رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

فیلم اسنودن ساخته الیور استون

اسنودن (فیلم)

کارگردان    الیور استون
بر پایه    پرونده‌های اسنودن اثر
لوک هاردینگ
و Time of the Octopus اثر
Anatoly Kucherena
بازیگران    جوزف گوردون لویت
شی‌لین وودلی
اسکات ایستوود
ملیسا لیو
تیموتی اولیفانت
زکری کینتو
تام ویلکینسون
نیکلاس کیج
لوگان مارشال-گرین
فیلم‌برداری    آنتونی داد منتل
تدوین    الکس مارکوئز
توزیع‌کننده    اوپن رود فیلمز
مدت
    ۱۳۴ دقیقه
کشور    آمریکا
زبان    انگلیسی
بودجه    ۴۰ میلیون دلار
گیشه    ۳۷/۳ میلیون دلار

اسنودن (به انگلیسی: Snowden) یک فیلم زندگی‌نامه‌ای به کارگردانی الیور استون است.

این فیلم بر اساس ماجراهای ادوارد اسنودن، افشاگر برنامه‌های جاسوسی سایبری ایالات متحدهٔ آمریکا ساخته شده‌است و پس از دو سال تأخیر، در ماه سپتامبر ۲۰۱۶ به نمایش عمومی درآمد. در این فیلم داستانی، جوزف گوردون لویت نقش ادوارد اسنودن را بازی می‌کند. شیلین وودلی، ملیسا لیو، زکری کینتو و تام ویلکینسون بازیگران دیگر این فیلم هستند.

فیلمنامهٔ این فیلم، که توسط خود الیور استون نوشته شده، بر اساس کتاب پرونده‌های اسنودن؛ جزئیات ماجراهای تحت تعقیب‌ترین مرد جهان نوشتهٔ لوک هاردینگ، روزنامه‌نگار گاردین بوده‌است.

فیلمبرداری فیلم در مونیخ و لوکیشن‌هایی از کشورهای مختلف انجام گرفته‌است.


ادوارد اسنودن

زادروز    ۲۱ ژوئن ۱۹۸۳ ‏(۳۵ سال)
ایلیزبت سیتی، کارولینای شمالی، ایالات متحده آمریکا
محل زندگی    روسیه (پناهنده موقت)
ملیت    آمریکایی
پیشه    مدیر سیستمهای رایانه‌ای و شبکه‌ای
کارفرما    بوز آلن همیلتون، هاوایی، ایالات متحده آمریکا (تا ۱۰ ژوئن ۲۰۱۳)
شناخته‌شده برای    افشای جزئیات برنامه‌های سری جاسوسی آژانس امنیت ملی و دولت آمریکا
دین    ندانم گرا[۱]
اتهام‌ها    سرقت اموال دولتی، مخابره غیرمجاز اطلاعات امنیت ملی، و مخابره تعمدی اطلاعات سری به اشخاص غیرمجاز (ژوئن ۲۰۱۳)
وضعیت گناهکاری    در حال حاضر پناهنده است
جایزه‌ها    جایزه سام آدامز
جایزه بیورنسون
نامزد دریافت جایزه صلح نوبل
امضا   
تصویر ادوارد اسنودن، حکاکی‌شده روی چوب به‌دست فیلیپه کرسپو، ۲۰۱۳
اثر هنری روی تصویر ادوارد اسنودن
اطلاعات بیشتر: افشاگری‌های جاسوسی گسترده در سال ۲۰۱۳

ادوارد جوزف اسنودن (به انگلیسی: Edward Joseph Snowden) متولد ۲۱ ژوئن ۱۹۸۳ میلادی، افشاگر کنونی و کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی است.

افشاگری‌های ادوارد اسنودن از عملیات عظیم «جاسوسی و مراقبت در سطح جهانی» و پریزم پرده برداشت. بنا به مدارک اسنودن، این برنامه‌ها که شامل جاسوسی از مردم عادی و شخصیت‌ها در مکالمات تلفنی، ایمیل و موتور جستجوی اینترنت در تمام کشورها و بدون رعایت مرزهای سیاسی صورت می‌گیرند، در درجه اول توسط آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا انجام می‌شوند. گروه فایو ایز، دولتهای اروپایی و شرکت‌های تلفن نیز همکاری مستقیم و نزدیکی در این جاسوسی‌ها دارند. افشاگری‌های اسنودن آغاز رسانه‌ای شدن اطلاعات مربوط به افشاگری‌های جاسوسی گسترده بود.

ادوارد اسنودن کارمند سابق بوز آلن همیلتون و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، پیشتر برای کامپیوترسازی دل و سازمان سیا نیز کار کرده بود.

در ۲۰ مه ۲۰۱۳ (۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲) اسنودن از محل کارش که تأسیسات متعلق به آژانس امنیت ملی آمریکا در هاوایی بود به هنگ کنگ پرواز کرد و در اوایل ژوئن هزاران مدرک طبقه‌بندی شدهٔ آژانس را در اختیار روزنامه‌نگاران گلن گرینوالد، لورا پویترس و اون مک‌اسکیل قرار داد. هنگامی‌که مطالب در روزنامه گاردین و واشینگتن پست به چاپ رسیدند اسنودن مورد توجه خبرگزاری‌های بین‌المللی قرار گرفت. مدارک بیشتری بعداً توسط اشپیگل و نیویورک تایمز انتشار یافتند. در ۲۱ ژوئن ۲۰۱۳ (۳۱ خرداد ۱۳۹۲) وزارت دادگستری ایالات متحده اسنودن را به دو جرم متهم نمود اول؛ نقض قانون مربوط به جاسوسی، دوم؛ سرقت اسناد متعلق به دولت آمریکا یا متعلق به یک دولت خارجی.

اسنودن در ژوئن ۲۰۱۳ اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای از برنامه‌های فوق سرّی آژانس امنیت ملی آمریکا از جمله برنامه شنود پریزم را به نشریات گاردین، نیویورک تایمز و واشینگتن پست لو داد.

گاردین اسنودن را در خصوص ارزش حفظ محرمانگی اطلاعات خصوصی افراد حقیقی و حقوقی، بسیار مشتاق توصیف می‌کند؛ به‌طوری‌که لپ‌تاپ وی با برچسبی حامی سازمان‌های هوادار آزادی اینترنت نظیر پروژه تور مزین شده‌است. اگرچه او به قول‌ها و وعده‌های باراک اوباما برای رای آوردن به‌ عنوان رئیس‌جمهور باور داشته، ولی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۸ به یک حزب سوم رای داده‌است. سیاهه کمکهای او به احزاب سیاسی نشان می‌دهد که وی به کمپین مقدماتی ران پال کمک کرده‌است.

او که در پی ابطال گذرنامه‌اش توسط دولت آمریکا از ۲۳ ژوئن ۲۰۱۳ تا دوم اوت ۲۰۱۳ (۲ تیر تا ۱۱ مرداد ۱۳۹۲) در فرودگاهی در مسکو به سر می‌بُرد؛ نخست از کشور اکوادور و سپس از روسیه تقاضای پناهندگی کرد. ساعاتی پیش از درخواست پناهندگی وی، ولادیمیر پوتین در یک نشست خبری گفته بود: «اگر آقای اسنودن بخواهد در روسیه اقامت کند باید فعالیت‌های خود را که به منافع شرکای آمریکایی ما لطمه می‌زند، متوقف کند.» در آن هنگام، اسنودن از هنگ‌کنگ به مسکو رفته بود.

در تاریخ یکم اوت ۲۰۱۳ (۱۰ مرداد ۱۳۹۲) آناتولی کوچرنا، وکیل روس ادوارد اسنودن اعلام کرد موکلش فرودگاه مسکو را ترک کرده، و به مکانی امن رفته‌است. دوم اوت ۲۰۱۳ (۱۱ مرداد ۱۳۹۲) اعلام شد که بالاخره اسنودن توانسته از دولت روسیه پناهندگی موقت (یک‌ساله) دریافت کند و پا به خاک روسیه بگذارد. کتاب «پرونده‌های اسنودن؛ پشت پردهٔ تحت تعقیب‌ترین فرد جهان» نوشته لوک هاردینگ، روزنامه‌نگار گاردین به ماجرای اسنودن می‌پردازد. این کتاب تابستان ۱۳۹۴ از سوی انتشارات میلکان و با ترجمه ارغوان اشتری منتشر شده‌است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد