رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

انتقاد به سریال پایتخت 4



یک گاف تاریخی بزرگ در "پایتخت۴"
چهارمین فصل سریال "پایتخت" از اولین شب ماه رمضان روی آنتن رفته است و طی همین دو قسمتی که پخش شده است شباهتهای آن به کمدیهایی نظیر “ایران برگر” و “اخراجیها۳″ مورد توجه قرار گرفته است.
به گزارش باشگاه شبانه (باشگاه خبرنگاران)، به نقل از "سینما ژورنال"؛ فارغ از این شباهتهای مضمونی در سیر روایی داستان "پایتخت۴″ یک گاف تاریخی روی داده است.

در سریال "ارسطو” در وضعیتی تصویر می شود که همسر چینی اش بر اثر سقوط هواپیمای مالزیایی از بین رفته و "ارسطو” نیز داغدار اوست.

درست بعد از مرگ همسر "ارسطو” است که انتخابات شورای شهر در محل زندگی خانواده "نقی معمولی” برگزار میشود و "هما” همسر "نقی” به عنوان نماینده به شورای شهر می رود.

بعد از سقوط هواپیمای مالزی هیچ انتخابات شورایی در کشور ما برگزار نشد.اگر تاریخ سقوط پرواز شماره ۱۷ مالزی که جولای ۲۰۱۴ برابر با تیر ماه ۱۳۹۴ می شود را کنار زمان برگزاری انتخابات شوراها قرار دهیم می بینیم که بعد از سقوط این هواپیما هیچ انتخابات شورایی در کشور ما برگزار نشده است!

آخرین دوره انتخابات شوراهای شهر در کشور ما اسفند ۱۳۹۲ برگزار شد یعنی دو سال قبل از سقوط هواپیمای مالزی!

پس آنچه در "پایتخت۴″ تصویر شده بلحاظ تاریخی ایراد دارد.

شاید اگر نویسندگان کار کمی هوشمندی به خرج می دادند و بجای انتخابات شوراها از انتخابات شورایاری مثال می زدند این ایراد تاریخی برطرف می‌شد؛ اما احتمالا در فشردگی تولید کسی حواسش به این مطابقتهای تاریخی نبوده است.

انتهای پیام/


احمد مهرانفر و محسن تنابنده در سریال پایتخت 3
احمد مهرانفر و محسن تنابنده در سریال پایتخت 3



پاسخ نویسنده سریال پایتخت به حاشیه‌های اخیر
به نظرم دوستان بهانه‌های بنی‌اسرائیلی می‌گیرند. ما خودمان بهتر از هر کس بحث سقوط هواپیمای مالزیایی را می‌دانیم و حتی زمانی که قصه را پیش می‌بردیم خودمان نسبت به تمام جریان‌ها واقف بودیم.
در پی پخش تنها سه قسمت از سریال «پایتخت 4»، انتقادهایی درباره‌ی این سریال در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح شد که از آن جمله می‌توان به طرح مساله‌ی برهم‌ریختگی تاریخی ماجرای سقوط هواپیمای مالزیایی و تشکیل شورای شهر در قصه سریال ماه رمضان شبکه یک اشاره کرد.

بر این اساس یکی از نویسندگان «پایتخت 4» در گفت‌وگو با ایسنا در مقام پاسخ به این انتقادها برآمد.

حسن وارسته در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: به نظرم دوستان بهانه‌های بنی‌اسرائیلی می‌گیرند. ما خودمان بهتر از هر کس بحث سقوط هواپیمای مالزیایی را می‌دانیم و حتی زمانی که قصه را پیش می‌بردیم خودمان نسبت به تمام جریان‌ها واقف بودیم. حتی زمانی که هواپیمای مالزیایی سقوط کرد، «پایتخت 3» در حال پخش بود و زمانی بود که بازیگر نقش چوچانگ به مناسبت چهارشنبه‌ سوری به ایران آمده بود و ما می‌توانستیم همان موقع به جریان اشاره کنیم ولی ما هیچ تأکیدی بر این قضیه نداشتیم و بنا را روی یک هواپیما گذاشتیم و هیچ آدرسی هم ندادیم؛ بنابراین تمام این حرف‌ها ایرادهای بنی‌اسرائیلی است و ما نسبت به تمام آنها واقفیم.

وی سپس به بخش انتخاب اعضای شورای شهر در داستان «پایتخت 4» و اینکه گفته می‌شود تاریخ دقیقی ندارد، اشاره کرد و توضیح داد: در مورد شورای شهر هم جا دارد به این نکته اشاره کنم که ما در داستان‌های درام همیشه با تماشاگر قراری می‌گذاریم و تماشاگر هم درامی را که ما باورپذیر کرده‌ایم، می‌پذیرد؛ وگرنه خودمان هم می‌دانستیم که برگزاری شورای شهر چه زمانی است. چه زمان این اتفاق افتاده که یک هفته به ماه مبارک رمضان باقی مانده، شورای شهر برگزار شود! به همین خاطر تاریخ، خیلی برایمان مهم نیست بلکه آنچه مهم است قصه است؛ اگر این‌طور باشد که تمام آثار جهان را باید زیر تیغ نقد برد.

این نویسنده همچنین درباره بازخوردها نسبت به «پایتخت» در فضای مجازی مطرح کرد: ما این روزها اگرچه در منطقه شیرگاه مازندران سخت مشغول کار هستیم، ولی از فضاهای مجازی هم بی‌خبر نیستیم و می‌دانیم که چه پیش می‌آید. برای ما مهم این است که قصه‌ای که روایت می‌شود برای تماشاگر باورپذیر باشد. ما خودمان بیش از هر کسی نسبت به ضعف‌ها و قوت‌هایمان واقف هستیم و به نوعی آگاهانه و عامدانه پیش می‌رویم. ما قرار است در قصه درامی را اجرا کنیم و با تماشاگرمان یک قرار بگذاریم.

او در عین حال خاطرنشان کرد: البته با این وجود نیز به این نوع نگاه‌ها و نقدها احترام می‌گذاریم؛ چراکه همین حرف‌ها نشان می‌دهد که اثر، سلامت خودش را حفظ کرده است.

وارسته در پایان درباره‌ی اینکه «پایتخت 4» تا چه زمانی در شیرگاه مازندران تصویربرداری می‌شود؟ به ایسنا اعلام کرد: داستان «پایتخت 4» به شکل قصه به قصه در حال نگارش و تصویربرداری است و ضمن اینکه متن نگارش می‌شود، سر صحنه نیز چیزهایی به شکل بداهه به قصه اضافه می‌شود؛ بنابراین ما در نگارش «پایتخت» کاغذی پیش نمی‌رویم بلکه قصه به قصه کار را پیش می‌بریم. فکر می‌کنم تا لحظات پایانی ماه مبارک رمضان درگیر کار نگارش و تصویربرداری «پایتخت 4» باشیم؛ ضمن اینکه فعلا مشخص نیست لوکیشن از شیرگاه به جای دیگری منتقل شود و تمام تغییر لوکیشن بستگی به قصه دارد.

به گزارش ایسنا، سریال ماه رمضانی «پایتخت» هر شب ساعت 22 از شبکه اول سیما پخش می‌شود. کارگردان این سریال سیروس مقدم است و محسن تنابنده، احمد مهران‌فر، ریما رامین‌فر و علیرضا خمسه از جمله بازیگران این سریال هستند.



در همین ارتباط :

نقد سریال پایتخت 4

نقد سریال پایتخت چهار




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد