رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

امید کریم و علی حسینی دو برگزیده اول جشنواره فیلم موبایلی

 بسیاری از کارگردانان و فیلم سازان سینما در آغاز کار حرفه ای خود عنوان برگزیده جشنواره های مختلف را دارند. این نشان می دهد افراد مستعد این پهنه و میدان از همان آغاز راه خود را پیدا می کنند و ادامه اش می شود ورود به سینمای حرفه ای.

فیلم سازان برگزیده دوره اول جشنواره فیلم و عکس همراه تهران که شاید در آینده ای نزدیک نام آن ها را هم در لیست فیلم سازان مطرح سینمای ایران ببینیم از این ماجرا بیرون نیستند. به سراغ دو نفر از برگزیده های بخش فیلم اولین جشنواره فیلم و عکس همراه تهران رفتیم و نظراتشان را درباره جشنواره فیلم موبایلی شنیدیم.


انتخاب داوران سرشناس اعتبار جشنواره بود

متولد زاهدان و 23 ساله است. در یزد کارشناسی ارشد ادبیات فارسی می خواند و نفر اول بخش اصلی فیلم جشنواره فیلم و عکس همراه تهران است. آنچه خواندید بیوگرافی امید کریم بود که انتخاب داوران سرشناس در عرصه های ملی و بین المللی  را موجب اعتبار جشنواره فیلم و عکس همراه تهران می داند.

برگزیده شدن من را مصمم تر کرد

فیلم "به توان2" که برگزیده جشنواره شد، یک ایده ساده داشت و در یک روایت خطی به زندگی روزمره افراد از نگاه وسیله ای به اسم موبایل می پرداخت. یعنی پلان های فیلم را از زاویه آن می گرفتم. برگزیده شدن برای من یک اتفاق بزرگ بود چون باعث شد مصمم تر فیلم سازی را ادامه بدهم. تاکنون 6 فیلم کوتاه ساختم که دو تا از آن فیلم ها با موبایل ساخته شده است.

بهترین فیلم های موبایلی؛ فیلم های مستند اجتماعی و تجربی اند

 بهترین نوع فیلم سازی با موبایل فیلم های مستند اجتماعی و تجربی اند. چون با توجه به مشکلات و محدودیت های جامعه راحت تر می توان این موضوعات را با موبایل فیلم برداری کرد. کوچک بودن موبایل و اینکه همیشه همراه فیلم ساز است نکته مثبتی می تواند باشد که سایر ابزار فیلم برداری این امکان را ندارند. در واقع فیلم سازی با موبایل اختیارات اجتماعی فیلم ساز را افزایش می دهد.

فیلمسازی با موبایل؛ یک ژانر است

علی حسینی برگزیده بخش فیلم سامسونگ معتقد است؛ "فیلم برداری با موبایل یک ژانر خاص فیلم سازی است که کاربرد و جایگاه مختص خودش را دارد."

علی حسینی نفر اول بخش فیلم سامسونگ است. او که 24 سال سن دارد، متولد آباده شیراز است و در حال حاضر در رشته مدیریت اجرایی دانشگاه تهران تحصیل می کند.

سبک فیلم؛  ابزارش را تعیین می کند

فیلم "نرسیدن" که در جشنواره انتخاب شد، با موبایل اپل و از پله های مترو گرفته شده است. این ایده خیلی اتفاقی به ذهنم رسید و سریع در آن لحظه شروع به فیلمبرداری کردم. به نظر من سبک فیلم تعیین می کند که از چه ابزاری استفاده کنیم. گاهی لازمه یک کار داشتن دوربین HD است و گاهی داشتن یک گوشی تلفن همراه.

بعد از جشنواره دو فیلم تجربی ساختم

از اختتامیه جشنواره تاکنون دو فیلم تجربی و بدون دیالوگ ساختم. این فیلم ها با دوربین حرفه ای ساخته شده اند، اما علت اینکه از موبایل استفاده نکردم این بود که سبک کارها متفاوت بود. وگرنه به نظر من موبایل های هوشمند قابلیت ساخت یک فیلم خوب و حرفه ای را دارند.

حجم آپلود فیلم ها را افزایش دهید

سیستم آپلود عکس و فیلم ها در جشنواره خیلی خوب بود و اینکه شرکت کنندگان لازم نبود آثارشان را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند و کاملاً همه چیز از طریق سایت انجام می شد نکته قوت جشنواره بود. اما حجم آپلود برای فیلم ها کم بود و من مجبور شدم کیفیت فیلمم را پایین بیاورم.




رها ماهرو : برای آقایان "علی حسینی" و "امید کریم" آرزوی موفقیت در عرصه فیلم سازی می کنیم .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد