رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

نقد مجموعه پاندای کنگ فو کار

رها ماهرو : پاندای کنگ فو کار انیمیشنی جذاب با درجه pg پر طرفدار و مخاطبان آن کودکان و نوجوانان هستند . پس از موفقیت فیلم اول سازندگان آن تصمیم گرفتند سریالی با مبنایی که اتفاقاتی در دره صلح رخ میدهد و مثل همیشه " پو " و "پنج آتشین" خطر دشمنان را دفع میکنند ، بسازند . سریال " kung fu panda " با استقبال نسبتا مناسبی مواجه شد . جدا از موضوعات جالب و کیفیت رضایت بخش سریال مشکلات ریشه ای و نقص های فیلمنامه ای نیز دارد که میتوان به بخشی هایی از آن اشاره کرد:

1- پرداخت نامناسب فیلمنامه به شخصیت های سریال : همانطور که اکثر سینما دوستان و همکاران میدانند یک فیلمنامه باید به خوبی به شخصیت ها بپردازد و به قولی جایگاه شخصیت ها را نزد مخاطب جا بیندازد . متاسفانه این نکته مهم در این مجموعه محبوب نادیده گرفته شده است به طور مثال به غیر از شخصیت پو  و "بابا شله پز" بقیه شخصیت های اصلی آن هویتی نامعلوم و گاها متضاد دارند . انگار فقط برای کامل کردن شخصیت پاندا در سریال گرد آمده اند در صورتی که کارکترهای یک مجموعه باید هویتی مخصوص به خود داشته باشند بر فرض مثال در بخش هایی از این مجموعه "استاد مانتیس" (ملخ) کارهای پزشکی هم می کند و در جایی دیگر "استاد لک لک" به این کار می پردازد . "استاد میمون" در هر بخش دارای شخصیتی خاص است و جالبتر این که خود پاندا هم گاهی این پارادوکس ها را در شخصیت خود دارد . در قسمتی یک پاندای راستگو و گوش به بازی است و در قسمتی خرسی دروغگو و تنبل و فرصت طلب جلوه می کند ! جا انداختن این نکته مهم از سازندگان این اثر انیمیشنی جذاب ، بعید است.


2- نقض دیالوگ ها و مطالب گفته شده در قسمت های مختلف سریال : این حقیقت وجود دارد که انیمیشنی پرطرفدار که مخاطبان آن کودکان هستند و هدف آن آموزش درس های زندگی به این رنج سنی است ، طبعا چند کارگردان و نویسنده دارد . به همین سبب مطالبی که در قسمت های مختلف گفته می شود در قسمت های دیگر این مجموعه انیمیشن نقض می شود . مثلا در قسمت 12 زندان چورگام بسته بوده برای اینکه دیگر زندانی به اسم تایلانگ ندارد . ولی در قسمت های اول این مجموعه شخصیت های بد فیلم را به زندان می فرستند . یا در قسمت ده گفته می شود پاندا اصلا دروغگو نیست . در صورتی که در قسمت های دیگر مرتبا در حال دروغ گفتن است . زیرا هدف سازندگان این مجموعه ساختن انیمیشنی آموزنده و با موضوعی جدید بوده ، ظاهرا از توجه به این نکته های "ظاهرا پیش پا افتاده" امتناع کرده اند .

ادامه دارد...


مطالب مرتبط :

نقد پاندای کونگ فو کار 2

نقد فیلم پاندای کونگ فو کار

پاندا کونگ فو کار به دیدار حکیم ارد بزرگ می آید

نقد مجموعه پاندای کنگ فو کار