تاریخ از این ور
تاریخ، از اینور نوشته میشود
گفتوگو با عوامل مجموعه انیمیشن «تاریخ از اینور»
سروش؛ انیمیشن «تاریخ از اینور» مجموعهای است که تاریخ را به روایتی طنز به تصویر میکشد. این اثر تلویزیونی که تولید آن از چهار سال پیش آغاز شده، از نخستین روزهای سال ۹۴ از شبکه دو سیما پخش و به عنوان یکی از برنامههای پرمخاطب تلویزیون انتخاب شد؛ به طوری که پخش آن از شبکه دو هنوز ادامه دارد. در خلاصه داستان این انیمیشن آمده است: جوانی با الاغ خود در یک موزه مشغول به کار است. در هر قسمت از مجموعه پس از برخورد با یکی از اشیای موزه وارد داستان دوره تاریخی مربوط به آن شده و به این ترتیب تاریخ ادوار گوناگون با زبانی ساده و طنز برای مخاطب بیان میشود. این انیمیشن با تکنیک کات اوت در ۵۲ قسمت ۲۰ دقیقهای تولید شده است. گفتوگوی ما را با عوامل این انیمیشن میخوانید.
اصغر صفار کارگردان مجموعه «تاریخ از اینور» حدود ۲۰ سال است که کار خود را با ساخت فیلمهای کوتاه انیمیشن و نیز همکاری در آثاری مانند «شکرستان» و «پهلوانان» آغاز کرده است. این کارگردان شاخههای مختلف هنری را در بخشهای انیمیشن، استوریبرد و کامپوزیت تجربه کرده است.
رنگ و بوی تمدن ایرانی در هنر انیمیشن
او درباره انیمیشنسازی در ایران و توجه به تمدن ایرانی در آثار تلویزیونی میگوید: کودکان ایرانی استقبال خوبی از مجموعه برنامههای انیمیشن تلویزیونی میکنند اما متأسفانه بیشتر محصولات انیمیشنی که به دستشان میرسد محصولات غیرایرانی است. به همین دلیل ما تلاش کردیم محصولاتی را تولید و پخش کنیم که در متن این آثار، رنگ و بوی تاریخ و تمدن ایرانی دیده شود. خوشبختانه تا حدودی هم در این زمینه موفق بودهایم اما همچنان راه درازی در پیش داریم تا بتوانیم در کنار انیمیشنسازی دنیا، با نگاهی متفاوت آثار هنری خودمان را ارائه دهیم.
صفار با اشاره به حمایتهای صداوسیما از تولید و پخش مجموعههای انیمیشن میافزاید: خوشبختانه صداوسیما حمایت خود را از هنرمندان و برنامهسازان دریغ نمیکند اما متأسفانه به دلیل هزینههای بالای انیمیشنسازی، سازمان بیشتر در حال پخش آثار آرشیوی و تکراری است و ما در کنداکتور پخش برنامهها به ندرت آثار جدید میبینیم و بسیاری از آثار در حال پخش، خارجی هستند. برای نمونه اگر انیمیشنهای شبکه پویا را ببینند، بیشتر خارجی هستند و متأسفانه جای پخش انیمیشنهای داخلی در شبکهها نسبت به برنامههای خارجی بسیار کم است.
کارگردان مجموعه «تاریخ از اینور» در مورد انتخاب نام متفاوت این اثر توضیح میدهد: این نام از یک کتاب با همین عنوان گرفته شده است به نویسندگی احمد عربلو. ایده اولیه این کتاب هم از کتاب دیگری با نام «چنین کنند بزرگان» به دست آمده است که به هنرمندی و ترجمه نجف دریابندری به چاپ رسیده و نگاهی طنزگونه به تاریخ دارد.
صفار از جذابیتهای تولید یک اثر و نقش مخاطبان تلویزیونی نیز میگوید: این روزها بیش از هر زمانی نقش مخاطب حائز اهمیت است، جایگاه امروز مخاطب خیلی فراتر از دیروز است و مهم است که مخاطب یک اثر تلویزیونی چه کسانی هستند و اینکه آیا آن اثر کاربرد خود را دارد یا خیر. زیرا هر مجموعه یا اثر تولیدی مخاطب خاص خود را دارد و باید با در نظر گرفتن کاربرد یک اثر به صورت مطلوب و مؤثر، دست به تولید و ساخت برنامههای تلویزیونی زد.
او درباره سایر منابع تحقیقی ساخت این انیمیشن نیز توضیح میدهد: برای ساخت مجموعه «تاریخ از اینور» کتابهای درسی را بررسی کردیم تا ببینیم کودکان از چه سنی درگیر تاریخ میشوند. این اتفاق تقریباً از سالهای پنجم و ششم دبستان آغاز میشود و جالب اینکه کودکان در مدارس با نام شخصیتهای تاریخی مانند فردوسی، حافظ و مشاهیر و بزرگان آشنا میشوند و با دیدن این برنامه هم آشنایی بیشتری با تاریخ و فرهنگ کشورمان پیدا میکنند. البته ما بیشتر سعی کردیم دایره را وسیعتر کنیم چون مخاطبمان صرفاً کودکان و نوجوانان نبودند، بلکه جوانان و بزرگترها نیز مخاطب این مجموعه هستند.
این کارگردان در ادامه با اشاره به شرایط نامناسب انیمیشنسازی در دهه ۹۰ و کنارهگیری برخی از انیماتورهای حرفهای میگوید: در دهه ۸۰ به طور نسبی در زمینه انیمیشنسازی شرایط خوبی برای انیماتورها فراهم شد اما متأسفانه در دهه ۹۰ و در سالهای اخیر، انیماتورهای کشورمان برای تولید آثار انیمیشن شرایط سختی را متحمل شدند و اتفاقات خوبی به لحاظ کیفی در این رشته هنری نیفتاد. هنرمندان با مشکلات اقتصادی بسیاری برای تولید آثارشان مواجه شدند، خیلی از انیماتورها که بسیار بااستعداد هم بودند به دلیل برخی مشکلات از ایران رفتند، بسیاری نیز به سراغ شغلهای دیگر رفتند و دیگر کار انیمیشن انجام ندادند. اینها افرادی بودند که در این شاخه هنری بسیار مستعد بودند و میشد روی آینده آنها سرمایهگذاری کرد. صفار درباره هدف از تولید این مجموعه بیان میکند: هدف از تولید این برنامه آشنایی کودکان با محدوده جغرافیایی کشورمان است. ما نمیخواهیم یک نوجوان ایرانی فقط نام کشورش را بداند، بلکه تلاش کردیم تا به جوانان بگوییم چه اتفاقهایی در سرزمینمان افتاده و گذشته آن به کجا بازمیگردد. سعی ما این بود تا نوجوانان با مشاهیر و بزرگان کشورمان آشنا شوند. هر قدر مردم سرزمینمان با گذشته، تاریخ، فرهنگ و تمدن خود بیشتر آشنا شوند، تکرار اشتباهات در تاریخ کشور کمتر خواهد شد.
او درباره بازخورد خوب این انیمیشن تلویزیونی در بین مخاطبان میگوید: با وجود سختیهایی که در تولید و ساخت این انیمیشن داشتیم خوشبختانه بازخورد خوبی را از سوی مردم شاهد بودهایم. این انیمیشن تا اواخر تابستان پخش خواهد شد و سعی میکنیم که این کار ادامهدار باشد و همچنان مخاطبپسند.
او صحبتهایش را چنین به پایان میبرد: با وجود سختیهای مالی، فنی و به طور کلی شرایط دشوار تولید، هنرمندان گروه با علاقه و سختکوشانه همراه ما بودند و باید دست این هنرمندان را بوسید. امیدوارم مسئولان بیش از پیش متوجه اهمیت این هنر در کشورمان باشند و حمایتهای خود را دریغ نکنند. انیمیشن آینده خوبی در کشورمان دارد؛ البته اگر حمایت شود و نادیده گرفته نشود.
رها ماهرو : خوانندگان عزیز ، لطفا نظر و نقدتان را راجع به فیلم تاریخ از این ور به کارگردانی اصغر صفار برای ما بنویسید و بفرستید.
ورود به تاریخ، از اینور بود
مهدی احمدی یکی از انیماتورهای مجموعه «تاریخ از اینور» که از ابتدای تولید این سریال به عنوان سرپرست گروه انیمیت حضور داشته، در ادامه این گزارش درباره آغاز همکاری با این گروه میگوید: با آغاز پروژه «تاریخ از اینور» در کنار هنرمندان دیگر در این مجموعه کارم را شروع کردم، من سالها در شیراز بودم و علاقه بسیاری به انیمیشن داشتم اما به صورت جدی آن را دنبال نمیکردم، تا اینکه به تهران آمدم و با اصغر صفار کارگردان این اثر در حوزه هنری آشنا شدم و پیشنهاد کردم برای آغاز این کار روی همکاری من حساب کنند تا بتوانم خودم را محک بزنم، از همان جا آموزش برای من آغاز شد، آموختم و کار کردم.
این انیماتور با اشاره به اهمیت جایگاه انیمیشن در کشورمان ادامه میدهد: متأسفانه انیمیشن و به لحاظ کلی انیماتورهای ایرانی این روزها شرایط مناسبی ندارند، بسیاری از هنرمندان این رشته به دلیل مشکلات اقتصادی و کمبود کار شغل خود را تغییر دادهاند. من به عنوان یک انیماتور پس از پایان پروژه «تاریخ از اینور» کار و سفارش داخلی نداشتم و بیشتر کارهای کوتاه و جشنوارهای انجام دادهام که همه آنها نیز با هزینه شخصی بود. این وضعیت انیمیشن است، در این صورت ما چگونه میتوانیم خوشبین باشیم و نیروهای هنری جدید را به عرصه هنر انیمیشن بیاوریم؟
احمدی درباره شخصیتپردازیهای مجموعه «تاریخ از اینور» میگوید: تعداد شخصیتهای این انیمیشن بسیار زیاد بود و ما به عنوان انیماتور مجبور بودیم هر بار یک شخصیت جدید را انیمیت کنیم. انیمیت کردن بسیار وقتگیر و سخت بود و طراح شخصیتها نیز از ابتدای پروژه با قدرت و جدیت پای کار ایستاد. به دلیل وجود شخصیتهای فراوان در این داستان، برای شخصیتپردازی و طراحی این شخصیتها تمام زمان و توان خود را گذاشتیم.
او به بخشهای فنی و تکنیکی کار اشاره و بیان میکند: همکارانی داشتیم که بخشهای فنی و نرمافزاری کار را در دست داشتند، وجود این افراد بسیاری از مشکلات کار را کم میکرد. کار بسیار سخت بود و همه به نوعی همیاری کردند که کار خوب تمام شود.
انیماتور مجموعه «تاریخ از اینور» معتقد است یک انیماتور خوب و حرفهای تا پایان کار با جدیت و تلاش بیوقفه گروه را همراهی میکند، او میگوید: یک انیماتور خوب نمیتواند جدا از گروه کار کند و در واقع جدا از این جمع نیست زیرا کار گروهی با کمک و همیاری تمام عوامل به ثمر مینشیند.
وضعیت انیماتورهای حرفهای از نگاه این هنرمند بسیار نگرانکننده است، او در این مورد توضیح میدهد: انیماتورها شرایط خوبی ندارند و من پس از پایان همکاریام با صداوسیما در حال حاضر از طرف حوزه هنری با شهرداری همکاری میکنم؛ یعنی پروژهای برای سازمان شهرداری در دست دارم. در چند سال اخیر خیلی در داخل کشور کار تولیدی نداشتیم و بیشتر آثار تلویزیونی آن هم در قالب انیمیشن، آثار آرشیوی است که از شبکههای مختلف تلویزیونی پخش میشود.
وی با اشاره به حضور تعداد بسیاری از انیماتورها در گروه انیمیشن «تاریخ از اینور» میگوید: ما حدود ۲۰ انیماتور بودیم که در این مجموعه فعالیت میکردیم، همه در کنار هم سختیها را گذراندیم و البته در بین راه برخی از هنرمندان بنا به دلایلی گروه را ترک کردند و برخی دیگر به گروه اضافه شدند. زمانی که کار در طولانیمدت تولید میشود این شرایط پیش میآید که برخی بنا به هر دلیلی از گروه خارج یا به آن وارد میشوند و این نوسان همیشه در یک کار بلند تولیدی وجود دارد.
سرگرمی، آموزش، دانش
سید مسعود صفوی تهیهکننده مجموعه انیمیشن «تاریخ از اینور» از جمله تهیهکنندگانی است که به جایگاه هنرمندان انیمیشن در بطن هنر معتقد است، او در مجموعه «شکرستان» هم حضور پررنگی داشته و همچنین سرمایهگذار و حامی مجموعه انیمیشن «تاریخ از اینور» است. وی که به قول همکارانش تهیهکنندهای دلسوز، پرتلاش و حامی است، درباره انیمیشن و جایگاه آن در بین کودکان و نوجوانان میگوید: انیمیشن در واقع یک فضای سرگرمی کودکانه است. محور اصلی یک انیمیشن سرگرمی است و اینکه چگونه با رنگ، دکوپاژ، صحنههای متحرک، موسیقی و داستان بتوانیم کودک را تسخیر و جذب خود کنیم. پس از گذر از همه اینها به اهداف آموزشی و روایت بخشهایی از تاریخ و پند و اندرز در انیمیشن میرسیم. معمولاً کشورهایی مثل ایران که قدمت طولانی و تاریخ پر فراز و نشیبی دارند، میتوانند از طریق انیمیشنسازی و به تصویر کشیدن فرهنگ و تمدن غنی کشورشان، کودکان را آگاه و جذب کنند. سالهاست که آموزش و تشریح تاریخ به یک کار خشک و جدی تبدیل شده است، کودکان و نوجوانان ما هم در این بین از این مباحث خشک و جدی فاصله میگیرند و بدون اطلاع از وقایع تاریخی و فرهنگی کشور، از تمدن و تاریخ ایران دور میمانند و این اتفاق برای هر کشوری ضرر دارد اما با روایت این فرهنگ و تاریخ پر و پیمان و کهن در قالب مجموعههای انیمیشن میتوانیم کودکان و نوجوانان را با تاریخشناسی آشنا کنیم. اگر من به عنوان یک کودک یا نوجوان بدانم که چندین هزار سال فرهنگ را پشت سر گذاشتهام برایم یک افتخار بزرگ است و انیمیشن فضای مناسبی برای به تصویر کشیدن این موضوع است زیرا مخاطب در کنار سرگرمی با اتفاقهای تاریخی و فرهنگی هم آشنا میشود.
این تهیهکننده در مورد انتخاب نام متفاوت «تاریخ از اینور» توضیح میدهد: کتابهای درسی نگاه جدی و رسمی به تاریخ دارند، در واقع با انتخاب این نام خواستیم یک زاویه دید غیررسمی بیاید و تاریخ را نقد کند. ما این نام را برگزیدیم که هم طنزگونه باشد هم با زاویه دیدی متفاوت و جالب به تاریخ کشورمان نگاه کرده باشیم.
صفوی درباره همکاری خود با حوزه هنری و مؤسسه فرهنگی هنری صبا نیز میگوید: مجموعه «تاریخ از اینور» محصول دو مرکز حوزه هنری و مؤسسه فرهنگی هنری صباست. این پروژه بسیار سخت بود زیرا بیش از ۴۰۰ شخصیت داشت چون از زمان طاهریان تا زمان پهلوی و قاجار را نشان میدهد. ما باید تمام افراد دورههای مختلف را در قالب شخصیتهایشان میکشیدیم، حتی پروژه تحقیق و نگارش این اثر یک سال به طول انجامید. فکر میکنم کاری مخاطبپسند و جذاب باشد.
او درباره جایگاه انیمیشنسازی در کشورمان بیان میکند: خوشبختانه در دهه حاضر بحث انیمیشنسازی بسیار جدی شده است، از مردم گرفته تا مسئولان همه به اهمیت این هنر پی بردهاند. ساخت انیمیشنهایی که به برند تبدیل شد و همچنین راهاندازی شبکه پویا باعث شد که انیمیشن روز به روز جدیتر دنبال شود و از آن طرف هم وسایل جانبی انیمیشن مثل عروسک و محصولات دیگر آن کمکم روی کار آمد و جزو نیازهای مردم شد و در سبد فرهنگی آنها قرار گرفت. اگر صداوسیما در دهه آینده انرژی بیشتری برای این کار بگذارد، ما به جایگاه بسیار خوبی میرسیم.
این تهیهکننده تلویزیونی در مورد ساختارشکنی و تفاوتهای مجموعه «تاریخ از اینور» میگوید: مجموعه انیمیشن «تاریخ از اینور» با نگاهی متفاوت، جدیترین مباحث تاریخی کشورمان را در قالب طنز برای کودکان و نوجوانان به تصویر کشیده و همین تفاوت جذابیتی برای مخاطب به وجود آورده است، چهبسا کودکان و نوجوانان در این فضای مفرح و با نگاهی طنزآلود ـ البته با ذهنی باز و دقیق ـ با تاریخ، فرهنگ و تمدن کشورمان آشنا شده و به این دانش علاقه و گرایش پیدا کنند. ساخت این انیمیشن، تجربهای متفاوت برای نویسنده و تولیدکننده این مجموعه تلویزیونی بود، به لحاظ اینکه با تمام دشواریهای کار توانستند مباحث جدی را در قالب طنز به تصویر بکشند.
صفوی در پایان میگوید: تحقیق، تولید و ساخت این مجموعه تلویزیونی را از چهار سال پیش آغاز کردیم، خوشبختانه به اتفاق این گروه حرفهای اثری ماندگار تولید و پخش شد. امیدوارم تلویزیون هم بداند که اثر با ارزشی در دست دارد و بهترین ساعتهای پخش را برایش در نظر بگیرد و از تبلیغات خوبی استفاده کند تا کودکان و نوجوانان و حتی بقیه اعضای خانواده بتوانند این روایت تاریخی را که بسیار طنزآلود به تصویر کشیده شده است، ببینند و بشنوند زیرا زمان و چگونگی پخش مجموعه انیمیشن «تاریخ از اینور» بسیار حائز اهمیت است و به طور حتم به بهتر دیده شدنش کمک میکند
}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{
نام انیمیشن: History: From this Side – تاریخ از این ور
سال انتشار: ۱۳۹۴
مدت زمان: به طور میانگین هر قسمت ۲۰ دقیقه
خلاصه داستان: آقا بهادر نگهبان موزه است. او روزی برحسب اتفاق در میان محوطۀ موزه به خری به نام خرمن برمیخورد که میتواند صحبت کند. خرمن در پالانش یک طومار سخنگو دارد که اخبار تاریخ را به آنها میدهد. بهادر، سوار بر خرمن، راهیِ زمان میشود و در تاریخ، ماجرای مربوط به یکی از اشیاءِ درون موزه را دنبال میکند. "تاریخ از این ور" مجموعه انیمیشنی به کارگردانی اصغر صفار و تهیه کنندگی سید مسعود صفوی است که نگاهی طنزآمیز به تاریخ ایران از دوره طاهریان تا پهلوی اول دارد و …
}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{
صفوی:
«تاریخ از این ور» از همان ۱۰ قسمت اول مخاطبان بسیاری را جذب کرد
شناسه خبر: 701720 سرویس: فرهنگی
۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷
تاریخ از این ور
خبرگزاری تسنیم: سید مسعود صفوی تهیهکننده انیمیشن «تاریخ از این ور» میگوید: محبوبیت انیمیشن شکرستان از قسمت ۳۰ به بعد آغاز شد در حالیکه انیمیشن «تاریخ از این ور» در همان ۱۰ قسمت نخست مخاطبان بسیاری را جذب کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید مسعود صفوی تهیه کننده مجموعه انیمیشن «تاریخ از این ور» درباره این اثر که محصولی مشترک از مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری و مرکز پویانمایی صبا است، گفت: انیمیشن «تاریخ از این ور» در 52 قسمت 20 دقیقهای طی 3 سال تولید شده و یکی از سختترین پروژههای مرکز انیمیشن حوزه هنری بوده است، چرا که میخواستیم موضوعی جدی مانند تاریخ را با زبان طنز در یک انیمیشن بگنجانیم.
وی ادامه داد: بیش از یک سال نگارش و تحقیقات این انیمیشن به طول انجامید و همچنین پیش تولید این اثر بسیار سخت بود چرا که تمام دورانهایی تاریخی که در این انیمیشن بر روی آنها کار شده است به لحاظ طراحی شخصیتها، فضاها و لباسها متفاوت بود. این انیمیشن 300 کاراکتر دارد و فضاهای متنوعی در آن به نمایش گذاشته میشود و به طور مثال نوع رنگ بندی و فضاسازی زمان معاصر در این انیمیشن با زمانی که تاریخ روایت میشود متفاوت است.
صفوی با بیان اینکه انیمیشن «تاریخ از این ور» در حال حاضر از شبکههای دو، پویا و نسیم در حال پخش است، عنوان کرد: بازتاب این انیمیشن بسیار خوب و باورنکردنی بود. محبوبیت انیمیشن شکرستان که از تولیدات حوزه هنری است از قسمت 30 به بعد آغاز شد و کمکم مخاطبان این اثر را شناختند و پسندیدند. در حالی که انیمیشن «تاریخ از این ور» در همان 10 قسمت نخست مخاطبان بسیاری را جذب کرد و تعداد دانلودهای این انیمیشن نیز بسیار زیاد بود و اگر به همین صورت استقبال از آن خوب باشد، برای ادامه تولید و ساخت قسمتهای جدید تصمیم میگیریم.
«تاریخ از این ور» به تهیه کنندگی مسعود صفوی و کارگردانی اصغر صفار تاریخ را از سلسله طاهریان تا پهلوی اول همراه با چاشنی طنز به تصویر میکشد.
مجموعه انیمیشنی «تاریخ از این ور» با استفاده از روش cut out تولید شده و در آن معرفی شخصیتهای تاریخی مثبت و منفی و شرح زندگی آنان با استفاده از شخصیتی ثابت به نام بهادر که موزهدار است به همراه حیوانی به نام «خرمن» که نقش ماشین زمان و بار طنز مجموعه را نیز به عهده دارد، صورت میگیرد.
انیمیشن «تاریخ از این ور» به زندگی شخصیتهایی مهم تاریخ مانند شعرا، دانشمندان و پادشاهان میپردازد؛ دراین اثر تلویزیونی چهرههایی مثل نادرشاه، یعقوب لیث صفار، شاه عباس، فردوسی و... برای بازپس گیری وسایل خود به موزه زمان میآیند.
پخش این انیمیشن از 6 فروردین هر روز از شبکه دو سیما و همچنین شبکه «پویا» و «نسیم» آغاز شده است.
}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{
تاریخ از این ور
مجموعه پویانمایی تاریخ از این ور با هدف جذاب کردن روایت های تاریخی برای مخاطبان کودک و نوجوان تولید شده است. این مجموعه با نگاهی طنز وقایع تاریخی...
زمان پخش : یکشنبه تا سه شنبه ساعت: 17:20
موضوع:
مجموعه پویانمایی تاریخ از این ور با هدف جذاب کردن روایت های تاریخی برای مخاطبان کودک و نوجوان تولید شده است. این مجموعه با نگاهی طنز وقایع تاریخی را به نمایش کشیده و کودکان را به تاریخ و فرهنگ میهن عزیزمان علاقه مند می سازد.
عوامل:
تهیه کننده: سیدمسعود صفوی
کارگردان: اصغر صفار
محقق: احمد عرب لو
نویسنده: گروه نویسندگان به سرپرستی افسانه بخشی
مدیر تولید: مهدی موسوی
طراح کاراکتر: مهدی علی بیگی، میثم زیدی، ابراهیم موحدی، الهام عطائی آذر، اصغر صفار
اجرای کاراکتر و آبجکت: زینب تسندی، الهه علی بابایی، نوشین غفاری، سمیرا رضایی، مهدیه پارسا
سرپرست انیمیت: محمد مهدی احمدی
گروه برنامه ساز:
کودک و نوجوان
}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{
تاریخ از اینور
آقا بهادر نگهبان موزه است. او روزی برحسب اتفاق در میان محوطۀ موزه به خری به نام خرمن برمیخورد که میتواند صحبت کند.
خرمن در پالانش یک طومار سخنگو دارد که اخبار تاریخ را به آنها میدهد. بهادر، سوار بر خرمن، راهیِ زمان میشود و در تاریخ، ماجرای مربوط به یکی از اشیاءِ درون موزه را دنبال میکند...
عناوین این برنامه عبارت است از: طاهر، عطار نیشابوری، شاه عباس اول (شاه و شبان)، سلطان حسین بایقرا و همراهان، شیخ بهایی، زکریای رازی، نادرشاه (از صفویه تا افشار)، بیهقی، چنگیزخان مغول (طلسم جادویی)، خواجه نصیر طوسی، چنگیزخان مغول (مقاومت مردم)، سربه داران، شاه عباس اول (نقشۀ زیرکانه)، حکیم فردوسی، ناصرخسرو قبادیانی
این برنامه به تهیهکنندگی «مرکز مطالعات و تولیدات فیلم انیمیشن حوزه هنری» در مرکز پویانمایی صبا برای گروه سنی نوجوان تولید شده است.
اطلاعات تکمیلی
کارگردان: اصغر صفار
نویسنده: افسانه بخشی، فائزه کشاورزیان، سید جواد راهنما، سارا خاکزاد، صنم امامی، نوید فیروز، امین ملکیان، محسن رضایی، مهدی اسماعیلی
انیماتور: محمدمهدی احمدی، مهتاب وکیل، حمید محمدی، نورا شفیعزاده، محمد نورالدین، هاجر عبدی، رویا استادیان، کاظم میراحمدی، امین فرجادی، حسین حسنشاهی، امیرحسین تجسسی، ندا محمدیان، نسیم قاسمزاده، جواد قربانپور
موسیقی: فرهاد صفار
تکنیک: کات اوت کامپیوتری
تعداد قسمت: 26
مدت: 20 دقیقهای
کشور سازنده: جمهوری اسلامی ایران
سال ساخت: 1393
تهیه شده در: مرکز پویانمایی صبا
}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{
آهنگ دلپذیر ، نوا و آوای گیتی است. حکیم ارد بزرگ
به فرزندان خویش آموزش دهیم ، که در اینترنت هم ، گفتار و رفتاری نیک و انسانی داشته باشند. حکیم ارد بزرگ
بستر اندیشه همگانی ، همچون دریاست ، هیچ بنایی بر آن پایدار نخواهد بود ، مگر آنکه خود را با بسامدهای (امواج) آن همراه سازد. حکیم ارد بزرگ
دوستی با رنج ها و درد ها ، مانند دوستی با دشمن ستیزه جوست ، باید بر ناراستی ها تاخت ، که این تنها راه ماندگاریست. حکیم ارد بزرگ
رنج ، ما را نیرومندتر می سازد ، اما این هم دلیلی برای دویدن به سوی سختی ها و رنج ها نیست. حکیم ارد بزرگ
روزهای سخت ، گامهای آینده ما را استوارتر و تندتر می کند. حکیم ارد بزرگ
تنها نادان ، از مسخره نمودن دیگران ، شاد می شود. حکیم ارد بزرگ
جوک های زهرآگین قومی و زبانی، به پیدایش پدیده اسطوره شکنی قهرمانان ملی می انجامد. حکیم ارد بزرگ
جوک هایی که بر علیه زبان ها و تبارهای گوناگون ساخته و پرآکنده می شود، به از هم گسیختگی اجتماعی منتهی می گردد. حکیم ارد بزرگ