رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

مرد ایرلندی و جوکر پیشتاز نامزدهای جوایز بفتا

«جوکر» پیشتاز نامزدهای جوایز بفتا ۲۰۲۰ شد

آکادمی فیلم بریتانیا فهرست نامزدهای جوایز خود را در لندن اعلام کرد و فیلم‌های «جوکر»، «مرد ایرلندی» و «روزی روزگاری در هالیوود» پیشترین تعداد نامزدی را به خود اختصاص دادند.

به نقل از هالیوود ریپورتر، در هفتاد و سومین دوره جوایز آکادمی فیلم بریتانیا (بفتا) فیلم «جوکر» به کارگردانی «تاد فیلیپس» توانست در ۱۱ شاخه نامزد کسب جایزه شود و پس از آن دو فیلم «مرد ایرلندی» از «مارتین اسکورسیزی» و «روزی روزگاری در هالیوود» ساخته «کوئنتین تارانتینو» با ۱۰ نامزدی قرار گرفتند.

درام جنگی «۱۹۱۷» به کارگردانی «سم مندس» نیز که روز گذشته در جوایز گلدن گلوب جایزه بهترین فیلم درام و کارگردانی را گرفت در جوایز آکادمی فیلم بریتانیا در ۹ شاخه شانس کسب جایزه دارد.

«مارگو رابی» نیز در شاخه بهترین نقش مکمل زن برای دو فیلم «بمب‌شل» و «روزی روزگاری در هالیوود» نامزد جایزه در این رویداد شده است.

همچنین مریم مهاجر سینماگر ایرانی نیز با فیلم «پدربزرگ رومانتیک بود» محصول انگلستان در شاخه بهترین انیمیشن کوتاه جوایز بفتا حضور دارد.

فهرست نامزدهای جوایز فیلم بفتا ۲۰۲۰ از این قرار است:

بهترین فیلم: ۱۹۱۷، مرد ایرلندی، جوکر، روزی روزگاری در هالیوود، اَنگل

بهترین فیلم بریتانیایی: ۱۹۴۷، طعمه، برای سما، راکن‌من، متاسفیم جا ماندی، دو پاپ

بهترین فیلم غیرانگلیسی: خداحافظی، برای سما، درد و شکوه، اَنگل، پرتره یک بانو در آتش

بهترین مستند: کارخانه آمریکایی، آپولو ۱۱، دیه‌گو مارادونا، برای سما، هک بزرگ

بهترین انیمیشن: منجمد ۲، کلاوس، گوسفند ناقلا: فارماگدون، داستان اسباب‌بازی ۴

بهترین کارگردانی: سم مندز (۱۹۱۷)، مارتین اسکورسیزی (مرد ایرلندی)، تاد فیلیپس (جوکر)، کوئنتین تارانتینو (روزی روزگاری در هالیوود)، بونگ جون هو (اَنگل)

بهترین فیلمنامه اصلی: بوس‌اسمات، چاقوکشی، داستان ازدواج، روزی روزگاری در هالیوود، اَنگل

بهترین فیلمنامه اقتباسی: استیو زایلیان (مرد ایرلندی)، تایکا وایتیتی (جوجو ربیت)، تاد فیلیپس و اسکات سیلور (جوکر)، گرتا گرویگ (زنان کوچک)، آنتونی مک‌کارتن (دو پاپ)

بهترین نقش اصلی زن: جسی باکلی (رُز وحشی)، اسکارلت یوهانسن (داستان ازدواج)، سیرشا رونان (زنان کوچک)، چارلیز ترون (بمب‌شل)، رنی زلوگر (جودی)

بهترین نقش اصلی مرد: لئوناردو دی‌کاپریو (روزی روزگاری در هالیوود)، آدام درایور (داستان ازدواج)، تارون اگرتون (راکت‌من)، واکین فینیکس (جوکر)، جاناتان پرایس (دو پاپ)

بهترین نقش مکمل زن: لارا درن (داستان ازدواج)، اسکارلت یوهانسن (جوجو ربیت)، فلورنس پو (زنان کوچک)، مارگو روبی (بمب شل)، مارگو روبی (روزی روزگاری در هالیوود)

بهترین نقش مکمل مرد: تام هنکس (یکم روز زیبا در محله)، آنتونی هاپکینز (دو پاپ)، آل پاچینو (مرد ایرلندی)، جو پشی (مرد ایرلندی)، برد پیت (روزی روزگاری در هالیوود)

بهترین موسیقی متن: ۱۹۱۷، جوو ربیت، جوکر، زنان کوچک، جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر

بهترین فیمبرداری: ۱۹۱۷، مرد ایرلندی، جوکر، فورد در مقابل فراری، فانوس دریایی

بهترین تدوین: مرد ایرلندی، جوجو ربیت، جوکر، فورد در مقابل فراری، روزی روزگاری در هالیوود

بهترین طراحی لباس: مرد ایرلندی، جودی، جوجو ربیت، زنان کوچک، روزی روزگاری در هالیوود

بهترین چهره‌پردازی: ۱۹۱۷، بمب‌شل، جوکر، جودی، راکت‌من

بهترین صدا: ۱۹۱۷، جوکر، فورد در مقابل فراری، راکت‌من، جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکر، ویلسون

بهترین جلوه‌های ویژه بصری: ۱۹۱۷، انتقام جویان: آخر بازی، مرد ایرلندی، شیرشاه، جنگ ستارگان: خیزش اسکای واکر

مراسم اعلام برندگان و اعطای جوایز هفتاد و سومین دوره جوایز آکادمی فیلم بریتانیا (بفتا) روز دوم فوریه (۱۳ بهمن) در رویال آلبرت‌هال لندن برگزار می‌شود.

موسیقی جیمز باند بر عهده آهنگساز شهیر آلمانی


«هانس زیمر» موسیقی «جیمز باند» را می‌سازد

«هانس زیمر» آهنگساز برنده اسکار و چهار جایزه گرمی، موسیقی متن بیست و پنجمین قسمت از سری فیلم‌های «جیمز باند» را خواهد ساخت.

این آهنگساز آلمانی و پرآوازه سینمای جهان در حالی به عنوان آهنگساز فیلم جدید «زمانی برای مُردن نیست» انتخاب شده که پیش از این «دان رومر» آهنگساز این فیلم معرفی شده بود اما به سبب اختلافات هنری از این پروژه سینمایی جدا شده است.

«زیمر» در سه دهه فعالیت هنری‌اش برای بیش از ۱۵۰ فیلم موسیقی متن نوشته است که برخی از آن‌ها جزو آثار تحسین‌شده موسیقی فیلم به‌شمار می‌آیند.

از مهم‌ترین آثار او می‌توان به «مرد بارانی» (۱۹۸۸)، «شیرشاه» (۱۹۹۴)، «مد خون» (۱۹۹۵)، «شاهزاده مصر» (۱۹۹۸)، «گلادیاتور» (۲۰۰۰)، «آخرین سامورایی» (۲۰۰۳)، «بتمن آغاز می‌کند» (۲۰۰۵)، مجموعه «دزدان دریایی کارائیب» (۲۰۰۷-۲۰۰۳)، «رمز داوینچی» (۲۰۰۶)، «فراست/نیکسون» (۲۰۰۸)، «شوالیه تاریکی» (۲۰۰۸)، «شرلوک هولمز» (۲۰۰۹) و «تلقین» (۲۰۱۰)، «دانکرک» (۲۰۱۷)، «بلیدرانر» (۲۰۱۷) و «شیرشاه» (۲۰۱۹) اشاره کرد و تاکنون یک جایزه اسکار (شیرشاه)، دو جایزه گلدن گلوب‌، چهار جایزه گرمی، یک جایزه موسیقی آمریکا و یک جایزه تونی کسب کرده است و در سال ۲۰۱۰ ستاره‌ای به نامش در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود ثبت شد.

در بیست و پنجمین «جیمز باند» به کارگردانی «کری فوکانا»، «دنیل کریگ» برای آخرین بار در نقش مامور ۰۰۷ بازی خواهد کرد و در کنارش «رامی مالک» بازیگر برنده اسکار و «لئا سیدو» مقابل دوربین رفته‌اند.

اسامی فیلم‌های بخش «نگاه نو» سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

اسامی فیلم‌های بخش «نگاه نو» سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، دقایقی پیش، پس از پایان جمع‌بندی آرای هیأت انتخاب بخش فیلم‌های سینمایی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر متشکل از: محمد احسانی، محمود اربابی، همایون اسعدیان، یلدا جبلی، رضا درستکار، سید محمود رضوی و حسین کرمی، اسامی فیلم‌های بخش نگاه نو (ویژه فیلم اول کارگردانان) به شرح زیر اعلام شد:

۱-آن شب (کارگردان: کورش آهاری، تهیه‌کننده: محمد درمنش)

۲- بی‌صدا حلزون (کارگردان: بهرنگ دزفولی‌زاده، تهیه‌کننده: مرتضی شایسته)

۳- پدران (کارگردان: سالم صلواتی، تهیه‌کننده: شهرام مسلخی)

۴- پوست (کارگردان: بهمن ارک و بهرام ارک، تهیه‌کننده: محمدرضا مصباح)

۵- دشمنان (کارگردان: علی درخشنده، تهیه‌کننده: مجید برزگر)

۶- روز صفر (کارگردان: سعید ملکان، تهیه‌کننده: سعید ملکان)

۷- ریست (کارگردان: محمدرضا لطفی، تهیه‌کننده: سیدامیر سیدزاده)

۸- شنای پروانه (کارگردان: محمد کارت، تهیه‌کننده: رسول صدرعاملی)

۹- کشتارگاه (کارگردان: عباس امینی، تهیه‌کننده: جواد نوروزبیگی)

۱۰-لباس شخصی (امیرعباس ربیعی، تهیه‌کننده: حبیب والی‌نژاد)

این ده فیلم نخستین تجربه فیلمسازان هستند که پروانه ساخت سینمایی خود را از سازمان سینمایی کسب کرده‌اند.

سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه سال جاری همزمان با گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده برگزار می‌شود. در این دوره جشنواره، ۱۱۵ فیلم سینمایی به همراه ۳۶ فیلم مستند فرم ثبت‌نام جشنواره را تکمیل کرده‌اند که در میان فیلم‌های سینمایی، ۳۷ اثر به فیلمسازان اول اختصاص دارد. 

این جشنواره شامل بخش های مختلف؛ از جمله مسابقه سینمای ایران یا سودای سیمرغ (فیلم های سینمایی داستانی/ پویانمایی فیلم‌های بلند داستانی که دارای پروانه ساخت یا نمایش از سازمان سینمایی باشند و تا قبل از بهمن ۱۳۹۸ اکران عمومی نشده و در هیچیک از رویدادها و جشنواره‌های سینمایی داخلی و خارجی به نمایش در نیامده باشند)، نگاه نو (فیلم اول کارگردان: داستانی/ پویانمایی فیلمساز یا کارگردان اول، به هنرمندی اطلاق می‌شود که برای ساخت یا نمایش فیلم سینمایی خود برای نخستین بار، مجوزهای لازم و قانونی را از سازمان سینمایی کسب کرده باشد و پیش از این اثری از وی به عنوان فیلم سینمایی اکران یا در رویدادهای داخلی یا خارجی معرفی نشده باشد)، مستند بلند، کوتاه داستانی (با زمان نمایش حداقل ۳ و حداکثر ۱۵ دقیقه)، مسابقه تبلیغات سینمای ایران و مسابقه تجلی اراده ملی است. 

محمد احسانی، محمود اربابی، همایون اسعدیان، یلدا جبلی، رضا درستکار، سید محمود رضوی و حسین کرمی در این دوره از جشنواره اعضای هیات انتخاب فیلم‌های بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) و نگاه نو (ویژه فیلم اول کارگردانان) هستند.

غیر از کاخ اصلی جشنواره که محل نمایش فیلم ها برای اصحاب رسانه است، پردیس سینمایی آزادی، سینما استقلال، پردیس سینمایی ایران‌مال، پردیس سینمایی باغ کتاب، پردیس سینمایی تماشا، سینما جوان، پردیس سینمایی راگا، پردیس سینمایی زندگی، پردیس سینمایی فرهنگ، سینما فجر اسلامشهر (سالن اصلی)، پردیس سینمایی کوروش، پردیس سینمایی کیان، سینما ماندانا، پردیس سینمایی مگامال و موزه سینما در مناطق مختلف شهر تهران، سینماهای مردمی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر خواهند بود.




حضور فیلم‌های مستند در جشنواره فجر طی دوره‌های مختلف تابع سیاست ثابت نبوده است. قرار است در این جشنواره حاصل تلاش یک ساله  سینمای کشور به نمایش گذاشته شده و با جشنی ملی مورد ارزیابی قرار گیرد.

جشنواره فجر همه سینمای ایران است. اما در طی دوره های مختلف سیاست حضور فیلم مستند متغییر بوده است. در زمانی فیلم های کوتاه و بلند مستند با یکدیگر رقابت می‌کردند و بعد آن سیاست عوض شد و تنها فیلم های بلند مستند اجازه حضور در فجر را داشتند. در دوره‌هایی به کل سینمای مستند را حذف کردند و گفتند ارتباطی به سینمای قصه‌گو ندارد. و در سالی هم تنها ۲ فیلم مستند رقیب فیلم داستانی شد. چند سالی ۱۰ تا ۱۱ فیلم مستند با هم رقابت می‌کردند و در سالی هم فقط ۵ فیلم مستند با هم رقیب شدند. با این وضع به نظر می رسد تکلیف جشنواره فجر با سینمای مستند روشن نبوده اما تکلیف یک موضوع روشن است که ما از واژه سینما استفاده می‌کنیم. 

جشنواره فجر جشن سینمای ایران است، پس تفکیک مستند و داستانی رفتار علمی صحیح نیست. جداسازی فیلم ها به صورت داستان و مستند و گفتن فیلم سینمایی و فیلم مستند از نظر علم سینما غلط است. ما می‌گوییم سینما که گونه های متفاوتی دارد. فیلم داستانی و فیلم مستند گونه های سینما است. و جداسازی آنها از یکدیگر به صورتی که یکی سینما باشد و دیگری سینما نباشد اشتباه است.

به نظر می رسد متولیان فجر به این نتیجه رسیده اند که نمیتوان منکر حضور سینمای مستند شد. و اهالی سینمای قصه گو پذیرفته اند که ایران سینمای مستند دارد. اما اکنون و در این دوران این مستند سازان نیستند که به جشنواره فجر احتیاج دارند بلکه جشنواره فجر به سینمای مستند احتیاج دارد. آنچه در سینمای قصه گو سال های اخیر شاهدیم پس رفت نسبت به سال های گذشته سینمای ایران است. فیلم های ضعیفی که روز به روز مخاطب خود را از دست می‌دهند. و جز فیلم هایی انگشت شمار زیبنده سینمای کشور نیستند. بودجه های کلانی که صرف ساخت آنها می شود و بی نتیجه است.

اما در عوض سینمای مستند با اقتصادی که ندارد و با بودجه هایی که بیشتر به شوخی شبیه است به مراتب فیلم های جذاب تری برای مخاطبان خود دارد. این امر تا جایی پیش می رود که در تولیدات یک ساله سینمای کشور هیچ فیلم قصه گویی شایسته معرفی به آکادمی اسکار نیست و از سینمای مستند ایران است که نماینده‌ای برای معرفی به اسکار انتخاب می‌شود. در عرصه‌های بین المللی نیز جز مواردی انگشت شمار سینمای قصه‌گو  در سال‌های اخیر موفق نبوده ولی در عرصه مستند سازی شاهد موفقیت فیلم های مستند هستیم. نمونه اش جشنواره امسال آمستردام که فیلم های ایرانی در آن خوش درخشیدند.

اکنون جای سوال است که چرا وقتی در جشنواره فیلم فجر بالاخره به نتیجه چند سال پیش می رسند که ۱۰ فیلم مستند با یکدیگر رقابت کنند پس به وضعیت تولید و پخش و اقتصاد سینمای مستند رسیدگی نمی‌کنند؟ تنها کافی است بودجه دو فیلم سینمایی را صرف سینمای مستند کنند، قطعن نتیجه آن به مراتب از فروش و استقبال و البته تأثیر فرهنگی فیلم‌های قصه‌گو بیشتر خواهد بود.

و نکته آخر اینست. باید با فیلم‌های مستند همانند فیلم‌های داستانی در جشنواره فجر رفتار شود. امکان قرعه کشی. تبلیغات. نمایش‌ها. برنامه های تلویزیونی. حضور در فرش قرمز و...همه و همه باید همانند فیلم‌های قصه‌گو باشد. این احترامی است که جشنواره فجر به خود و سینمای ملی و مردم می گذارد. وگرنه سینمای مستند همواره احتیاجی به این ارزش‌گذاری‌ها نداشته و ندارد. سینمای مستند با لایه‌های زیرین فکر و اندیشه انسان‌ها در یک جامعه کار دارد و وظیفه مهم آگاه‌سازی و تربیت انسان‌ها را به عهده گرفته است.


چند خبر سینمایی

تهران- ایرنا- فرزند مرحوم شهلا ریاحی از زمان و مکان تشییع مادر خود در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س)خبر داد.

منوچهر ریاحی (فرزند شهلا ریاحی) در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، گفت: مراسم تشییع زنده‌یاد شهلا ریاحی روز یکشنبه (۱۵ دی ماه) ساعت ۱۰ صبح از تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) انجام می‌شود.

همچنین مراسم ترحیم آن مرحومه در روز پنجشنبه ۱۹ دی ۹۸ ساعت ۱۸ لغایت ۱۹:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب  برگزار می‌شود.

شهلا ریاحی شب گذشته در سن۹۳ سالگی بعد از ۱۰ ماه بیماری درگذشت.

ریاحی در ۱۷ بهمن ۱۳۰۵ در تهران به دنیا آمد. او تحصیلات خود را تا مقطع سیکل ادامه داد و در ۱۷سالگی، بنا به خواست و راهنمایی همسرش اسماعیل ریاحی به صحنه تئاتر تهران راه یافت.

در نخستین بازی‌اش که برگرفته از نمایشنامه‌ای با عنوان سیاست هارون‌الرشید بود، نقش اول را به‌گونه‌ای ایفا کرد که با استقبال بسیاری مواجه شد و بازی در این اثر باعث شد بعدها به‌عنوان یک بازیگر سرشناس موردتوجه قرار گیرد. او سینمای حرفه‌ای را سال ۱۳۳۰ با فیلم خواب‌های طلایی به کارگردانی معزالدیوان فکری تجربه کرد. ریاحی سال ۱۳۳۵ فیلم مرجان را کارگردانی کرد و به این ترتیب نام اولین زن کارگردان سینمای ایران را به خود اختصاص داد.

وی گوینده رادیو و تلویزیون، مجری برنامه‌های کودک تلویزیون بود. شهلا ریاحی هنرپیشه صدا و دوبلور بود و فیلم‌های زیاد ایرانی و خارجی را دوبله کرد از جمله فیلم‌های معروفی چون دلیجان آتش و بربادرفته. وی در کنار بزرگانی همچون حسین عرفانی، منوچهر نوذری، احمد رسول زاده، ولی‌الله مؤمنی، نصرالله مدقالچی به کار دوبله پرداخت.

از این هنرمند عرصه نمایش، ۸ آذر ۱۳۹۴ و هم‌زمان با آغاز نمایش فیلم سینمایی شیفت شب به کارگردانی نیکی کریمی به‌عنوان نخستین کارگردان زن سینما تجلیل شد. شهلا ریاحی در حدود ۷۰ فیلم سینمایی نقش‌آفرینی کرد. از آثار ماندگار وی می‌توان دلشدگان، گلنار، مرگ پلنگ، چشم عقاب، فرار از جهنم، تحفه هند، رویای نیمه‌شب تابستان و بچه‌های طلاق را نام برد.





گزارش هفتگی فروش فیلم‌ها؛
جنگ ستارگان؛ معمولی‌تر از همیشه اما پرطرفدار

تهران- ایرنا- فروش خوب قسمت جدید مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان با وجود نقدهایی که بر آن وارد است همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد مخاطبان این مجموعه فانتزی-تخیلی، در هر شرایطی به تماشای آن می‌نشینند.

این هفته هم جنگ ستارگان به صدرنشینی در گیشه ادامه داد و رکوردهای فروش بسیاری را جا به جا کرد، تعطیلات کریسمس هم نتوانست از اهمیت این رکوردشکنی قابل پیش‌بینی بکاهد. قسمت جدیدی از مجموعه این فیلم ها به نام جنگ ستارگان، خیزش اسکای واکر (Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker)، به کارگردانی جفری جاکوب آبرامز J. J. Abrams با فروش شگفت‌انگیز در صدر جدول جای دارد.
جنگ ستارگان در هفته دوم نمایش، فروش هفتگی ۷۵ میلیون دلار و فروش جهانی ۷۲۵ میلیون دلار را به نام خود ثبت کرده است، با وجود این که منتقدان معتقدند این فیلم نتوانسته در حدو اندازه‌های دیگر بخش‌های این مجموعه باشد، انتظار می‌رود رکورد انتقام‌جویان؛ پایان بازی (Avengers, End Game) که اکنون پرفروش‌ترین فیلم تاریخ جهان به شمار می‌آید و سال گذشته به نمایش درآمد با فروش دو میلیارد و ۹۷۸ میلیون دلار، به زودی شکسته شود.


جایگاه دوم، هم به فانتزی-تخیلی دیگری به نام جومانجی، مرحله بعد (Jumanji: The Next Level) به کارگردانی جیمز کامرون James Cameron تعلق گرفته است که فروش این فیلم هم چشم‌گیر و قابل توجه بوده است. جومانجی در سومین هفته اکران در سینماهای جهان، فروش هفتگی ۳۶ میلیون دلار و فروش جهانی ۴۷۱ میلیون دلار را تجربه کرده است.  در جایگاه سوم انیمیشن همیشه پرفروش یخ‌زده ۲ (Frozen II)، جای دارد که فروش هفتگی ۱۶ میلیون و ۹۰۰هزار دلار و فروش جهانی ۱ میلیارد و ۲۲۰ میلیون دلار را در کارنامه دارد.


در جایگاه چهارم، یکی از مهم‌ترین فیلم‌های ساخته شده در سال ۲۰۱۹، جای دارد.  فیلم زنان کوچک (Little Women) جای گرفته که اقتباسی از یک رمان است، این فیلم به ماجرای زندگی یک خانواده در روزهای بعد از جنگ  داخلی آمریکا می‌پردازد که پدر هنوز به خانه بازنگشته و زنان مسئولیت خانواده را بر عهده گرفته‌اند. چهار خواهر به همراه مادری که مدیریت مشکلات را بر عهده دارد، زنان کوچکی هستند که دستمایه رمان لوییزا می الکات قرار گرفته‌اند و گرتا گرویگ در مقام نویسنده و کارگردان این رمان را به فیلم تبدیل کرده است. بازیگران فیلم زنان کوچک،  مریل استریپ، سورشا رونان، اما واتسون، تیموتی شالامی، فلورنس پیو، لورا درن، جیمز نورتون، لویی گارل، باب ادنکیرک و کریس کوپر، هستند. زنان کوچک در هفته نخست نمایش، فروش ۱۶ میلیون دلاری را تجربه کرده و فروش جهانی این فیلم ۳۵ میلیون دلار است. 

در جایگاه پنجم فروش هفتگی، این هفته باز هم یک انیمیشن جای گرفته است، انیمیشن جاسوسان نامحسوس (Spies in Disguise)، یکی از انیمیشن‌هایی است که مخاطبان سینما انتظارش را می‌کشیدند.
داستان این انیمیشن درباره یک اتفاق غیرمنتظره است که جهان را تهدید می‌کند، لنس استرلینگ بهترین و حرفه‌ای‌ترین مامور مخفی در دنیا، می‌بایست با مخترعی عجیب و غریب به نام والتر همراه شود تا جهان را نجات دهند... صداپیشه‌گان این فیلم، ویل اسمیت، تام هالند، ریچل بروسنان، مارکی اوما، توشیو آگاتا، اوکا صداپیشگان این مجموعه هستند. فروش انیمیشن جاسوسان نامحسوس، در هفته نخست نمایش، ۱۳ میلیون دلار و فروش جهانی آن ۳۹ میلیون دلار است. 


پنج فیلم دوم فروش هفتگی ار این قرار هستند:
چاقوکش‌ها (Knives Out)، در هفته پنجم نمایش، با فروش هفتگی ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار و فروش جهانی ۲۱۵ میلیون دلار؛
سنگ‌های قیمتی (Uncut Gems)، در هفته نخست نمایش، با فروش هفتگی ۹ میلیون دلار و فروش جهانی ۲۰ میلیون دلار؛
گربه‌ها (Cats)، در هفته دوم نمایش، با فروش هفتگی ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و فروش جهانی ۳۸ میلیون دلار؛
بامب‌شل (Bombshell) در هفته دوم نمایش، با فروش هفتگی ۴ میلیون دلار و فروش جهانی ۱۵ میلیون دلار؛
ریچارد جول (Richard Jewell) در هفته سوم نمایش، با فروش هفتگی ۳ میلیون دلار و فروش جهانی ۱۶ میلیون دلار.





فهرست کامل فیلم‌های چهل‌ونهمین جشنواره فیلم روتردام هلند روز ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) اعلام می‌شود.

تهران- ایرنا- فیلم کوتاه «یک صندلی برای همه» به کارگردانی فرید حامدی به جشنواره بین‌المللی ویدئو آرت کلن در کشور آلمان راه یافت.

فیلم کوتاه یک صندلی برای همه به کارگردانی فرید حامدی و آهنگسازی حمیدرضا دیبازر به جشنواره بین المللی ویدئو آرت کلن در کشور آلمان راه یافت.

این جشنواره با موضوع تغییرات اقلیمی در سراسر جهان در فراخوانی از کارگردان‌ها دعوت کرده بود تا آثار خود را بر اساس این موضوع به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند. در کنار این رخداد، فیلم‌های منتخب، همزمان در کشورهای آمریکا، روسیه، هند، یونان، پرو، برزیل و اتیوپی به نمایش در خواهند آمد.
 این فیلم کوتاه در مورد خواب های یک موسیقیدان در کویر با بازی حمیدرضا دیبازر و زندگی یک فرد روان پریش در کنار دریا با بازی امین پوررضا است. در ادامه داستان، موسیقیدان از دل دریا بیرون می‌آید و پا به زندگی فرد روان پریش می‌گذارد. آن فرد که رو به دریا، کنار یک صندلی قرمز به سمت اتحاد جماهیر شوروی ایستاده و در حال شعار دادن است، اینک با جنازه فرد موسیقیدان در کنار دریا مواجه می شود و ... این فیلم در سبک سینمای معناگرا و اروپای شرقی ساخته شده است.