رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

فیلم آب برای فیل‌ها ساخته فرانسیس لارنس

آب برای فیل‌ها
فیلم محصول سال 2011
آب برای فیل‌ها عنوان فیلمی است با ژانر درام، به کارگردانی فرانسیس لارنس. این فیلم محصول کشور آمریکا و با بازی رابرت پتینسون، کریستوف والتس و ریس ویترسپون می باشد. این فیلم بر اساس رمانی به همین نام اثر سارا گرون ساخته شده است.
تاریخ اکران: ۱۵ آوریل ۲۰۱۱ م. (لیتوانی)
کارگردان: فرانسیس لارنس
آهنگ‌ساز: جیمز نیوتن هاوارد
فیلم‌نامه: ریچارد لاگراونیس
بودجه: ۳۸ میلیون دلار آمریکا
بازیگران
رابرت پتینسون
ریس ویترسپون
کریستف والتس
هال هالبروک



 رها ماهرو : خوانندگان عزیز ، لطفا نظر و نقدتان را راجع به فیلم آب برای فیل‌ها به کارگردانی فرانسیس لارنس برای ما بنویسید و بفرستید.



آب برای فیل‌ها (فیلم)
کارگردان     فرانسیس لارنس
تهیه‌کننده     کیوین هالوران
گیل نتر
اروین استاف
اندرو آر تننبام
نویسنده     فیلم نامه: ریچارد لاگراونیس
بر اساس رمان: سارا گرون
بازیگران     رابرت پتینسون
کریستوف والتس
ریس ویترسپون
موسیقی     جیمز نیوتن هوارد
فیلم‌برداری     رودریگو پریتو
تدوین     آلن ادوارد بل
شرکت
تولید
فاکس قرن بیستم
توزیع‌کننده     فاکس قرن بیستم
فلش پوینت اینترتیمنت
تاریخ‌های انتشار
    ۲۲ آوریل ۲۰۱۱
مدت زمان
    ۱۲۰ دقیقه
کشور      ایالات متحده آمریکا
زبان     انگلیسی
هزینهٔ فیلم     ۳۸ میلیون دلار

آب برای فیل‌ها عنوان فیلمی است با ژانر درام، به کارگردانی فرانسیس لارنس. این فیلم محصول کشور آمریکا و با بازی رابرت پتینسون، کریستوف والتس و ریس ویترسپون می باشد. این فیلم بر اساس رمانی به همین نام اثر سارا گرون ساخته شده است. داستان فیلم مربوط به دوران دهه ۱۹۳۰ است.
MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM

نقد و بررسی فیلم Water for Elephants ( آب برای فیل ها )

آب برای فیل ها براساس یکی از بهترین و پرفروش ترین رمان های منتشر شده در سال 2006 به قلم خانم سارا گروین ساخته شده اس1ت. این رمان در زمان انتشارش موفقیت های زیادی از جمله قرار گرفتن در لیست پرفروش ترین کتابهای سال از نگاه مجله نیویورک تایمز به مدت 12 هفته و همچنین قرار گرفتن در لیست کاندید بهترین کتاب سال از طرف مجله معتبر " سرگرمی های هفتگی " کسب کرد. این رمان در کشور خودمان هم به لطف انتشارات  دُر دانش بهمن و ترجمه عالی خانم پروین آقائی منتشر شده است و شما می توانید این کتاب را به راحتی تهیه کنید. البته قبل از خرید کتاب باید این نکته را مد نظر داشته باشید که می خواهید کتاب را قبل از تماشای فیلم مطالعه کنید یا بعد از آن ! در واقع اگر کتاب را مطالعه کنید و درگیر توصیفات عشق آتشین اش شوید و سپس به سراغ فیلم بروید مطمئنا ناامید خواهید شد اما اگر فیلم را دیده و سپس شروع به خواندن کتاب کنید، می توانید توصیفات کتاب را ضمیمه تصویر شخصیت های فیلم کنید و از آن لذت ببرید!

جیکوب ( رابرت پاتینسون ) جوانی است که به حیوانات علاقه بسیاری دارد و به همین دلیل در رشته دامپزشکی به تحصیل می پردازد و بزودی نیز تحصیلات اش به پایان می رسد و می تواند رسماً به عنوان یک دامپزشک مشغول به کار شود. اما تصادف والدین اش در یک حادثه رانندگی که منجر به مرگ آنها می شد ، سبب می شود تا جیکوب تحصیلات خود را نیمه کاره رها کند و به دنبال شغلی بگردد. بعد از مدتی، جیکوب با یک گروه سیرک سیار آشنا می شود و به عنوان پزشک حیوانات در این سیرک مشغول به کار می شود . این سیرک توسط فردی به نام آگوست ( کریستوف والتز ) اداره می شود و همسر زیبای او به نام مارلنا ( رییس ویترسپون ) نیز در همین سیرک مشغول بکار است. جیکوب در بدو ورود به این گروه به فیلی به نام روزی علاقه پیدا می کند و بیشتر وقت خود را با این حیوان سپری می کند. این در حالی است که مارلنا نیز عاشق این فیل باهوش است و به همین دلیل این دو در کنار هم وقتشان را در کنار این فیل سپری می کنند اما بعد از مدتی جیکوب و مارلنا به این نتیجه می رسند که به یکدیگر علاقه پیدا کرده اند و...

آب برای فیل ها مطمئناً نمی تواند رضایت خوانندگان کتاب را به همراه داشته باشد اما برای تماشاگرانی که کتاب را نخوانده اند می تواند جذابیت های زیادی داشته باشد. توصیفات و صحبت های زیبای شخصیت های رمان آب برای فیل ها مهمترین نکته ای بود که هر خواننده ای را به سمت خود جذب می کرد اما متاسفانه این دیالوگ ها به علت سینماتیک شدن در نسخه سینمایی ، تاثیر گذاری خود را از دست داده اند و تا حد یک دیالوگ معمولی تنزل پیدا کرده اند. به همین دلیل فیلم شبیه به آثار مشابه هالیوودی شده است که تعدادشان هم کم نیست. رمان آب برای فیل ها اگرچه قابل پیش بینی است ولی به هیچ وجه اجازه نمی دهد تا خواننده احساس خستگی در خلال مطالعه داستان داشته باشد و به نوعی او را ترغیب می کند تا تمام 335 صفحه رمان را بخواند! اما فیلم به نتوانسته این ویژگی ارزشمند را حفظ کند. جیکوب به سیرک می رود؛ با همسر سرپرست گروه سیرک رابطه ای مخفیانه را شروع می کند و خب همه ما می دانیم که سرپرست سیرک قرار است از موضوع آگاه شود و این وسط اتفاقاتی بین این 3 نفر بیفتد. همانطور که می بینید فیلم داستانی تکراری دارد اما همانطور که گفتم این دیالوگ های ارزشمند بین مارلنا و جیکوب بود که باعث می شود تا رمان آب برای فیل ها تبدیل به یکی از بهترین های سال 2006 شود اما در فیلم خبری از این دیالوگ ها نیست. مهمترین دلیل این ضعف را می توان در انتخاب کارگردان جستجو کرد. فرانسیس لارنس کارگردانی است که اصولا یا در حال ساخت موزیک ویدئو از نوع MTV است و یا فیلمهای اکشنی مانند کنستانتین و من یک افسانه هستم. برای هیچ کس مشخص نیست که انتخاب عجیب لارنس برای کارگردانی این فیلم براساس چه منطقی شکل گرفته است و متاسفانه خود لارنس هم نتوانسته با ساخت آب برای فیل ها جواب این متنقدان را بدهد و علناً می توان ضعف فیلم را نشانه مستقیم ضعف او در عدم آشنایی به سبک فیلمسازی درام دانست. برعکس فیلمنامه ، فیلمبرداری فیلم بسیار عالی است. فیلمبرداری فیلم را رودریگو پریتو برعهده داشته که پیش از این کار عالی وی را در فیلم زیبا به کارگردانی آلخاندرور گنزالس ایناریتو شاهد بوده ایم. همچنین باید به طراحی صحنه فیلم هم اشاره ایی داشته باشم که به زیبایی هرچه تمام تر سال 1931 را به تصویر کشیده است.

انتخاب بازیگران فیلم هم در نوع خودش جالب بوده است. رابرت پاتینسون که با سری فیلمهای گرگ و میش به شهرتی عجیب دست پیدا کرده، درباره بازی پاتینسون در نقش جیکوب باید بگویم که غیر قابل باور است. جیکوب شخصیتی است که والدینش را به تازگی از دست داده و به نوعی باید سرخورده و افسرده باشد ( همانطور که در کتاب بود ) اما پاتینسون بازیگری نیست که بتواند این حس را به تماشاگر منتقل کند. گویی پاتینسون در فیلم تنها به شروع و قطع های کارگردان توجه کرده و تلاش چندانی برای فرو رفتن در جلد شخصیت جیکوب انجام نداده است. وضعیت پاتینسون در هالیوود را می توان از جهاتی مشابه به شرایط لئوناردو دیکاریو در زمان اکران فیلم تایتانیک دانست. دیکاپریو در آن مقطع با چهره ی خاصش ( که مورد علاقه دخترهای نوجوان آن روزگار بود!) باعث شد تا بسیاری از منتقدان وی را جزو بازیگرانی به شمار آورند که تنها به دلیل چهره شان موفق به2 بقا در هالیوود شده اند. اما دیکاپریو با تغییر رویه بازیگری اش و حضور در فیلمهای مطرح ( که بیشتر آنها را مدیون مارتین اسکورسیزی است ) ، امروز تبدیل به بازیگری شده که دیگر کسی جرات ندارد به او بگوید جک کوچولو!. شاید پاتینسون هم لازم است که در فیلمهایی حضور پیدا کند تا بتواند توانایی های بازیگری مشاهده نشده اش! را در آن به نمایش بگذارد. ولی آب برای فیل ها فیلمی نیست که پاتینسون بتواند در آن حرفی برای گفتن داشته باشد و می توان گفت بازی او در این فیلم چیزی شبیه به فیلم مرا به خاطر بسپار است.

اما نکته جالب تر درباره انتخاب نقش مقابل جیکوب این است که ریس ویترسپون به عنوان معشوقه وی در نظر گرفته شده است! ویتسرپون بازیگری است که در سالهای اخیر و پس از فیلم قدم زدن بر روی خط که بخاطرش توانست اسکار بهترین بازیگری را بدست بیاورد، هرگز نتوانست به موفقیتی مشابه دست پیدا کند و به راحتی می توانم بگویم اکثر فیلمهایش فراموش شد. حضور ویترسپون در مقاب پاتینسون ( که خیلی ها را برآن داشت تا با تلفظ مشابه نام این دو نفر در کنار هم، شعر بسرایند!) یکی از عجیب ترین رابطه هایی است که می توان در یک فیلم مشاهده کرد. ظاهراً قرار بود اسکارلت یوهانسون در نقش مارلنا حضور پیدا کند اما به دلایلی این حضور به سرانجام نرسید و ویترسپون جایگزین وی شد. ویترسپون در آب برای فیل ها به عنوان یک زن دلربا که قرار است تماشاگر را با زیبایی اش تحت تاثیر قرار دهد ، غیر قابل باور است! این را به راحتی می گویم که ویترسپون بازیگری نیست که بتواند در چنین نقش هایی حضور مقتدرانه ایی داشته باشد و گواه این قضیه هم فیلم آب برای فیل هاست. نکته جالب درباره ویترسپون این است که وی در یک سکانس از فیلم Vanity Fair در نقش مادر پاتیسنون ظاهر شده بود! اگرچه آن سکانس در نهایت از فیلم حذف شد.

اما در پس زمینه رابطه جیکوب و مارلنا بازیگری وجود دارد که به تنهایی بهانه ایی است برای تماشای فیلم و آن کریستوف والتز است. شخصیت خشک و عصبانی آگوست دقیقاً همان چیزی است که والتز احتیاج به حضور در آن دارد. سکانس هایی که والتز شروع به زدن فیل می کند یکی از  دلخراش ترین صحنه های های فیلم است و  البته تنها والتز است که می تواند با این خشونت با حیوانات برخورد کند! . این سکانس ها که پشت درب های بسته فیلمبرداری شده ( برای جلوگیری از حضور فعالین دفاع از حقوق حیوانات ) به احتمال فراوان در آبنده جنجال های بیشتری در ارتباط با آن خواهید شنید. علاوه بر تمام بازیگران سخن گوی فیلم باید به بازیگری اشاره کنم که به نوعی نقش اش را به نحو احسن انجام داده است و آن کسی نیست جز فیل زبان بسته! این فیل یکی از باهوش ترین حیواناتی است که تابحال دیده ام و امیدوارم صاحبش بر او اینقدر سخت نگرفته باشد که تا بدین حد حرف گوش کن شده باشد!

مشابه ترین نمونه برای فیلم آب برای فیل ها، فیلم عشق در سالهای وبا است. عشق در سالهای وبا اقتباس ضعیفی بود براساس رمان زیبای گائل گارسیا مارکز که روح خودش را در زمان تبدیل شدن به فیلم از دست داد. آب برای فیل ها نیز اقتباس ضعیفی است از یکی از بهترین رمان های چند سال اخیر جهان که تنها تصویر گنگی است از رمان خانم سارا گروین . البته خیال سازندگان فیلم راحت است چراکه فقط اگر هواداران سری گرگ و میش به تماشای فیلم بروند، می تواند سودی هنگفت نصیب تهیه کنندگان کند.
 

منتقد : میثم کریمی

آب برای فیل ها : Water for Elephants

کارگردان : Francis Lawrence

نویسنده : Richard LaGravenese  ،  Sara Gruen

بازیگران :

Reese Witherspoon  ...  Marlena

Robert Pattinson  ...  Jacob

Christoph Waltz  ...  August

Paul Schneider  ...  Charlie

و...............

ژانر : درام

درجه سنی :  PG-13( مناسب برای افراد بالای 13 سال)

زمان : 122 دقیقه



فیلم سرت را بدزد رفیق . سخنان بزرگان درتلگرام . لینک کانال چای شیرین در تلگرام . شب کوک نقد . دانلود فیلم جنگل تخته سیاه hd  . بیوگرافی سهیل سلیمانی . فیلم بازگشت از شاهرخ دلکو . فیلم شیطان صفتان . بیوگرافی جورجی جانگ . نظر مردم درباره شب کوک . نقد ابد و یک روز . مسعودفراصتی وفیلم پاپیون . نقدبرنامهشبکوک . کدام سریال زهرا سعیدی راجع به دختر جوان است . مجری برنامه قاصدک در شبکه نسیم . کانال حکمت بزرگان به فرزندشان . فیلم دختری که هوشش به صد رسید . ابد و یک روز نقد و بررسی فراستی . کلیپی از روش کره ای . سال ساخت سریال شهرزاد . فیلم خبر خاصی نیست خلاصه و..... . نقد وتحلیل سریال جومونگ . کلیپ شنگول آباد . بازیگران فیلم کره ای شکار هیولا . پدر و مادر واقعی ساحل بکرانی . بازیگران چهارصد ضربه . سعید شریفی ذهن برتر . اپارات کودک داستانهای بابا سمور . فیلم سینمایی ریفی فی . داستان فیلم سینمایی هندی بیلو . فیلم ریفی فی . سینمایی ریفی فی . نقد و بررسی فیلم ابد و یک روز



بزرگترین اندیشمند جهان . حکیم ارد بزرگ . بزرگترین متفکر جهان . شهر شیروان . بزرگ شیروان . بزرگترین مشاهیر خراسان شمالی . عکس های استقبال مردم شیروان از حکیم ارد بزرگ . مجتبی شرکاء . عکس حکیم ارد بزرگ و مردم . تصاویر ارد بزرگ و مردم . سخنرانی حکیم ارد بزرگ . فیلسوف ایرانی . بزرگترین مشاهیر ایران . چهره ماندگار عرصه فلسفه . فیلسوف ارد بزرگ . ارد بزرگ فیلسوف معاصر .

فرمانروای بزرگ ، بر دل ها فرمانروایی می کند. حکیم ارد بزرگ

مردم ، شاگرد سیاستمداران نیستند. حکیم ارد بزرگ

آنکه زیبایی خرد را ندید ، گرفتار زیبایی آدمیان شد و بدین گونه ، از هر چه داشت ، تهی گشت. حکیم ارد بزرگ

آنگاه که مردم بر داشته های خویش آگاه باشند ، دیگر تن به ستم نمی سپارند. حکیم ارد بزرگ

با بردباری ، همه چیز در چنگ توست. حکیم ارد بزرگ
بزرگترین فیلسوف معاصر . برترین اندیشمند معاصر . مغز متفکر فلسفه . مغز متفکر جهانی . متفکرین ایران و جهان . متفکرین بزرگ . متفکرین امروز . hakim orod bozorg . بهترین فیلسوف جهان . محبوبترین فیلسوف جهان . اندیشمند جهانی . بزرگترین اندیشمند ایران . اندیشمندان جهان . درباره بزرگترین متفکرین جهان . حکیم ارد بزرگ . hakim great orod . فیلسوف ایرانی
 

 
فلسفه اخلاق چیست ؟ آموزش همزیستی مهرآمیز آدمیان است با خود و همه گیتی . حکیم ارد بزرگ

 دوران کتابخوانی به شیوه کهن پایان رسیده، امروزه هنگامه ((ریشه خوانی)) است ، که آن هم با کمک جستجوگرها در اینترنت قابل دستیابیست. حکیم ارد بزرگ

در هر دوران و زمانی ، بدون آنکه بدانیم و بخواهیم ، برده ماشین تاریخ و تمدن خویش هستیم و به ناچار ، مجبوریم این تانک بسیار بزرگ را به پیش ببریم. باید گفت لاک و پوسته این تانک ، هر چه سبکتر باشد ، تندی پویش و رشد ما بیشتر خواهد بود. وگرنه ، ما توان پیش رفتن نخواهیم داشت و از دیگر تمدن ها پس افتاده و پیر و فرتوت می شویم. حکیم ارد بزرگ

کارگران و کارآفرینان، نیکبختی را به مردم سرزمین خویش هدیه می دهند. حکیم ارد بزرگ

 

فیلسوف جهانی ، حکیم ارد بزرگ, ارد بزرگ, برترین فیلسوف ،فیلسوف جهانی ،بزرگترین فلاسفه جهان، سخنان بزرگان, سخنان حکیم ارد کبیر . سخنان حکیم ارد بزرگ, حکیم خراسانی, عکس حکیم ارد بزرگ

 

 
پنجاه سال است که عربستان سعودی همه توان خود را برای درگیر نمودن ایران با دیگر همسایگانش به کار گرفته، ریشه جنگ ایران و عراق، عربستان سعودی است ، عامل ایجاد طالبان، القاعده و امروز داعش ، عربستان سعودی است و همه اینها برای آن است که ایرانیان را برده خود بسازند. حکیم ارد بزرگ

آدم های مهربان ، همواره خوبی ها را می بینند و بدیها را چه زود می بخشند. حکیم ارد بزرگ

آدم های مهربان را ، نمی توان فراموش ساخت. حکیم ارد بزرگ

آدمیان تنها با مهر ، به یکدیگر گره می خورند. حکیم ارد بزرگ

فیلسوف جهانی ، حکیم ارد بزرگ, ارد بزرگ, برترین فیلسوف ،فیلسوف جهانی ،بزرگترین فلاسفه جهان، سخنان بزرگان, سخنان حکیم ارد کبیر . سخنان حکیم ارد بزرگ, حکیم خراسانی, عکس حکیم ارد بزرگ

 
فلسفه علم چیست ؟ پیدا نمودن دروازه های نوین خوشبختی ، برای آدمیان است .  حکیم ارد بزرگ

اگر می خواهید جهان، در برابر کشورتان کرنش کند، پیوسته به کارگر و کارآفرین بپردازید، دردهای آنها را کم کنید و آنچه برای گسترش کارشان می خواهند را در اختیارشان بگذارید ، چرا که آنها فر یک سرزمین هستند. حکیم ارد بزرگ

با مهربانی، مهر شیر درنده را هم خواهیم دید. حکیم ارد بزرگ

باید از مهربانی ها و از خودگذشتگی ها تجلیل شود تا همه برای هم جانفشانی کنند. حکیم ارد بزرگ

 

فیلسوف جهانی ، حکیم ارد بزرگ, ارد بزرگ, برترین فیلسوف ،فیلسوف جهانی ،بزرگترین فلاسفه جهان، سخنان بزرگان, سخنان حکیم ارد کبیر . سخنان حکیم ارد بزرگ, بزرگ شیروان ، حکیم خراسانی, عکس حکیم ارد بزرگ

 
نام خوب برای فرزند را با آگاهی و پژوهش انتخاب کنید ، نه در خواب و رویا. حکیم ارد بزرگ

فرمانروای اندرزگو ، شایسته پیشوایی نیست ، تنها آنانی بایسته اند که کار می کنند. حکیم ارد بزرگ

با ترشرویی به میان مردم رفتن ، تنها از بیماران ساخته است. حکیم ارد بزرگ

با روشنگری ، می توان پیشدار بسیاری از آشوب ها بود. حکیم ارد بزرگ

 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد