رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

تهمینه میلانی در برنامه هفت

تهمینه میلانی امشب ساعت 23:45 مهمان برنامه هفت بود . از قراری گویا بنا بود که ایشان تنها درباره ی فیلم جدیدشان " آتش بس 2 " کارنامه فیلمسازی و مطالبی درباره حقوق زنان سخن بگویند ، ولی گفتگو درباره مشکلات عدیده روانشناختی زوج ها و مردم ایران بحث را به سمت و سوی موضوعات جنجالی کشاند .

در ابتدای برنامه تهمینه میلانی درباره تقابل سنت و مدرنیته در برخی از اقشار مردم ایران مطالبی را عنوان کرد . وی گفت : در گذشته به دلیل جنگ های گوناگون مانند حمله ی مغول ها ، زن ها را پنهان می کردند . زیرا در آن جنگ ها زن ها را به غنیمتی و بچه ها را به غلامی می بردند . امروزه دیگر از وحشت و ترس از دست دادن زن و بچه خبری نیست ولی هنوز مردم زن ها و دخترهایشان را پنهان میکنند ، در حالی که با وارد شدن مدرنیته به زندگی افراد ، دیگر این کار معنایی ندارد .

تهمینه میلانی با اشاره به دوستی های پنهانی پسران و دختران گفت : این کار ربطی به مدرنیته ندارد و کاملا غلط است . در خارج دوستی با جنس مخالف رواج دارد لیکن با این ذهنیت که اگر از لحاظ شیمی و ذهنی به هم بخوریم ممکن است روزی با هم ازدواج کنیم . ولی در ایران این قضیه اشتباه درک شده و هر دختر و پسر به قصد تفریح از این یکی با آن یکی دوست می شوند و این مسائل خارج از اخلاقیات است و سرپوش گذاشتن و صدای آن را در نیاوردن این مسائل ، باعث بحران های بیشتری در این زمینه می گردد .

تهمینه میلانی افزود : فیلم های تلخ و سیاه را دوست ندارد ولی نظرش را به دیگران تحمیل نمی کند . هرکسی می تواند هر فیلمی که دوست دارد را آزادانه بسازد ولی اینکه بگوییم فیلم تلخ و سیاه نسازیم تا آبرویمان پیش کشورهای خارجی نرود اشتباهست . او گفت : اصولا با کلمه آبرو مشکل دارد . بعضی ها بی جهت در ذهنشان دشمن خیالی می سازند و می گویند آن ها با هر ضعف ما و هر مشکلی که در کشورمان داریم منتظر فرصتی هستند که ضربه ای به ما بزنند، در صورتی که شاید اصلا کشوری ما را نشناسد و چه معنی دارد که مثلا ما فکر کنیم که حالا اگر در کشور آلمان طلاق زیاد است یا در کشور آمریکا اعتیاد بیداد می کند یا در کشور ایکس و ایگرگ مشکل است ما خوشحال شویم و بگوییم حالا وقت آن است که ضربه ای بزنیم ! مثلا آمریکایی ها به ما می گویند با همسرت درست حرف نزن یا دندان هایت را مسواک نکن ؟ این ها همه به شخص آدم ربط پیدا می کند و او است که می تواند زندگیش را خراب کند یا بسازد.

وی با صراحت گفت فیلم ها و سریال های تلویزیون اغلببرای مردم  20 سال پیش ایران مناسب است و سینما نیز دو سال از مردم حال حاضر عقب تر است  و حال آنکه مردم راه خودشان را می روند و جامعه به سرعت در حال پیشرفت است و نمی توان جلوی آن را گرفت .

تهمینه میلانی از محمود گبرلو مجری برنامه هفت پرسید : فکر می کنید چرا وقتی به مردم میگویند : آب را کم تر مصرف کنید توجه نمیکنند ؟ چون آنها فردگرا شده اند آنها دیگر هویت گروهی ، ملی و مذهبی خود را فراموش کرده اند و به نوعی خودشان را جزو این جامعه و مردم نمی دانند هر کسی به فکر در آوردن گلیم خودش است . چرا به راحتی مالیات نمیدهند . مثلا در سوئد چطور مالیات میدهند زیرا به دولتشان اعتماد دارند و میدانند که در نهایت این پول ها خرج خود آن ها می شود . او در ادامه از همه دستندرکاران امور فرهنگی خواست هویت زندگی جمعی را به مردم بازگردانند . (که البته این بخش از سخنان تهمینه میلانی مرا به یاد سخنان فیلسوف برجسته ایرانی حکیم ارد بزرگ در کتاب سرخ انداخت) .

تهمینه میلانی در این فرصت کوتاه یک ساعته به اندازه 10 ساعت حرف برای گفتن داشت ولی زمان برنامه کفاف آن را نداد . رها ماهرو تنها به انتشار برخی از صحبت های جالب خانم تهمینه میلانی اکتفا کرد . امیدوارم به سخنان روشن فکرانه و تامل برانگیز این کارگردان موفق زن بیشتر توجه و فکر کنیم .


در حال نوشتن....

نظرات 7 + ارسال نظر
ستاره شنبه 6 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 12:31 ق.ظ

من کاملا صحبتای خانم تهمینه میلانی رو قبول دارم و برای ثابت کردنشم فقط لازمه که ی نگا به مردم ایران در کوچه و بازار و خیابان و محیط تحصیلو کار بیندازیم خیلی خوبه که حداقل ی نفر تو این مملکت حرف دل ماو مشکلات و تبعیض جنسیتی علیه ما دخترا رو بیان میکنه

ماریا دوشنبه 22 دی‌ماه سال 1393 ساعت 11:38 ب.ظ

به نظرم شجاعانه و زیبا گفتند
اگر کمی فکر کنیم میفهمیم که واقعا واقعیت دارد اما ما از گفتنش و یا حتی باورش ترس داریم .

مریم مصباح جمعه 16 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 06:29 ب.ظ

واقعا عالی بود تک تک قسمت حرفاش...مقایسه جامعه به ظاهر سنتی ایران با جامعه ی مدرن ژاپن با پشتوانه ی سنت، ازدست رفتن فرهنگ ملی مذهبی مردم کشورم،حتی برخورد پدر مادر امروزی ایران با بچه هاشون هرچی گفت درست و به جا بود. عین واقعیتی که داره اتفاق می افته

حسین چهارشنبه 14 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 11:44 ب.ظ

من تو یک خانواده ی معتقد بزرگ شدم وبه اصول اخلاقی و دینی پایبندم،همه ی صحبتهای خانم میلانی رو هم شنیدم و درخلال صحبتهاش چند بار بلند بلند براش کف زدم .این نگاه خیلی وسیع و زیباست و من فکر میکنم اصلا منافی اعتقادات مذهبی نیست.واقعیت همینه که زمان این دشمن دشمن کردنها به سراومده و همچنین زمان مخفی کردن حضور موثر زنها.زن باید دراجتماع ظاهر بشه و حرف ایشون درباره ی حضور و ظهور زن بود ،نه نوع پوشش یابی اخلاقی که بعضیا رو جوری غیرتی کرده انگار فقط خودشون ناموس دارن.درباره ی روابط دختر و پسر هم فوق العاده درسته نظرش .تا کی باید این روابطو در سطح وسیع ببینیم و روش سرپوش بگذاریم؟تو خونواده های مذهبی اتفاقا این مساله هم شایعه و هم به خاطر مخفی کاری شدیدا آسیب زننده ست.همه ی حرفها درست بود به شرطی که باچشم انصاف به قضیه نگاه کنیم و یادبگیریم حرفهای متفاوت رو بشنویم و پذیرش داشته باشیم و اینقدر انگ و برچسب به این خانم تلاشگر و هنرورز نزنیم.ایشون یکی هست مثل ما نه فمینیسته نه وقیحه و نه اون صفتهای بدی که اینور و اونور بهش میچسبونن.تنها تفاوتشون با خیلی از ماها اینه که افکارش مواضع خیلیا رو به خطر میندازه!
اگر برنامه ی هفت یکبار کار درستی کرده باشه و یک مهمان بجا دعوت کرده باشه قطعا اون همین برنامه و همین مهمان یعنی تهمینه میلانیه،روشنگری کردن به نظر من خودش یک کار قابل تقدیره ....حالا محتوای حرفها و جسارت ایشون خودش یک مساله ی علی حده است.
امیدوارم صدا و سیما به خاطر حضور یک دگراندیش دست به کار ناعاقلانه ای نزنه که تبعات عملش بشه عدم اعتماد به رسانه ی ملی و روآوردن بیشتر جوونهایی مثل- من که البته کم هم نیستن - به شبکه های بیگانه.

از نوشته و نظر آگاهانه شما متشکرم

nader چهارشنبه 14 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 10:43 ق.ظ

این خانم شیفته فرهنگ غرب است و این همه دشمنی غرب با ایران نمی بیند ویا نمی خواهد ببیند.

کاظمی سه‌شنبه 13 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 12:44 ق.ظ

خانم ماهرو بهتره خودتون رو زیاد عصبی نکنید بیشتر مردم ما ، مثل همین آقای روح هنوز نمی دونند چطور باید در اینترنت ابراز نظر کنند . در ضمن من برنامه هفت رو دیدم و از صحبت های خانم میلانی درباره هویت ملی خوشم اومد اما با نظراتشون در مورد نقش اجتماعی زن در حال حاضر اصلا موافق نیستم .

با شما موافقم نگاه ملی خانم میلانی فوق العاده بود

روح شنبه 10 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 09:10 ب.ظ

چرت

کاش مودبانه دلیلش را می نوشتید آقای روح !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد