رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

فیلم رودخانه ویند ساخته تیلور شریدان

رودخانه ویند

کارگردان    تیلور شریدان
تهیه‌کننده   

    الیزابت ای. بل
    پیتر برگ
    متیو جورج
    باسیل ایوانیک
    وین راجرز

نویسنده    تیلور شریدان
بازیگران   

    جرمی رنر
    الیزابت اولسن
    جان برنثال
    کلسی چو

موسیقی   

    نیک کیو
    وارن الیس

فیلم‌برداری    بن ریچاردسون
تدوین    گری دی. روچ
شرکت
تولید   

    Acacia Filmed Entertainment
    Savvy Media Holdings
    Film44
    Synergics Films
    تاندر رود پیکچرز

توزیع‌کننده    واینستین کمپانی
تاریخ (های) انتشار
   

    ۲۱ ژانویه ۲۰۱۷ (ساندنس)
    ۴ اوت ۲۰۱۷ (ایالات متحده)

مدت
    ۱۱۱ دقیقه
کشور    ایالات متحده
زبان    انگلیسی
بودجه    ۱۱ میلیون دلار
گیشه    ۴۵ میلیون دلار

رودخانه ویند (به انگلیسی: Wind River) یک فیلم مهیج آمریکایی به نویسندگی و کارگردانی تیلور شریدان است که در سال ۲۰۱۷ منتشر شده‌است. در این فیلم جرمی رنر، الیزابت اولسن، جان برنثال و کلسی چو ایفای نقش می‌کنند. این فیلم برای رقابت در بخش نوعی نگاه هفتادمین جشنواره فیلم کن انتخاب شده بود. نخستین نمایش رودخانه ویند در طی جشنواره فیلم ساندنس ۲۰۱۷ بود و همچنین توسط واینستین کمپانی در تاریخ ۴ اوت ۲۰۱۷ اکران شد.

نمایشنامه

زمستان در منطقه اختصاصی سرخپوستی ویند ریور در وایومینگ شروع شده‌است. کوری لامبرت جسد یخ زده ناتالی هانسن ۱۸ ساله را پیدا می‌کند که بدون کفش یا لباس مناسب زمستانی و با رانی خون آلود افتاده‌است. مأمور ویژه اف‌بی‌آی، جین بنر، برای تشخیص و تأیید وقوع قتل وارد ماجرا می‌شود. روز بعد جین از طریق مصاحبه با پدر ناتالی در می‌یابد که او در حال ملاقات با دوست پسر جدیدی بود ولی او از نام و نشان مرد جدید بی‌خبر است. نتیجه تشریح جسد حکایت از ترومای غیرنافذ، تجاوز جنسی دارد و نظریه کوری مبنی بر مرگ در اثر در معرض قرار گرفتن و به ویژه تنفس سریع هوای زیر صفر مورد تأیید قرار می‌گیرد. با این حال پزشکی قانونی از تأیید یا تکذیب قتل سر باز می‌زند که این کار مانع از آن می‌شود تا جین درخواست بازرس بیشتر از اف‌بی‌آی نماید.

روز بعد جسد دیگری متعلق به مردی بدون لباس که توسط حیوانات وحشی در حال از بین برده‌شدن است پیدا می‌شود. در همین حال کوری در می‌یابد اسم دوست پسر ناتالی مت است که به عنوان نگهبان در منطقه حفاری نفت در همان نزدیکی کار می‌کند. کوری در این زمان داستان مرگ دخترش را در سه سال پیشتر برای جین بازگو می‌کند که زمانی که او و همسرش در بیرون از شهر بودند جسد دخترش بعد از یک پارتی در خانه‌اش در میان برف پیدا شده بود.

جین، با همراهی کلانتر بن و مأموران اضافی، از سایت حفاری بازدید می‌کنند که در این حین با چند تن از مأموران حراست سایت و نگهبانی سایت برخورد می‌کنند که به جین می‌گویند که از زمان فروکش کردن طوفان در چند روز پیش مت که با ناتالی بگو مگو داشت را ندیده‌اند. هنگامی که گروه مأموران همراه جین تا مکان خوابگاه سایت حفاری به پیش می‌روند، کوری رد مسیری را که به جسد مت ختم می‌شود را پیدا می‌کند که تا سایت حفاری امتداد پیدا کرده‌اشت. کوری سعی می‌کند تا بن را از طریق بیسیم مطلع کند. وقتی جین هدف خود از بازررسی را واکاوی گم شدن مت اعلام می‌کند، گاردهای سایت اطلاع خود را از گم شدن ناتالی را نیز اعلام می‌کنند. آن‌ها مدعی می‌شوند از طریق گوش دادن به مکالمات رادیویی مأموران پلیس از گم شدن ناتالی آگاهی یافته‌اند. جین یادآوری می‌کند که نام ناتالی هیچ وقت از رادیو اعلام نشده‌بود. یکی از مأموران همراه جین متوجه می‌شود که افراد حراست سایت نفتی شروع به محاصره جین و گروه همراه آن‌ها کرده‌است. رویاروی به سرعت به کشیدن اسلحه بر روی یکدیگر تبدیل می‌شود، سرانجام جین با یادآوری اینکه سلسله مراتب فدرال بر سلسله مراتب محلی تفوق دارد به رویارویی پایان می‌دهد. جین بر اینکه باید از محل خواب مت دیدن کند مجدداً شروع به نزدیک شدن به محل خوابگاه سایت حفاری می‌کند.

فیلم در این نقطه به حوادث قبلی بر می‌گردد، که ناتالی در کانکس مت را در آغوش گرفته که در این حین بقیه نگهبانان در حالی به شدت مست وارد می‌شوند. یکی از آن‌ها که با الفاظی رکیک شروع به آزار و اذیت مت و ناتالی کی‌کند و سرانجام ناتالی را مورد آزار جنسی قرار می‌دهد که در این حال مت به او حمله می‌کند. بقیه نگهبانان با کتک زدن مت و تعرض به ناتالی تلافی می‌کنند. هنگامی که مت سعی می‌کند دوباره به گروه متعرض حمله کند مت را به حد مرگ می‌زنند و راه فرار را برای ناتالی بازمی‌گذارند.

فیلم در بازگشت به زمان حاضر، جین در کانکس مت را می‌زند ولی با آتش شاتگان پت روبرو می‌شود که توسط یکی از نگهبانان سایت از وجود مأمور اف‌بی‌آی مطلع شده‌است. درگیری مسلحانه‌ای روی می‌دهد که در حین آن جین از ناحیه گلو مورد اثابت قرار می‌گیرد و بقیه گروه مأموران همراه او کشته می‌شوند. مأموران حراست زنده مانده سایت آماده می‌شوند تا با کشتن جین داستان قلابی برای درگیری بسازند و شواهد موجود را به نفع خود دستکاری کنند. کوری که در تپه‌ای در همان نزدیکی استتار کرده از راه دور همه مأموران حراست زنده مانده را با اسلحه شکاری مورد هدف قرار می‌دهد به غیر از پت که فرار می‌کند. کوری سرانجام پت را گیر می‌اندازد و دست و پایش را می‌بندد و در تپه‌ای در همان نزدیکی او را مجبور به اعتراف می‌کند. کوری همان شانسی را که ناتالی در فرار داشت را به پت می‌دهد؛ و به او اجازه می‌دهد با پای برهنه فرار کند و او تا چند یارد که شش‌هایش تحملشان را در برابر سرما از دست می‌دهند دویده و سرانجام از پای می‌افتد.

کوری به ملاقات جین در بیمارستان می‌رود و از جان‌سختی او تعریف می‌کند. سپس کوری به دیدار مارتین می‌رود که در بیرون از خانه‌اش «صورت مرگ» را پوشیده‌است. او به مارتین می‌گوید که کسی که مسئول قتل ناتالی بود با ناله‌ای مرد. آن‌ها در کنار هم می‌نشینند و برای دخترانشان سوگواری می‌کنند.[۳]
بازیگران

    جرمی رنر در نقش کوری لامبرت
    الیزابت اولسن در نقش جِین بنر
    جان برنثال در نقش مت ریبورن
    کلسی چودر نقش ناتالی هنسون
    جولیا جونز ویلما لامبرت
    گیل بیرمنگام در نقش مارتین هنسون
    اریک لانگه در نقش دکتر وایت‌هرست
    ایان بوهن در نقش ایوان
    هوگو دیلون در نقش کورتیس
    گراهام گرین
    ماتیو دل نگرو در نقش دیلن


تیلر شریدان بازیگر نام آشنایی است که بطور حتم علاقه مندان به سریال « Sons of Anarchy » او را به خوبی به یاد دارند و چهره او را به عنوان یک بازیگر معمولی پذیرفته اند. اما شریدان پس از دو دهه بازیگری در سینما و تلویزیون، در سال 2015 فیلمنامه « سیکاریو » را به رشته نگارش درآورد که باعث شد استعداد دیگر او در نویسندگی عیان گردد. شریدان برای اینکه ثابت کند موفقیت « سیکاریو » اتفاقی نبوده، سال بعد نویسندگی و کارگردانی اثر دیگری به نام « Hell or High Water » ( که اغلب در منابع فارسی به اسم « اگر از آسمان سنگ ببارد » ترجمه شده است ) را روانه سینما کرد که اینبار موفقیتی بیشتر نصیبش شد و برای نگارش فیلمنامه این اثر حتی نامزد دریافت جایزه اسکار نیز شد! حال سومین اثر او با عنوان « رودخانه ویند » به اکران درآمده تا شریدان جای پای خود را به عنوان کارگردان مستحکم تر از همیشه کند.

داستان فیلم در منطقه ای کوهستانی رخ می دهد. منطقه ای که در آن یک دختر جوان سرخپوست پس از اینکه مورد آزار و اذیت قرار می گیرد، به قتل می رسد. مدتی بعد، یک مامور FBI به نام جین ( الیزات اولسن ) به محل مورد نظر می رسد تا تحقیقات خود را بر روی این جنایت آغاز نماید و در این راه یک شکارچی محلی به نام کوری ( جرمی رینر ) که گذشته مشابهی را در مورد دخترش تجربه کرده، به او کمک می کند تا قاتل را بیابند اما...

فیلمنامه « رودخانه ویند » همان روندی را طی می کند که دو فیلمنامه قبلی شریدان نیز از آن پیروی می کرد. در اینجا نیز مفهوم عدالت در منطقه ای دور افتاده مورد بررسی قرار می گیرد و ما با انسانهایی مواجه می شویم که نشانی از شهروند درجه یک آمریکایی ندارند و البته نیازی هم به برخورد قاطعانه با جرم و جنایت نمی بینند بطوریکه در محل زندگی آنان که سرشار از خشونت و بی قانونی است، تعداد اندکی مامور قانون حضور دارد و کمتر می توان رد پای عدالت را در آن حوالی جستجو نمود. شاید شغل کوری که شکارِ شکارچیان گله است، بهترین تعریف برای وضعیت منطقه ای باشد که قتل دختر جوان در آن به وقوع پیوسته است.

شریدان در منطقه ای که در آن همه چیز سرد و مرده به نظر می رسد داستان خود را به آرامی بسط می دهد و شخصیت ها و خرده داستانهای مختلفی را وارد داستان می نماید که هر یک از آنان کمک فراوانی به مخاطب به منظور درک واقعیت های زندگی ساکنین منطقه کرده است و به تماشاگر اجازه می دهد تا از جزئیات بیشتری مطلع شود تا به این ترتیب ویژگی تعلیق در فیلمنامه در بهترین جایگاه ممکن قرار بگیرد. البته شریدان  همانند دو فیلمنامه قبلی اش، با پیچش های بی خود و بی جهت مخاطبش را سردرگم نمی کند بلکه تنها بازه گسترده ای از نحوه زندگی اهالی را در مقابل دیدگان مخاطب قرار می دهد تا مخاطب به درک کاملی از موقعیت جغرافیایی فیلم و آدمهای داستان دست پیدا کند.


دیالوگ های هوشمندانه و کنایه آمیز درباره تضادهای اجتماعی و یا به تمسخر کشیدن فلسفه زندگی ، از ویژگی های جذاب « رودخانه ویند » می باشد که پیش از این در فیلم « اگر از آسمان سنگ ببارد » هم شاهد آن بوده ایم. دیالوگ هایی که در تضاد با تعریف کنونی از جامعه آمریکا می باشد و واقعیت خشن تری را برای مخاطب ترسیم می کند که به نظر می رسد تطابق بیشتری با مناطق مرزی داشته باشد. اما شریدان اگرچه ثابت کرده دیالوگ نویس باهوشی است، اما ازدیاد کنایه های اجتماعی در دقایقی از فیلم رو به فزونی می گذارد که چندان جالب نیست. شاید بهتر می بود تا برخی دیالوگ های فیلم حذف یا اصلاح می شدند تا به کلیت داستان خدشه ای وارد نمی شد و روایت کلی هرچقدر هم اندک، از مسیر منطقی اش خارج نمی شد.

در میان بازیگران فیلم،جرمی رینر و الیزابت اولسن دو ستاره فیلم هستند که بازیهای درخشانی از خود به نمایش گذاشته اند. این دو که پیش از این در فیلم « انتقام جویان : عصر آلترون » نیز در حال و هوایی متفاوت در کنار یکدیگر حضور داشتند، در « رودخانه ویند » بازیهای خوبی از خود به نمایش گذاشته اند. اولسن در نقش مامور FBI شباهت هایی با جودی فاستر در « سکوت بره ها » پیدا کرده و می تواند مخاطبش را با خود همراه سازد. رینر نیز در نقش مردی که بیشتر از هر فرد دیگری از اجتماع پیرامونش خبر دارد و گذشته تراژیک خانواده اش لحظه ای او را رها نمی کند، باورپذیر است.

« رودخانه ویند » در مجموع همانند دیگر آثار تیلور شریدان، نقدی است بر زندگی شهروندان آمریکا که هزاران کیلومتر دورتر از مناطقی ساکن هستند که در آن " رویایی آمریکایی " تعریف می شود. مناطقی که خشونت و بی قانونی در آن موج می زند و شهروندانی که زندگی بسیار سختی را بصورت روزانه دنبال می نمایند و هیچ تضمینی برای زنده بودنشان در انتهای شب نیست. جستجوی حقیقت و عدالت در سرمای سوزان این منطقه غیرممکن به نظر می رسد مگر آنکه شکارچی در آن حوالی پرسه بزند که وظیفه اش شکارِ شکارچیان و مزاحمان گله است!

منتقد : میثم کریمی

سایت " مووی مگ "
 https://moviemag.ir


رودخانه ویند : iwnd2d2rWind River

کارگردان : Taylor Sheridan

نویسنده : Taylor Sheridan

بازیگران :      

Kelsey Asbille...Natalie

Jeremy Renner...Cory Lambert

Julia Jones...Wilma

Teo Briones...Casey

رده سنی : R ( مناسب برای افراد بالای 17 سال)

ژانر : اکشن

زمان : 107 دقیقه  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد