رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

تلافی

تلافی
1996 آمریکا
Eye for an Eye

Dir: John Schlesinger



به انگیزه‌ی پخش سینمایی «تلافی» چشم در برابر چشم

سینمایی «تلافی» از آن دست فیلم‌هایی است که برای علاقه‌مندان سینما نامی چندان شناخته شده نیست و حتی در جشنواره‌های جهانی نیز عنوانی را کسب نکرده است. با این‌حال بازیگران و کارگردان اسکار گرفته فیلم و هم‌چنین موضوع جذابی که این اثر از آن برخوردار است، هر تماشاگری را تا انتها، پای تلویزیون نگه می‌دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا، سینمایی «تلافی» که با عنوان اصلی «چشم در برابر چشم» (Eye for an Eye) شناخته می‌شود، در سال 1996 توسط جان شله زینگر کارگردانی شد؛ در این فیلم صدویک دقیقه‌ای که به شیوه زندگی و با صدای دالبی دیجیتال ساخته شده است، به چهار زبان انگلیسی، فرانسوی، اسپانیای و کره‌ای صحبت می‌شود.

«تلافی» محصول کشور آمریکا است و با شعار «چه کار می‌کنید، وقتی عدالت اجرا نمی‌شود؟» در سینماها اکران شده است.

* داستان فیلم

فیلم‌نامه «تلافی» را آماندا سیلور براساس رمانی از اریکا هولز به در ژانر جنایی و دلهره‌آور به نگارش درآورده است. داستان فیلم درباره مردی روانی است که زن‌ها و دخترها را به تقل می‌رساند.

او دختر 13 ساله زنی را در منزل او به قتل می‌رساند. اما دادگاه نمی‌تواند ثابت کند و او آزاد می‌شود. زن تصمیم می‌گیرد خود عدالت را اجرا کند، اما با توصیه پلیس و شوهر از تصمیم خود بازمی‌گردد. اما به دنبال انتقام به خانه قاتل رفته و عکس دختر خود و مدارکی مبنی بر قاتل‌بودن او را پیدا می‌کند.

* درباره‌ی فیلم

بسیاری از منتقدان فیلم شله زینگر معتقدند که فیلم «تلافی» از آن دست آثاری است که به رغم ظاهر فریبنده‌اش (یعنی بهره‌گیری از عوامل حرفه‌یی) به هیچ‌وجه اثری هنری محسوب نمی‌شود و بسیاری از قسمت‌های کلیشه‌ای و متعارف پیش می‌رود. «تلافی» روایتی کاملا سر راست از اتفاقی جنایی است که برخلاف آن‌چه باید در این ژانر اتفاق نیفتد، فیلم پیش از پایان، به انتها رسیده است.

در حقیقت سینمایی «تلافی» شامل دو بخش کاملا متفاوت است؛ بخش اول که به شدت کوتاه است و اتفاقات پیش از حادثه را به تصویر می‌کشد. اما در نهایت برای مخاطب جذاب‌تر است. بخش دوم که بسیار کشدار و طولانی است که تراژدی انتقام را شکل می‌دهد.

با این‌حال منتقدانی نظیر کریستو فرنال هم هستند که عقیده دیگری دارند. او در نقدی بر فیلم شله زینگری می‌نویسد: شما ممکن است هیچ‌گاه نامی از تلافی نشنیده باشید، اما حتما بازیگرانی چون سالی فیلاد، کیفر ساترلند و ادهریس را می‌شناسید. بنابراین آن‌چه تلافی را فیلمی غیرمتعارف و عجیب جلوه می‌دهد، داستان آن نیست بلکه این حقیقت است که سالی فیلد در این نقش به خوبی ظاهر شده است. شله زینگر در سینمایی «تلافی» به هیچ وجه قصد ایجاد تعلیق را ندارد و در حقیقت فیلم پیش از پایان گره‌گشایی می‌شود؛ فیلم به هیچ وجه از قاعده فیلم‌های دلهره‌آور «کلاسیک که به مخاطب اجازه می‌دهند درباره اتفاقات بعد حدس بزنند و یا مدام به دلیل هیجان از روی صندلی خود بلند شوند پیروی نمی‌کند. بلکه در عوض، تلافی فیلمی است که به آرامی در ذهن مخاطب رسوخ می‌کند به نحوی که پس از مدتی هیچ‌چیز جز موفقیت شخصیت اصلی برایش مهم نیست.

* هشدارهای فیلم و درجه‌بندی

سینمایی «تلافی» یا همان «چشم در برابر چشم» دو صحنه بسیار خشن دارد که به دختر 13 ساله مربوط می‌شود. بر این اساس پیشنهاد شده است که افراد زیر گروه سنی نوجوانی به تماشای فیلم نشینند. در 15 دقیقه ابتدایی فیلم نیز صحنه‌هایی حاوی خشونت جنسی در خصوص نوجوان 13 ساله فیلم به تصویر کشیده شده است که برای تماشاگران بسیار تکان‌دهنده و مخرب است.

پس از گذشت یک ساعت از فیلم باز هم صحنه‌ای خشونت‌آمیز این‌بار در قبال یک زن بالغ به تصویر کشیده می‌شود و قاتل او را می‌کشد که البته نسبت به صحنه قبل از درصد خشونت کم‌تری برخودار است. در این فیلم قاتل حدود 10 تا 15 بار کلمات غیراخلاقی را خطاب به قربانیانش به کار می‌برد.

صحنه‌های غیراخلاقی مربوط به استفاده از الکل و مواد مخدر، در این فیلم دیده نمی‌شود و تنها به استفاده از سیگار توسط شخصیت‌ها محدود شده است.

در سینمایی تلافی همچنین دو صحنه شدید زد و خورد وجود دارد که باعث شده تماشای فیلم برای افراد زیر 16 سال مناسب تشخیص داده نشود.

* ناگفته‌ها و گاف‌های فیلم

- در کتاب اریکا هولزر، نام خانوادگی کارن نیومن است درحالی‌که در فیلم نام خانوادگی مک کان برای او انتخاب شده است.

- سینمایی «تلافی» با بودجه‌ای معادل 20 میلیون دلار ساخته شد و در اکران در سینماهای آمریکا بیش از 26 میلیون دلار دریافت کرد0 این فیلم که 12 ژانویه 1996 در سینماهای آمریکا به روی پرده رفت، سپس به نوبت در هنگ کنگ، آلمان، اسپانیا، فرانسه و چند کشور دیگر هم نمایش داده شد.

- در صحنه‌ای از فیلم که کارن درحال آموزش زبان فرانسه به دخترش بود پیشوند کلمه «میز» را به اشتباه به فرزندش یاد می‌داد.

- در صحنه‌ای از فیلم که دومین قربانی «دوب» روی میز افتاده است، هنگامی که یکی از پلیس‌ها از کنار او رد می‌شود، تماشاگر می‌تواند پلک‌های او که برهم می‌خورد را ببیند.


چشم در برابر چشم (فیلم ۱۹۹۶)
Eye for an Eye (1996 film)کارگردان    جان شلزینجر

بازیگران
    سالی فیلد
کیفر ساترلند
اد هریس
بورلی دی آنجلو
جو مانتگنا
موسیقی    جیمز نیوتن هاوارد
فیلم‌برداری    امیر مکری
توزیع‌کننده    پارامونت پیکچرز
تاریخ‌های انتشار
    ۱۲ ژانویه ۱۹۹۶
مدت زمان
    ۱۰۱ دقیقه
کشور    ایالات متحده
زبان    انگلیسی

چشم در برابر چشم (به انگلیسی: Eye for an Eye) فیلمی محصول سال ۱۹۹۶ آمریکا به کارگردانی جان شلزینجر است. در این فیلم بازیگرانی همچون سالی فیلد، کیفر ساترلند، اد هریس، بورلی دی آنجلو و جو مانتگنا ایفای نقش کرده‌اند.


خلاصه داستان

کارن مک کین (سالی فیلد) که دخترش در روز تولدش توسط مردی به نام رابرت دوب (کیفر ساترلند) به قتل رسیده است پس از اینکه دادگاه رابرت دوب را تبرئه می‌کند ناراحت و نگران می‌شود و تصمیم می‌گیرد تا خودش از قاتل انتقام بگیرد و…

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد