رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

مجموعه کیمیا ساخته جواد افشار

موضوع:

تحولات جامعه، پدر و دختری را مقابل هم قرار داده است. دختر خانواده که کیمیا نام دارد پرسشگر است و معترض و در مقابل او پدری قرار دارد که نظامی، منضبط و پایبند به قانون است. سیر حوادثی که در زندگی این خانواده رخ می‌دهد آنها را درگیر توطئه و دسیسه‌ای بزرگ و شیطانی می‌کند و کیمیا با تلاشی خستگی‌ناپذیر درصدد نجات خانواده برمی‌آید و به این ترتیب او تبدیل به زنی مقاوم و استوار می‌شود؛ زنی مشابه هزاران زن ایرانی مسلمان که برای حفظ خانواده از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند. «کیمیا» که در سه مقطع زمانی: قبل از انقلاب، دوره‌ جنگ و زمان حال روایت می‌شود، بیش از 300 بازیگر دارد.

 

ساعت پخش:

شنبه تا پنجشنبه ساعت 21:30

تکرار:

شنبه تا پنجشنبه ساعت: 2 بامداد، 11 و 16:15

خلاصه هر هفته:

جمعه ساعت 23

بازیگران:

مهراوه شریفی‌نیا، حسن پورشیرازی، آزیتا حاجیان، پوریا پورسرخ، آرش مجیدی، سید مهرداد ضیایی، رضا توکلی، علی شادمان، عطا عمرانی، امیر کاظمی، کاظم هژیرآزاد، حسین توشه، کوروش زارعی، شهین تسلیمی، آشا محرابی، سودابه بیضایی، فریبا طالبی، نسرین نکیسا، وحید رهبانی، مالک سراج، عبدالحلیم تقلابی، ابتسام بقلایی، نوید خدا‌شناس، میرفرخ هاشمیان، محسن مجلس آرا و...


عوامل:

 کارگردان:

جواد افشار

 تهیه‌کننده:

محمدرضا شفیعی

نویسنده:

مسعود بهبهانی نیا

سرپرست گروه کارگردانی و برنامه ریزی:

فرید سجادی حسینی

دستیاران کارگردان:

حسین دیردار، مسعود حانمی

 برنامه ریز :

هانیه بساتینی

مدیر تصویربرداری:

علیرضا رنجبران

صدابردار:

فرشید احمدی

مشاور و مدیر هنری:

دکتر محمدرضا شجاعی

طراح صحنه و لباس (اول) :

بهزاد جعفری

طراح صحنه و لباس (دوم) :

محمدحسین کریمی

طراح گریم:

امیر اسکندری

مدیر تولید:

فرشید رئوفی

 دستیار تهیه کننده:

سعید پروینی

 جلوه های ویژه میدانی:

محمدرضا شریفی راد

 جلوه های ویژه رایانه ای :

حسن ایزدی

عکاس:

محمدحسن سعادت هندی

مجری طرح:

موسسه فرهنگی هنری وصف صبا

 

 

گروه برنامه ساز:
فیلم و سریال

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
نقد سریال «کیمیا»/ شخصیت‌پردازی‌های بد نقش‌های اصلی

سریال کیمیابه گزارش سینمابین، پس از گذشت چند هفته از پخش سریال «کیمیا» که قرار است در صد قسمت برای بینندگان پخش شود ، این سؤال در ذهنمان ایجاد می‌شود به‌راستی این سریال در صد قسمت چه حرفی برای مخاطب دارد؟ چه داستان عاطفی را روایت می‌کند؟ می‌خواهد چه نکته تاریخی جدید را به مخاطب یادآوری کند که تاکنون در قالب سریال‌های کمتر از صد قسمت زده نشده و یا گفته نشده است ؟

به گزارش سینمابین به نقل از خبرگزاری برنا؛ پیش از پخش و دوران تولید سریال «کیمیا» صحبت‌ها و اخبار حاکی از این بود که قرار است تا سریالی در صد قسمت پخش شود. سازندگان این سریال نیز در هر محفلی از این نکته و کثرت بازیگران سخن به میان می‌آوردند و برای ساخت چنین سریالی به خود می‌بالیدند. همچنین از توانایی گروه برای ساخت سریالی در قالب صد قسمت سخن می‌گفتند و آن را با سریال‌های مشابهی نیز که با این ویژگی در دنیا ساخته‌شده بودن مقایسه می‌کردند. هر جا از این سریال صحبت می‌شد و یا با عوامل آن صحبت می‌شد همگان بر کلمه «صد» تأکید می‌کردند؛ اما ساختن سریالی در صد قسمت به‌جز تعداد قسمت‌هایش باید در محتوا نیز گنجایش و کشش داستان را در صد قسمت یا بیشتر را داشته باشد؛ زیرا امروز بسیاری از سریال‌های سی‌وچند قسمتی ما حتی قابلیت بیان و بازگویی محتوایی در ۱۵ قسمت را نیز ندارند ولی سازندگان با افزودن سکانس‌ها اضافه و ورود شخصیت‌های زائد داستان را طولانی می‌کردند و درنهایت نیز مخاطب سرخورده می‌شد و دیگر داستانشان را پی نمی‌کرد. به‌این‌ترتیب اهداف و نکات در نظر گرفته‌شده گروه بدون شنونده و مخاطب باقی می‌ماند و فیلم‌سازان تنها و صرفاً از سر تکلیف حرف‌هایش را می‌زد.حرف‌هایی که نه شنیده و نه دیده می‌شد. البته هزینه‌ای هم از جیب دولت و ملت صرف می‌شد اما دریغ از تأثیری که در پی می‌داشت.

روایت فراموش‌شده کیمیا در میان شخصیت‌های اصلی و فرعی

سریال «کیمیا» در این صد قسمت چه حرفی برای مخاطب خود دارد؟ چه داستان عاطفی را روایت می‌کند؟ می‌خواهد چه حرف تاریخی جدید را برای مخاطب بزند که تاکنون در قالب سریال‌های کمتر از صد قسمت زده نشده و یا گفته نشده باشد؟ در خلاصه داستان این فیلم آمده که کیمیا یک سریال تاریخی است که به زمان انقلاب و جنگ تحمیلی و حمله عراق به خرمشهر می‌پردازد؛ اما باگذشت چند قسمت از این سریال و روایتی از داستان کاپیتولاسیون و نیز رخدادهای حاکم بر آن سال‌ها و مبارزات انقلابی، چاپ اعلامیه انقلابیون، تعقیب و گریز، دستگیری‌ها، برخورد مأموران ساواک را با مردم می‌بینیم. همچنین پدری نظامی را می‌بینیم که به دلیل علاقه به خانواده در دوراهی کار و خانواده‌اش گیرکرده. گویا این پدر هم با سیتم بیمار نظامی کشور دست‌به‌گریبان است. این پدر دختر به نام کیمیا دارد که به دلیل علاقه و حس کنجکاوی‌اش وارد داستان مبارزات می‌شود و بی‌شک هنگامی‌که جنگ به خرمشهر می‌رسد هم چهره تأثیرگذاری خواهد شد. همه این روایت‌ها را به بهترین شکل در فیلم‌ها و سریال‌هایی که درزمینهٔ انقلاب و جنگ تحمیلی ساخته‌شده است بارها دیده‌ایم. پس این سریال به لحاظ تاریخی چیزی بیشتر و متفاوت‌تر از داستان‌هایی که تاکنون گفته‌شده و موفق هم بوده‌اند به مخاطب نمی‌دهد. کارگردان هم قرار نیست جنبه‌های تاریکی از تاریخ را برایمان بازگو کند یا حداقل نگاه خودش را از یک واقعه تاریخی بگوید، چراکه اساساً کارگردان نگاه تاریخی ندارد. حال به سراغ داستان می‌رویم. داستان فیلم نیز می‌خواهد زندگی یک دختر را از ۱۸ سالگی‌اش تا میان سالگی‌اش روایت کند. جالب اینجاست سریال وقایع زندگی دختری را روایت می‌کند که قهرمان اصلی داستان است هنوز با توجه به اسم سریال مخاطب نمی‌داند باید داستان کدام شخصیت را دنبال کند. مادر، پدر، برادر، اقوام مادر یا پدر و… این چهره آن‌قدر تحت تأثیر شخصیت‌های دیگر قصه است که هنوز نتوانسته هویت خودش را برای مخاطب بازگو کند. یک زاویه دید مشخصی از این چهره به مخاطب داده نمی‌شود. تا مخاطب همه قصه را مانند یک دانای کل نبیند و دریابد که باید با کیمیا داستان را دنبال کند. نه با نگاه مادر یا پدر کیمیا و یا دیگران. اساساً این شخصیت کیمیا که داستان درباره او نوشته‌شده تنها اسم است و ما هیچ‌چیز مستقلی از او نمی‌بینیم. اگر برخی از وقایع به‌صورت خاطره از زبان او گفته می‌شد مخاطب می‌توانست وقایع را از زاویه دید او دنبال کند.

ظرف «کیمیا» درمظروف بزرگ تاریخ معاصر نمی‌گنجد

بی‌شک انتخاب برش تاریخی از دوران انقلاب و جنگ و مرتبط کردن آن به زمان حال و روایت سی سال زندگی یک شخصیت برای مطول کردن سریال به صد قسمت یکی از اهداف فیلم‌ساز بوده است. البته این هم می‌تواند تمهیدی برای ساخت سریال‌های تاریخی باشد؛ اما این به آن معنا نیست که هر داستانی را می‌توان در دل وقایع تاریخ وارد کرد و بی‌هیچ داده صحیحی، علت درست و داستانی که اساساً فاقد چنین پتانسیلی است، آن را در دل یک ظرف بزرگی گنجاند و گفت چون سه دوره تاریخی را طرح می‌کنیم پس می‌توانیم سریالی در صد قسمت به خورد مخاطب بدهیم.

وقتی همه‌چیز فدای، صدقسمتی شدن سریال می‌شود

 سرعت روایت‌های مختلف داستان و وقایع سریال بسیار کند و کش‌دار پیش می‌روند. بی‌شک این طولانی و کش‌دار بودن به‌منظور معرفی شخصیت‌های داستان نیست زیرا اساساً نه شخصیت کیمیا و نه خانواده فرخ پارسا که اصلی‌ترین چهره‌های این سریال هستند هیچ‌کدام شخصیت پیچیده‌ای ندارند که سریال بخواهد با طولانی کردن داستان شخصیت آن‌ها را برای مخاطب جا بیندازد. از سوی دیگر این سریال هم در ابتدای داستان، هیچ قصه فرعی ندارد که بخواهد هم‌عرض قصه اصلی پیش برود و شخصیت‌های آن‌ها را به مخاطب معرفی کند؛ زیرا در قسمت‌های آغازین این سریال چند چهره کلید و تأثیرگذار در زندگی شخصی فرخ وجود داشتند که همگی آن‌ها در بخش اول داستان و تا پیش از سفر فرخ به تهران از داستان خارج شدند. پس علت این مطول بودن کش‌دار بودن چیست؟ هیچ اتفاقی در طول هر قسمت این سریال رخ نمی‌دهد تا مخاطب را پای سریال بنشاند. اتفاق بخش‌های اول زندگی فرخ هم که بیش از ۱۰ قسمت به طول انجامید چیزی جز سفر اجباری فرخ به تهران را مطرح نکرده است. این بخش که شامل ۱۰ درصد از سریال می‌شود بی‌شک می‌توانست در ۳ یا ۴ قسمت به‌طور خلاصه اما کامل و جذاب برای مخاطب نمایش داده شود. به‌این‌ترتیب مخاطب به‌سرعت به سراغ اصل داستان سریال می‌رفت؛ اما چنین نشد. این اتفاقی است که در طول سریال درباره بقیه داستان‌های با ربط و بی‌ربط سریال نیز رخ خواهد داد. ازاین‌رو این طولانی بودن خواست و نیاز فیلم‌نامه نبوده است بلکه به نظر می‌رسد که این نیاز فیلم‌ساز و سازندگان اثر بوده است تا به‌این‌ترتیب نظر مدیران تلویزیون را برای گرفت بودجه‌ای مناسب جلب کرده و هدفی را که خودشان از آن یاد می‌کنند یعنی ساخت سریالی صدقسمتی را به هر شکلی محقق سازند؛ اما در این میان اساساً خواست مخاطب که همان دیدن سریالی در خورشانش است را نادیده گرفته‌اند.
سریال کیمیا

مهراوه شریفی نیا بازیگر سریال «کیمیا»

در این سریال بازیگران سرشناس بسیاری حضور دارند که بازی‌های درخور و در مواردی تحسین‌برانگیزی در سینما و تلویزیون داشته‌اند. بازیگرانی مانند رضا کیانیان، حسن پورشیرازی، آزیتا حاجیان و… همگی در شمار بازیگرانی هستند که اگر نقش را به‌تمامی درک کنند می‌توانند به درست در قالب نقش قرار گیرند. اگر شخصیت نیز جای کار خوبی داشته باشد خواهند توانست اجرایی درخور توجهی داشته باشند؛ اما هیچ‌کدام این افراد علی‌رغم تأثیرگذار بودن و تداوم نقششان‌ در طول سریال نتوانستند بازی‌های خوبی ارائه کنند. حسن پورشیرازی در لحظات حسی سریال مانند درگیری فرخ با ستوان در بخش‌های اول سریال و یا دیالوگ‌های فرخ با شهرام، نه‌تنها نتوانست به‌تمامی از پس اجرای این لحظات برآید بلکه بسیاری از اجراها و حس‌هایش نیز تصنعی و شعاری جلوه کرد. این ضعف بزرگ فیلم‌نامه «کیمیا» است که دیالوگ‌هایی شعاری و غیرقابل‌باور را در لحظات حسی سریال گنجانده است. متأسفانه سازندگان سریال بجای اینکه بر روی سه اصل مهم اثر یعنی فیلم‌نامه و شخصیت‌پردازی، بازی‌ها و کارگردانی اثر مسلط شوند. بر مطول کردن قصه و بست گسترش بی‌مورد قصه‌ها، مراحل ساخت و تأکید برافزایش تعداد بازیگران و قسمت‌های سریال اهتمام ورزیدند و از مواردی جدی و تأثیر این سه عنصر مهم غافل شدند. همچنین تکثر شخصیت‌های قصه وقت توضیح و معرفی چهره‌ها را از فیلم سازو فیلم‌نامه نویسان گرفته است. شخصیت‌های کوچک و بزرگ قصه با کمترین اطلاعاتی به مخاطب وارد قصه می‌شوند و بعد هم با کمترین توضیحی از قصه خارج می‌شوند، افرادی مانند برادر مهری، فروغ، بیژن، مشفق، مهتاب، محتشم، خانواده همسایه فرخ پارسا بی‌شک شرایطی و وقت کافی برای معرفی خود ندارند. آن‌ها در بخشی از داستان ظاهر می‌شوند و چون دیگر لزومشان در مجموعه دیده نمی‌شود ممکن است تا ۷ یا ۸ قسمت و یا کلاً هم اثری آز آن‌ها در مجموعه دیده نشود. به‌هرحال زمانی که این تعداد از شخصیت‌ها و داستان‌ها بدون شناسنامه وارد قصه شوند تا صد قسمت یک سریال را پر کنند بلاتکلیف هم رها می‌شوند.

از دل فاکتور تعدد قسمت، بازیگر و ژانر تاریخی اثر فاخر خارج نمی‌شود

گویا به عقیده سازندگان برای ساخت سریالی فاخر باید تعداد قسمت‌های اثر بالا، تعداد شخصیت‌های قصه کثیر و ژانر تاریخی باشد. آن‌ها این سه فاکتوررا که به نظرشان اصلی است را در هم آمیختند تا اثری فاخری بسازند. غافل از اینکه ساخت یک مجموعه تلویزیونی معادله‌ای چند مجهولی نیست که ترکیب این سه مورد نتیجه‌اش ساخت سریالی فاخر شود. درواقع این هزینه بالا، ژانر تاریخی و کثرت بازیگران فاکتورهای لازم کافی برای ساخت یک سریال فاخر نیست. بلکه بازی‌های خوب، رفرنس یا ارجاع‌های درست تاریخی در فیلم‌نامه، شخصیت‌پردازی دقیق می‌تواند اثری را ماندگار و فاخر کند. سازندگان برای ساخت چنین مجموعه‌ای ۲ سال زمان صرف کردند بدون توجه به اینکه اگر قرار باشد تا تمام زوایای یک مجموعه تاریخی در نظر گرفته شود باید همه ابعاد و اجزا تشکیل‌دهنده و بخش‌های آن نیز به یک اندازه موردتوجه قرار گیرد. در وهله اول باید فیلم‌نامه و شخصیت‌پردازی‌ها چفت‌وبست محکمی داشته باشد. بر اساس شنیده‌ها و دانش شفاهی نمی‌توان سریالی با موضوع تاریخ معاصر ساخت و بعد داعیه ساخت سریال تاریخی داشت. از سوی دیگر اگر قرار باشد به‌جز تحقیق درباره جنبه‌های تاریخی اثر، فیلم‌نامه‌ای درخور و بازی‌های قابل‌قبول نیز داشته باشیم پروسه ساخت و تحقیق این سریال بیش از دو سال به طول می‌انجامید. اگر سریالی حتی تاریخی در ظرف زمانی و مکانی‌اش درست شکل‌گرفته باشد ونیز در قالب و چارچوبی درست روایت و داستان‌پردازی شود. همچنین بازی‌های درست و فیلم‌نامه‌ای با تحقیق کامل و مکتوب و نه بر اساس شنیده‌ها و دانش در حد دوران متوسطه، بی‌شک اگر در ۱۳ قسمت هم به مخاطب ارائه می‌شد اثر فاخر و ماندگار خواهد شد.

لفظ فاخر را مخاطب به فیلم بدهد نه سازنده اثر

به‌هرحال در آغاز پخش این سریال تبلیغات فراوانی درباره پخش سریالی صدقسمتی و فاخر درباره این سریال شد. عنوان لفظ فاخر بی‌شک برای چنین سریالی بی‌انصافی به سریال‌هایی خوبی است که درسالهای گذشته ساخته‌شده‌اند و هرگز لفظ پرطمطراق فاخر را بر خود نداشته‌اند. سؤال اینجاست چه چیز این سریال را باید فاخر دانست؟ آیا ساخت سریالی تاریخی مجموعه‌ای را فاخر می‌کند، آیا فاخر بودن را می‌توان به هر سریالی مطول، خسته‌کننده و پر پرسوناژ اطلاق کرد. شاید سازندگان این سریال به‌اصطلاح فاخر بتوانند با این عناوین و الفاظ ذهن مدیران تلویزیون را برای گرفتن هزینه‌های سرشار برای ساخت یک اثر مجاب کنند اما لفظ فاخر را باید مخاطب به یک سریال و یا فیلم بدهد. اینکه یک فیلم‌ساز پیش از پخش سریال در برنامه‌های مختلف تلویزیونی از اثرش تعریف کند و عوامل فیلم را برای صحبت درباره سریالی که هنوز آغاز نشده جمع کنند تا درباره آن تبلیغ کنند و به ذهن مخاطب جهت دهند نوعی عوام‌فریبی است. بیان اینکه ما یک سریال فاخر ساخته‌ایم شبیه آن است که فردی که یک فیلم با موضوعی سیاسی بسازد و بعد بگوید من یک فیلم سیاسی ساخته‌ام. بی‌شک هردو این‌ها از کم‌سواد و ساده‌انگاری سازندگانشان خبر می‌دهند.

نویسنده: مهدی قنبر

http://dserial.ir/wp-content/uploads/2015/09/Kimia8.jpg
 گاف های سریال کیمیا از نگاه تماشاگران

جدا از ماجرای سوتی های موجود در سریال، ریزبینی مخاطبان و واکنش آنی و لحظه ای آنها هم مقوله جالب و قابل بحثی است. در مدتی که از شروع پخش سریال می گذرد، ایرادهای محتوایی و ساختاری جالبی از سریال گرفته شده که شاید خیلی ها با چندین بار تماشا هم نتوانند به آنها برسند؛ نکته سنجی هایی در حد اینکه زمان قبل از انقلاب، میوه ها را در کیسه نمی فروختند یا چرا پدر کیمیا وسط تابستان نارنگی می خورد و کیمیا در آن سن و سال، ابروهایش را برداشته! خلاصه اینکه به نظر می رسد این نکات، حتی از خود سریال هم جذاب تر باشند.

همراه اول

موقعی که آرم همراه اول را روی در مغازه بازار دیدیم، برق از سرمان پرید. دهه 50، خرمشهر، همراه اول!!! این یکی را هیچ جوره نمی شود لاپوشانی کرد. کامنت ها نشان می دهد که چشم های زیادی این سوتی را دیده:

• عوامل اصلی سریال با تشکر از زحماتتون، اما سوتی دادن در چنین سریالی با چنین عوامل کارکشته ای واقعا جای تعجب داره. در سکانس خرید مادر کیمیا با زن داییش، اون تبلیغ همراه اول پشت سر بازیگرا چی بود؟ واقعا ندیده بودینش؟

• از شما بعید بود در قسمتی که خانم آزیتا حاجیان با خانم دیگه ای در حال خرید بودن، تبلیغ همراه اول سوتی بود.

• همراه اول با ماشین زمان رفته به دهه 50

صندوق پست روی در

یکی از همین نکته سنجی ها درباره صندوق پست روی در است که بعضی ها واکنش های جالبی نسبت به آن نشان داده اند.

• روی در آبی خونه خانم طاهری یک صندوق پست وجود داره! در حالی که هنوز چند سال بیشتر از نصب این صندوق ها نمی گذرد و سی و اندی سال قبل هیچ اثری از آنها نبود.

• صندوق پست روی در خونه خانوم طاهری دیگه اوج سوتیه

• از این صندوق پست ها مگه بوده اون زمان روی در؟

• صندوق پستی روی در حیاط خانم طاهری... قبل انقلاب روی در خونه ها از اینا بوده؟؟؟


خیابان های دهه 50

بعضی ها هم به بازنمایی خیابان ها و جاده ها و حتی ماشین های دهه 50 ایراد گرفته اند و گفته اند که از گاف های اساسی سریال است.

• متاسفانه نتونستن فضای اون سال رو در بیارن. توی سریال طراحی صحنه ای شکل نگرفته و خیابان های خرمشهر رو بازسازی نکردن. برای همین فضای اون سال ها در نیومده.

• لباس ها و خیابون ها شبیه دوران قبل از انقلاب نیست. کلا انگار واسه بچه ها فیلم ساختن.

• ماشین آمریکایی مشکی که امشب توی سریال نشون داد، مال سال 1990 بود این ماشین سال 1357 اصلا نبوده.

• تابلو جاده ها از 50 سال پیش تا الان همین طوری باقی مونده؟

چادر عبایی آستین دار

همان لحظه ای که برای اولین بار خانم طاهری، چادر عبایی را با آن آستین های توردوزی شده سرش کرد، می شد حدس زد که این کار چه واکنش هایی به همراه داشته باشد. خب دیگر این را همه می دانند که چادرهای آستین دار تازه به بازار آمده اند و طبیعتا قبل از انقلاب نبوده اند:

• اون موقع ها چادر عبایی این شکلی نبود. عبا یا همون چادر عربی ها توی جنوب هم آستین دار نبوده.

• اون موقع خانوم ها عبای این مدلی نمی پوشیدن. من خودم خوزستانی ام.

• حداقل تحقیق می کردین که اون موقع ها عبا چه شکلی بوده.

• واقعا کارگردان یادش نیست که چادر آستین دار چند سال پیش اومد تو بازار؟ حداقل تورهای لب آستینش رو برمی داشت.

قطار سریع السیر

بعد از اینکه قرار می شود پدر کیمیا دست اهل و عیال را بگیرد و به سمت تهران حرکت کنند، یک اتفاق هیجان انگیز ما را به وجد آورد. خانواده استوار پارسا به وسیله قطار عازم پایتخت می شوند، قطاری که تصاویر داخلی آن به هیچ وجه شبیه به قطارهای 40 سال پیش نیست!

• آقا به جان خودم من پریروز با همین قطاری که کیمیا و خانواده اش اومدن تهران رفتم اهواز!

• می گم این صنعت حمل و نقل ریلی ما تو این سال ها خیلی پیشرفت نداشته ها. قطارهای امروز شبیه به قطارهای دهه 50 هستن!

• خوش به حال کیمیا اینا. ما دهه 60 با اتوبوس سفر می کردیم، اینا 10 سال قبل از ما با قطار اکسپرس!

تیربرق های مدرن!

یکی از نکاتی که سازندگان کیمیا از همان قسمت های اول سریال درگیر آن بودند تیربرقها، دکل های مخابراتی و تابلوبرق های ساختمان های مختلف بود. البته کیمیاسازان فقط درگیر آن مسائل شدند و خیلی دنبال رفع و رجوع آن نبودند. اتفاقی که از چشم تیزبین مخاطبان این سریال پرهزینه دور نماند:

• من دیپلم شبکه هوایی دارم، این مدل تیربرق هایی که تو سریال نشون می دن حدود 10-15 سال است که در تهران استفاده می شه. قبل از اینها تیربرق های سیمانی سوراخ بوده و پیش از اونها هم تیرهای چوبی. مسلما در دهه 50 از تیرهای چوبی استفاده می شده.

• تیربرق های محله استوار پارسا 40 سال پیش از تیربرق های محل ما تو دهه 90 سالم تر و سرپاتر بود!

گریم ها

یکی از پرحاشیه ترین اتفاق ها، گریم های استفاده شده برای زنان این سریال است. خیلی معتقدند که کارگردان حتی یکبار هم گذرش به خرمشهر نیفتاده و رنگ پوست آدم ها را ندیده:

• خودتون تاحالا آبادان و خرمشهر بودید؟ رنگ پوست افراد جنوبی که نشون دادین، اصلا شبیه رنگ پوست آبادانی ها نیست.

• جهت اطلاع کارگردان پوست بیشتر آبادانی ها گندمی است تا سیاه سوخته.

• کی گفته خانم های آبادانی و خرمشهر سیاه پوست هستند آخه؟ دختر دبیرستانی که دوست کیمیاست با کمک گریم پوستش رو تیره کردین که بگین جنوبیه؟

دیگر سوتی ها

جدا از این گاف های آشکار و مهم، بخشی از مخاطبان هم سوتی های جالبی از کار گرفته اند:

• اینم از سوتی توی قسمت پنجم. فرخ روی پشت بامی نشسته که ایزوگام شده. اونم 30-40 سال قبل. مگه می شه؟!

• اون موقع ها خونه ها آیفون داشتن؟ ما امروز یکیشو توی کیمیا دیدیم.

• آخه کدوم جنوبی چادر عروسش مشکیه؟

• ظاهرا اون موقع هاشور ابرو هم مد بوده. به ابروهای کیمیا دقت کنید.

• میوه ها رو هم معمولا تو کیسه پلاستیکی نمی ذاشتن. تو پاکت می ذاشتن.

• اهواز آن سال ها این قدر پیشرفت کرده بود که لوله کشی گاز داشته؟ بچه های همه اتاق جداگانه داشتن و همه به مدرسه می رفتن؟ پس کجا بی سوادی بوده؟

• اگر تابستان بوده و زمان امتحانات در خرداد، پس پرتقال دست پدر خانواده چه کار می کنه؟
آیا جلوه های ویژه بصری می توانست کیمیا را نجات دهد. هادی اسلامی که تجربه موفقی در فیلم «چ» دارد، این مساله را بررسی می کند.

حذف گاف با یه کم پول و کمی خلاقیت

سریال مختارنامه، فیلم «چ» و سایر آثار فاخر، بار بخش مهمی از دکورسازی را به دوش جلوه های بصری می اندازند. شاید در کل، دکورها آن اندازه ای که ما در کل کار می بینیم، نباشند، اما نهایتا طوری تنظیم می شوند که شهر همان طور که باید باشد، به نظر برسد. قطعا درباره «کیمیا» هم این امکان وجود داشته که برای بازسازی خرمشهر از چنین تکنیکی استفاده شود. سید هادی اسلامی که در ویژوال افکت هر دو اثر مختارنامه و «چ» دست داشته، درباره چگونگی بازنمایی ها با این روش توضیح می دهد.

یکی از انتقادهایی که از اول پخش سریال «کیمیا» وجود داشته، این است که سریال، بازنمایی درستی از حال و هوای خرمشهر دهه 50 انجام نداده. شما زمان ساخت فیلم «چ» حاتمی کیا شهر پاوه را به شیوه ویژوال افکت بازسازی کردید. قطعا اینجا هم چنین امکانی وجود داشته که با جلوه های بصری خیابان های خرمشهر مطابق الگوی دهه 50 ساخته شود.

درباره بازسازی فضاها باید بگویم که سال هاست این خدمات توسط کسانی که طراح جلوه های بصری هستند، در حال انجام است. مسوولان جلوه های بصری خیلی تلاش کردند که فیلمنامه ها را قبل از اینکه کار شروع شود و در همان پیش تولید بخوانند و مشاوره های اجرایی بدهند تا به جای اینکه عوامل بروند و دکورسازی کنند، با این تکنیک به نتیجه برسند. اینکه این فرهنگ چقدر جا افتاده و چقدر فیلمسازها به سمتش می روند، یک بحث دیگر است.

پس یعنی چنین امکانی برای همه کارها وجود دارد؟

بله، اما مساله دیگر، بحث فرهنگی این کار است. به نظرم خیلی ها به لحاظ تکنیکی با این کار آشنا هستند، اما هنوز ترجیح می دهند که بعضی اتفاقات در صحنه بیفتد؛ یعنی آن چیزی که در تولید اتفاق می افتد، برایشان ملموس تر است. برای همین کمتر می آیند سراغ این قضیه یا آن را جدی نمی گیرند. مساله مهم دیگر این است که هنوز نه در سینما و نه در ارشاد ردیف بودجه نداریم. این مساله هم به دوستان لطمه می زند و هم به فیلم ها.

اما با استفاده از دکور و صحنه هم آن طور که باید، موفق نمی شوند.

دوستانی که می خواهند از این تکنیک استفاده کنند باید بدانند چه می خواهند؛ یعنی از اول باید بدانند خیابان جلو خانه شخص چه شکلی است؟ در حالی که هیچ کس نمی داند. می گویند باید برویم سر صحنه ببینیم چه پیش می آید. در این صورت، ما کاری نمی توانیم بکنیم. چون وقتی بدانیم قرار است فقط دو متر جلو خانه برای ما اهمیت داشته باشد، بقیه خیابان را با ویژوال افکت می گیریم، ولی وقتی نمی دانیم کجاست و نمی دانیم چه نمایی قرار است داشته باشد، اصلا امکان پذیر نیست. ما یک پروسه پیش تولید با صحنه و کارگردانی داریم و آنجا همه چیز را مشخص می کنیم.

یعنی بعضی کارگردان ها با این فن آشنایی ندارند؟

نمی توانم بگویم نمی دانند، چون قطعا می دانند. مساله این است که نمی دانند چقدر راحتی می توانند به آن اطمینان کنند و دوم اینکه از ابتدا برنامه ریزی دقیقی روی کار ندارند؛ یعنی نمی دانند هر نما قرار است به چه صورت گرفته شود، بنابراین نمی شود برنامه ریزی کرد.

برای سریال های طولانی هم که خب اصلا نمی شود چنین کاری کرد.

حقیقت این است که چنین کاری بسیار بسیار برایشان به صرفه است، اما متاسفانه خلاقیتی در این زمینه وجود ندارد. هیچ برنامه ریزی قبلی برای این کارها نیست.
منبع: همشهری جوان


"کیمیا" زندانی سیاسی هم دارد/ نقشهای طنز را ترجیح میدهم
شهین تسلیمی از جزییات نقش خود به عنوان عمه نقش کیمیا در سریال "کیمیا" و اینکه چه زمانی جلوی دوربین خواهد رفت، صحبت کرد.


شهین تسلیمی درباره کارهایی که این روزها در حوزه تصویر انجام می دهد به خبرنگار مهر گفت: چند روز پیش بازی من در فیلم "آذر، شهدخت، پرویز و دیگران" افخمی تمام شد. من در آنجا نقش خواهر دوقلوی گوهر خیراندیش را بازی می کردم و بعد از آن هم چند کار به من پیشنهاد شد که مشغول مطالعه فیلمنامههای آنها هستم.
وی که نامش در میان بازیگران سریال "کیمیا" آمده است، در این باره گفت: همانطور که می دانید این سریال به سه دوره زمانی می پردازد و از زمان محمدرضا پهلوی در قبل از انقلاب شروع می شود که من در این بخش حضور دارم. من در این سریال نقش عمه شخصیت کیمیا را بازی می کنم. برادر من یا پدر کیمیا افسر ارتش است و پسر من به دلیل داشتن یک جرم سیاسی در زندان است.
بازیگر سریال "وضعیت سفید" از شباهت نقش خود در "کیمیا" با این سریال اینگونه گفت: نقشی که در "کیمیا" دارم تقریبا شبیه نقشم در "وضعیت سفید" است البته من سعی می کنم نقشم کلیشه نباشد.
وی از احتمال حضور خود در برابر دوربین "کیمیا" تا پایان اسفند ماه خبر داد و درباره فضای این سریال اظهار کرد: من در این سریال با مسایل و مشکلاتی مواجهم، پسرم از زندان فرار می کند و پلیسها مرا تهدید میکنند و من زنی تقریبا مریض هستم. با همه مسایلی که این شخصیت با آن دست و پنجه نرم می کند سعی می کنم نقشم به گونه ای باشد که مخاطب از فضا لذت ببرد.
بازیگر سریال "مادرانه" در پایان با بیان اینکه مردم از او کار طنز می خواهند، اضافه کرد: خود من کارهای طنز را ترجیح می دهم چون فکر میکنم هم اکنون در شرایطی قرار داریم که مردم به دلیل داشتن دغدغه های زیاد و سختی زندگی به فضای شاد نیاز دارند.
"کیمیا" اولین سریال 100 قسمتی ایرانی است که جواد افشار کارگردان و محمدرضا شفیعی تهیهکنندگی آن را برعهده دارند. این سریال در سه مقطع زمانی: قبل از انقلاب، دورهٔ جنگ و زمان حال روایت میشود، بیش از 300 بازیگر دارد و نقش یکی از شخصیتهای اصلی آن را مهراوه شریفینیا ایفا میکند.
از دیگر بازیگران این سریال میتوان به حسن پورشیرازی، آزیتا حاجیان، پوریا پورسرخ، آرش مجیدی، سید مهرداد ضیایی، رضا توکلی، علی شادمان، عطا عمرانی، امیر کاظمی، کاظم هژیرآزاد، حسین توشه، کوروش زارعی، شهین تسلیمی، آشا محرابی، سوداب بیضایی، فریبا طالبی، نسرین نیک، وحید رهبانی، مالک سراج، عبدالحلیم بقلایی، نوید خداشناس، میرفرخ هاشمیان، محسن مجلسآرا و... اشاره کرد.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
مالک سراج در نقش یک قاچاقچی/
ادامه تصویربرداری «کیمیا» تا اسفندماه در خرمشهر

مالک سراج نگاه درست کارگردان سریال «کیمیا» به فرهنگ جنوبی را از مزیتهای این مجموعه تلویزیونی دانست.
سراج بازیگر سینما و تلویزیون درباره حضورش در مجموعه صد قسمتی «کیمیا» به کارگردانی جواد افشار به سوره سینما گفت: قصه این سریال از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شروع و تا مقاومت ۴۵ روزه خرمشهر ادامه دارد. نقش یک قاچاقچی را بازی میکنم که به حسن پورشیرازی در مسیر رسیدن به اهدافش کمک میکند. پورشیرازی نقش پدر «کیمیا» با بازی مهراوه شریفینیا را بازی میکند. گروه تا ۱۵ اسفند در خرمشهر تصویربرداری خواهند داشت و بعد از آن به تهران برمیگردند. این یک توفیق اجباری است که در اکثر فیلمها و سریالهایی که مربوط به جنوب است بازی میکنم.
سراج درباره اینکه نگاه کارگردانان به جنوب چقدر مبتنی بر واقعیت است توضیح داد: در برخی از فیلمها و سریالهایی که درباره جنوب بوده شاهد بودهام که کارگردان، مشاوری که مسلط به زبان و فرهنگ جنوبی باشد برای خود انتخاب نمیکند و اگر بازیگرانی مثل من که اصالتا جنوبی هستند بخواهند نقدی به بازنمایی جنوب در آن فیلم یا سریال داشته باشند، مورد استقبال قرار نمیگیرد.
بازیگر «کودک و فرشته» ادامه داد: متأسفانه برخی از فیلمسازان اطلاع کمی از فرهنگ جنوبی دارند و نسبت به جبران این بی اطلاعی بی توجه هستند. شخصا بسیاری از پیشنهادها را به دلیل اینکه دوستان بی اطلاع بوده و زیر بار انتقادها هم نمیرفتهاند رد کردهام. یادم هست زمانی با کیومرث پوراحمد کار میکردم و ایشان به نکاتی که عنوان میکردم با دقت گوش میدادند.
وی افزود: به عنوان یک جنوبی روی انعکاس درست یک اقلیم در مدیوم سینما و تلویزیون حساس هستم چون باید جوابگوی همشهریانم باشم. درستتر این است که همیشه از هر منطقهای که فیلم میسازیم خود را به شناخت درست از آن جغرافیا ملزم کنیم. خوشبختانه گروه «کیمیا» نسبت به این مسائل آگاه هستند. فرید سجادی حسینی که به عنوان دستیار و بازیگردان در کنار آقای افشار قرار دارند خودشان اهوازی هستند و بازیگران محلی را از همان منطقه انتخاب میکنند.
سراج درباره فعالیتهای تئاتریاش توضیح داد: نمایشنامهای به نام «به رنگ آدم روی خط سرنوشت» با موضوع جنگ نوشتهام که آن را برای اجرای عمومی در سالن ایرانشهر به مدیریت این تماشاخانه ارائه خواهم کرد. امیدوارم بتوانم سال آینده این نمایش را روی صحنه ببرم.
در خلاصه داستان «کیمیا» آمده: تحولات جامعه، پدر و دختری را مقابل هم قرار داده است. دختر خانواده که کیمیا نام دارد پرسشگر است و معترض و در مقابل او پدری قرار دارد که نظامی، منضبط و پایبند به قانون است. سیر حوادثی که در زندگی این خانواده رخ می دهد آنها را درگیر توطئه و دسیسهای بزرگ و شیطانی میکند و کیمیا با تلاشی خستگی ناپذیر درصدد نجات خانواده برمیآید و به این ترتیب او تبدیل به زنی مقاوم و استوار می‏شود.
سراج در فیلمهای «زخم شانه حوا»، «ملکه» و … بازی کرده است. در «کیمیا» به تهیهکنندگی محمرضا شفیعی، حسن پورشیرازی، پوریا پورسرخ، آرش مجیدی، سیدمهرداد ضیایی، رضا توکلی، علی شادمان، عطا عمرانی، امیر کاظمی، کاظم هژیرآزاد، حسین توشه، کوروش زارعی، شهین تسلیمی، آشا محرابی، سودابه بیضایی، فریبا طالبی، نسرین نیک، وحید رهبانی، مالک سراج، عبدالحلیم تقلبی، ابتسام بغلانی، نوید خداشناس، میرفرخ هاشمیان، محسن مجلس آرا و… بازی میکنند.

 


رها ماهرو : بازدیدکنندگان عزیز ، از شما درخواست می کنیم تا نظر و انتقادتان را درمورد سریال صد قسمتی کیمیا در سایت رها ماهرو برایمان بفرستید




سریال «کیمیا» که تاکنون بیش از 40 درصد آن تصویربرداری شده است، لابلای قصه اصلی به زندگی شهید جهان آرا میپردازد که حامد بهداد این نقش را بر عهده دارد و سعی میکند تا بیشترین شباهت را به شهید جهان آرا داشته باشد.
گروه و عوامل تولید این سریال در حال حاضر صحنههای مربوط به قسمتهای جنگی را تصویربرداری میکنند و احتمالا بخش خرمشهر و آبادان را در هفتههای آینده به پایان میرسانند. و احتمالا پخش آن از مهر ماه امسال آغاز شود.
مهراوه شریفینیا نقش اصلی این سریال را بازی میکند و نقش مادرش را نیز آزیتا حاجیان برعهده دارد؛ اقدامی که جواد افشار کارگردان سریال پیش از این در «مادرانه» نیز انجام داده و مادر و دختر واقعی را برای ایفای این نقش روبروی هم قرار داده بود: فهیمه رحیمنیا و شقایق فراهانی.
«کیمیا» پس از طنزهای 90 شبی که چند سالی است ساخته نمیشوند، نخستین سریال ادامهدار بلند ایرانی است که 100 قسمت خواهد داشت و در کارنامه کارگردان آن ساخت سریالهایی چون «مادرانه»، «سیامین روز»، «لبه آتش»، «پول کثیف» و... به چشم میخورد.
حسن پورشیرازی، آزیتا حاجیان، مهراوه شریفی نیا، پوریا پورسرخ، آرش مجیدی، سید مهرداد ضیایی، رضا توکلی، علی شادمان، عطا عمرانی، امیر کاظمی، کاظم هژیر آزاد.، حسین توشه، کوروش زارعی ، شهین تسلیمی، آشا محرابی، سودابه بیضایی، فریبا طالبی، نسرین نیک، وحید رهبانی، مالک سراج، عبدالحلیم تقلابی، ابتسام بقلانی، نوید خداشناس، میرفرخ هاشمیان، محسن مجلس آرا و ... بازیگران اصلی این مجموعه هستند.
در خلاصه داستان «کیمیا» آمده است: در گذر فصلها و سالها و در التهاب حوادث و بحرانها، نسلها و شخصیتها شکل میگیرند. کیمیا از نسلی معترض و حقیقت جوست. او به دنبال کشف حقیقت، ققنوس وار به دل آتش حوادث میزند تا جاودانگی را بیابد.
این سریال با حمایت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و به سفارش گروه فیلمهای تلویزیونی شبکه دوم سیما در حال تولید است و سایر عوامل اصلی آن عبارتند از نویسنده: مسعود بهبهانی نیا، سرپرست گروه کارگردانی و برنامه ریزی: فرید سجادی حسینی، دستیار یک کارگردان: حسین دیردار، برنامه ریز: هانیه بساتینی، مدیر تصویربرداری: علیرضا رنجبران، صدابردار: فرشید احمدی، مشاور و مدیر هنری: دکتر محمدرضا شجاعی، طراح صحنه و لباس (اول) : بهزاد جعفری، طراح صحنه و لباس (دوم): محمدحسین کریمی، طراح گریم: امیر اسکندری، مدیر تولید: فرشید رئوفی، دستیار تهیه کننده: سعید پروینی، جلوههای ویژه میدانی: محمدرضا شریفیراد، جلوههای ویژه رایانهای: حسن ایزدی، عکاس: محمدحسن سعادت هندی، مجری طرح: موسسه فرهنگی هنری وصف صبا.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
مسعود بهبهانی نیا اعلام کرد: نگارش فاز آخر سریال «کیمیا» طی یک ماه آینده به پایان میرسد. در حال حاضر گروه تولید همچنان مشغول تصویربرداری هستند و اکنون در خاور شهر که در 10 کیلومتری شهر تهران واقع شده مشغول گرفتن تصاویر مربوط به تهران قدیم در این سریال هستند؛ ضمن اینکه بزودی طی چند روز آینده در همین لوکیشن بازی نیکی کریمی و مهدی سلطانی در این مجموعه نیز آغاز میشود.

وی سپس از همکاری با عوامل «کیمیا» و همچنین نگارش این سریال 100 قسمتی برای تلویزیون اظهار خوشحالی کرد و گفت: نگارش «کیمیا» برایم تجربه خوبی است، با وجودی که کار خیلی سنگین است امیدوارم سریال موفقی از آب در بیاید؛ چرا که آقای افشار به عنوان کارگردان با حساسیت و وسواس خاصی پلانها را ضبط میکند به همین خاطر خوشحالم که با این گروه همکاری دارم.

نویسنده «کیمیا» همچنین درخصوص گذراندن بخشی از قصه در کشورلندن توضیح داد: بخشی از سریال «کیمیا» قرار است در یکی از کشورهای خارجی تصویربرداری شود که هنوز تصمیم نگرفتهایم برای این بخش به کدام کشور برویم؛ البته این بخش از قصه در کشور لندن میگذرد ولی برای گرفتن تصاویر مربوط به آنجا قراراست به کشوری دیگر برویم و محل مورد نظر را بازسازی کنیم. اینکه به کدام کشور سفر کنیم بستگی به شرایط و فراهم شدن یکسری امکانات است.

او گفت: هنوز زمان دقیقی برای پخش سریال «کیمیا» در نظر گرفته نشده است ولی احتمالا این مجموعه سال 94 مهمان خانههای مردم شود.

بهبهانینیا در پایان گفتوگوی خود درباره جدیدترین کارهایش برای تلویزیون به ایسنا گفت: چند طرح متفاوت در قالب سریال به تلویزیون پیشنهاد دادم که یکی از آنها اکنون قطعی شده است ولی هنوز اطلاعات زیادی نمیتوانم اعلام کنم، فقط میتوانم بگویم این کار در قالب سریال است و به مسائل اجتماعی روز با محوریت طلاق میپردازد.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
سریال کیمیا پس از حدود دو سال فیلمبرداری در ۱۱۰ قسمت ۴۰ دقیقه از شنبه چهارم مهر ماه ۹۴ هر شب ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه دوم سیما پخش میگردد.

جواد افشار کارگردان و محمدرضا شفیعی تهیه کننده این مجموعه می باشند.
نویسندگان: مسعود بهبهانی نیا و زهرا پارسا

عکس های سریال کیمیا
بازیگران سریال کیمیا

مهراوه شریفی نیا ( در نقش کیمیا ) / آزیتا حاجیان ( مادر کیمیا) / حسن پورشیرازی (نقش فرخ) / پوریا پور سرخ ( در نقش آرش ) / مهدی پاکدل / رضا کیانیان (نقش مشفق ) / نیکی کریمی ( نقش محبوبه ) / محمد رضا شریفی نیا / حامد بهداد ( در نقش شهید جهان آرا ) / مهدی سلطانی ( نقش شهرام )/ حسن جوهرچی/سودابه بیضایی /میر طاهر مظلومی / پوراندخت مهیمن /حسین توشه / بیوک میرزایی/مالک سراج/مهوش وقاری/ صدرالدین حجازی/منوچهر آذر/شهین تسلیمی/غلامحسن تسعیری / امیر حسین آرمان/عاطفه رضوی /سید مهرداد ضیایی/علی شادمان/گلاره عباسی/ رضا توکلی / کوروش زارعی/ سوگل طهماسبی / خاطره حاتمی/نسرین نکیسا/حمیدرضا هدایتی/ عطا عمرانی / محمود مقامی / روح اله کمانی/ عبد الحلیم تقلبی /ابتسام بقلانی/ علی تقوازاده / علی منجزی/ میر فرخ هاشمیان/علی انصاریان/زیبا بنماران/علی افشار/دایانا حکیمی / گلوریا هاردی.
همچنین در کشور گرجستان از تعدادی از بازیگران فرانسوی که در آنجا مقیم بودند استفاده شده و به عنوان بازیگران اصلی به کار ملحق شدند.


سریال کیمیا

آزیتا حاجیان و دخترش مهراوه شریفی نیا نیز در این سریال نقش مادر و دختر را در مقابل یکدیگر ایفا میکنند


داستان سریال کیمیا

کیمیا در سه مقطع زمانی قبل از انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و زمان حال اتفاق میافتد و داستان دختری پرسشگر و معترض به نام کیمیاست که با پدر نظامی و منضبط خود دچار اختلاف میشود. سیر حوادثی که در زندگی این خانواده رخ میدهد آنها را درگیر توطئه و دسیسهای بزرگ و شیطانی میکند و «کیمیا» با تلاشی خستگیناپذیر درصدد نجات خانواده برمیآید و به این ترتیب او تبدیل به زنی مقاوم و استوار میشود.


در این چند سال چیزی که من را ناراحت میکرد این بود که همه سریالها تبدیل به مینیسریال شدهاند؛ یعنی جز سریالهای ماه رمضانی که نهایتا ۳۰ قسمت است، قالب کارها ۱۳ قسمت بیشتر نیست. اما تجربه سریالهای طولانی در تلویزیون خودمان و همچنین شبکههای ماهوارهای نشان میدهد که سریالهای طولانی قسمت با شخصیتها و بچهقصههای مختلف، باعث میشود تا مخاطب کاملا با این نوع سریالها ارتباط برقرار کند. در صورتی که در سریالها با قسمتهای پایین اگر مخاطب یک قسمت را از دست دهد، بخش زیادی از داستان را از دست داده است.
وی در این راستا به سریال «کیمیا» اشاره کرد که اولین سریال ۱۰۰ قسمتی است که تلویزیون آن را تجربه میکند و گفت: از این بابت خیلی خوشحالم. «کیمیا» اولین سریال با تعداد قسمتهای بالاست؛ سریالی که اپیزودیک نیست و مهمتر از آن کاری است که تاریخ معاصر ایران را ورق میزند. تاریخ قبل از انقلاب، مقطع جنگ و زمان حال.
این بازیگر با بیان اینکه رغبت زیادی برای حضور در سریال «کیمیا» داشته است، گفت: این سریال قرار بود یک سال قبل از اینکه کلید بخورد ساخته شود اما ساخت آن به تعویق افتاد. من نیز در این کار رغبت زیادی برای حضور داشتم به دلیل اینکه در نوع خودش میتواند کار منحصر به فردی باشد. همچنین حضور بازیگران توانمند و همچنین خود جواد افشار به عنوان کارگردان از مزیتهای این مجموعه جدید است.
پورسرخ تأکید کرد: نتیجه خروجی «کیمیا» به یادماندنی خواهد شد.
او با اشاره به نقش خود در «کیمیا» که جوانی از فرنگ برگشته است، گفت: از سن جوانی تا پیریِ من، در این مجموعه به تصویر کشیده میشود.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
سریال پرخرج «کیمیا» این روزها از جهاتی دیگر مورد توجه مخاطبان تلویزیون قرار گرفته است.

در مدتی که از شروع پخش این سریال می‌گذرد، ایرادهای محتوایی و ساختاری جالبی از سریال گرفته شده که شاید خیلی‌ها با چندین بار تماشا هم نتوانند به آن‌ ها برسند.

نکته سنجی‌هایی در حد اینکه زمان قبل از انقلاب، میوه‌ها را در کیسه نمی‌فروختند یا چرا پدر کیمیا وسط تابستان نارنگی می‌خورد و کیمیا در آن سن و سال، ابرو‌هایش را برداشته! خلاصه اینکه به نظر می‌رسد این نکات، حتی از خود سریال هم جذاب‌تر باشند.

همراه اول

موقعی که آرم همراه اول را روی در مغازه بازار دیدیم، برق از سرمان پرید. دهه ۵۰، خرمشهر، همراه اول!!! این یکی را هیچ جوره نمی‌شود لاپوشانی کرد. کامنتها نشان می‌دهد که چشم‌های زیادی این سوتی را دیده

صندوق پست روی در

یکی از همین نکته سنجی‌ها درباره صندوق پست روی در است که بعضی‌ها واکنش‌های جالبی نسبت به آن نشان داده‌اند.

خیابان‌های دهه ۵۰

بعضی‌ها هم به بازنمایی خیابان‌ها و جاده‌ها و حتی ماشین‌های دهه ۵۰ ایراد گرفته‌اند و گفته‌اند که از گاف‌های اساسی سریال است.

چادر عبایی آستین دار

همان لحظه‌ای که برای اولین بار خانم طاهری، چادر عبایی را با آن آستین‌های توردوزی شده سرش کرد، می‌شد حدس زد که این کار چه واکنش‌هایی به همراه داشته باشد. خب دیگر این را همه می‌دانند که چادرهای آستین‌دار تازه به بازار آمده‌اند و طبیعتا قبل از انقلاب نبوده‌اند

قطار سریع‌السیر

بعد از اینکه قرار می‌شود پدر کیمیا دست اهل و عیال را بگیرد و به سمت تهران حرکت کنند، یک اتفاق هیجان انگیز ما را به وجد آورد. خانواده استوار پارسا به وسیله قطار عازم پایتخت می‌شوند، قطاری که تصاویر داخلی آن به هیچ وجه شبیه به قطارهای ۴۰ سال پیش نیست!

تیربرق‌های مدرن!

یکی از نکاتی که سازندگان کیمیا از‌‌ همان قسمت‌های اول سریال درگیر آن بودند تیربرق‌ها، دکل‌های مخابراتی و تابلوبرق‌های ساختمان‌های مختلف بود. البته کیمیاسازان فقط درگیر آن مسائل شدند و خیلی دنبال رفع و رجوع آن نبودند. اتفاقی که از چشم تیزبین مخاطبان این سریال پرهزینه دور نماند

گریم‌ها

یکی از پرحاشیه‌ترین اتفاق‌ها، گریم‌های استفاده شده برای زنان این سریال است. خیلی معتقدند که کارگردان حتی یک بار هم گذرش به خرمشهر نیفتاده و رنگ پوست آدم‌ها را ندیده

دیگر سوتی‌ها

جدا از این گاف‌های آشکار و مهم، بخشی از مخاطبان هم سوتی‌های جالبی از کار گرفته‌اند:

1. اینم از سوتی توی قسمت پنجم. فرخ روی پشت بامی نشسته که ایزوگام شده. اونم ۳۰-۴۰ سال قبل. مگه می‌شه؟!
2. اون موقع‌ها خونه‌ها آیفون داشتن؟ ما امروز یکیشو توی کیمیا دیدیم.
3. آخه کدوم جنوبی چادر عروسش مشکیه؟
4. ظاهرا اون موقع هاشور ابرو هم مد بوده. به ابروهای کیمیا دقت کنید.
5. میوه‌ها رو هم معمولا تو کیسه پلاستیکی نمی‌ذاشتن. تو پاکت می‌ذاشتن.
6. اهواز آن سال‌ها این قدر پیشرفت کرده بود که لوله کشی گاز داشته؟ بچه‌های همه اتاق جداگانه داشتن و همه به مدرسه می‌رفتن؟ پس کجا بی‌سوادی بوده؟
7. اگر تابستان بوده و زمان امتحانات در خرداد، پس پرتقال دست پدر خانواده چه کار می‌کنه؟
http://rouzegar.com/wp-content/uploads/2015/01/Seryal_Kimia_RouzeGar.Com_5.jpg
زمان پخش سریال کیمیا

سریال کیمیا به کارگردانی جواد افشار و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی با حمایت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و به سفارش گروه فیلم‌های تلویزیونی شبکه دو سیما ساخته شده است. این مجموعه روایتگر داستانی در سه مقطع زمانی قبل از انقلاب، دوره‌ جنگ و زمان حال به نویسندگی مسعود بهبهانی نیا می باشد. تولید این مجموعه آذر ماه سال ۹۲ در ۱۱۰ قسمت آغاز شده که در نوع خود در میان سایر سریال های ایرانی رکورد می باشد. ۶۰ درصد فیلمبرداری مجموعه تلویزیونی کیمیا در تهران، ۱۰ درصد در خرمشهر و مابقی در دو کشور خارجی صورت گرفته و جالب است بدانید که این سریال بیش از ۳۰۰ بازیگر و شخصیت دارد. طبق آخرین خبرها زمان پخش این سریال از هفته ى اول مهر ۹۴ هرشب، ساعت ۲۱:۳۰ اعلام شده است.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
داستان سریال کیمیا

سریال کیمیا که از ابتدای ساخت جنجال به پا کرد یک مجموعه تلویزیونی ۱۰۰ قسمتی است . این سریال اولین مجموعه طولانی ایرانی است که تا به حال ساخته شده است . این سریال در ژانر تاریخی به کاگردانی جواد افشار می باشد که پروژه ساخت آن از آذر سال ۱۳۹۲ رقم خورد . کیمیا یک سریال تاریخی است که به زمان انقلاب و جنگ تحمیلی و حمله عراق به خرمشهر باز می گردد . نقش اول زن سریال را مهراوه شریفی نیا بازی می کند . این سریال طولانی بیش از ۳۰۰ بازیگر را در خود جای داده است و سه دوره زمانی قبل از انقلاب ، زمان جنگ و زمان حال را روایت می کند .

سریال کیمیا,داستان سریال کیمیا,عکس های سریال کیمیا

بازیگران سریال ایرانی تاریخی کیمیا

کیمیا که دختری ماجراجو و پرسشگر است در مقابل پدری منضبط و نظامی قرار می گیرد . سیر حوادثی که در مراحل زندگی خانواده کیمیا اتفاق می افتد، آنها را درگیر توطئه و دسیسه ای بزرگ و شیطانی می کند و کیمیا با تلاشی خستگی ناپذیر درصدد نجات خانواده برمی آید و به این ترتیب او تبدیل به زنی مقاوم و استوار می شود؛ زنی مشابه هزاران زن ایرانی مسلمان که برای حفظ خانوادشان از هیچ تلاشی ناگزیر نمی شوند . تصویر برداری سریال کیمیا از اوایل آذر ماه ۱۳۹۲ در خرمشهر آغاز شد و به گفته ی عوامل سریال مراحل تصویر برداری و تهیه سریال کیمیا اینگونه است که ۶۰ دردصد آن در تهران و ۳۰ درصد آن در خرمشهر و آبادان و ۱۰ درصد آن در دو کشور خارجی ضبط خواهد شد .

تهیه کننده سریال درباره شباهت « کیمیا » با « وضعیت سفید » گفت : این سریال روایت‌ گر زندگی دختری با همین نام است. داستان از سال ۵۶ آغاز می‌شود و به زمان سقوط خرمشهر می‌رسد. در این مقطع ما با یک پرش زمانی روبرو هستیم و ادامه داستان در زمان حال روایت می‌شود ، این در حالی است که ما در وضعیت سفید فقط شاهد ماجراهایی در سال‌های پایانی دفاع مقدس بودیم . ضمن اینکه جذابیت‌ های این دو سریال کاملا متفاوت است و با هم فرق دارد .
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 تولید نخستین مجموعه تلویزیونی ۱۰۰ قسمتی ایران با عنوان (کیمیا) به کارگردانی آقای جواد افشار از آذر ماه سال ۱۳۹۲ آغاز شد.

خلاصه داستان سریال کیمیا

داستان سریال کیمیا نشانگر تاثیر تحولات جامعه بر روابط خانوادگی است ،که پدر و دختری را مقابل همدیگر قرار میدهد؛ دختر خانواده که نامش کیمیا است ،پرسشگر و معترض و در مقابل کیمیا پدرش قرار دارد که فردی نظامی،منضبط و پایبند به قانون است.سیر حوادثی که در مراحل زندگی خانواده کیمیا اتفاق می افتد، آنها را درگیر توطئه و دسیسه ای بزرگ و شیطانی می کند و کیمیا با تلاشی خستگی ناپذیر درصدد نجات خانواده برمی آید و به این ترتیب او تبدیل به زنی مقاوم و استوار می شود؛ زنی مشابه هزاران زن ایرانی مسلمان که برای حفظ خانوادشان از هیچ تلاشی ناگزیر نمی شوند.مجموعه تماشایی کیمیا به یک قصه اجتماعی، خانوادگی و عمدتا به اسطوره های مقاومت در زمان دفاع مقدس به ویژه مقاومت در آغاز جنگ تحمیلی و حمله عراق به خرمشهر می پردازد.

در مجموعه تلویزیونی کیمیا سرگذشت بازیگر اصلی داستان در سه مقطع زمانی قبل از انقلاب، دوره جنگ و زمان حال را روایت می کند و بیش از ۳۰۰ بازیگر دارد و نقش اصلی این سریال را مهراوه شریفی نیا بازی خواهد کرد و آزیتا حاجیان که مادر واقعی مهراوه شریفی نیا میباشد، در این سریال به عنوان مادر کیمیا (مهراوه شریفی نیا)را بازی خواهد کرد.

تصویر برداری سریال کیمیا از اوایل آذر ماه ۱۳۹۲ در خرمشهر آغاز شد و به گفته ی عوامل سریال مراحل تصویر برداری و تهیه سریال کیمیا اینگونه است که ۶۰ دردصد آن در تهران و ۳۰ درصد آن در خرمشهر و آبادان و ۱۰ درصد آن در دو کشور خارجی ظبط خواهد شد.

تهیه کننده سریال کیمیا درباره شباهت «کیمیا» با «وضعیت سفید» توضیح داد: سریال کیمیا روایت‌ گر زندگی دختری با همین نام است. داستان از سال ۵۶ آغاز می‌شود و به زمان سقوط خرمشهر می‌رسد. در این مقطع ما با یک پرش زمانی روبرو هستیم و ادامه داستان در زمان حال روایت می‌شود،این در حالی است که ما در وضعیت سفید فقط شاهد ماجراهایی در سال‌های پایانی دفاع مقدس بودیم. ضمن اینکه جذابیت‌های این دو سریال کاملا متفاوت است و با هم فرق دارد.

در سریال “کیمیا”، حدود ۳۶۰ کاراکتر وجود دارد که از این بین، ۴۰ نفر آنها، کاراکترهای مهم و تاثیرگذار هستند و که از بازیگران کارکشته و حرفه ای برای ایفای نقش استفاده شده است،زیرا شخصیت‌های اصلی قصه به شمار می‌روند.که در سینما و تلویزیون شناخته شده اند.به غیر از این دسته از بازیگران، در فیلم از افراد محلی هم که دارای استعداد هستند، استفاده شده است.
http://photo.ariapix.net/1394/new/kimia-backstage_28.jpg
سریال «کیمیا» که در سه مقطع زمانی: قبل از انقلاب، دوره‌ی جنگ و زمان حال روایت می‌شود، بیش از 300 بازیگر دارد و نقش یکی از شخصیت‌های اصلی آن را مهراوه شریفی‌نیا ایفا می‌کند.

همچنین از دیگر بازیگران این سریال می‌توان به حضور حسن پورشیرازی، آزیتا حاجیان ، پوریا پورسرخ، آرش مجیدی، سید مهرداد ضیایی، رضا توکلی، علی شادمان، عطا عمرانی، امیر کاظمی، کاظم هژیرآزاد، حسین توشه، کوروش زارعی، شهین تسلیمی، آشا محرابی، سودابه بیضایی، فریبا طالبی، نسرین نیک، وحید رهبانی، مالک سراج، عبدالحلیم تقلابی،مهدی پاکدل، پوریا پور سرخ ،عاطفه رضوی، ابتسام بقلایی، نوید خدا‌شناس، میرفرخ هاشمیان، محسن مجلس آرا و... اشاره کرد.

 اولین سریال 100 قسمتی ایرانی که جواد افشار کارگردان و محمدرضا شفیعی تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارند.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 سخنان علی دارابی معاون صدا و سیما در مورد سریال کیمیا

 علی دارابی معاونت صدا و سیما این سریال را افتتاح کرد و از این سریال با نام رسانه ای نام برد.
وی اعلام کرد که ساخت این سریال به تیم سازنده سریال ماه رمضانی «مادرانه» که در جذب مخاطب موفق بوده سپرده شد که تجربه ای موفق از سریال مادرانه را رد کارنامه خود دارند.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


 سریال کیمیا که این شب ها از شبکه دوم سیما پخش میگردد توانسته مورد استقبال مخاطبان خود قرار گیرد.

 از ویژگی های این سریال می توان به تعداد بالای قسمت های آن ( ۱۱۰ قسمت ) و تعداد زیاد بازیگران آن که برخی از آن ها جزو بهترین بازیگر حال ایران می باشند اشاره نمود.

در این مطلب برای شما کاربران عزیز آریا پیکس مجموعه تصاویری از پشت صحنه سریال با حضور بازیگران و عوامل آن آماده نموده ایم که می توانید این تصاویر را مشاهده نمایید

پشت صحنه کیمیا

مهدی سلطانی / حسن پورشیرازی / مهراوه شریفی نیا و عوامل گریم مجموعه کیمیا
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

نظرات 1 + ارسال نظر
احمد آگه شنبه 24 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 08:26 ب.ظ

سلام .. وای که هر چی از ضعیفی کار سریال بگم کم گفتم .
واقعا نمیدونم دقیقا از کجا شروع کنم . از دیالوگ از گریم یا از لوکیشنهای ضعیف و ساخت و پرداختهای نه چندان دلچسب. اول از همه باید بگم یکی از اصلی ترین عامل ضعیف بودن سریال رقابت با سریالهای ماهواره ای بود . همین هدف شکم سریال و پاره کرد . چرا ؟ چون میخواستن مردم سریال ترکیه ای نبینن. ما هم قبول داریم که مردم بهتره سریالهای بی محتوای ترکیه ای رو نبینن. ولی به چه قیمتی ؟ به قیمت اینکه فقط مردم نرن سمت ماهواره ؟ چرا بجای 120 قسمت دو سریال 30-40 قسمتی تمیز و با محتوا نسازیم و مردم رو وسوسه کنیم سریال های خودمونو ببینن؟کلا سریال مخصوصا تو قسمتهای بعد از انقلاب دیگه داشت کم کم وا میرفت .. طوری که مردم جوک های این سریال و تو شبکه های اجتماعی میدیدن . تا این حد آبکی شده بود . زمانی که یک 206 تو سال 57 نشون داده میشه و یا تو خرمشهر تبلیغ همراه اول رو شییشه مغازست ، واقعا مدیر صحنه در رابطه با شعور و ذهن مردم چه فکری کردن؟ آقای بهبهانی شاید تو عرصه های دیگه بتونن خوب بنویسن ولی تو این سریال به نظر من اصلا موفق نبودن . دیالوگ و لهجه مردم سالهای قبل از انقلاب خیلی با نوع گفتار دهه 80 یا 90 فرق داشت . ولی تو این سریال دیالوگها یه جوری بود که انگار تو دوره جدید دارن زندگی میکنن. به شخصیت کیمیا آنقدر امتیاز دادن که آدم فکر میکنه یه قدیسه الان داره بازی میکنه . ضعف بعدی گریم این سریال بود . که خانم کیمیا بعد از 20 سال فقط یک عینک به چهرشون اضافه شد دقیقا مثل سریال ستایش که بعد از اندی سال یه دختر بدون آرایش و عینکی رو به عنوان ستایش پیر نمایش دادن . مردهای قصه هم که یا سیبیل در آوردن یا موهاشون سفید شده بود . ولی چهره مال همون 20 سال پیش بود و چقد کیمیا به عنوان مادر با شخصت رها جور در نمیومد. آدم حس میکرد با هم خواهرن .. کاش حداقل یه تبحر نشون میدادن و خانم آزیتا حاجیان رو به عنوان نقش کیمیای پس از 20 سال نشون میدادن.. بخوام ادامه بدم خیلی طول میکشه خانم ماهرو ..
فقط جای تاسف هستش که بعضی از کارگردانهای و تهیه کننده های رگ خواب صدا سیما را یاد گرفتن و به اسم جنگ و انقلاب در تلویزیون به خاطر منافع شخصی جولان میدن. و این دسته از سریالهائی که 120 قسمت رو آنتن هستش و شبکه رو اشغال کرده به مردم نشون میدن . و نمیدونم چه اصراریه که وقتی قدرت رقابت ندارین اینطوری پول بیت المال رو حیف و میل میکنن. سریال پزشک دهکده اگه خاطرتون باشه چند سال زمان پخشش طول کشید ولی هر بار مردم برای دید قسمت بعدی حریص تر میشدن .
در آخر از اینکه این فرصت داده شد تا قسمت کمی از انتقادات و نظرات راجع به این سریال ارائه بشه کمال تشکر را دارم . موفق باشید

آقای آگه
با شما کاملا موافقم . امیدوارم روزی فرا برسد که ببینیم کار را به کاردان سپرده اند و خروجی صدا و سیما آن باشد که مردم کشورمان را جذب نماید.

نقد ارزشمند شما در لینک زیر انتشار یافت
http://doorbiin.blogsky.com/1394/11/25/post-912/

اگر مایل هستید عکسی از خودتان را برایم بفرستید تا در کنار نقدهایتان گذاشته شود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد