رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

نقد فیلم روز ملاقات ساخته مهرداد غفارزاده

روز ملاقات
1390 ایران

مهرداد غفارزاده
فیلم سینمایی روز ملاقات 1390
کارگردان: مهرداد غفارزاده

بازیگران: پژمان بازغی-میرطاهر رضا آهادی-نفیسه روشن-پروین ملکی-ابراهیم زارعی-پوریا ایران صفت-فاطمه فاضلی

مسعود پدر و مادری ندارد و دوران محکومیت اش را در کانون اصلاح و تربیت می گذاراند و بخاطر تنهایی هایش نامه ای به امام رضا می نویسد


رها ماهرو : بازدیدگان گرامی ، لطفا نظرات و انتقادتان را درباره ی فیلم روز ملاقات که در وبسایت نقد سینمایی رها ماهرو قرار گرفته است برایمان بفرستید



 با حضور نفیسه روشن «روز ملاقات» کلید خورد

سایت خبری سیما فیلم: فیلم تلویزیونی«روز ملاقات» به کارگردانی مهرداد غفارزاده امروز کلید خورد.
مهدی غنی‌یاری،تهیه کننده این فیلم با اعلام این خبر به سایت سیما فیلم گفت:««روز ملاقات» در کارواشی در تهران کلید خورد و نفیسه روشن و دو نابازیگر امروز مقابل دوربین غفارزاده بازی می‌کنند.
او افزود:در پلانی که امروز گرفته می‌شود، مسعود و سیا دوستانی هستند که در این کارواش کار می‌کنند و بر اساس سوتفاهمی که ایجاد می‌شود آنها درگیر موضوعات تازه‌ای می‌شوند.
به گفته غنی‌یاری فیلم‌برداری یک ماه طول خواهد کشید و لوکیشن‌های کار در تهران و مشهد است.غنی یاری امیدوار است «روز ملاقات» تا بهمن ماه آماده شود.
"روز ملاقات " داستان مسعود نوجوانی است که در کانون اصلاح و تربیت دوران محکومیتش را سپری می کند.او بچه بی سرپرستی است و از اینکه کسی را ندارد تا به ملاقاتش بیاید رنج می برد .مسعود که اهل مشهد است برای امام رضا (ع) نامه می نویسد.چند روز بعد روحانی جوانی (رحمت) از طرف آستان قدس رضوی به ملاقاتش می رود.رحمت بعد از ملاقات مسعود به دنبال حل مشکل او می رود و قصد دارد که حکم آزادی او را از قاضی بگیرد .رحمت حکم آزادی  مسعود را می گیرد . اما از آن سو مسعود از کانون  فرار کرده است. رحمت برای بازگرداندن مسعود به کانون و اجرا شدن حکم آزادیش  به دنبال مسعود به سمت مشهد میرود .مسعود در مشهد در پی پیدا کردن هویت گمشده اش به همسایگان قدیمیشان  سر میزند. جستجوی رحمت و مسعود آنها را به حرم اما رضا (ع) میرساند. مسعود به شناخت تازه ای از زندگی و مفهوم پدر و مادر رسیده است. در نهایت....
دیگر عواملی که غفارزاده را در این فیلم همراهی می کنند، عبارتند از:مدیر تولید: مقصود میرهاشمی کارگردان: مهرداد غفارزاده طراح صحنه و لباس: امیر بنایی طراح گریم: امیر ربیعی صدابردار: کیان ارثی مدیر فیلم‌بردار:سینا کرمانی زاده.دستیار یک فیلم‌بردار:حمیدرضا غفارزاده فیلنامه: مهرداد غفارزاده، اکبر روح . پژمان بازغی، میرطاهر مظلومی و رضا آحادی دیگر بازیگران این فیلم هستند.
http://www.icff.ir/26th/pe/pic-news/films/rooze-molaghat-2.jpg
روز ملاقات (1390-91)

سال تولید: 91-1390
کارگردان: مهرداد غفارزاده
تهیه کنندگان: مهدی غنی یاری، مرکز سیما فیلم
فیلمنامه‌نویسان: م. غفارزاده، اکبر روح
تصویربردار: سینا کرمانی زاده
تدوینگر: مستانه مهاجر
موسیقی: بهزاد عبدی
بازیگران: پژمان بازغی-میرطاهر رضا آهادی-نفیسه روشن-پروین ملکی-ابراهیم زارعی-پوریا ایران صفت-فاطمه فاضلی
مدت: 90 دقیقه

خلاصه داستان: مسعود پدر و مادری ندارد و دوران محکومیت اش را در کانون اصلاح و تربیت می گذاراند و بخاطر تنهایی هایش نامه ای به امام رضا می نویسد .

مشخصات کارگردان
سال و محل تولد: 1345-تهران
میزان تحصیلات: دیپلم
سازنده اثر سینمایی: گیرنده
سازنده اثر ویدئو: بخاطر یک فیلم کوتاه
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .




نظرات 1 + ارسال نظر
مریلا شکوهی یکشنبه 22 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 12:28 ق.ظ http://nimkatma.blogfa.com/

با چند خبر قدیمی در خدمتم :


تهدید جشنواره برلین به حذف چین از بخش رقابتی این جشنواره


برگزارکنندگان پنجاه و هفتمین دوره از جشنواره فیلم برلین اعلام کردند: در صورتیکه کشور چین حاضر به حذف برخی از صحنه های فیلم «گم شده در پکن» نشود، این فیلم را از بخش رقابتی این دوره این جشنواره حذف خواهند کرد. به گزارش فارس، بخش سانسور جشنواره برلین قصد دارد تا در صورت موافقت تهیه کنندگان و کاگردان فیلم چینی «گم شده در چین»، حدود 15 دقیقه از این فیلم را به دلیل به تصویر کشیدن برخی صحنه های قمار و صحنه های غیراخلاقی، حذف کنند. این اقدام جشنواره برلین با مخالفت «لی یو»، کارگردان فیلم روبرو شده که در نتیجه برگزار کنندگان جشنواره برلین کشور چین را تهدید به حذف از بخش رقابتی این دوره از جشنواره نموده اند. «فنگ لی»، یکی تهیه کنندگان این فیلم نیز در مصاحبه با مطبوعات گفت: در صورتی که مسئولان جشنواره برلین دلیل نامناسب بودن این فیلم ها برای نمایش در جشنواره را برای ما توضیح دهند، من در برابر آنچه لازم است گردن تعظیم فرو خواهم آورد. وی افزود: من انسان بسیار انعطاف پذیری هستم و خواستار همکاری هستم ولی به آسانی نمی پذیرم که چیزی را حذف کنم و نیاز دارم که درباره دلیل اینکار به من توضیحات لازم داده شود. پنجاه و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم برلین که امسال هشتم فوریه (19 بهمن) با نمایش فیلم «زندگی پر تلاطم» افتتاح می شود و 18 فوریه (29 بهمن) به کار خود پایان خواهد داد. در بخش رقابتی جشنواره امسال 22 فیلم از سراسر جهان از جمله آمریکای لاتین، آمریکای شمالی، کانادا، فرانسه، آلمان، انگلیس، دانمارک، چین، آرژانتین، بلژیک، کره جنوبی و اتریش برای کسب خرس طلایی با یکدیگر رقابت می کنند.




(ریچارد سوم) در راه فتح ایرانشهر!

مجید سرسنگی مدیر تماشاخانه ایرانشهر درباره مشخص شدن مکان اجرای نمایش (ریچارد سوم) به کارگردانی آتیلا پسیانی گفت: طبق برنامه ریزی تعیین شده آتیلا پسیانی نمایش (ریچارد سوم) را آذر ماه امسال به صحنه می برد. نمایش ریچارد سوم نوشته ویلیام شکسپیر از جمله آثار برجسته این نمایشنامه نویس برجسته دنیاست که تا به حال حضور رضا کیانیان و صابر ابر در اجرای این اثر با کارگردانی آتیلا پسیانی قطعی شده است.

ساخت 4 سالن اختصاصی تئاتر در پایتخت

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: 4 سالن اختصاصی تئاتر در پایتخت مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
حمید شاهآبادی با اعلام این خبر افزود: تعداد سالن های موجود چند منظوره در سراسر کشور در حال حاضر 234 سالن است که با برنامه ریزی های به عمل آمده توسط اداره کل هنرهای نمایشی این سالن ها به زودی برای اجرای تئاتر هم آماده می شوند.
شاهآبادی در بخش دیگری از گفته های خود اعلام کرد: با برنامه ریزی های به عمل آمده به زودی در پایتخت 4 سالن اختصاصی دیگر برای اجرای تئاتر راه اندازی می شود.
شاهآبادی در همین رابطه افزود: تا پایان سال جاری در تهران صاحب 12 سالن تخصصی اجرای آثار نمایشی خواهیم بود.
این مقام مسوول در رابطه با اجرای این طرح در تهران گفت: تاکنون در پایتخت و برای اجرایی شدن طرح استقرار توسط اداره کل هنرهای نمایشی 36 سالن برای تحقق این امر شناسایی شده است.
گفتنی است برخی از این سالن ها به علت آن که به نهادها و وزارت خانه هایی چون آموزش و پرورش اختصاص دارند صرفا برای اجرای نمایش از آنها بهره برداری نخواهد شد و این سالن ها در کنار فعالیت های فرهنگی خاص نهاد متبوع برای اجرای عمومی نمایش نیز مورد استفاده قرار خواهند گرفت.





مصطفی طاری بازیگرنمایش «فرجام » :
نقش منفی ،نقش مثبت رامحوری می کند

سعیده جامی- انسان ها اغلب آن چیزی که درونش است را بروز نمی دهند. مصطفی طاری که پس از دوازده سال دوری دوباره به صحنه بازگشته است، با بیان این مطلب درباره علت پذیرفتن نقش شمر در نمایش «فرجام» گفت: از نظر مسلمانان شمر شخصیتی منفور است ولی از نظر فرهنگ مذهبی انسان بی سوادی نبوده است. ترفند نویسنده در نشان دادن شمر به عنوان انسانی که نباید خود را نشان دهد ولی رفته رفته وقتی به تنگنا گرفتار می شود درون متعفنش را بیرون می ریزد، بسیار زیبا بوده است. ما از این قبیل آدم ها در جامعه داریم که درون خود را در شرایط عادی بروز نمی دهند ولی در شرایط سخت آن را بیرون می ریزند و در موقعیت های مختلف خود را همرنگ اطرافیانشان می کنند. در کنار کار نویسنده، رهبری احمد ایرانی خواه هم واقعا ستودنی است. در هنر بازیگری اگر قرار باشد که نقشی را برحسب وظیفه بازی کنم این کار را هرگز نمی کنم، امروزه خیلی از بازیگران جوان از نقش های منفی گریزانند و دوست دارند که نقش مثبت و محوری داشته باشند درحالی که این نقش منفی است که نقش مثبت را محوری می کند و به مفهوم واقعی نشان می دهد. البته بسیار هم کار سختی است. من نقش های مثبت زیاد بازی کرده ام ولی رفته رفته نقش های منفی را هم بازی کردم. در این نمایش هم کاری به شخصیت شمر نداشتم و مانند دیگران از آن متنفرم ولی از نظر اجرایی دوست دارم که ببینم می توانم از عهده اجرای این نقش برآیم. در طول تمرینات با احمد ایرانی خواه مشورت می کردیم تا در صحنه های اول تا سوم مهربانی و عواطف شمر را بازی در بازی نشان دهم ولی در پرده پنجم تنفر این آدم بازی کردنی نبود و با آن زندگی کردم تا جواب دهد و تماشاگر هم آن را باور کند.
وی درمورد کم کاری اش در تئاتر گفت: کسی که علاقه مند حضور برروی صحنه های تئاتر است ضمن داشتن استعداد باید تفکر و ذهنیت انتخاب نیز داشته باشد و این به نظر من مانند لبه تیغ است. اگر قرار است به بازیگر هر پیشنهادی داده شود و وی اجرا کند به نظر من اصولی نیست چون هنرمند با تفکرش زندگی می کند. تئاتر باید حرفی برای گفتن داشته باشد و صرف این که بازیگر فقط بخواهد روی صحنه برود و داستان نمایش را ظاهری پذیرفته باشد تا مطرح شود، نیست. من شده در طول چهار سال کاری را انتخاب نکرده ام چون نقشی را که می خواهم بازی کنم باید دوست داشته باشم و این که در چه گروه و با چه کسانی کار می کنم تا بتوانم از آن ها کسب فیض کنم هم برایم مهم است. چون در هنر هرچه جلوتر می رویم تازه اول راهیم. هنرمند باید دارای اطلاعات باشد. من تئاتر را خیلی دوست دارم و درحال حاضر که با جوانان کار می کنم خودم هم احساس جوانی می کنم ولی متاسفانه یکی دو باری که با جوان ها کار کردم از نظر روحی پژمرده شدم. اکثریت جوانان امروزی کارهایی که در تئاتر ارائه می دهند بی محتوا است. تنها خواستگاه آنان این است که بازی کنند و روی صحنه بروند تا مطرح شوند. درحالی که هنرمند باید ریاضت بکشد و تلاش کند و پله پله رشد کند تا این ریاضت تبدیل به لذت شود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد