عدم وجود قهرمان در سینمای ایران - رها ماهرو
X
تبلیغات
رایتل

رها ماهرو

حکیم بزرگمهر بختگانحکیم فردوسی توسیحکیم ارد بزرگ جبران خلیل جبرانفریدریش نیچه

عدم وجود قهرمان در سینمای ایران


بیچاره مردمی که قهرمان ندارند. فیلسوف حکیم ارد بزرگ



یادداشت منتقد سینما/

قتل خونسردانه قهرمان در سینمای ایران
گپِ امروز و دیروز نیست. سال‌هاست که آن را کشته‌ایم، بر جنازه‌‌اش نماز نکرده‌ایم و گذشته‌ایم و تا امروز که همچنان و با تلاشی شگفت، می‌کوشیم ضرورت‌های انکارناپذیر حضورش را نبینیم
قتل خونسردانه قهرمان در سینمای ایران

به گزارش سینماخبر، یادداشت اکبر نبوی، منتقد سینما را در خصوص از بین رفتن شخصیت قهرمان در فیلم های سینمای ایران بخوانید:

1ـ گپِ امروز و دیروز نیست. سال‌هاست که آن را کشته‌ایم، بر جنازه‌‌اش نماز نکرده‌ایم و گذشته‌ایم و تا امروز که همچنان و با تلاشی شگفت، می‌کوشیم ضرورت‌های انکارناپذیر حضورش را نبینیم و همچنان بگذریم. ظاهرا خرسندیم که با نفی و رد آن، شعور ملتی را از اسارتی موهوم و دست و پاگیر و کاهنده رهانده ایم.

2ـ آری! قهرمان را در درام‌های سینمایی و تلویزیونی کشته‌ایم و در داوری و نقدهای خود، ارزش‌های آن را از بیخ و بن نادیده گرفته ایم. یادمان رفت ـ و شاید از یادمان بردندـ که قهرمان، بخشی از حافظه جمعی را بنیاد می‌گذارد؛ خاطره می‌سازد و در عین حال، خاطره‌های قومی را نیز بارور می‌کند، قهرمان‌های تاریخی و دور و دراز را زنده نگه‌می‌دارد، پیوندهای اجتماعی را تحکیم می‌بخشد و... و قهرمان در آرامش روانی و تسکین‌بخشی از آلام روحی ناشی از ناگزیری‌های زیست و زندگی، دارو و درمان کارآمدی است.

و یادمان رفت که بی قهرمانی، ترویج بی افقی است. گسترش بی آرمانی است، کشتن امید و آرزوست، نابودی کار و تلاش و کوشش و تکثیر خمودگی و سستی و خوابزدگی است.

3 ـ نفی قهرمان فردی و تاکید بر «جمع قهرمان» در آثار سینمایی و تلویزیونی، از نظر من سه دلیل می‌تواند داشته باشد:

الف ـ گمان می‌کنم مهم‌ترین دلیل، ناشی از حضور همچنان سنگین و پرقدرت فرهنگ و ادبیات چپ مارکسیستی در حوزه درام و درام‌پردازی کشورمان باشد. نمی‌خواهم بگویم که این حضور و تن دادن به آن، آگاهانه و بر پایه موافقت و همراهی معرفتی است، اما رسوبات کهنه و مانده از روزگار تسلط آن فرهنگ و ادبیات بر بیش از نیمی از جمعیت زمین، کار خود را می‌کند. هنوز رئالیسم سوسیالیستی تفکر غالب آثار دراماتیک کشور ماست و ما بی آن‌که بخواهیم و بدانیم در دایره آن فرهنگ، فیلم و سریال می‌سازیم.

ب ـ گرفتار شدن در بازی‌ها و ادا و اطوارهای شبه روشنفکرانه که بسیاری از بخش‌ها و ساحت‌های زندگی فردی و جمعی ما را متاثر کرده، دلیل دیگری است که برای این بیماری می‌توان برشمرد. شبه روشنفکران، به‌رغم این‌که بسیار دوست دارند قهرمان جامعه باشند و برای رسیدن به این مرتبه از هیچ تلاش و ترفندی چشم نمی‌بندند، به ظاهر، قهرمان‌ها را نفی می‌کنند و بر همه ظرفیت‌های اجتماعی که قابلیت قهرمان شدن دارند، می‌تازند. در این مسیر برای آنها تفاوت نمی‌کند که قهرمان‌های واقعی را انکار کنند یا از شکل‌گیری قهرمان در آثار دراماتیک جلوگیری نمایند.

ج ـ فقدان درک و دریافت و معرفت موثر و واقعی نسبت به نقش و کارکرد قهرمان در درام و تاثیر برانگیزاننده آن در کنش‌های فردی و اجتماعی، سومین دلیل برای بی‌توجهی دریغ انگیز به حضور قهرمان در آثار نمایشی است.

4ـ باید تاکید کنم که منظور و مراد من از ضرورت احیای قهرمان در سینما و تلویزیون، به هیچ روی متوجه ستاره و جریان ستاره سازی نیست. اتفاقا یکی از مشکلات زیانبار سینمای کشور، وجود برخی از به ظاهر ستاره‌هایی است که در منش و کنش دراماتیک، ارزش و جایگاه ستاره شدن را ندارند و به خاطر فقدان قهرمان‌های سینمایی، موقعیتی غیرواقعی و حضوری خسارت آفرین پیدا کرده‌اند. گرچه انکار نمی‌کنم که قهرمان در سینما می‌تواند با گذشت زمان و با قرار گرفتن درست در آثار دراماتیک، به ستاره نیز تبدیل شود. در این صورت و در چنین شرایطی، قهرمان‌های ستاره، حتی می‌توانند حضوری خجسته و پیش برنده هم داشته باشند. یادمان باشد که ستاره‌ها، الزاما ظرفیت و ارزش قهرمان شدن را ندارند و چنانچه با رنگ و فریب رسانه‌ای و تبلیغاتی، چند صباحی جایگاه قهرمان‌ها را غصب کنند، با گذشت زمان از حافظه جمعی و خاطره فردی حذف می‌شوند و نامی از آنها نیز نمی‌ماند. در حالی‌که قهرمان ها، زیست و حضوری درازمدت و تاثیرات مثبت عبور کرده از زمان دارند.
______________________________
افول ستاره‌‌ها در سینمای ایران / فرحبخش: سینمای بی قهرمان نه ستاره دارد، نه سوپر استار
محمدحسین فرح‌بخش می‌گوید آنها که مخالف ستاره‌سازی در سینما بودند اهداف خبیثی داشتند.
افول ستاره‌‌ها در سینمای ایران / فرحبخش: سینمای بی قهرمان نه ستاره دارد، نه سوپر استار

 به گزارش سینماخبر،  این تهیه‌کننده گفت: «از سال 1362 عده ای بر سینمای ایران حاکم شدند که اینها متاسفانه دوران حکومتشان 19 سال به طول انجامید. این عده به شدت با ستاره سازی در سینما مخالف بودند. وقتی با ستاره سازی مخالفی یعنی با روال قهرمان سازی در فیلم مخالفی. سینمایی که قهرمان ندارد نمی‌تواند ستاره بسازد چون ستاره با قهرمان است که به وجود می‌آید وگرنه دلیلی ندارد ستاره در فیلم وجود داشته باشد.»

او افزود: « این عده که با قهرمان سازی در سینما مخالف بودند اهداف خبیثی داشتند و فقط می‌‌خواستند مقاصد خودشان را پیاده کنند، تا سال 67 و 68 که اینطور بود. آن دوره کسی به سینما توجه نمی‌کرد این که می‌گویند نمی‌گذاشتند و اجازه نمی‌دادند دروغ است.»

فرح‌بخش با اشاره به سابقه‌ حضورش در سینما اظهار داشت: «من از سال 60 در سینما فعال بوده ام. این اهالی دوست داشتند فیلم فلسفی بسازند شما در فیلم‌های تارکوفسکی اصلا ستاره نمی‌بینید، این دوستان به آن نوع از سینما علاقه داشتند،که مردم دوست نداشتند. ضمن این که اینها مستقیم به نخست وزیر وصل بودند، بودجه می‌گرفتند و همه کار انجام می‌دادند و کسی هم با آنها کاری نداشت ونظارتی هم نبود.»

او افزود: «جنگ بود و شرایط کلا فرق داشت و متاسفانه در ده سال بنیان این تفکر گذاشته شد و بعد از آن هر کس آمد این اندیشه را تغییر دهد نتوانست، فقط سیف الله داد بود که توانست مقداری مسیر را تغییر دهد و در زمان او بود که قهرمان وارد سینمای ایران شد.اگر دقت کنید فیلمهایی که از سال 76 تا 80 ساخته شده است در تاریخ سینمای ایران ماندگار است.»

او در پاسخ به این پرسش که در سال‌های پس از انقلاب چند ستاره داشته‌ایم؟ بیان کرد: «تعداد آنها بسیار کم است و ملاک قرار نمی‌گیرند. تک و توک ستاره هایی هم آمدند مثل رضا گلزار که قبل از فیلم کما، هشت فیلم بازی کرده بود اما نه دیده شده بود و نه کسی آن کارها را دوست داشت.اما فیلم «کما» چون شرایط قهرمان پذیری را دارد از گلزار ستاره می‌سازد اما بعد از آن «زهر عسل» باز زمین می‌خورد چون قهرمان ندارد،بعد دوباره «آتش بس» را بازی می‌کند فیلم پرفروشی می‌شود.»

فرح‌بخش افزود: «من می‌گویم اگر قصه قوی باشد محمدرضا گلزار، امین حیایی،مهناز افشار دوباره مطرح و پررنگ می شوند.زمانی که داستان، داستان نیست،  فیلمنامه، فیلمنامه نیست این بازیگران هیچ کارایی نخواهند داشت حتی در بعضی مواقع ممکن است، ضرر هم داشته باشند، چون تماشاگر توقعاتی از این‌ها دارد که برآورده نمی‌شود.»

او در پایان تاکید کرد: «سینمایی که قهرمان ندارد ستاره و سوپراستار در آن معنا نخواهد داشت سینما باید از پایه درست شود و قهرمان سازی در آن شکل بگیرد.»



فیلم . تینا وان ترابن . داستان فیلم سوغات فرنگ . نقد فیلم سوغات فرنگ . کانال مسابقه دستپخت . ساحل بکرانی و پدر و مادرش . بیوگرافی ساحل فیلم دردسرهای عضیم . مونیکا.سریع.خشن2 . سریع و خشن 2 بازیگران . خلاصه قصیده ای برای پدرم . سریع و خشن 3 ویکی پدیا . خلاصه داستان فیلم شاهدا . افسانه اسپایدر ویک . فیلم افسانه. اسپایدر ویک اپارات . بازیگارن فیلم اسپایدر ویک . نقد فیلم شاهدا . جزییات فیلم نگار . نقد فیلم خبر خاصی نیست . بیوگرافی گزارشگران برنامه چند درجه . افسانه های اسپایدویک . بازیگر فیلم تعقیب کوبنده . بازیگران فیلم تعقیب کوبنده . فیلم پذیرایی ساده . فیلم . دانلود فیلم اکشن ساخته دانیل بنمایور . سریال در برابر اینده . سال تولید فیلم خانم پاتر . فیلم نگار رامبد جوان . تمامی عوامل سریال بانو . دانلود فیلم سفر پر ماجرا1983



بزرگداشت استاد علی نادری توسط بزرگترین فیلسوف جهان  


پدر ایده "دیوار مهربانی" و بزرگترین فیلسوف جهان حکیم ارد بزرگ ،  از مقام استاد آواز کشورمان " علی نادری" تجلیل نمودند. که در پی متن کامل آن  از صفحه اینستاگرام و تلگرام دوستداران ایشان نقل قول می گردد:


استاد علی نادری، ali naderi، استاد علی حسین ترک، زرین تاج نادر بیگی، عبدالله قبادی، احمد جزایری، صندلی سرخ، صندلی قرمز، صندلی سرخ حکیم ارد بزرگ، تجلیل بزرگترین فیلسوف جهان
تجلیل فیلسوف حکیم ارد بزرگ از استاد علی حسین ترک مشهور به استاد علی نادری  (28 آبانماه 1395)

درباره : استاد علی نادری
زاد روز : 16 مهرماه 1329
زادگاه : تویسرکان (اصلیت پدری از ترک های جنت آباد همدان ، جاده کرمانشاه بعد از اسدآباد)
نام پدر : استاد میرزا علی
نام مادر : زرین تاج نادر بیگی
نام همسر : تاجی مالمیر
نام فرزندان : جواد ، طاهره ، جلال و مهدی
استاد علی نادری از سال 1347 وارد عرصه موسیقی و خوانندگی شده است .
ایشان در امیریه تهران نزد استاد مهرتاش و  همچنین استاد عبدالله قبادی هنر آواز را فرا گرفته است . استاد نادری از سال 1344 در محله مهرآباد جنوبی تهران تا سال 1363 زندگی می کردند و از آن تاریخ به شهر کرج مهاجرت می کنند.
ایشان به زبانهای گوناگون در ایران و ترکیه برنامه اجرا نموده اند.
در ضمن استاد علی نادری ، پیشکسوت عکاسی نیز هستند و در سال 1343 هنر عکاسی را در تهران نزد استاد احمد جزایری آموخته و به این هنر علاقه ویژه ایی دارند.


#استاد_علی_نادری #علی_نادری #اردبزرگ #ارد_بزرگ #حکیم_ارد_بزرگ #بزرگترین_فیلسوف_جهان #نخبگان #مشاهیر #بزرگان_ایران #فیلسوف #مشاهیر_همدان #تویسرکان #شهرتویسرکان #شهر_تویسرکان #آواز #ارد #سلبریتی #شیروان #چهرههای_ماندگار
#great_orod #hakim_orod_bozorg #orod #sandali_sorkh #sandali_ghermez #Red_Chair #Commemoration #Celebration #mashahir #shirvan #ali_naderi




تجلیل فیلسوف حکیم ارد بزرگ از "جمعی از نخبگان و فعالان اجتماعی و محیط زیست استان کرمانشاه 


تجلیل و بزرگداشت صمیمانه فیلسوف حکیم ارد بزرگ از "جمعی از نخبگان و فعالان اجتماعی و محیط زیست استان کرمانشاه"

28 آبانماه 1395 - شهر کرج - منزل فیلسوف بزرگ


داریوش سماواتی، علی نادری، مجید سلیمانی، بهمن دالوند، یزدان سلیمانی، آشو امیریان، پژمان لرستانی، محمد فاضلی، سید ابوالفضل احمدی فلاح نژاد، علی حسین ترک


نام های حاضرین در عکس بالا -  از سمت راست تصویر : استاد داریوش سماواتی (پیشکسوت عرصه تئاتر و سینما - زادگاه شهر همدان) ، استاد علی حسین ترک مشهور به استاد "علی نادری" (خواننده پیشکسوت کشورمان- زادگاه شهر تویسرکان در استان همدان) ، جناب آقای مجید سلیمانی (از دلسوزان و دوستداران طبیعت و از فعالان محیط زیست در استان کرمانشاه)، استاد بهمن دالوند (استاد پیشکسوت هنرهای رزمی- زادگاه شهر خرم آباد استان لرستان) ، جناب آقای یزدان سلیمانی (از دلسوزان و دوستداران طبیعت و از فعالان محیط زیست در استان کرمانشاه) ، فیلسوف حکیم ارد بزرگ ، جناب آقای آشو امیریان (فعال اجتماعی ، از دلسوزان محیط زیست و عکاس در استان کرمانشاه) ، جناب آقای پژمان لرستانی (داور فوتبال و از فعالان دلسوز محیط زیست و پاکسازی کوهستان در استان کرمانشاه) ، استاد سید ابوالفضل احمدی فلاح نژاد (بازیگر و کارگردان تئاتر- زادگاه شهر تهران و اصلیت لاهیجان) ، جناب آقای محمد فاضلی (پژوهشگر کشورمان - تهران)

داریوش سماواتی، علی نادری، مجید سلیمانی، بهمن دالوند، یزدان سلیمانی، آشو امیریان، پژمان لرستانی، محمد فاضلی، سید ابوالفضل احمدی فلاح نژاد، علی حسین ترک


از سمت راست تصویر : جناب آقای یزدان سلیمانی ، جناب آقای پژمان لرستانی ، فیلسوف حکیم ارد بزرگ ، جناب آقای آشو امیریان ، جناب آقای مجید سلیمانی

داریوش سماواتی، علی نادری، مجید سلیمانی، بهمن دالوند، یزدان سلیمانی، آشو امیریان، پژمان لرستانی، محمد فاضلی، سید ابوالفضل احمدی فلاح نژاد، علی حسین ترک



آخرین مطالبی که در این وبلاگ توسط کاربران جستجو شده است : فلسفه کهن . بزرگترین فیلسوفان جهان . آیا ارد بزرگ زنده است ؟ . فیلسوف ارد بزرگ و اطلاعات درباره صندلی سرخ . فیلسوف ارد بزرگ کجا زندگی می کند . نحوه انتخاب شدن برای صندلی سرخ حکیم ارد بزرگ چطوری است ؟ . great orod . آدرس حکیم ارد بزرگ را از کجا بدست بیاورم . نظر فیلسوف حکیم ارد بزرگ درباره کارهای گلشیفته فراهانی چیست ؟ . درباره حکیم ارد بزرگ . فیلسوف ایرانی . تاریخ دقیق مرگ حکیم ارد بزرگ کی بود ؟ . استاد فیلسوف حکیم ارد بزرگ . نظر استیو جابز درباره حکیم ارد بزرگ . فیلسوف بزرگ شرق . بزرگترین فیلسوفان جهان . حسام رحیمی منش . دانلودعکس هایی که رویشان سخن بزرگان نوشته شده . نظر حکیم ارد بزرگ در مورد حسن روحانی . آدرس دقیق ارد بزرگ فیلسوف در شهر کرج . رودخانه جعفرآباد . حکیم ارد وعادل الجبیر . کتابهای مسعود مهستانی . من عاشقش شدم . توهین عادل الجبیر به حکیم ارد بزرگ . دیدار ارد بزرگ از جاجرم . آشنایی با فیلسوفان جهان و سخنانشان . حکیم زاده . hakim arde bozorg  . پدر فلسفه جدید . سخنان بزرگان در مورد طلاق . بزرگ شیروان . نظر دینانی در مورد حکیم ارد بزرگ چیست ؟ . چرا حکیم ارد بزرگ وارد سیاست نمی شود ؟ . خاطره درباره جاجرم . فیلسوف غرب . سخن بزرگان درمورد طلاق . بزرگترین فیلسوف جهان . اسماعیل زاده . تلگرام مژ گان مقدم . تلگرام مریم روشن . عکس اسماعیل نبی . بهترین فیلسوف جهان کیست ؟ . عکس همراه با مطلب . نظر حکیم ارد درباره عربستان . روز ورود بزرگ شیروان کی هست ؟ . نظر ارد بزرگ در مورد افلاطون . درباره پدر فلسفه نوین حکیم اردبزرگ . آیا حکیم ارد بزرگ در حال حاضر در دانشگاه تدریس دارند ؟






نظرات (0)
نام :
ایمیل : [پنهان میماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
داستان پاندا کو نفوکار در ایران

سیندرلا در ایران

نقد سریال میخک

بررسی فیلم لوسی

سریال رودخانه برفی

نقد سریال عطسه از مهران مدیری - رها ماهرو

جیگر ، کلاه قرمزی

سریال نفس گرم

سریال های نوروز 1395

نقد و بررسی فیلم پذیرایی ساده - رها ماهرو

در حاشیه 2

سریال آسمان من