رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

نقد فیلم حکم ساخته مسعود کیمیایی

فیلم سینمایی حکم

شبکه یک

حکم
فیلم محصول سال 2005
حُکم فیلمی ایرانی محصول ۱۳۸۳ به کارگردانی مسعود کیمیایی است.
تاریخ اکران اولیه: ۲۰۰۵ م.
کارگردان: مسعود کیمیایی
آهنگ‌ساز: کاوه ناصحی
فیلم‌نامه: مسعود کیمیایی
فیلم‌بردار: علی‌رضا زرین‌دست
بازیگران
عزت‌الله انتظامی
عزت‌الله انتظامی
لیلا حاتمی (فروزنده)
لیلا حاتمی
فروزنده
خسرو شکیبایی (حد میثاق)
خسرو شکیبایی
حد میثاق


حکم (فیلم)
کارگردان     مسعود کیمیایی
تهیه‌کننده     مسعود کیمیایی
نویسنده     مسعود کیمیایی
بازیگران     عزت الله انتظامی
لیلا حاتمی
بهرام رادان
خسرو شکیبایی
پولاد کیمیایی
مریلا زارعی
لادن طباطبایی
سعید پیردوست
جلال پیشوائیان
فرزانه ارسطو
موسیقی     کاوه ناصحی
فیلم‌برداری     علیرضا زرین‌دست
تدوین     جعفر پناهی
توزیع‌کننده     کارگاه آزاد فیلم
کشور     ایران
زبان     فارسی

حُکم فیلمی ایرانی محصول ۱۳۸۳ به کارگردانی مسعود کیمیایی است.

نقش‌ها

 عزت الله انتظامی در نقش رضا معروفی
 خسرو شکیبایی در نقش حد میثاق
 لیلا حاتمی در نقش فروزنده
 بهرام رادان در نقش سهند
 پولاد کیمیایی در نقش محسن
 بهرام فتاحی در نقش جلال
 جلال پیشوائیان در نقش حبیب

سایر عوامل فیلم

 سرمایه‌گذار: غلامرضا شریفی
 طراح صحنه و لباس:کیوان مقدم
 طراح چهره پردازی:عاطفه رضوی
 صدا:اسحاق خانزادی
 عکاس:بابک برزویه
 تدوین:جعفر پناهی

تاریخ‌ها

 تاریخ آغاز فیلمبرداری: ۱۵ آبان ۱۳۸۳ - نوشهر
 تاریخ اکران: ۹ آذر ۱۳۸۴

خلاصه داستان

«حکم که صادر شد، باید اجرا بشه، اگه بترسی، تاخیر کنی، یا جا بزنی، حکم خودت صادر می‌شه ...». ماهیت پول خرید و فروش است. آنانی که میان پول و معامله زندگی می‌کنند، عاقبت به صدور حکم یکدیگر می‌رسند. رضا معروفی خود صاحب حکم است، اما آن را اجرا هم می‌کند. او سهند را امان می‌دهد، به خانه می‌آورد و برای گرفتاری اش چاره‌ای می‌یابد. محسن و فروزنده(لیلا حاتمی) هر دو جوانند و عاشق؛ محسن اما خون و اسلحه و پول را انتخاب می‌کند. حتی در مقابل فروزنده حکم صادر می‌شود.


یادداشت کارگردان

 «بیست و پنجمین فیلم، بیش از چهار دهه، حکم، یکی است. این فیلم هم گوشه‌ای از همان فیلم هاست که در تاریکی مانده و نشان داده نشده.

 همه جای زندگی «حکم» هست، از عاشقانه‌ها تا مرگ، از هوای خوب عشق تا زخم. یک رضا در فیلم «حکم» هست که آقای انتظامی آن را بازیش می‌کند. این رضا عقیده دارد، انسان یک سرمایه بزرگ دارد که این سرمایه میزان شهامت او در مرگ خواهی است، به وقت تحقیر و توهین می‌توانی در این جهان نباشی. «مرگ» انسان را کامل می‌کند.

 فیلم «حکم» زندگی را احمد رضا احمدی گفت این حلقه آخر ماست. ما این آخرین‌ها را، «حکم» را به آپارات گذاشته ایم، نمایش‌های آخر است.

 اما من برای نمایش آخر به آپارات نمی‌روم، به احمدرضا گفتم، زود است، تا ببینیم حکم چیست.»

............................................................................
نقد فیلم حکم
 فیلم حکم تازه ترین و بیست و پنحمین ساخته مسعود کیمیایی است که با مجموعه ای از بازیگران سرشناس از جمله عزت الله انتظامی، خسرو شکیبایی، بهرام رادان و لیلا حاتمی چندی است در سینماهای ایران به روی پرده رفته است. لیلا حاتمی (فروزنده)، بهرام رادان(سهند) و پولاد کیمیایی(محسن) سه جوان دانشجوی شهرستانی اند که به سرخوردگی رسیده اند. اینک آنها با انگیزه های متفاوت به دنیای گانگستر ها و قتل و جنایت قدم می گذارند و آینده تلخ و تراژیکی را برای خود رقم می زنند. حکم با سکانس پرهیجان و نفس گیر هجوم این سه جوان به منزل ویلایی مهندس حمید کاظم شروع می شود. مهاجمان که نقاب سیاهی به چهره زده اند پس از ورود به خانه و به گروگان گرفتن مهندس و همسر او به تدریج نقاب از صورت برداشته و هویت خود را بر آنها برملا می کنند. فروزنده منشی سابق مهندس بوده و چند بار از او باردار و سپس مجبور به سقط جنین شده است. اکنون معشوق دوران دانشجویی اش(محسن) فروزنده را به آنجا کشانده تا انتقام او را از مهندس زنباره بگیرند. آنها قصد دارند پس از تنبیه مهندس و برداشتن اسناد و پول و جواهرات او از مرز خارج شوند. اما محسن به آنها خیانت کرده و پس از برداشتن پول ها و جواهرات به دار و دسته تبهکاران پیوسته و به آدمکشی حرفه ای تبدیل می شود. مسعود کیمیایی در تازه ترین فیلم خود به شدت معاصر است . آدمها علیرغم ظاهر خود رنگ و نشانی از امروز دارند و با اینکه نگاهشان به گذشته حسرت بار و پردریغ است، گذشته ای که همیشه با آنهاست و هیچگاه نمی توانند خود را از آن جدا سازند اما در زمان حال نفس می کشند و با ارزش های مادی و مناسبات حاکم بر جامعه درستیزند. در حکم، آدمها در تمام لحظه ها دارند خود را افشا می کنند. آنها گذشته تلخ و اندوهباری داشته اند و آنارشیسمی که در رفتارشان دیده می شود و تلخی، عصبیت و خشونتشان ریشه در گذشته شان دارد. حکم فیلمی است که به طور آشکار گرایش به "فیلم نوار" دارد. این را از همان تیتراژ شروع فیلم می توان دریافت که به شکل گرافیکی با ترکیبی از سایه یک گانگستر و پوسترهای فیلم های مشهور نوار و گانگستری ساخته شده است. آنچه بیش از هر چیز از حکم یک فیلم نوار ایرانی می سازد، جبری است که بر زندگی شخصیت های فیلم حاکم است. آنها قربانی این جبر محتوم اند و همین جبر است که آنها را به سمت فاجعه پیش می راند. آنها همانند شخصیت های نوار هیچ کنترلی بر زندگی و آینده خود ندارند و مجبورند که سرنوشت تلخ و دردناک خود را بپذیرند و اگر آن را نخواهند باید به مرگی اندوهبار تن دهند. آنها به دنیا می آیند تا رنج بکشند و یا نومیدانه بمیرند. آنها حتی نمی توانند عاشق باشند چرا که عشقی در کار نیست. فروزنده می گوید "ما عاشق نیستیم، ما معتاد همیم" و یا وقتی که محسن به او می گوید که من عاشق توام در جوابش می گوید: "ای گه بگیرند اون کلمه عشق که از دهن تو درمی آد." محسن در پایان فیلم به استقبال مرگ می رود. او هیچ تلاشی برای گریز از مرگ نمی کند و اجازه می دهد رضا معروفی (عزت الله انتظامی) راحت او را از پا درآورد، چون دیگر انگیزه ای برای ادامه زندگی ندارد. در واقع او به سراغ همان سرمایه بزرگی که رضا معروفی به نقل از صادق هدایت برای سهند می گوید یعنی مرگ و خودکشی می رود. علاوه بر این کیمیایی موفق شده فضای سیاه، تلخ، نومید کننده و خشونت بار فیلم های نوار را به خوبی بازسازی کند. نورپردازی های کنتراست، خصوصا در صحنه های خارجی، قاب های بسته که محصوریت و درماندگی آدمها را منتقل می کند، شهری که زیر چتر شب خوابیده و تبهکاران چون ارواحی سرگردان در آن می لولند، همه عناصری از فیلم نوارند که در فیلم حکم آگاهانه به خدمت گرفته شده اند. ظاهرا کیمیایی ژانر گانگستری را برای بیان بی رحمی، خشونت و فسادی که در بطن جامعه جاری است مناسب یافته و خواسته با قرار دادن شخصیت های داستان در چنین فضایی، بر زوال ارزش های انسانی و سلطه ارزش های مادی و روح شیطانی بر آدمها و جامعه تاکید کند. یکی از ویژگی های مهم فیلم های نوار تقابل خیر و شر در آنهاست. روایت در فیلم حکم نیز بر اساس این تقابل پی ریزی شده است. از سکانس اول فیلم که مهاجمان جوان به روی عنصر شر یعنی مهندس زنباره اسلحه می کشند، این تقابل شکل می گیرد و با مرگ محسن، عنصر خیری که روحش را به شیطان می فروشد و به نمادی از شر تبدیل می شود، خاتمه می یابد. عزت الله انتظامی در نقش رضا معروفی با این حال فیلم کیمیایی برای تبدیل شدن به یک نوار واقعی چیزهایی کم دارد. یکی از آنها و مهمترین آنها رمز و راز است. آدمهای فیلم تا حد زیادی ساده و یک بعدی اند و به دو دسته خوب و بد و سیاه وسفید تقسیم شده اند و پیچیدگی و عمق شخصیت های نوار را ندارند. هیچ جنبه ای در وجود آنها نیست که تماشاگر برای شناختن آن خود را به زحمت بیاندازد. آنها همانگونه اند که حرف می زنند و رفتار می کنند. محسن، لیلا، سهند، رضا معروفی و تک تک گانگسترهای فیلم در برخورد اول خود را به تماشاگر می شناسانند. هیچ رازی در گذشته، حال و آینده آنها نیست که در پایان فیلم تماشاگر لذت کشف آن را دریابد یا اگر هست به شکل غیر دراماتیکی افشا می شود. شخصیت سهند تا میزان زیادی منفعل است و نقش مهمی در شکل گیری داستان و پیشرفت آن ندارد. پیشبرد روایت نیز در جهت گره گشایی نیست چون دراصل گره ای بسته نشده که بخواهد گشوده شود. عنصر دیگری که بیش از هرچیز بیننده را اذیت می کند و بین فیلم کیمیایی و سینمای نوار فاصله می اندازد موسیقی فیلم است که کمترین ارتباط را با فضاها و آدمهای فیلم دارد. جز موسیقی جاز پیتر گان که خیلی خوب بر روی تیتراژ نشسته است و با حال و هوای فیلم کاملا هماهنگی دارد و برخی از ترانه های قدیمی زمینه، خصوصا ترانه "تو ای پری کجایی" قوامی، در بیشتر صحنه ها خصوصا در سکانس های آخر موسیقی کاملا نقش تخریبی دارد. اما علیرغم تمام این کمبودها، حکم همچنان نمونه خوبی از یک فیلم نوار ایرانی است که می توان آن را دوست داشت و به خاطر سپرد. خصوصا به خاطر فیلمبرداری علیرضا زرین دست و بازیگری درخشان عزت الله انتظامی، لیلا حاتمی، خسرو شکیبایی و پولاد کیمیایی که قابلیت های تازه ای از بازیگری در سینمای ایران را ارائه می کنند.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/fa/thumb/7/7a/Hokm-film.jpg/220px-Hokm-film.jpg

در جلسه نقد و یررسی فیلم حکم چه گذشت

بعد از نمایش فیلم، عزت الله انتظامی ( بازیگر نقش رضا معروفی)،مسعود کیمیایی (کارگردان)، علیرضا زرین دست (مدیر فیلمبرداری)، لیلا حاتمی (بازیگر نقش فروزنده)، پولاد کیمیایی (بازیگر نقش محسن)، رضا یزدانی (خواننده ترانه لاله‌زار) و اسحاق خانزادی (صدابردار) روی صحنه رفتند.

در ابتدای جلسه مسعود کیمیایی با اشاره به سختی ساخت فیلم حکم چه از نظر تهیه و چه از نظر سرمایه گفت : فیلم همانی است که دیدید. ممکن است در ذهن شما سئوالات یا ابهام هایی پیش آمده باشد که در پرسش و پاسخ به آنها جواب خواهم داد. وی همچنین در ارتباط با کار با عزت الله انتظامی گفت : برای اولین بار بود که با انتظامی کار می کردم.

 انتظامی از نسلی است که فاصله زیادی با نسل رادان و پولاد و لیلا حاتمی دارد، چیزی در عرصه بازیگری و نمایش نیست که با او درمیان بگذارید. او راهی طی کرده و از کوچکترین ها تا بزرگترین ها را تجربه کرده است . وی انتطامی را تاریخ نمایش ایران خواند و افزود: از اینکه با او کار کردم خیلی خوشحالم .

کیمیایی درباره موسیقی فیلم گفت : آنچه می‌خواستم نشد و به فیلم‌ام لطمه خورد.

پولاد کیمیایی درباره حضور در فیلم چنین گفت : کوچکترین عضو این فیلم بودم و از استاد انتظامی و خانم حاتمی خیلی چیزها یاد گرفتم.

جواد طوسی، منتقد و همراه همیشگی کیمیایی حکم را اتفاق فرخنده ای در کارنامه کیمیایی خواند و گفت: حالا با وجود حکم می‌توانم تمام سازهای مخالف را به جان بخرم.حکم از جنس سینماست . فیلمی به شدت اجتماعی و تصویر کنایه آمیز کیمیایی نسبت به جامعه است .

بعد از صحبت های جواد طوسی حضار سئوال های خود را مطرح کردند. کیمیایی در پاسخ به سئوالی با این عنوان که پولاد که این‌قدر بازیگر خوبی است چرا در فیلم های قبلی خوب نبود؟گفت:خانم حاتمی ، پولاد و دیگر بازیگرها هر چقدر کمتر در اماکن عمومی حرف می زنند در جلوی دوربین بازیگرتر هستند. به این دلیل که یاد گرفته اند چطور شخصیت خود را جلوی دوربین فراموش کنند.پولاد 6 ساله بود که از مملکت خارج شد و دوباره 4 سال رفت و آمد. هنوز خودش آن‌قدر استوار نبود تا این‌که در 25 سالگی توانست خودش و کاراکتری که بازی می کند را از هم جدا کند . پولاد خودش به این‌جا رسیده که می‌تواند از چشم‌هایش در ایفای نقش به خوبی استفاده کند. من نمی‌توانم از او تعریف کنم .... ولی خوب بازی کرد.

کیمیایی در پاسخ به شخصی که از او خواست کمی راجع به سربازهای جمعه صحبت کند گفت : سربازهای جمعه را خیلی دوست دارم و آن‌را جزو 5 کار برترم می‌دانم .... شاید روزی برسد که نسخه خوب و بدون خط‌خوردگی آن را ببینیم.... .

کیمیایی در پاسخ به مطلبی با این عنوان که " دیالوگ‌های حکم مثل فیلم های قبلی کیمیایی ما را به شخصیت اصلی فیلم نزدیک نمی کند" گفت: ترسیم انسان‌ها خیلی تغییر کرده، دختر 16 ساله قبلا وقتی به او تجاوز می شد خودش را می کشت اما دختر امروز تفنگ برمی‌دارد ... آن‌قدر روابط تغییر کرده که دیالوگ نمی‌تواند جوابگو باشد. وی ادامه داد : یک فیلم یا دو فیلم ساختن یک فعل هنرمندانه است، اما در دو دوره مختلف بودن و فیلم‌ساختن مهم است.

در حاشیه:
- بهرام رادان، خسرو شکیبایی و مریلا زارعی از بازیگران اصلی فیلم در جلسه حضور نداشتند.
- لیلا حاتمی از مراسم بزرگداشت پدرش – علی حاتمی – که در سینما فرهنگ برگزار شده بود به فرهنگسرای نیاوان آمد.
- از افراد سرشناس حاضر در جلسه می توان به محمود دولت آبادی، محمود عزیزی، علی مصفا، لادن طباطبایی، مجید انتظامی، علیرضا خمسه، زهرا حاتمی، سعید تهرانی، علیرضا امینی و سعید پیردوست اشاره کرد.
- شنیدن خبر فوت منوچهر نوذری سالن را برای مدتی در بهت و حسرت فرو برد.
- خانزادی در واکنش به اعتراض تماشاگران به ورود بوم صدابرداری در دو صحنه از فیلم گفت : از تمام نکات خوب صدابرداری فقط همین ایراد ها را دیدید.
- جمعیت زیادی در سالن حضور داشت که حتی تا 15 دقیقه بعد از شروع فیلم هم هنوز افرادی وارد سالن می شدند. عده بسیاری ایستاده در مراسم شرکت کردند.
- انتظامی در پاسخ به این سوال که چرا در جلسات نقد و بررسی فیلم ها شرکت نمی کند گفت : چون من را دعوت نمی کنند!
- کیمیایی که گویا از حذف برخی سکانس های فیلم سربازهای جمعه در زمان اکران ناراحت بود آرزو کرد روزی این فیلم را به صورت کامل اکران کند.
- در پایان مراسم به عوامل فیلم از طرف آموزشگاه فرهنگ و هنر لوح تقدیر اهدا شد.
............................................................................

رها ماهرو : نظرات و انتقادات خودتان را نسبت به فیلم حکیم ساخته مسعود کمیایی برای وبسایت رها ماهرو بفرستید .



نظرات 1 + ارسال نظر
مریلا شکوهی جمعه 20 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 10:10 ب.ظ http://nimkatma.blogfa.com/

رهااااا جونم صدهزارتا سلام
باز دو خبر قدیمی هنری




مهر «ثریا» به دل مردم نشست

شاید بعضی ها خرده بگیرند که چرا تلویزیون این قدر به سریال های اشک و آه علا قه دارد و چرا هنوز یکی تمام نشده آن یکی شروع به پخش می شود اما واقعیت این است که در طول سالیان اخیر تجربه نشان داده هنوز هم مردم علا قه مند به تماشای ملودرام های سوزدار هستند. که به واقعیات زندگی آنها نزدیک است. این درست که تلویزیون می بایست اقدام به پخش سریال های طنز کند اما اگر نگاهی هم به آمار مخاطبان سریال های چند سال اخیر بیندازیم متوجه می شویم پربیننده ترین سریال های چند سال اخیر ملودرام هایی بودند که به مشکلا ت روز جامعه پرداخته بودند. همین امسال سریالی مثل ستایش با این که هفتگی پخش می شد با آمار بی سابقه مخاطب روبه رو بود. اصولا تجربه نشان می دهد مردم می خواهند با قهرمان داستان سریالی که می بینند، همذات پنداری کنند هر چند باز هم می گویم پخش سریال های طنز هم لازمه تلویزیون است که البته بهتر است به صورت مناسبتی پخش شود. سریال هایی مثل نرگس، ترانه مادری، دلنوازان، فاصله ها، ستایش و همین تا ثریا که از پربیننده ترین سریال های چند سال اخیر تلویزیون هستند، همگی ملودرام هایی هستند که برگرفته از داستان های حقیقی اطرافمان ساخته شده است. تا ثریا که در چند هفته اخیر توانسته آمار قابل توجهی از بیننده های تلویزیون را به خودش اختصاص دهد، داستان زنی است که شبیه او را اطرافمان دیدیم. بالا خره هرکدام از ما می توانیم اطرافمان یک ثریا ببینیم که مثل یک زن ایرانی به تنهایی مشکلا ت را بر دوش می کشد و در این میان با مشکلی مثلا کلا هبرداری روبه رو می شوند. داستان ملموس و حقیقی تا ثریا اولین برگ برنده این سریال در جذب مخاطب است. در گام دوم باید به گروه کارگردانی این سریال اشاره کنیم. سیروس مقدم را حالا باید کارگردانی بدانیم که حضورش به عنوان کارگردان ضامن موفقیت یک سریال است. سیروس مقدم در آغازین روزهای سال جاری با سریال پایتخت در ژانر طنز هم توانست تلویزیون را قبضه کند و عنوان بهترین سریال نوروزی را برای ساختن این کار بگیرد.
سیروس مقدم با استفاده از متن های قوی و کم اشکال چه زمان با محسن تنابنده کار می کند و چه زمانی که فیلمنامه نویسش سعید نعمت الله است و چه حالا که سعید فرهادی متن این سریال را نوشته، گام اول را محکم برمی دارد. استفاده از بازیگران قدرتمند که هیچ کدام صرف داشتن چهره و تیپ مقابل دوربین او نمی روند و عمدتا با بازیگران شیک و اتوکشیده سریال های تین ایجر سپند تفاوت های عمده ای دارند، گام دوم سیروس مقدم است. او با استفاده از تجربه اش در بازی گرفتن از بازیگران و خلق میزانسن های نو و خلا قانه فضایی را بر سریالش حاکم می کند که مخاطب جذب آن می شود. حالا دیگر زوج او و الهام غفوری به عنوان کارگردان و تهیه کننده که اتفاقا خارج از دنیای تصویر و هنر هم زوج هستند، می تواند ضامن موفقیت یک سریال باشد و تیزهوشی مدیران شبکه یک در استفاده از این گروه باعث شده این شبکه در طول یک سال اخیر در تقابل با شبکه سه از نظر آمار مخاطب پیشی بگیرد. بی دلیل نیست که مهدی فرجی مدیر شبکه یک از حالا قرارداد ساخت سریال نوروزی امسال شبکه اش را با سیروس مقدم و گروهش امضا کرده شبکه یک امسال دوبار توانسته در تقابل با شبکه پربیننده سه پیشی بگیرد. یک بار با سریال پایتخت در تعطیلا ت نوروز و این بار هم باثریا که در همین ابتدای پخش توانست شیدایی را از نظر آمار و رضایت مخاطب پشت سر بگذارد.
البته از زمان حضور مهدی فرجی شبکه یک در پخش سریال های خوش سلیقگی زیادی به خرج داده و حق سریال هایی مثل از یاد رفته و شوق پرواز از آمار بالا ی بیننده برخوردار بودند.
به هر حال تاثریا سریالی است که توانسته بعد از مدت ها مخاطب را پای تلویزیون شبانه و او را با جعبه جادویی آشتی دهد.
باز هم تکرار می کنیم ما هم موافق پخش سریال های تلخ از تلویزیون نیستیم اما وقتی به خواسته مخاطبان توجه می کنیم، می بینیم در طول چند سال اخیر پربیننده ترین سریال های تلویزیون را همین ملودرام هایی تشکیل دادند که داستانشان واقعی و برگرفته از زندگی روزمره مان است. اتفاقی که نه تنها در





جشنواره تئاتر فجر
جشنواره در پیشرفت تئاتر ایران موثر بوده است
ابتکار- رسول نجفیان، بازیگر و کارگردان تئاتر و تلویزیون بر این باور است که وجود جشنواره بین المللی تئاتر فجر در معرفی و پیشرفت تئاتر ایران درعرصه بین المللی موثر بوده است.وی اظهار داشت: به اعتقاد من وجود هر پدیده ای را باید با عدم وجودش مقایسه کرد; بنابراین بودن جشنواره تئاتر فجر بسیار بهتر از این است که نباشد و آن چه که تا امروز شاهد بوده ایم این است که جشنواره تئاتر فجر رویدادی پویا و متحول بوده است. نجفیان خاطرنشان کرد: جشنواره تئاتر فجر با توجه به ظرفیت های موجود و پتانسیل بالا توانایی معرفی تئاتر ایران را به دنیا دارد.


نمایش « در سایه »اثری کامل با مشخصه های یک نمایش دراماتیک است
ابتکار- دکتر محمود عزیزی، نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر پس از اجرای نمایش «در سایه» به کارگردانی «روی فراتی» از کشور فرانسه، گفت: این نمایش، تئاتری کامل با مشخصه های یک اثر دراماتیک است. وی، افزود: تئاتر رسیتال (تئاتر موسیقایی) گونه ای از هنر نمایشی است که در کشور ما به صورت علمی هنوز به درستی شناخته نشده و این در حالی است که مشابهت هایی بین این گونه نمایشی با نمایش نقالی، پرده خوانی و منقبت خوانی ایرانی وجود دارد.عزیزی گفت: نمایش «در سایه» تئاتری آوازی، کلامی و حرکتی است که در آن مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را در قالب شعر بیان می شود.


جشنواره فیلم فجر

رقابت 19 فیلم کوتاه ایرانی در جشنواره فیلم فجر
ابتکار- دبیر بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر اسامی فیلم های کوتاه ایرانی بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) جشنواره را اعلام کرد.علی رضا داد تصریح کرد: فیلم های «آن بالا کنار جاده»، «الو... رضا»، «پابرهنه تا صبح»،« پرواز کنار صندلی قرمز»، «پشت سر من»، «جای دوست جای دشمن»، «رستوران متروک» ، «زن تنهای چخوف»، «شکرستان»، « عروسک گمشده» ، « پیرمرد و خط»، « صفر درجه »، « فاصله»، «محدوده دایره» ، «مترسک»، «یک اتفاق ساده»، « یک روز زیبا»، «وزن بودن» و «ویزیت» در این بخش حضور دارند.


رایحه دل انگیز سینمای ملی در آثار مستند و کوتاه
ابتکار-« محمود زنده نام» عضو هیات انتخاب بخش های چشم واقعیت و فیلم های کوتاه جشنواره فیلم فجر گفت: رایحه دل انگیز سینمای ملی در آثار مستند و کوتاه جشنواره فیلم فجر به زودی چشم و دل زیباپسندان را می نوازد. وی خاطرنشان کرد: امسال با تعداد شگفت انگیزی آثار مستند روبرو هستیم و با رویکردی که جشنواره فیلم فجر نسبت به آثار مستند و کوتاه دارد، امیدواریم در سال های آینده این درخشش و نمود، تلالو بیشتری یابد و زمینه های ارتقای این حوزه بیش از پیش فراهم شود. وی به حجم مناسب آثار تجربی متقاضی شرکت در جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و ادامه داد: توجه به سینمای تجربی از ویژگی های مثبت جشنواره است و به زعم من کارکردن دراین سینما برخلاف تصور عمومی سخت تر است چون درجهت تکمیل قواعد سینما گام برمی دارد.



برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد