رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

نقد فیلم راز حسین شهابی

فیلم راز در واقع اقتباسی از یک مستند مشهور به همین نام است . فیلم باید هدفی داشته باشد و برای رسیدن به آن هدف باید میزانسن مربوط به آن را داشته باشد . ژانر فیلم مشخص نیست . اگر ترسناک است . پس چگونه میزانسن فیلم های ترسناک را ندارد . فیلم در فضایی روشن و کاملا واقعی اتفاق می افتد ، جایی برای ترسیدن در این فیلم موجود نیست باید توجه داشته باشیم فیلمی که به مخاطبانمان عرضه می کنیم . باید به دل مخاطب بچسبد . باید جلوه های ویژه داشته باشد . باید فیلم برداری خوبی داشته باشد . هر چند فیلم هایی ساخته می شوند که دوربین روی دست هم به حال و هوای آن لطمه نمی زند . ولیکن وقتی موضوعی به این شکل را در دست داریم باید جلوه های ویژه سنگینی را چاشنی آن کنیم . فیلم نامه مانند یک کالاست اگر فیلم یا کاور و بسته بندی آن زیبا نباشد ، فیلم خراب می شود کسی کالا را نمیخرد .


http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/08/12/13920812000158_PhotoA.jpg


از نظر من اگر تمام فیلم را حذف و سکانس عروسی را باقی بگذاریم چیزی از فیلم کم نمیشود . در واقع مهم ترین قسمت فیلم سکانس آخر است . جایی که تمام سوالات پاسخ می یابند و کارگردان به هدفش از ساخت فیلم .

در سکانس پایانی فیلم ، بیننده به اندازه شخصیت اصلی شگفت زده می شود و گوئی همه آنچه به عنوان پایه ها و داستان فیلم در نظر داشته فرو می ریزد . و بیننده همراه با کاراکتر اصلی فیلم به پیام فیلم پی می برد و به قدرت ذهن انسان . بیشتر از آنچه تماشاگر وحشت زده شود متعجب می شود . پایان این فیلم باز است و بیننده را مجبور به تفکر می کند . 

در مورد پیامی که فیلم داشت :  بیننده متوجه میشود که انرژی مثبت و منفی انسان به چه میزان مهم است و او میتواند با تفکر مثبت یا منفی زندگی خودش را بهشت یا جهنم کند . اگر مراقب افکار خود نباشیم ممکن به خود ما صدمه بزنند به همین دلیل است که افراد منفی و بدبین به جای زیادی نرسیده اند و افراد موفق آدم های معقول و دارای اعتماد به نفس هستند .انسان میتواند با تفکر موفق شود یا شکست بخورد به شرطی که با عمل و کار همراه شود .





حسین شهابی

تاریخ و محل تولد : هفتم آذر ماه سال 1346     تبریز

وی تحصیلکرده رشته موسیقی کلاسیک باگرایش علوم آهنگسازی دردانشگاه تهران است. اوفعالیت فیلمسازی خودراازسال 1375 باساخت فیلم کوتاه "صدبرابرصدثانیه" آغازکرد،که همین فیلم برنده دیپلم افتخاروجایزه نقدی بهترین فیلم وبهترین کارگردانی ازجشنواره صدمین سالگرد سینمادرایران شد. شهابی بعدازآن نیزفیلم‌های کوتاه دیگری چون: "درخت بارانی"، "آش نذری"، "سایه روشن"، "پژواک" و "حرف آخر" راساخته وجوایزمتعددی ازجشنواره‌های داخلی وخارجی گرفته است. اولین فیلمنامه بلنداوبنام "حوا" دراولین جشنواره فیلم زن ودفاع مقدس درسال 1381برنده دیپلم افتخاروجایزه نقدی بهترین فیلمنامه گردید. وی همچنین تهیه‌کنندگی نویسندگی وکارگردانی فیلم‌های بلندداستانی چون: "عکس"، "تونل 18 "، "شبح"، "ردپای نور"، "سایه‌ها"، "جنگ وگنج"، "راز" و "شب شیشه‌ای" رادرکارنامه دارد. روز روشن اولین فیلم سینمایی حسین شهابی است که درسی و یکمین جشنواره فیلم فجر مورد تقدیر و تحسین منتقدان و رسانه‌های ایران قرار گرفت و ضمن کاندیداتوری دریافت چهار سیمرغ بلورین، برنده دو دیپلم افتخار از این جشنواره گردید. شهابی دراولین حضور بین‌المللی خود نامزد دریافت آستور طلایی بهترین نویسندگی و کارگردانی از بیست وهشتمین جشنواره بین‌المللی ماردل پلاتا آرژانتین گردید و جایزه آستور ویژه هیات داوران این جشنواره را برای فیلم روز روشن بدست آورد. اولین ساخته شهابی همچنین در جشنواره‌های بوستون، هیوستون، واشنگتن دی سی، لوس آنجلس دانشگاه بوینس آیرس آرژانتین و دانشگاه رایس آمریکا به نمایش در آمده و جایزه بهترین فیلم وکارگردانی بیست و چهارمین جشنواره فیلم شیکاگو آمریکا را بدست آورده است.


لینک مرتبط :

نقد فیلم شب شیشه ای ساخته حسین شهابی


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد