رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

کلاس‌های بازیگری به فکر سود مالی هستند تا تربیت هنرمند

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛
کارگردانی که به دنبال انتقال پیام انسانیت است/ کلاس‌های بازیگری به فکر سود مالی هستند تا تربیت هنرمند

کارگردان نمایش «و چند داستان دیگر» درباره انگیزه خود از فعالیت در عرصه تئاتر گفت.

مسعود طیبی کارگردان نمایش «و چند داستان دیگر» در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره روند اجرای این نمایش گفت: متن نمایشنامه توسط پیام لاریان نوشته شده است که در سی و چهارمین یا سی وششمین جشنواره فجر برنده جایزه متن برتر شد. نمایش «وچند داستان دیگر» داستان ۵ خانواده، مشکلات آن‌ها و ارتباطشان با یکدیگر را روایت می‌کند.

وی با اشاره به هدف خود برای اجرای نمایش «و چند داستان دیگر» اظهار داشت: متن این نمایش یکی از دغدغه‌های اجتماعی بنده برای اجرا بود. خداراشکر موقعیت خوب برای همکاری با عوامل گروه، منجر به روی صحنه بردن این نمایش شد.

این کارگردان درباره دغدغه هایش در عرصه تئاتر گفت: استاد بنده جناب اکبر رادی که سعادت بزرگی برای شاگردی ایشان داشتم همیشه می‌گفتند «ما کار تئاتر را به بهانه انسان بودن انجام می‌دهیم و در صورت یاد گرفتن این قضیه باید آن را به دیگران انتقال دهیم». بر این اساس بنده علاقه زیادی به فعالیت در حوزه تئاتر و انتقال پیام وجدان و انسانیت به همنوعان خود دارم.

طیبی افزود: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها بین سینما و تئاتر این است که به دغدغه‌های بازیگران تئاتر بسیار حرفه‌ای و تخصصی‌تر پرداخته می‌شود؛ زبان تئاتر دارای بیان جذاب، برنده و تاثیرگذار است. اگر تئاتر در جامعه ما به معنای واقعی نمود پیدا نکند، همه چیز مخصوصاً مخاطبان آن نابود خواهند شد.

این کارگردان با اشاره به انتخاب عنوان «و چند داستان دیگر» برای این نمایش اظهار داشت: اسم نمایش را پیام لاریان نویسنده داستان انتخاب کرد؛ ولی دیدگاه، محتوا و مضمون روایت شده داستان در این خصوص است که تمام صحنه‌های ماجرای نمایش می‌تواند برای همه ما اتفاق بیفتد.

طیبی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص طراحی صحنه و فضا اظهار داشت: از سال ۹۶ به بعد تمام کار‌های بنده تجربی و دکور‌های انتزاعی و غیر واقع گرایانه بودند. ولی در این نمایش با توجه به تاثیرگذاری فضا بر تماشاچیان اقدامات لازم را برای اینکه فضا در جهت ارتباط ذهنی بیشتر با مخاطبان واقعی به نظر آید، انجام دادیم.

وی افزود: موسیقی نواخته شده در صحنه هم توسط بنده انجام شد و تنها یک قطعه‌ آن را بهنام ابطحی نواخت. اهمیت موسیقی در این نمایش به جهت این بود که مکملی برای فضاسازی و تاثیرگذاری موضوع بر مخاطب باشد.

کارگردان نمایش «و چند داستان دیگر» درباره استقبال مخاطبان گفت: خداراشکر در این چند روز استقبال افراد کاملا مورد رضایت بنده بوده است.

این کارگردان درباره دلیل همکاری شبنم قلی خانی به عنوان تهیه کننده «و چند داستان دیگر» با عوامل این نمایش گفت: ایشان ۳ کار آخرم به نام‌های «برزخ»، «خون به پا می‌شود» در تماشاخانه ایرانشهر و «فقط چهل روزه بودم» را دیدند و به بنده پیشنهاد همکاری در پروژه «و چند داستان دیگر» را دادند که با توجه به شخصیت حرفه‌ای ودوست داشتنی این بانو در حوزه سینما و تئاتر با کمال میل آن را پذیرفتم.

طیبی با اشاره به مشکلات گریبانگیر تئاتر اظهار داشت: مشکلات مالی همیشه در تئاتر وجود دارند و خانم قلی خانی به عنوان تهیه کننده نمایش «و چند داستان دیگر» از استفاده از هنرجویان کم بضاعت از نظر مالی با مهارت زیاد استقبال کردند. آموزش و حمایت آنان به صورت رایگان در حوزه تئاتر انجام شد و این بانوی هنرمند، نصف بیشتر هزینه‌های نمایش را از جیب شخصی خود پرداخت کرد.

طیبی درباره فعالیت خود در عرصه تربیت بازیگر گفت: به عنوان کارگردان تئاتر چند سالی است که جز فضای دانشگاه در مکان دیگری تدریس نمی‌کنم؛ چرا که متاسفانه اکثر آموزشگاه‌های بازیگری برای هنرجویان دزدی و سود مالی را سر لوحه کار خود قرار می‌دهند و ساختار کارگاه‌های ایده تا اجرا به علت پولشویی اصلاً سالم نیست. آنها تنها به فکر جیب خود هستند و به توانایی و پشتکار افراد برای بازی یک نقش حرفه‌ای توجهی نمی‌کنند.

وی درباره ویژگی مهم یک کارگردان تصریح کرد: یک کارگردان در درجه اول باید توانایی، درک و فهم یک بازیگر را متناسب با نقش زیستی و اجتماعی اش برای اجرا با ریزبینی و دقت بسنجد و تجربه‌های زیادی را در اختیارش برای دیده شدن قرار دهد.

نمایش «و چند داستان دیگر» به نویسندگی پیام لاریان، کارگردانی مسعود طیبی، تهیه کنندگی مهدی غلامی سرخه و شبنم قلی خانی از ۱ تا ۱۸ آبان ماه هر شب ساعت ۱۹:۰۰ به مدت یک ساعت و ۳۰ دقیقه در تماشاخانه شانو به روی صحنه می‌رود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد