رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

مجموعه استاپ موشن سوگلی ساخته محمد رضاپور

سوگلی
سوگلی، دختربچۀ خردسالی است که در یک خانۀزیبا به همراه پدر و مادرش با یک مرغ و خروس و جوجه‌هایشان، یک گربه و کلاغی که بر درخت خانه‌شان لانه دارد زندگی می‌کند.
سوگلی هر روز با ماجراهایی ساده، در کنار آنها چیزهای زیادی یاد می‌گیرد. چیزهای خوبی مثل امانت‌داری، راستگویی، کمک و احترام به بزرگترها و...

مجموعۀ «سوگلی» در صدا و سیمای مرکز کرمان برای گروه سنی خردسال تولید شده است.
اطلاعات تکمیلی
    کارگردان: محمد رضاپور
    نویسنده: افسانه شعبان‌نژاد فیلمنامه: محمد قاسمی
    انیماتور: محمد رضاپور، مسعود محمدرضاخانی
    موسیقی: کامران گلستانیان
    تکنیک: عروسکی تک فریم (استاپ موشن)
    تعداد قسمت: 13
    مدت: 10 دقیقه‌ای
    کشور سازنده: جمهوری اسلامی ایران
    تهیه شده در: صدا و سیمای مرکز کرمان
http://webtv.irib.ir/public/uploads/snapshot/646.jpg
+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +
 انیمیشن‌های محرم در شبکه پویا

شبکه پویا به مناسبت ماه محرم انیمیشن‌های با موضوعات مذهبی به ویژه عاشورا و کربلا را در کنداکتور پخش خود قرار داده است .

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی ، «سوگلی» و«فرشته کوچولو»  از تولیدات مرکز کرمان به مناسبت ایام محرم در کنداکتور شبکه پویا قرار گرفته است . انیمیشن «سوگلی» با تمرکز به آموزش مسائل اخلاقی و تربیتی کودک مثل امانت‌داری، راستگویی، کمک و احترام به بزرگترها  ساخته شده است این انیمیشن ، یک مجموعه 13 قسمتی 10 دقیقه‌ای است که با تکنیک انیمیشن عروسکی (استاپ موشن) برای مخاطب خردسال «پیش دبستانی و دبستانی» تهیه شده است . کارگردانی مجموعه انیمیشن "سوگلی" محمدرضا پور، قصه نویسی افسانه شعبان نژاد، فیلم‌نامه نویسی برنامه را محمد قاسمی برعهده داشته‌اند . انیمیشن «سوگلی» از روز سه‌شنبه چهاردهم آبان ماه هر روز از ساعت 15:40 دقیقه از شبکه پویا پخش خواهد شد .

 انیمیشن «فرشته کوچولو» تولید دیگری از مرکز کرمان است که به مناسبت ایام محرم در کنداکتور شبکه پویا قرار گرفته است. این مجموعه 13 قسمتی نیز به تهیه کنندگی و کارگردانی مسعود اشجعی با تکنیک  بعدی تولید شده و از روز سه شنبه  14 آبان ماه هر روز از ساعت 15:30 دقیقه روی آنتن می‌رود .


+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +
پخش 16 فیلم و انیمیشن تلویزیونی از شبکه پویا

شبکه پویا با پخش 16 فیلم سینمایی و مجموعه انیمیشنی، کنداکتور پخش خود را به مناسبت ایام محرم تغییر می‌دهد.

به گزارش هنرآنلاین؛ هوهوخان (باد مهربان)، سوگلی، فرشته کوچولو، مقتل خوانی، سوگ رقیه، رنگ تردید، سینمایی عاشورائیان1(مسلم ابن عقیل)، راز پروانه ها، علمدار کربلا، عصر خاتون، سینمایی سرزمین نینوا، سینمایی عاشورائیان 2(حبیب ابن مظاهر)، سوگ محرم، ذوالجناح، لالایی عاشورایی و یاران خورشید(حضرت قاسم ع) مجموعه‌هایی هستند که شبکه پویا به مناسبت فرارسیدن ایام محرم روی آنتن می‌برد.

انیمیشن "هوهوخان (باد مهربان)" با تکنیک دو بعدی به کارگردانی شهرام میرصادقی و تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا در 34 قسمت 15 دقیقه‌ای تولید شده است. یک قسمت از این مجموعه با موضوع محرم است که به این مناسبت در کنداکتور پخش شبکه پویا قرار گرفته و روز گذشته، 13 آبان‌ماه روی آنتن رفت.

انیمیشن "سوگلی" نیز از امروز 14 آبان‌ماه، هر روز از ساعت 15/40 پخش خواهد شد. این مجموعه با تکنیک عروسکی تک فریم به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد رضاپور و در 13 قسمت 10 دقیقه‌ای در مرکز استان کرمان تولید شده است.

انیمیشن "فرشته کوچولو" تولید دیگری از مرکز کرمان است که به مناسبت ایام محرم در کنداکتور شبکه پویا قرار گرفته است. این مجموعه 13 قسمتی نیز به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مسعود اشجعی با تکنیک سه‌بعدی تولید شده و از امروز، 14 آبان‌ماه، هر روز از ساعت 15/31 دقیقه روی آنتن می‌رود.

"مقتل خوانی" عنوان انیمیشن دیگری است که در مرکز پویانمایی صبا تولید شده و قرار است از امروز 14 آبان ماه از ساعت 19/45 هر روز در کنداکتور شبکه پویا قرار گیرد. این مجموعه در 20 قسمت 10 دقیقه‌ای به نویسندگی و کارگردانی علیرضا فرمانی تولید شده و به روایت حادثه عاشورا برای کودکان می‌پردازد.

بر اساس این گزارش، "سوگ رقیه" فردا 15 آبان‌ماه، ساعت 18/25 پخش خواهد شد. "سوگ رقیه " یک کلیپ 12 دقیقه‌ای به کارگردانی محمد رضا کاشف و تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا است که با تکنیک دو بعدی تولید شده است.

"رنگ تردید" روز 16 آبان‌ماه، از ساعت 18/25 در کنداکتور پخش شبکه پویا قرار گرفته است. این انیمیشن به کارگردانی سیدرضا غلامی و تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی در یک قسمت 12 دقیقه‌ای با تکنیک سه‌بعدی تولید شده است. موضوع این اثر عاشورا است و شخصیت اصلی آن، حُر یکی از سرداران سپاه ابن زیاد است که مورد وسوسه خناس قرار می‌گیرد.

همچنین انیمیشن "عاشورائیان(1)" که به کارگردانی ناهید صمدی امین و تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا در یک قسمت 70 دقیقه‌ای با تکنیک دو بعدی تولید شده به ماجرای رشادت و فداکاری مسلم ابن عقیل می‌پردازد و قرار است 17 آبان ماه از ساعت 18/25 روی آنتن برود.

"یاران خورشید" نیز 18 آبان‌ماه، روی آنتن خواهد رفت. این انیمیشن به کارگردانی مهدی عمادی و تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا در یک قسمت 12‌دقیقه‌ای تولید شده است.

"راز پروانه‌ها" نیز که نگاهی متفاوت به شهادت حضرت علی اصغر دارد روز 19 آبان‌ماه از ساعت 14/30 در کنداکتور پخش شبکه پویا قرار گرفته است. این انیمیشن به کارگردانی و نویسندگی مسعود صفری در یک قسمت 11 دقیقه‌ای به سفارش مرکز صبا تولید شده است.

همچنین انیمیشن "علمدار کربلا" روایتی متفاوت از حماسه رشادت و شهامت حضرت عباس(ع) دارد که برای آوردن آب به خیمه‌های حسین(ع) از جان خود می‌گذرد. این نماهنگ 12دقیقه‌ای به کارگردانی نسرین قلی بیگیان و تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا است که با تکنیک دو بعدی تولید شده و روز 20 آبان‌ماه از ساعت 14/30 پخش می‌شود.

انیمیشن "عصر خاتون" هم عنوان دیگری از تولیدات مرکز پویانمایی صبا است که به مناسبت ماه محرم و به صورت تلفیقی دو بعدی و سه‌بعدی در مدت زمان 9 دقیقه روی آنتن می‌رود. این مجموعه به کارگردانی رضا انصارین آماده پخش شده و به اتفاقات عصر عاشورا و وقایع بعد از جنگ و شروع مصائب اهل بیت می‌پردازد. "عصر خاتون" قرار است روز 21 آبان‌ماه از ساعت 14/30 پخش شود.

شبکه پویا انیمیشن "سرزمین نینوا "را هم در روز 23 آبان‌ماه در ساعت 14/30 پخش می‌کند. این انیمیشن به کارگردانی مهران گوهربخش و نویسندگی محمدابراهیم سلطانی‌فر در یک قسمت 6 دقیقه‌ای با تکنیک دو بعدی و تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا تولید شده است.

انیمیشن "عاشورائیان(2)" نیز روز 22 آبان‌ماه از ساعت 14/30 روی آنتن می‌رود. "عاشورائیان2" به کارگردانی ناهید صمدی امین و تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا در یک قسمت 18 دقیقه‌ای با تکنیک دو بعدی تولید شده و به ماجرای رشادت و فداکاری حبیب ابن مظاهر می‌پردازد.

انیمیشن "ذوالجناج" به کارگردانی رامین رهبر و تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا با تکنیک دو بعدی در یک قسمت 2 دقیقه‌ای تولید شده و روز 22 آبان‌اه، از ساعت 15/30 پخش خواهد شد.

انیمیشن "لالایی عاشورایی" نیز به کارگردانی آیدین رمضانی و تهیه‌کنندگی مرکز پویانمایی صبا در یک قسمت 4 دقیقه‌ای تولید شده و قرار است روز 24 آبان‌ماه، از ساعت 14/30 روی آنتن می‌رود.
+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +
http://media.isna.ir/content/rezapour2.jpg/3
کارگردان انیمیشن اقتباسی «سوگلی»:

آثاری که از آنها اقتباس می‌شود مثل «بینوایان»، خود جذابند

کارگردان انیمیشن «سوگلی» که اقتباسی از کتاب «هدیه خاله نگین» افسانه شعبان‌نژاد است، معتقد است: آثاری که از آن‌ها اقتباس می‌شود دارای داستان‌های خوب و روان هستند و به راحتی می‌توان از آن‌ها الهام گرفت به همین دلیل مورد توجه قرار می‌گیرند.

محمد رضاپور - کارگردان «سوگلی» محصول مرکز کرمان - در گفت‌وگویی بیان کرد: اساس و پایه‌ی اصلی یک اثر فیلمنامه است که باید حتما پیام داشته باشد، آثاری که از آن‌ها اقتباس می‌شود دارای پیام هستند و راحت‌تر می‌توان آن‌ها را به فیلمنامه تبدیل کرد.

وی افزود: حتی در آثار سینمایی نیز از کارهای بزرگان نظیر بینوایان ویکتور هوگو اقتباس شده است؛ چرا که آثاری که از آن‌ها اقتباس می‌شود خود جذابند.

این کارگردان که «سوگلی» را با تکنیک استاپ موشن (عروسکی) ساخته است، علت استفاده از این تکنیک را علاقه‌ی شخصی خود عنوان کرد و درباره‌ی اینکه آیا برای استفاده از این تکنیک امکانات لازم فراهم بوده یا خیر؟ گفت: ما در کرمان استودیو استاپ موشن داریم و از نظر امکانات و نیرو تأمین هستیم؛ ضمن اینکه در همه جای ایران می‌توان از این تکنیک استفاده کرد ولی فقط در تهران از این تکنیک بیشتر استفاده می‌شود، به دلیل سختی کار با این تکنیک، کمتر افرادی به سراغ آن می‌روند.

انیمیشن سوگلی

او درباره‌ی انیمیشن «سوگلی» توضیح داد: داستان‌های «سوگلی» برگرفته از کتاب «هدیه خاله نگین» خانم افسانه شعبان‌نژاد است، به دلیل اینکه داستان‌های این کتاب برای کودکان سوژه جالبی بود و سادگی خاصی داشت، آن را انتخاب کردم تا به انیمیشن تبدیل کنم؛ بنابراین با خانم شعبان‌نژاد برای یکسری تغییرات صحبت کردیم و ایشان 13 داستان دیگر برای این انیمیشن نوشتند.

این انیمیشن‌ساز ادامه داد: از آنجا که خانم شعبان‌نژاد خود اهل کرمان هستند فرهنگ کرمانی را به خوبی در این داستان‌ها بیان کردند، ضمن اینکه لوکیشن‌های سوگلی براساس معماری شهر کرمان ساخته شده است.

رضاپور تمایز انیمیشن اقتباسی «سوگلی» را با سایر انیمیشن‌های اقتباسی اینگونه بیان کرد: ما سعی کردیم در این انیمیشن به داستان‌های کتاب وفادار باشیم و زیاد از داستان‌ها فاصله نگرفتیم و فقط آن‌ها را به انیمیشن تبدیل کردیم و یکسری تغییرات کوچک در فیلمنامه اعمال کردیم.

این کارگردان که در ادامه صحبت‌های خود از ساخت انیمیشنی با موضوع قصه‌های پیامبران در آینده خبر داد، درباره‌ی راه‌های جذاب کردن انیمیشن‌های دینی خاطرنشان کرد: اگر ساخت این انیمیشن به تصویب برسد سعی می‌کنیم برای جذاب کردن آن جنبه‌های فانتزی‌اش را بیشتر کنیم و زیاد به قدیسین نزدیک نشویم چرا که وجود شخصیت‌های فانتزی باعث می‌شود که یک اثر در عین جذاب بودن پیام خود را نیز منتقل کند.

وی افزود: در این کار مجبورم چهره پیامبر (ص) را حال با دست زدن به یکسری از ترفندها نشان دهم، زمانی که طرح اصلی قصه‌های پیامبران تصویب شود با مشاوران مشورت خواهم کرد تا ببینیم چگونه می‌توان از کلیشه‌هایی نظیر انداختن نور بر چهره انبیا عبور کرد و چه زوایایی را برای نشان دادن آنها انتخاب کنیم که به پیامبران نیز توهین نشود.

کارگردان «سوگلی» در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه چرا در حوزه انیمیشن‌های دینی یک نمونه مثال زدنی نظیر «مختارنامه»، «شب دهم» و... وجود ندارد؟ گفت: به خاطر این است که سرمایه‌گذاری چندانی نشده است و همیشه درباره چنین موضوعاتی تک قسمتی و کوتاه کار شده نه مجموعه‌ای و بلند؛ انیمیشن به زمان و سرمایه‌گذاری زیادی نیاز دارد.

انیمیشن «سوگلی» به نویسندگی افسانه شعبان‌نژاد هر روز ساعت 15 و 40 دقیقه از شبکه پویا پخش می‌شود.

عوامل تولید «سوگلی» عبارتند از:

کارگردان، تهیه‌کننده، انیماتور و تصویربردار: محمدرضاپور/ عروسک‌ساز: اکبر عسکری/ نورپرداز: مهدی غضنفری/ موسیقی: کامران گلستانیان/ کامپوزیت: مسعود محمدرضاخانی و زهرا افضلی. 


رها ماهرو : خواننده عزیز ، از شما درخواست می کنیم تا نظر و انتقادتان را راجع به مجموعه سوگلی که هم اکنون از شبکه پویا در حال پخش می باشد و در وبسایت رها ماهرو قرار گرفته است برایمان بنویسید




نظرات 1 + ارسال نظر
مریلا شکوهی دوشنبه 23 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 02:38 ق.ظ http://nimkatma.blogfa.com

چند خبر قدیمی قدیمی

پیانیست مشهور سوئیسی در ایران

ابتکار- امروز «ورنر برتشی» پیانیست سوئیسی در تالار رودکی رسیتال پیانو اجرا می کند. در این برنامه که به مناسبت دیدار او از ایران برگزار می شود، آثاری از شوپن، موسوردسکی و تعدادی از قطعات ساخته شده توسط این هنرمند شهیر نواخته می شود.ورنر برتشی متولد1950 از اساتید موسیقی در سوئیس است که دارای سبک ویژه خویش در نوازندگی پیانوست و با ترکیب تجربیات شخصی خویش با آنچه از اساتیدی همچون اشنبل، کبج، سلسی و ... تاثیر بگرفته موفق شده است زبانی جدید و کهن را بوجود آورد که با گوش دادن به موسیقی او می توان تجربه جدیدش از موسیقی را دریافت آثار او تمام سبک های موسیقی از رنسانس تا موسیقی معاصر را در بر می گیرد و کنسرت های او در سراسر جهان نشان از موفقیت جهانی این استاد پیانیست دارد.او پس از گذراندن یک اقامت چند ماهه در کشور ژاپن با عنوان استاد میهمان به ایران سفر کرده است این رسیتال پیانو از سوی انجمن موسیقی ایران و با همکاری سفارت سوئیس در تهران و بنیاد رودکی بمدت دو روز یکم و دوم مهر ساعت 30:19 برگزار شده و می شود.



اجرای «بن هور» با 300 هزار تماشاگر در پاریس

بن هور در استادیوم بزرگ «استد دو فرانس» پاریس به کارگردانی «رابرت حسین» اجرا می شود. به گزارش فارس، طی پنج شب 300 هزار نفر از این نمایش دیدن می کنند که 13 میلیون یورو را برای تهیه کنندگان این تئاتر به ارمغان می آورد. رابرت حسین 78 ساله این تئاتر را بر اساس رمان بن هور نوشته لو والاس، با اجرای صد بازیگر به نمایش در آورده است. فیلمی نیز به کارگردانی ویلیام وایلر با اقتباس از این رمان و به همین نام در سال 1959 ساخته شده، که برنده یازده جایزه اسکار شد. همچنین این داستان چندین بار به صورت نمایشنامه رادیویی و سریال تلویزیونی در آمده است. بن هور، داستانی حادثه ای-گلادیاتوری است. «بن هور» و «ماسالا» دو نجیب زاده که دوستان زمان کودکی یکدیگر هستند و در امپراتوری روم زندگی می کنند، به دشمنانی آشتی ناپذیر تبدیل می شوند. اوج این دشمنی در یک مسابقه ارابه رانی به تصویر کشیده می شود.


چانه زنی های سینماگران با مجلسی ها!

فرهنگ و هنر - انتشار گزارش مجلس در باره تحقیق و تفحص از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عکس العمل های مختلفی را در برداشت و عده ای مخالف وعده ای موافق در باره این گزارش اظهار نظرهای مختلفی کردند. در این بین اهالی سینما که از همان لحظات اول انتشار گزارش زمزمه های نارضایتی از جمعشان به گوش می رسید ، در جشن خانه سینما به این اعتراضات و عدم رضایت از گزارش مجلس بیشتر از بقیه چیزها پرداختند تا جائیکه روز جشن سینما را خیلی ها نقطه آغاز اعتراض به گزارش تحقیق و تفحص می دانند در این بین کمیسیون فرهنگی مجلس در جلسه ای با حضور برخی از سینما گران به ، بررسی سخنان و انتقادات این بخش از هنرمندان کشور در باره گزارش تحقیق و تفحص مجلس از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداختند. در این باره با سه تن از نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی به گفت وگو پرداخته است. سعید ابوطالب در این باره به ایسنا گفت: بابت گزارش تحقیق ازارشاد ازاهالی سینما عذرمی خواهم ، این گزارش، مجلس را در برابر همه سینما قرارداد. سعید ابوطالب با اشاره به کمیسیون فرهنگی مجلس، به حضور چند تن از کارگردانان سینما و نیز معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه اشاره کرد و گفت: آنچه در مورد تحقیق و تفحص از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حدس می زدیم، دیروز با حضور کارگردانان سینمایی به قطعیت رسید. این عضو کمیسیون فرهنگی اظهار داشت: در این جلسه مشخص شد که در گزارش تحقیق و تفحص از روش علمی استفاده نشده، با این استدلال که اگر قرار است در این حوزه تحقیق و تفحص صورت گیرد، باید صدها فیلمی که در این دوره و حوزه ساخته شده مورد بازنگری قرار گیرد و فیلم نامه های آن خوانده و نیز با اهالی سینما و مسوولان سینمایی سابق گفت وگو انجام شود. به گفته وی، در جلسه دیروز کمیسیون فرهنگی مشخص شد که در این مورد حتی با یک نفر از اهالی سینما نیز حرفی زده نشده و بلکه ظاهرا چند مقاله و گزارش که افرادی در قدیم برای اهداف دیگری تهیه کرده بودند، مبنای گزارش قرار گرفته است. ابوطالب با بیان اینکه در این جلسه مشخص شد که تحقیق و تفحص از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رویکردی اثباتی نداشته است، گفت: من در آن جلسه به اهالی سینما گفتم و اکنون تاکید می کنم که بابت این تحقیق و تفحص از اهالی سینما عذرخواهی می کنم، چون معتقدم که بخشی از سینما که متعلق به سینمای بعد از انقلاب است به آرمانهای انقلاب، امام و اسلام پایبند بوده و هست و در فضایی غیرهمراه، همواره جهت تعالی سینما تلاش کرده است. به اعتقاد این عضو کمیسیون فرهنگی در همه ی سالها نه تنها از این بدنه ی سینمای متعهد تقدیر نشده، بلکه هرکس آمده همه سینما را با یک چوب رانده است. وی افزود: گزارش تحقیق و تفحص از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جریانی که ابتذال در سینما زیر سر آنهاست و عواملی که در سینمای مبتذل سودهای کلان کرده اند، منتفع بوده است. یحیی زاده نیز بااشاره به جلسه کمیسیون فرهنگی با برخی اهالی سینما گفت: اگر در گزارش تحقیق از ارشادموارد انتقادی ذکر شده، به معنای نفی سینمای پس از انقلاب نبوده و نیست .عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به جلسه کمیسیون فرهنگی گفت: بخش عمده این جلسه مربوط به گزارش معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز نظرات برخی کارگردانان و سینماگران که نسبت به گزارش تحقیق و تفحص از وزارت ارشاد ایراداتی داشتند، بود. حجت الاسلام سیدجلال یحیی زاده با یادآوری نام سینماگرانی همچون منوچهر محمدی، میرکریمی، ورزیده و راعی که در جلسه کمیسیون فرهنگی حضور داشته اند، چند نکته را مورد اجماع بین کمیسیون و اهالی سینما دانست و گفت: اینکه در سینمای ما در شرایط موجود، ابتذال وجود دارد و اینکه در سینمای ما علاوه بر رشد کمی، برخی از کارهای خوب قابل تقدیر نیز انجام شده، مورد اجماع بود. وی در عین حال با اشاره به 13مورد مصوب مجلس در خصوص محورهای تحقیق و تفحص از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در این جلسه عنوان شد که اگر در گزارش موارد انتقادی ذکر شده، به معنای نفی سینمای پس از انقلاب نبوده و نیست. وی با بیان اینکه اشکالاتی در کار بوده است، گفت: کمیسیون قطعا معصوم نبوده و نیست.میرتاج الدینی هم شاره به جلسه کمیسیون فرهنگی با برخی ازاهالی سینما گفت گزارش تحقیق از ارشاد شایدهمه با یک چوب رانده، اما به معنی فراموشی یا نفی سینمای متعهد نیست حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی، با اشاره به جلسه کمیسیون فرهنگی و حضور کارگردانان و اصحاب سینما در این جلسه گفت: علاوه بر گزارش معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عمده مباحث به گزار ش بخش هنری و سینمایی تحقیق و تفحص کمیسیون از وزارت و ارشاد اسلامی برمی گشت. نایب رییس کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه کارگردانان حاضر در جلسه از چند نکته دلگیر بودند، افزود: اینکه چرا با دست اندرکاران فیلم وسینما و تولیدکنندگان فیلم در روند تهیه گزارش، گفت وگو نشده و این نکته که چرا فقط از نگاه انتقادی به فیلم و سینما در آن دوره نگاه شده است، در حالیکه در آن دوران فیلمهای خوبی نیز ساخته شده است، مورد گلایه سینماگران بود. به گفته وی، این سینماگران معتقد بودند که در گزارش مذکور، قضاوتی کلی شده است.
اما بشنوید از خانه سینما
علی معلم نایب رییس و سخنگوی هیات مدیره خانه سینما در یک نشست خبری درباره بحث تحقیق و تفحص گفت:موضع خانه سینما بر این است که کسانی که در رابطه با سینما اظهارنظر می کنند به نکاتی که منجر به اظهارنظرهایشان می شود، توجه بیشتری داشته باشند. وی که در خانه سینما سخن می گفت در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه وظیفه اصلی، مجلس نظارت بر اجرای مصوبات و قوانین بر روی نهادهای دولتی و ایجاد فضای مناسب برای رشد صنعت سینما در کشور است، این گزارش بیشتر از اینکه قائل به نقد مدیریت باشد، به حوزه نقد فیلم می پردازد و برداشت هایی که از سینما داشتند را به عنوان نظریاتی پیرامون یک دوره 8 ساله مطرح می کند. معلم تصریح کرد: لازم است توجه دوستان را در کمیسیون فرهنگی مجلس به این مساله جلب کنم که در راه نقد و نظر در ارتباط با سینما از خود اهل سینما غافل نشوند و موضوع را به سمت اظهارنظرهای کلی که منجر به بروز اتهاماتی که کلیت سینما و هنرمندان درگیر آن می شود نبرید. وی به محتوای این گزارش اشاره کرد و گفت: متاسفانه در این گزارش در قالب 10 خط نظریاتی از جمله ابتذال کلامی، پوچ گرایی، حریم شکنی، اخلاق اسلامی و ترویج باورهای مغزستیزانه اعمال شده بود بگونه ای که کار اصلی سینما در دوره گذشته به این قبیل مباحث گذشته است. نائب رییس هیات مدیره خانه سینما تاکید کرد: سینما به وجود آورنده مسایل اجتماعی نمی تواند باشد، اما انعکاس دهنده آنها است. فیلم های ضعیفی در گذشته ساخته شده اما دلیل نمی شود تلاش های کلیت سینما زیر سوال رود. وی در ادامه خبر از تشکیل دبیرخانه دائمی جشن خانه سینما داد و اظهار داشت: از ماه آینده این دبیرخانه تشکیل می شود که این جشن را فقط منوط به زمان برگزاری اش نکنند. باید نوشتن آیین نامه جشن آغاز شود تا جلوی هرگونه مشکلی گرفته و آنچه انتخاب می گردد از طرف همه صنوف قابل دفاع است. معلم با بیان اینکه مذاکراتی انجام شده تا این جشن یک روزه تبدیل به جشنی برای همه صنوف شود در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه همه اصناف برگزیده ای در جشن خانه سینما ندارند قرار شد تا خود این اصناف یک روز در سال را برای صنف شان مشخص کنند تا در همین خانه سینما جشنی برگزار شود و برگزیدگان مورد تقدیر قرار گیرند تا جشن از این حالت خاصی که متعلق به بعضی صنوف است خارج شود و همه صنوف در آن احساس مشارکت کنند و اولین این جشن ها مربوط به انجمن منتقدان خواهد بود. وی گفت: حتی فکر کردیم جوایز دیگری مثل فیلم کوتاه، انیمیشن و عکاسی فیلم را از جشن خانه سینما خارج و به چنین برنامه هایی منتقل کنیم تا از این تورم موجود در جشن هم کاسته شود. سخنگوی خانه سینما با اشاره به تنظیم تفاهم نامه ای با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تشکیل شورای عالی استاندارد سینمای ایران اظهار داشت: این شورا برای حمایت از حقوق تولید کننده و مصرف کننده و ارتقا» سطح کیفی سینمای ایران تشکیل خواهد شد. کارگروه هایی تشکیل می شوند و آیین نامه ای نوشته خواهد شد تا قسمتی از حمایت های سینمایی از طریق این شورا انجام شود. معلم درباره انتخاب مدیرعامل خانه سینما با بیان اینکه حداقل تا پایان امسال این انتخاب صورت نخواهد گرفت گفت: هیات مدیره هنوز برای انتخاب مدیرعامل به نتیجه نرسیده است و رییس هیات مدیره وظایفی که مربوط به مجموعه های اجرایی خانه سینما است را همراه با همکارانی که در چارت جدید تشکیلاتی خانه سینما حضور دارند، پیگیری خواهد کرد. وی افزود: بخشی در ارتباط با صنوف بوجود خواهد آمد که باعث تقویت بیشتر ارتباط هیات مدیره با صنوف شود و سعی داریم امور اجرایی تا پایان سال بر عهده این بخش باشد. عضو هیات مدیره خانه سینما با بیان اینکه امسال در جشنواره فیلم فجر کار انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران بر عهده خانه سینما نخواهد بود اظهار داشت: به دلیل درگیری هایی که برای مجموعه خانه سینما ایجاد می کند مسوولیت را بر عهده نخواهیم گرفت و احتمالا خود جشنواره و یا نهاد دیگری مسوول این کار خواهند شد. همچنین میرکریمی رئیس هیات مدیره خانه سینما گفت: در دیدار تعدادی از سینماگران با اعضا کمیسون فرهنگی، مراتب نگرانی و اعتراض خود را از نگاهی که در گزارش تحقیق و تفحص مجلس وجود داشت اعلام کردیم. رضا میرکریمی به جلسه تعدادی از سینماگران با کمیسیون فرهنگی اشاره کرد و در ادامه تصریح کرد: ما نگرانی جامعه اصناف سینمایی ایران را در این جلسه منتقل کردیم و نسبت به نوع نگاه و ادبیاتی که بر گزارش تحقیق و تفحص مجلس حاکم بود معترض شدیم. وی ادامه داد: اعضا کمیسیون فرهنگی نیر صحبتهایی داشتند که ما این صحبتها را شنیدیم و البته ما نیز حرفهایمان را مطرح کردیم. میرکریمی در پایان خبر داد: این جلسات ادامه خواهد داشت. گفتنی است از جمله سینماگرانی که در این جلسه حضور داشتند، مجید مجیدی، مجتبی راعی، منوچهر محمدی و تعداد دیگری از سینماگران بودند که روز گذشته با کمیسون فرهنگی مجلس دیدار کردند.



«رئیس» روایت دو قصه موازی

«نقش سیامک در «رئیس» شباهت های زیادی با نقش محسن در «حکم» دارد..»«پولاد کیمیایی » ضمن بیان این مطلب به «آنا» افزود: همچنان مشغول بازی در فیلم سینمایی «رئیس» به کارگردانی مسعود کیمیایی هستم. حدود 70 درصد از فیلمبرداری فیلم «رئیس» گذشته است. چندین سکانس دیگر مانده و ظرف دو هفته آینده، کار تمام می شود. ادامه فیلمبرداری فیلم در شمال کشور خواهد بود.وی در مورد چهره پردازی و ظاهر متفاوت خود در «رئیس» گفت: همانطور که ظاهر من متفاوت است; نقش هم متفاوت است. البته در نقاطی، نقشم نزدیک محسن فیلم «حکم» است منتهی با یک اجرای متفاوت تر. در اینجا موضوع مواد مخدر مطرح است و حالا; نقش یک منطقه و جغرافیای مشخصی دارد. همچنین این دو نقش; از لحاظ برخی نکات شخصیت پردازی (به ویژه نوع حرف زدن) خیلی متفاوت هستند.وی ادامه داد: متاسفانه در این فیلم، هنوز بازی با «فرامرز قریبیان» را تجربه نکرده ام و روبروی هم قرار نگرفته ایم. زمانی که «قریبیان» برای بازی در «رئیس» انتخاب شد خیلی خوشحال شدم. از «تجارت» به این طرف با ایشان کار نکرده بود.وی در مورد دادستان رئیس افزود: در واقع «رئیس» به دو بخش تقسیم می شود.یک بخش کلا مربوط به آمدن پدری است که سال هاست نبوده و به دنبال پسرش می گردد و بخش دیگر، به خود پسر و درگیری با زندگی و مسائلی که دارد، می پردازد. این قصه به دو قسمت تقسیم شده که موازی پیش می رود و من هنوز این سعادت را نداشته ام که روبروی شان بازی کنم. تا حالا; همین که ایشان حضور دارد و احساس می کنم که در این فیلم، نقش پدرم را دارد; برایم افتخار است. من از کودکی به ایشان نزدیک بوده ام و در زندگی شخصی ام نیز به ایشان نزدیکم. فرامرز دوست قدیمی پدرم می باشند و مثل عضوی از خانواده ام به ایشان نگاه می کنم. و حالا که کنارمان هست; به من خیلی اعتماد به نفس می دهد. سالها این حس و حال پدر و پسری بین ما بوده و چیزی نیست که الان شکل بگیرد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد