تهیه کننده
۲- حسین فرح بخش     ....     تهیه کننده
۳- حسین فرح بخش     ....     مدیر تولید
۴- رضا نوروزی     ....     جانشین مدیر تولید
۵- حسین شمسی     ....     هماهنگی
۶- پیمان حمیدی     ....     مشاور تولید
 
گروه فیلمبرداری
۱- رضا بانکی     ....     مدیر فیلمبرداری
۲- احمد احمدی     ....     عکس
 
گروه صحنه و لباس
۱- سحر شهامت     ....     طراح صحنه و لباس
 
گروه صدا
۱- بابک اخوان     ....     صدابردار
۲- روئیل خوشابافرد     ....     دستیار صداگذاری
۳- سعید نصیری     ....     دستیار صداگذاری
۴- محمد تهرانی صفت     ....     دستیار صداگذاری
۵- محمد تهرانی صفت     ....     دستیار میکس
۶- سعید نصیری     ....     دستیار میکس
۷- روئیل خوشابافرد     ....     دستیار میکس
 
گروه چهره پردازی
۱- عبداله اسکندری     ....     طراح چهره پردازی
 
گروه تدارکات
۱- منوچهر بازرمشق     ....     تدارکات
۲- علی جوانی     ....     تدارکات
۳- رحمان خدااکبری     ....     تدارکات
۴- امیر نوروزی     ....     تدارکات
۵- تقی برزونژاد     ....     دستیار تدارکات
۶- محمود بابایی     ....     دستیار تدارکات
۷- مرتضی احدی     ....     دستیار تدارکات
 
گروه لابراتوار
۱- داوود برجعلی     ....     برش نگاتیو
۲- دیگران تومانیان     ....     برش نگاتیو
۳- جهانبخش سلطانی     ....     چاپ
۴- عبداله فتاحی مقدم     ....     چاپ
۵- علی بایرامی     ....     چاپ
۶- شیرمحمدزاده     ....     ظهور
۷- محسنی     ....     ظهور
۸- راسخ     ....     ظهور
۹- ( -------- ) قشقایی     ....     ظهور
۱۰- طاهریان     ....     ظهور
۱۱- هاشم محققی فرد     ....     تروکاژ
۱۲- حسین شمسی     ....     تروکاژ
۱۳- محمدعلی صادقی     ....     کنترل
۱۴- هاشم محققی فرد     ....     تیتراژ
۱۵- حسین شمسی     ....     تیتراژ
۱۶- وحید تبریزی     ....     تصحیح رنگ (اتالوناژ)
۱۷- حسن حاجیون     ....     تصحیح رنگ (اتالوناژ)
۱۸- مهرداد عزیزی     ....     تصحیح رنگ (اتالوناژ)
///////////////////////////////////////////////
«سوغات فرنگ» و آغاز امیدوارکننده در نمایش عمومی


فیلم سینمایی "سوغات فرنگ" به کارگردانی کامران قدکچیان اکران عمومی با فروشی خوب آغاز کرده و "آتش بس" تهمینه میلانی با افزایش سطح فروش روزانه همچنان به اکران خود ادامه می‌دهد. " سوغات فرنگ" که از سه روز پیش به فیلم های در حال اکران پیوسته است، در ابتدای نمایش عمومی موفق شد در 18 سالن سینمای تهران بر پرده برود و طی یازده روز نمایش حدود 100 میلیون تومان بفروشد که این مساله می تواند برای تولیدکنندگان فیلم نویدبخش باشد. این فیلم داستان زنی را روایت می کند که همراه شوهرش برای دیدن خانواده از امریکا به تهران می آید. اما در فرودگاه متوجه می شود شوهرش در ایران متاهل است. در این بین آشنایی زن با یک راننده تاکسی شرایط را تغییر می دهد. شیلا خداداد، مجید صالحی، رامبد جوان و آناهیتا نعمتی تعدادی از بازیگران این فیلم را تشکیل می دهند. " سوغات فرنگ" با فروشی معادل 10 میلیون تومان در هر روز به فروشی بالاتر از سطح انتظار سازندگانش دست یافته است. از جمله دلایل این فروش قابل توجه را در انتخاب و چینش بازیگران فیلم می توان جستجو کرد. شیلا خداداد که طی چند سال اخیر به یکی از بازیگران موفق سینما تبدیل شده است در کنار مجید صالحی و رامبد جوان که از بازیگران توانای عرصه طنز تصویری هستند، شرایط استقبال قابل توجه مخاطبان را در پی داشته است. این فیلم در صورتی که بتواند سطح فروش خود را در همین سطح نگه دارد، عنوان پرفروش ترین فیلم فصل تابستان را به خود اختصاص می دهد. فیلم سینمایی "آتش بس" آخرین ساخته سینمایی تهمینه میلانی پس از 7 هفته اکران یعنی طی 49 روز نمایش علاوه بر اینکه 615 میلیون تومان فروخته و سطح فروش فیلم در هر روز افزایش داشته است، همچنان 18 سالن سینمای تهران را در اختیار دارد و با توجه به پائین نیامدن کف فروش به نظر می رسد حداقل 3 هفته دیگر به اکران خود ادامه دهد. این فیلم با استفاده از مضمونی اجتماعی با مایه های طنز و توجه به برخی اصول روانشناختی خانواده به خوبی توانسته به فروش قابل توجه خود ادامه دهد. دیگر فیلم پرفروش این فصل "چند می گیری گریه کنی" به کارگردانی شاهد احمدلو است که پس از 5 هفته نمایش در 8 سینما به فروشی معادل 166 میلیون تومان دست یافته است. البته این فیلم در 3 هفته نخست اکران 18 سینما در اختیار داشت که از هفته سوم به بعد تعداد سینماهای نمایش دهنده این فیلم کاهش یافت و به نظر می رسد با پائین آمدن کف فروش (کمتر از 5 میلیون تومان در روز) و آغاز اکران فیلم های فصل تابستان و نمایش آثار متنوع دیگر این میزان فروش نیز کاهش پیدا کند.
///////////////////////////////////////////////
شرکتها و عوامل مرتبط با فیلم سوغات فرنگ

 شرکتهای مرتبط :
گروه تهیه و تولید      
    رسانه پویا [محصول]
گروه تدوین      
    استودیو آهنگ بهاران [تدوین]
گروه صدا      
    استودیو مرکزی [صداگذار]
گروه لابراتوار      
    مرکز خدمات سینمایی صنایع فیلم ایران [لابراتوار]
سایر عوامل      
    ناجی هنر (ناجا) [با تشکر از]

 دیگر عوامل
سایر عوامل    
    مدیریت رستوران تین برگر [با تشکر از]
    سازمان تعاونی تاکسیرانی [با تشکر از]
    مدیریت بیمارستان بازرگانان [با تشکر از]
    مدیرکل حراست هواپیمایی فرودگاه مهرآباد [با تشکر از]
    روابط عمومی شهرداری و امور بین الملل (سازمان پارک ها) [با تشکر از]
///////////////////////////////////////////////
      جشنواره های فیلم سوغات فرنگ (۱۳۸۵)
جشنواره بین المللی فیلم فجر ـ دوره بیست و پنجم (ایران )
بخش مسابقه ـ پوستر (اعلان دیواری)
سال     نتیجه     عنوان جایزه     موضوع/دریافت کننده
۱۳۸۵     شرکت کننده     (-----------)     پوستر (اعلان دیواری)
///////////////////////////////////////////////
سوغات فرنگ( 1385)

خلاصه داستان :
فرشته سازگار همراه همسرش فرهاد، از خارج وارد تهران می شود. در فرودگاه می فهمد که فرهاد زن و بچه دارد و پدرزنش حکم جلب او را به جرم کلاهبرداری گرفته است. فرشته با یک راننده تاکسی به نام فریدون آشنا می شود. فریدون به گمان این که او دختری خارجی است، فرشته را با خود به خانه می برد. منوچهر، دوست و شریک فریدون (که او هم راننده تاکسی است) مخالف ماندن فرشته در خانه فریدون است. اما با تقاضای فرشته، منوچهر او را به رغم مخالفت های پدرش به خانه شان می برد. فرهاد و برادرش فرشاد از فریدون می خواهند که در مقابل پول، فرشته را به آنها تحویل دهد. فریدون این کار را می کند، اما بعد همراه منوچهر به سراغ فرهاد می رود. در درگیری، فرشته که حامله است مصدوم می شود. پدرزن فرهاد که او را تعقیب می کند فرشته را به بیمارستان می برد و متوجه می شود که فرشته دختر آقای سازگار آشنای قدیمی اوست. فرهاد با زن‌بابای فرشته نقشه ای برای به دست آوردن پول های سازگار می کشند. در این میان قرار می شود که منوچهر نقش شوهر فرشته را بازی کند، اما سازگار موضوع را از طریق پدرزن فرهاد می فهمد. سرانجام فرهاد با شکایت پدرزنش به دام قانون می افتد و منوچهر فرشته را قبل از مسافرت مجدد به خارج، از پدرش خواستگاری می کند.
///////////////////////////////////////////////
«سوغات فرنگ» آماده نمایش شد

«سوغات فرنگ» ساخته «کامران قدکچیان» و به تهیه کنندگی عبدالله علیخانی و حسین فرح بخش هم اکنون آماده نمایش است و به زودی روانه اکران در سینماهای سراسر کشور خواهد شد.

    به گزارش سایت سینمایی سوره این فیلم که جدیدترین محصول مؤسسه سینمایی پویافیلم است فیلمبرداری اش با مدیریت رضا بانکی 8آذرماه شال 84 به پایان رسید.
    قدکچیان کارگردان این فیلم درباره جدیدترین ساخته اش می گوید: یکبار در گذشته فیلمنامه ای طنز با موقعیت های کمدی را تجربه کردم که موفق از آب درآمد. این بار نیز وقتی به مورد پیشنهادی «سوغات فرنگ» برخورد کردم، علاقه مند شدم بار دیگر این تجربه را تکرار کنم.
    دیگر عوامل تولید این فیلم عبارتند از: نویسنده : حسن انصاریان، صداگذاری و میکس: فریدون خوشابافرد، دستیار کارگردان: محمد آهنگرانی، بازیگران: رامبد جوان، مجید صالحی، شیلا خداداد، حسام نواب صفوی، آناهیتا نعمتی، سیروس ابراهیم زاده.
http://dl.ahang-film.com/1394/film/irani/05/new%202/Soghate%20Farang.jpg
طبق بررسی فیلم های اکران شده در سال 85

پرفروش‌ترین فیلم‌ها، موفق‌ترین افتتاحیه را داشته‌اند

طبق بررسی به عمل آمده توسط موسسه سینما شهر وابسته به معاونت سینمایی، پرفروش‌ترین فیلم‌های سینماهای تهران طی سال جاری، آثاری هستند که موفق‌ترین افتتاحیه (مجموع فروش اولین آخر هفته) را نیز داشته‌اند.

    به گزارش سایت سینمایی سوره به نقل از روابط عمومی موسسه سینما شهر 10 فیلم پر فروش در سینماهای تهران، طی سال جاری تا این تاریخ، آثاری هستند که موفق‌ترین افتتاحیه را نیز به هنگام اکران تجربه کرده‌اند .
بنابراین بررسی، موفق‌ترین فیلم‌های سال جاری، به ترتیب با ذکر مجموع فروش اولین آخرین هفته اکران خود عبارتند از: شام عروسی، زن بدلی، آتش بس، سوغات فرنگ، به نام پدر، ازدواج به سبک ایرانی، میم مثل مادر، کافه ستاره، سرود تولید، و چند می‌گیری گریه کنی که همین آثار عنوان 10 فیلم نخست فهرست پرفروش‌ترین آثار اکران شده طی سال جاری را نیز به خود اختصاص داده‌اند.
همچنین در میان 17 فیلم خارجی اکران شده در سال 85، پنج فیلم که دارای موفق‌ترین افتتاحیه بودند با ذکر مجموع فروش اولین آخرین هفته اکران خود عبارتند از: دره گرگها، تاجر ونیزی، شب بخر و موفق باشید، پنهان و حادثه در نیویورک، و دقیقا این آثار، عنوان 5 فیلم خارجی پرفروش اکران شده طی سال جاری را به خود اختصاص داده‌اند.
///////////////////////////////////////////////

نظرات 1 + ارسال نظر
بهنام شنبه 29 دی‌ماه سال 1397 ساعت 07:19 ق.ظ

سلام خسته نباشید "دزدی "این موضوع فیلم است ،دزدی واقعیت، متاسفانه ما ایرانی ها به احساسات بیشتر از واقعیات بها میدهیم تا واقعیات وسعی در اختفاءواقعیات داریم. در احساسات نوعی افراط وتفریط است ولی افراد متوجه نمیشوند/کمک خواهی یک زن از سر درماندگی سلطه تخیل را بر زندگیش نشان میدهد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد