رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

برنامه وصل مستان

وصل مستان

ژانر : فرهنگی ،  هنری
دسته بندی : فرهنگ ، هنر و رسانه ،  مستند تلویزیونی
زبان : فارسی
زمان پخش: 16 آذر 1394 ٠٣:۲۴
مدت: 31 دقیقه
............................................................................
داریوش ارجمند در «وصل مستان» از مولانا می‌گوید

برنامه «وصل مستان» عنوان مجموعه مستندی است که برای پخش از شبکه یک سیما در حال تولید است.

موضوع اصلی این برنامه که در ۱۳ قسمت تهیه و تولید می شود، مولانا است. نویسنده و کارگردان کار علیرضا فرید است و تهیه کنندگی آن را داوود نجفی برزگر برعهده دارد. در حال حاضر مستانه مهاجر مشغول مونتاژ و صداگذاری تصاویری است که گروه تولید برنامه در پاییز و زمستان ۸۶ ضبط کرده اند. آنها برای این که در این برنامه نگاه جدیدی به مولانا به عنوان یکی از شخصیت های برجسته ادبی و عرفانی ما داشته باشند، به ترکیه، محل دفن وی رفته اند و در ۸ شهر مختلف این کشور تصاویر مورد نیازشان را ضبط کرده اند.

ویژگی این برنامه حضور داریوش ارجمند به عنوان راوی آن است.

به گفته کارگردان «وصل مستان» او در این برنامه تلاش کرده تفکر و اندیشه مولانا را به تصویر بکشد و مخاطب را با پیام او آشنا کند. فضای روحانی و معنوی این مجموعه، تاثیر مولوی را در دنیای امروز نمایش می دهد و مخاطب را برای رسیدن به عمق افکار و اندیشه های او یاری می کند.

تصویربرداران کار محسن همایونی یوسفی و بابک نعمتی هستند و صدابرداری کار را یاوز توتکان برعهده داشته است.

«وصل مستان» با پایان مونتاژ بزودی از شبکه یک سیما پخش می شود.
http://www.ibna.ir/images/docs/000019/n00019140-b.jpg


داستان : سیندرلا به ایران آمد

داستان : پاندا کونگ فو کار به ایران آمد


محسن نفر در برنامه «نغمه‌ها» مطرح کرد:
تعریف کاملی از توحید در «وصل مستان» ارائه شد
محسن نفر در برنامه نغمه ها
هنر > رادیو و تلویزیون
محسن نفر نوازنده تار معتقد است قطعه «وصل مستان» اثری است که در یکی از ابیات آن سروده مولانا تعریفی تام و تمام از توحید ارائه کرده است.

برنامه تخصصی موسیقایی «نغمه‌ها» به کارگردانی حبیب ذوالفقاری و تهیه کنندگی اصغر احدی در شبکه چهار سیما، شب گذشته میزبان محسن نفر آهنگساز و نوازنده برجسته ایران بود تا درباره نحوه شکل‌گیری و نحوه تولید آثاری چون «وصل مستان، شمس الضحی، فکر نو، یاس و خاکستری آبی» گفتگو کند.

نفر موسیقی زمینی را برای لحظه‌های خاص برشمرد که این نوع موسیقی انسان را به شوق می‌آورد و خستگی را رفع کند. وی اهداف تولید این نوع موسیقی را کوچک خواند و بر عمر کوتاه آن تاکید کرد.

محسن نفر در برنامه نغمه ها

این نوازنده تار از علی‌اکبر شهنازی و مصطفی کمال پور تراب به عنوان تاثیرگذارترین استادان موسیقی خود یاد کرد و افزود: هنر موسیقی فکری است که از ذهن موسیقیدان عبور می‌کند و نتیجه آن صداها و نغمه هایی است که تولید می‌شود، بنابراین فکر خوب موسیقیدان رمز ماندگاری آثارش است.

نفر درباره آلبوم «وصل مستان» تصریح کرد: این اثر در سال 1364 تولید شد. در این کار مولانا در یکی از ابیاتش تعریفی تام و تمام از توحید ارائه کرده است. در زمان ضبط تصنیف «وصل مستان» الهام‌هایی برای من ایجاد می‌شد که ضبط تصنیف را متوقف می‌کردیم تا بداهه‌نوازی‌های ذهنی خودم را ضبط کنم. حین ضبط این تصنیف 50 قطعه بداهه‌نوازی تولید کردم.

محسن نفر در برنامه نغمه ها

وی درباره شعر، آهنگ و ملودی «وصل مستان» گفت: شعر این اثر برگرفته از دیوان شمس است و ملودی آن در دستگاه همایون نواخته شده است.

این نوازنده تار و آهنگساز درباره اثر«شمس الضحی» توضیح داد: این اثر را پاداش کار نیک می‌دانم. با مطالعه دیوان شمس، به شعری از مولانا برخورد کردم که اوج بندگی در آن به چشم می‌آید. اثر شمس الضحی صلابت، مدح، وصف و ریتم ویژه‌ای دارد. نام این آلبوم برگرفته از یکی از ابیات غزل مولانا است. این کار را در سال 1365 بعد از آلبوم وصل مستان در دستگاه همایون تولید کردم. در این دستگاه استعداد نغمه‌پردازی و ملودی‌سازی بسیار دیده می‌شود.

محسن نفر در برنامه نغمه ها

نفر تأکید کرد: در اثر شمس الضحی که شکوه و عظمت دستگاه همایون به چشم می‌آید، تمام داستان شعر و کلام به صورت ملودی روایت شده است.

وی درباره اثر «فکر نو» نیز اظهار کرد: فکر نو در سال 1380 منتشر شد. این اثر حاصل کنسرت‌های تک‌نوازی تار در شهرهای مشهد و نیشابور است. این اثر در دستگاه چهارگاه اجرا و تولید شد و در هر قطعه از آن نغمه‌های اعجاز گونه نهفته بود. موسیقی سنتی ایرانی مملو از نغمه‌های رنگارنگ و اعجاز گونه است.

محسن نفر در برنامه نغمه ها

نفر آلبوم یاس را متشکل از 5 قطعه بر شمرد و افزود: برای اثر خاکستری، آبی فصل‌های زندگی انسان‌ها روایت می‌شود.

وی در پایان گفت: زندگی انسان‌ها دارای فصل‌های مختلفی است و هر فصل رنگ مخصوص به خود را دارد. فصل‌های زندگی حکایت از رنگ‌های مختلف دارد، این رنگ‌ها شاد، با نشاط، تاریک و... است که بستگی به وضعیت روح و سلوک فکری انسان‌ها دارد. در اثر خاکستری، آبی رنگ زندگی با موسیقی بیان می‌شود.

............................................................................
رها ماهرو : با جستجو در سایت ها متوجه شدم مطلب زیادی در مورد مستند وصل مستان ساخته علیرضا فرید که بزودی از شبکه یک پخش می شود نوشته نشده است ناگزیر از شما خوانندگان محترم وبسایت سینمایی رها ماهرو خواهش می کنیم تا اگر نظر ، نقد و اطلاعاتی درباره این برنامه دیدنی با گویندگی دلنشین داریوش ارجمند دارید برای ما بفرستید تا دیگر بازدیدکنندگان از آن استفاده نمایند . با تشکر
............................................................................



نظرات 1 + ارسال نظر
مریلا شکوهی جمعه 20 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 10:39 ب.ظ http://nimkatma.blogfa.com/

رهای عزیزم با چندتا خبر هنری قدیمی باز اومدم به دیدنت




راهیابی 33 نمایشنامه به جشنواره تئاتر ماه
33 نمایشنامه به بخش خیابانی، صحنه ای و کودک و نوجوان جشنواره تئاتر ماه راه یافتند.
اسامی تئاترهای راه یافتگان به مرحله نهایی هشتمین جشنواره تواتر ماه به شرح زیر است:
بخش صحنه ای: (برای کلاه آهنی ها)، (مردی که ماهی شد)، (مرگ ناصری)، ( ماه مهر از سال60)، (الف- داد- گاه- لا- هه- ی)، ( ملاقات در ساعت 7)، (یک شب طوفانی) ، حاشیه (ای بر خسرو و شیرین)، (پاکنویس)، ( ماه بر ترک اسب پیر) ، ( خیز ران چشم ها) و (تبار خون).
بخش کودک و نوجوان: (اول اسم بابا)، ( یک نقاشی) ، (فرار از مزرعه)، ( رویای درخت پیر) و ( یک دختر یک سرباز)
بخش خیابانی: (کاش دنبالم میومدی)، (خانه ابدی)، (میدانی پر از حرف) ، (وقت آخر)، ( یادگار او)، (قصه- هزار هزار شهرزاد) ، (عکس یادگاری) (شب آخر) ، (پدر جونم)، (هرک بخندد) ، (مرحله آخر)، (من کجا و تو کجا) ، ( از مین ما) ، ( زمان در محاصره انسان) و ( مشاور).
هشتمین جشنواره تئاتر ماه 17 تا 24 آبان ماه در سالن های سوره ، اندیشه مهر و محوطه باز حوزه هنری برگزار می شود.

اجرای (پاندورا 88) در تالار اصلی تئاتر شهر
نمایش (پاندورا88) محصول کشور آلمان از 15 آبان در تالار اصلی تئاتر شهر به صحنه می رود.
این نمایش که پیش از این در بیست و نهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر روی صحنه رفته و با استقبال کم نظیر علاقه مندان مواجه شده بود از 15 آبان در تالار اصلی تئاتر شهر پذیرایی علاقه مندان، هنرمندان و اصحاب رسانه خواهد بود.
نمایش (پاندورا 88) اثر مشترک و لفانک هافمن واسون تیل از 15 تا 22 آبان همه روزه از ساعت 17/30 در مجموع 10 اجرا در تالار یاد شده خواهد داشت.
این نمایش روز پنجشنبه 19 آبان علاوه بر اجرا در ساعت یاد شده ساعت 15 ویژه اصحاب رسانه و هنرمندان روی صحنه می رود ضمن آن که این نمایش در روز شنبه 21 آبان نیز علاوه بر اجرای ساعت 30:17 یک اجرا فوق العاده نیز در ساعت 20 خواهد شد.

پایکوبی اسب ها پشت پنجره به صحنه می رود
اجرای نمایش (پایکوبی اسب ها، پشت پنجره) به کارگردانی هادی کمالی مقدم که به دلیل بارندگی و شرایط جوی آب و هوا به تعویق افتاده بود، از یکشنبه 15 آبان ماه در پارکینگ تالار وحدت آغاز می شود.
اجرای (پایکوبی اسب ها پشت پنجره) که یک پروژه نمایشی اجرایی بینا رشته ای متشکل از نمایش، چیدمان موسیقی، فیلم، طراحی فضا سازی نوری و صنعت ربوتیک است بر اساس نمایش نامه (اسب های پشت پنجره) اثر ماتئی ویسنی یک شکل گرفته است.
کمالی مقدم طرح این نمایش را با همراهی مینا بزرگمهر، طراح هنری پروژه به شکل بازخوانی تازه ای از متن بر اساس فضا سازی صوتی و اجرای موسیقی فرشاد فزونی نوازنده و آهنگساز نمایش اجرا می کند نمایش ( پایکوبی اسب ها ، پشت پنجره ) هرشب ساعت 19 در پارکینگ تالار وحدت اجرا می شود.








«مرگ دانتون» بسیار ضعیف بود

یک کارگردان تئاتر گفت: نمایش "مرگ دانتون" از کشور آلمان، کار درخور تاملی نبود و نسبت به دیگر آثار روبرتو چولی نیز بسیار ضعیف تر بود.
سهراب سلیمی در گفت وگو با فارس درباره اجرای نمایش "مرگ دانتون" به کارگردانی روبرتو چولی از کشور آلمان گفت:هر نمایش خارجی موقعیتی است برای ما که تمام تمرکزمان در چهارچوب جغرافیای کشورمان است و در طول یک سال صبر می کنیم که شاهد داشته ها و ایده های تازه ای باشیم از جهان تئاتری که خارج از مرز ماست ولی نمایش "مرگ دانتون" نتوانست من را قانع کند حتی نسبت به دیگر آثار چولی نیز کار درخور تاملی نبود.
این کارگردان تئاتر درباره دیگر آثار خارجی جشنواره گفت: نمایش "اسب جادویی" لهستان را هم دیدم که کار عروسکی بسیار قوی ای بود ولی جای آن در جشنواره تئاتر عروسکی است نه جشنواره تئاتر فجر.



برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد