رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

نقد برنامه کلاه قرمزی 1395

اظهارات جبلی درباره‌ی سرنوشت کلاه قرمزی
مجموعه‌ی تلویزیونی «کلاه قرمزی» هر سال پخش می‌شد اما همیشه با اما و اگرها‍! اما امسال سازندگان این مجموعه‌ی خاطره‌انگیز جدی‌تر بر عدم پخش آن تاکید دارند.



 رها ماهرو : خوانندگان همیشگی وبلاگ رها ماهرو ، لطفا نظر و نقدتان را راجع به برنامه کلاه قرمزی سال 1395 به کارگردانی ایرج طهماسب برای ما بنویسید و بفرستید.


مجموعه‌ی تلویزیونی «کلاه قرمزی» هر سال پخش می‌شد اما همیشه با اما و اگرها‍! اما امسال سازندگان این مجموعه‌ی خاطره‌انگیز جدی‌تر بر عدم پخش آن تاکید دارند.


این برنامه‌ی پرمخاطب عروسکی، در سال‌های اخیر همواره با اخباری درباره پخش شدن یا نشدنش در نوروز و حاشیه‌هایی روبرو بوده و البته در نهایت به پخش رسیده است اما آخرین اظهار نظر در مورد وضعیت این برنامه برای نوروز 95 مربوط به تک جمله منتشر شده از حمید جبلی بود که حکایت از نبود کلاه قرمزی در نوروز 95 دارد.

حمید جبلی در مراسم افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر که به یک روز پیش یک بهمن ماه برمی‌گردد، در پاسخ به سوال منصور ضابطیان درباره پخش برنامه کلاه قرمزی در نوروز سال 95 گفته بود: «امسال کلاه قرمزی نداریم چون تلویزیون پول پارسال را هنوز نداده است. البته ما به کسی بدهی نداریم اما تلویزیون پول را پرداخت نکرده و علاقمند نیست که این برنامه اجرا شود.»

اما مساله پخش نشدن «کلاه قرمزی» در نوروز فقط معطوف به روزهای پایانی سال نمی‌شود. یکی از نخستین اظهار نظرات در مورد وضعیت این برنامه برای نوروز 95 مربوط به اوایل آبان امسال است که در آن ایرج طهماسب خبر داد که امسال قصد ندارد مجموعه‌ی کلاه قرمزی را برای تلویزیون آماده بکند و وعده ساخت فیلم سینمایی‌اش را داد.

این کارگردان در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار ایسنا، در پاسخ به اینکه آیا «کلاه قرمزی 95 » را در حال ساخت دارد؟ گفته بود؛«خیر! امسال به دلیل ساخت سینمایی «کلاه قرمزی و دوستان»، امکان ساخت مجموعه را نداشتیم و در جلسه‌ای که با مدیران صدا و سیما داشتم به دوستان پیشنهاد دادیم، حالا که 6 ماه فرصت تا پایان سال هست، بودجه‌ی این برنامه را در اختیار دیگر برنامه‌سازان قرار بدهند تا در ایام عید نوروز،تماشاگر برنامه‌ی جدید و جذاب برای کودکان باشیم.»

طهماسب همچنین مطرح کرده بود:«بنده هم قول می‌دهم که مردم در سینما شاهد فیلم سینمایی خوبی برای کودکان باشند، به امید دیدار در سینماهای سراسر کشور با «کلاه قرمزی و دوستان».

***

و اما پیش از این محمود رضا تخشید به عنوان مدیر کل امور نمایش سیما که اکنون مدیر وقت نیست، درباره مجموعه «کلاه قرمزی» که عنوان شده است در نوروز 95 حضور نخواهد داشت، توضیح داده بود که برای بود و نبود «کلاه قرمزی» هنوز تصمیمی گرفته نشده است اگر سازندگان این برنامه طرح خوبی ارائه دهند، ما نیز می‌پذیریم.

***

به نظر می رسد پخش «کلاه قرمزی» در نوروز پیش رو همانند سال‌های گذشته نیست و گویا عدم ساخت این مجموعه برای نوروز امسال جدی است چون دست‌اندرکاران آن قصد دارند، به ساخت سینمایی آن مشغول شوند.

به گزارش ایسنا، «کلاه قرمزی» با ساختار ساده و جذاب و شخصیت‌های مختلف و متنوع عروسکی که هر سال نیز شخصیتی جدید را به مجموعه خود اضافه می‌کند، مخاطبان بسیاری را با خود همراه کرده است؛ برنامه‌ای که دیگر برای بچه‌ها نیست و بزرگترها صاحب آن شده‌اند. شخصیت‌های آن، حرف‌ها و تکیه کلام‌هایشان به سرعت در میان مردم نفوذ می‌کند و محبوبیت زیادی در بین بینندگان پیدا کرده‌اند.

این برنامه در نظر سنجی‌های سال گذشته پرمخاطب‌ترین برنامه نوروزی سیما بود و از سریال «پایتخت» نیز آرای بیشتری به دست آورد.

___________________________________

کلاه‌قرمزی
اولین حضور     سقائک و شانه‌به‌سر دانا (۱۳۶۰؛ به‌عنوان یک مورچه)
جغجغه و فرفره (۱۳۷۱؛ در ابتدا به‌عنوان میهمان و بعد شخصیت اصلی)
آخرین حضور     کلاه قرمزی ۹۴
ساخته شده توسط     مسعود صادقیان بروجنی (عروسک‌ساز)
مرضیه محبوب (ایجاد تغییرات در عروسک)
ایرج طهماسب و حمید جبلی (پدیدآورندگان)
ایفای نقش توسط     دنیا فنی‌زاده (عروسک‌گردان)
حمید جبلی (صداپیشه)
نوع     انسان
جنسیت     پسر
ویژگی     بازیگوش، تنبل، مهربان، تنها، نمی‌تواند کلمات را درست تلفظ کند
شغل     شاگردکفاش، آمپول‌زن، معلم رانندگی، دانش‌آموز، همکار مجری
فرزند     بچه‌ننه (۱۳۹۰؛ فرزندخوانده)
خویشاوند     پسرخاله
پسرعمه‌زا
بی‌بی
ملیت     ایرانی

کلاه‌قرمزی نام شخصیت عروسکی ایرانی است که توسط ایرج طهماسب و حمید جِبِلّی خلق شده‌است. فیلم‌های ساخته‌شده براساس این شخصیت از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است. کلاه‌قرمزی با بیش از دو دهه فعالیت در عرصهٔ سینما و تلویزیون، از یک عروسک به پدیده‌ای فرهنگی تبدیل شد که توانست مخاطبان بسیاری در بین نسل‌های گوناگون به‌ویژه متولدین دههٔ ۱۳۶۰ بیابد.

این شخصیت عروسکی اولین بار در مجموعه‌ای تلویزیونی به نام جغجغه و فرفره[۳] ظاهر شد که در ابتدای دههٔ ۱۳۷۰ پخش می‌شد و سپس در سه فیلم سینمایی کلاه‌قرمزی و پسرخاله (۱۳۷۳)، کلاه‌قرمزی و سروناز (۱۳۸۱) و کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه (۱۳۹۱) بازی کرد.

کلاه‌قرمزی از سال ۱۳۸۸ با همراهی چند عروسک دیگر در قالب جُنگ نوروزی دوباره به تلویزیون راه یافت و در آن سال پرمخاطب‌ترین برنامهٔ نوروزی شد. ویژه‌برنامه‌های نوروزی کلاه‌قرمزی تا امروز ادامه دارد.[۴]

همچنین ویژه‌برنامه‌های کلاه‌قرمزی در عیدهایی نظیر فطر و قربان یا دیگر مناسبت‌ها مثل روز مادر و نیمهٔ شعبان هم پخش می‌شوند.

زندگی‌نامه

دو روایت از زندگی کلاه‌قرمزی و نحوهٔ ورودش به برنامه وجود دارد: روایت مجموعهٔ تلویزیونی و روایت فیلم کلاه‌قرمزی و پسرخاله. در روایت نخست، کلاه‌قرمزی شاگردکفاشی است که در یکی از قسمت‌های برنامه به‌عنوان مهمان در برنامه حضور پیدا کرده‌بود و کفش‌های آقای مجری را که واکس زده بود برای وی آورده‌بود.[۷] اما او که پسری بازیگوش، پُرشروشور اما خوش‌قلب است که بلد نیست درست حرف بزند، به‌طوری‌که با صدایی عجیب و با تلفظ اشتباه کلمات، مدام آب دهانش را روی صورت آقای مجری (یا به قول خودش "آقای مُرجی") می‌ریخت.[۸] با سماجت در برنامه می‌مانَد و حضورش را در برنامه تثبیت می‌کند.

در روایت دوم، کلاه‌قرمزی که در شهرستان زندگی می‌کند کودکی است که از مدرسه اخراج شده و از ادامهٔ تحصیل بازمانده‌است.[۹] پس از این که به چند کار دست می‌زند و در همه‌شان ناموفق است، او که تنها مانده‌است، با دیدن اتفاقی آقای مجری در تلویزیون داخل ویترین یک مغازه و شنیدن حرف‌های محبت‌آمیز از او راهی تهران می‌شود که «همکار مجری» شود. اما آقای مجری او را جدی نمی‌گیرد و طردش می‌کند. او ساعت‌ها و روزها در خیابان‌ها سرگردان می‌شود تا در نهایت با سماجت دل آقای مجری را نرم می‌کند و همکار مجری می‌شود.[۱۰]
تاریخچه

کلاه‌قرمزی در ابتدا یک مورچهٔ عروسکی بود که در سال ۱۳۶۰[۱۱] از آن در برنامهٔ «سقائک و شانه‌به‌سر دانا» به کارگردانی ایرج طهماسب[۱۲] استفاده می‌شد و سازندهٔ آن مسعود صادقیان بروجنی بود.[۱۳] صادقیان سابقهٔ ساخت عروسک‌های برنامه‌های هادی و هدی، مدرسهٔ موش‌ها و السون و ولسون را نیز در کارنامهٔ خود دارد.

چند سال بعد از برنامهٔ سقائک و شانه‌به‌سر دانا، در سال ۱۳۷۱ برای ساخت برنامهٔ جغجغه و فرفره[۱۴] این عروسک از آرشیو بیرون کشیده شده و با ایجاد تغییراتی توسط مرضیه محبوب به کلاه‌قرمزی اولیه تبدیل گشت.

کلاه‌قرمزی قرار بود فقط در یکی از قسمت‌های این برنامه و به‌عنوان مهمان و به‌عنوان پسری بازیگوش و یک شاگردکفاش حضور داشته‌باشد که بلد نیست درست حرف بزند، به‌طوری‌که با صدایی عجیب و با تلفظ اشتباه کلمات، مدام آب دهانش را روی صورت آقای مجری (یا به قول خودش "آقای مُرجی") می‌ریخت.[۱۵] او به‌عنوان مهمان در برنامه حضور پیدا کرده بود و کفش‌های آقای مجری را که واکس زده بود برای او آورده بود،[۱۶] اما به دلیل استقبال بی‌نظیر مخاطبان از همان یک قسمت، تبدیل به عضو ثابت این برنامه شد[۱۷] به طوری که نام برنامه از «جغجغه و فرفره» به «کلاه‌قرمزی و جغجغه و فرفره» تغییر کرد.[۱۸] رفته‌رفته شکل عروسک و صدایش هم تغییر کرد و تبدیل به شخصیت کنونی‌اش شد. آن برنامه در سال بعد به برنامهٔ صندوق پست منتهی شد و شخصیت‌های دیگری هم در آن معرفی شدند. با این وجود، با وجودی که آن برنامه عروسک‌های دیگری مثل گلابی، ژولی‌پولی و... هم داشت ولی این کلاه‌قرمزی پر شروشور اما خوش‌قلب بود که با بازیگوشی‌ها، بدحرف‌زدن‌ها و حتی دروغ‌های معصومانه‌اش توانست به حیات خود ادامه دهد و حتی پایش را به سینما باز کند.[۱۹] کلاه‌قرمزی که مهمان برنامه بود آرام‌آرام صاحب‌خانه شد و پس از تغییر نام برنامه در دوره‌های بعدی‌اش به نام او، از سال ۱۳۸۸ و با شروع دورهٔ جدید بازگشتش به تلویزیون کم‌کم با آوردن همهٔ فک و فامیل‌ها و حتی حیواناتشان از روستا، خانواده‌اش را گسترده‌تر کرد.[۲۰]
بازگشت دوباره

پس از سال‌ها دوری از تلویزیون کلاه‌قرمزی در نوروز سال ۱۳۸۸ در قالب ویژه‌برنامهٔ نوروزی و به همراه عروسک‌های دیگر بار دیگر به صفحهٔ تلویزیون بازگشت و توانست پرمخاطب‌ترین برنامهٔ تلویزیون آن سال شود. پس از آن اما هر سال (به جز سال ۱۳۸۹ که این برنامه ساخته نشد) پخش این برنامهٔ نوروزی با اما و اگرهای فروان همراه می‌شود، برای مثال تابستان سال ۱۳۹۱ ناگهان شایع شد که شخصیت جیگر ممنوع‌التصویر شده‌است اما این شخصیت عروسکی در نوروز ۱۳۹۲ دوباره در تلویزیون نمایش داده شد.[۲۱]

از شخصیت‌های دیگر می‌توان به: آقای همساده، فامیل دور، دوره، خانم بزرگ، دختر همسایه، بی‌بی، گابی، ببعی، ببخشید، پسرعمه‌زا اشاره کرد که بعضاً محبوبیتشان بیشتر از کلاه‌قرمزی بوده‌است.[۲۲]
ویژگی‌ها
ویژگی‌های ظاهری

کلاه‌قرمزی پسری هشت-نُه‌ساله[نیازمند منبع] با بلوزی به رنگ آبی با راه‌راه‌های سفید افقی است. او کلاهی قرمز به سر دارد و رنگ شلوارش سبز است و چکمه‌هایی به رنگ قرمز به پا دارد.[۲۳] رنگ چشم‌های کلاه‌قرمزی با هم تفاوت دارند. به‌طوری که یکی از چشم‌هایش سبز و دیگری آبی است.[۲۴]
ویژگی‌های شخصیتی

کلاه‌قرمزی پسری است پر شروشور، بازیگوش و تنبل اما خوش‌قلب با دروغ‌هایی معصومانه که در تلفظ درست کلمات مشکل دارد.[۲۵]

جدا از تغییراتی که در طول زمان در عروسک این شخصیت و شکل ظاهری‌اش ایجاد شده، در شخصیت کلاه‌قرمزی هم تغییراتی ایجاد شده‌است. کلاه‌قرمزی در روزهای اولی که به تلویزیون آمد نه‌تنها نمی‌توانست درست صحبت کند، بلکه حتی وقتی صحبت می‌کرد می‌آمد جلو و خودش را می‌چسباند به سینهٔ آقای مجری و خیره می‌شد به چشم‌های او و در همین حالت هنگام حرف‌زدن آب دهانش را هم ناخواسته به صورت آقای مجری می‌پاشاند و او را مجبور می‌کرد تا مدام از کلاه‌قرمزی فاصله بگیرد. اما به مرور زمان شخصیت او بزرگ می‌شود، حرف‌زدنش کم‌کم مفهوم می‌شود و حتی شلنگ‌تخته‌اندازی‌هایش نیز کم می‌شود.[۲۶]

دنیا فنی‌زاده، عروسک‌گردان این شخصیت که از ابتدا همراه آن بوده در این باره معتقد است کلاه‌قرمزی دههٔ ۱۳۹۰ هنوز همان کلاه‌قرمزی دههٔ ۱۳۷۰ است و تنها خُلق‌وخویش امروزی‌تر شده‌است.[۲۷] با این وجود او معتقد است که طی ۲۰ سالی که از عمر این شخصیت گذشته، کلاه‌قرمزی تفاوت‌های بسیاری کرده.[۲۸] به باور او این شخصیت دیگر بزرگ شده اما خصلت‌های خوب خود را از دست نداده‌است، بلکه یک سری از اخلاق‌های او که مختص دوران کودکی‌اش بود از دست داده؛ به‌عنوان مثال دیگر آقای مجری حرف‌های او می‌فهمد و دیگر نیازی به ترجمهٔ حرف‌های او نیست.[۲۹] به باور او کلاه‌قرمزی در این سال‌ها یاد گرفته که درست حرف بزند و بعضی از رفتارهای خود را کنترل کند.[۳۰]

او که هنوز مثل همان روز اول عاشقانه این شخصیت را دوست دارد معتقد است با وجود این ثبات در شخصیت کلاه‌قرمزی، اما بنا به گذشت زمان و تغییر شرایط، با توجه به این که جنس دیالوگ‌های کلاه‌قرمزی روزآمد شده، او نیز در نوع نگاهش به او این تغییر را در نظر دارد زیرا از نظر او خیلی از حرف‌های آن سال‌ها برای کودک امروز ناشناخته است و به همین دلیل دیگر جایی در بیان کلاه‌قرمزی نیز ندارند.[۳۱]
تغییرات عروسک در طول زمان

مرضیه محبوب، طراح عروسک‌های مجموعهٔ کلاه‌قرمزی می‌گوید که از آن‌جا که این عروسک را با دست ساخته و هر کدام از یک تکه اسفنج شکل گرفته‌اند، طبیعی است که در گذر زمان و با بازسازی عروسک دچار تغییر بشوند.[۳۲] او منکر بزرگ‌ترشدن شخصیت کلاه‌قرمزی در طول زمان می‌شود و معتقد است عروسک‌ها هیچ‌وقت نه بزرگ می‌شوند و نه پیر. به عقیدهٔ این عروسک‌ساز یک عروسک اگر کودک خلق شود تا آخر عمر کودک می‌مانَد و اگر پیر به دنیا بیاید تا پایان زندگی‌اش پیر خواهد بود.[۳۳] با این حال او معتقد است از آن‌جا که همهٔ احساس و عاطفهٔ سازندهٔ عروسک به همراه این عروسک‌هاست و باری از زندگی‌اش روی دوش آن‌ها قرار گرفته‌است، شاید کلاه‌قرمزی با وجود ظاهر بدون تغییرش، رشد کرده باشد و شاید سازندگان این شخصیت در آینده او را به سنی برسانند که بخواهد ازدواج کند. با این وجود او تأکید می‌کند که این تخیل ماست که او را تغییر می‌دهد وگرنه فیزیک و ظاهر این عروسک همیشه به همین شکل باقی خواهد ماند.[۳۴]

این عروسک‌ساز در مورد چرایی شباهت بیشتر عروسک‌های جدید برنامه به کلاه‌قرمزی، حتی فامیل دور با آن سر طاس و سبیل، همهٔ آن‌ها را از یک قوم و محله می‌داند که شاید از نظر خونی نسبتی با هم نداشته باشند اما به قول پسرعمه زا آن‌ها از یک ده آمده‌اند. ؛ ده کلاه‌قرمزی‌آباد[۳۵]
فیلم‌های سینمایی
کلاه‌قرمزی و پسرخاله
نوشتار اصلی: کلاه‌قرمزی و پسرخاله

کلاه‌قرمزی و پسرخاله اولین فیلم سینمایی ساخته شده براساس شخصیت کلاه‌قرمزی بود. این فیلم در سال ۱۳۷۳ اکران شد و در عرض حدود سه ماه با قیمت بلیط میانگین ۸۰ تومان توانست در اکران تهران به رقم ۱۷۱ میلیون تومان دست یابد. یعنی با احتساب میانگین بلیط ۵۰۰ تومانی در سال ۱۳۸۱ رقم فروش فیلم کلاه‌قرمزی و پسرخاله چیزی حدود ۱ میلیارد تومان می‌شود. گفته می‌شود که این فیلم با احتساب تورم، پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما ایران است.
کلاه‌قرمزی و سروناز
نوشتار اصلی: کلاه‌قرمزی و سروناز

کلاه‌قرمزی و سروناز دومین فیلم سینمایی براساس شخصیت کلاه‌قرمزی بود که در سال ۱۳۸۱ اکران شد. گفته می‌شود که با میانگین بهای بلیط ۵۵۰ تومان موفق شد نزدیک به ۵۵۰ میلیون تومان بفروشد و به پرفروش‌ترین فیلم سال ۸۱ تبدیل شود.
کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه
نوشتار اصلی: کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه

کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه سومین فیلم سینمایی بر اساس شخصیت کلاه‌قرمزی است که در ۲۷ مرداد ۱۳۹۱ اکران شد و در دو روز نخست در حالی بود که فقط در ۱۲ سینما در حال اکران بود توانست به فروش ۱۰۲ میلیون تومان دست یابد.[۳۶]

فیلم ضد گلوله که به طور همزمان با این فیلم اکران شد، در ۱۸ سینما در روز نخست، نزدیک به پنج میلیون فروش داشته و بی‌خداحافظی، در ۱۹ سینما، ۹ میلیون تومان در روز اول فروخت. فیلم کلاه‌قرمزی و بچه ننه در مدت مشابه (روز اول اکران) در ۹ سینمایی که در اختیار داشت ۴۲ میلیون تومان فروش داشت.[۳۶] کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه ۱۱ روز پس از اکران، توانست از مرز ۱ میلیارد فروش بگذرد و این تنها آمار اکران شهر تهران بود و آمار شهرستان‌ها هنوز مشخص نبود. بسیاری از دست اندرکاران سینمای ایران پیش بینی می‌کردند که این فیلم پرفروش‌ترین فیلم سال بشود.[۳۷]
دیدگاه منتقدان و دلایل محبوبیت

کلاه‌قرمزی پیش از محبوبیت در میان مخاطبان، محبوب سازندگانش است. عوامل پشت صحنهٔ این مجموعه همواره دنیا فنی‌زاده، عروسک‌گردان این شخصیت را دیده‌اند در پشت صحنه با کلاه‌قرمزی حرف می‌زند، او را نوازش می‌کند، موهایش را مرتب می‌کند و قربان‌صدقه‌اش می‌رود طوری که شاید برای دیگران عجیب به نظر برسد.[۳۸] فنی‌زاده که از اولین روز معرفی کلاه‌قرمزی به مخاطب کودکی که امروز اوج جوانی‌اش را هم پشت سر گذاشته، با او همراه بوده، حس عاطفی‌اش به این شخصیت را بیشتر می‌بیند، گویی بچه‌اش باشد که بزرگ هم نمی‌شود و تنها خلق و خویش امروزی‌تر شده‌است.[۳۹] او هنوز هم مثل سال‌های دههٔ ۱۳۷۰ عاشقانه کلاه‌قرمزی را دوست دارد و برای گرداندنش مقابل دوربین مانند روزهای اول ذوق و شوق دارد.[۴۰] او معتقد است کلاه‌قرمزی عجیب‌ترین شخصیت عروسکی است که از همان اول بدون این که کسی بخواهد آمد و ماندگار شد.[۴۱] او می‌گوید جدای علاقه مخاطبان به کلاه‌قرمزی، این شخصیت برای گروه سازندهٔ برنامه نیز بسیار جذاب و دوست‌داشتنی‌ست و می‌گوید نه‌تنها خودش، بلکه از نظر دیگر سازندگان این برنامه از جمله ایرج طهماسب و حمید جبلی نیز کلاه‌قرمزی زنده است و جزئی از گروه تولید برنامه است.[۴۲] او به‌عنوان مثال، نقل قولی از ایرج طهماسب می‌آورَد که وقتی از او می‌پرسند امسال هم کلاه‌قرمزی برنامه دارد، می‌گوید: امان از دست این بچه، باید امسال هم برنامه داشته‌باشیم.[۴۳]

بسیاری از منتقدان یکی از دلایل موفقیت این مجموعه و این شخصیت را نوستالژی می‌دانند. به باور این منتقدان کلاه‌قرمزی نوستالژی نسلی است که بخش مهمی از زندگی‌اش را در برابر تلویزیون گذرانده‌است.[۴۴] اما منتقدانی هم هستند که معتقدند این تنها دلیل موفقیت این مجموعه نیست. به باور این منتقدان موفیت این مجموعه اگر فقط به دلیل زنده‌کردن خاطرات بود هرگز نمی‌توانست به این خوبی با نسل‌های دیگر ارتباط برقرار کند.[۴۵] به باور این منتقدان برای تداوم موفقیت یک مجموعه نمی‌توان تنها با تکیه بر نوستالژی به جلو رفت.[۴۶] به باور این منتقدان شخصیت‌های این مجموعه بستر مناسبی را فراهم می‌کنند تا شوخی‌ها و طنز اجتماعی و گاه سیاسی در آن شکل بگیرد.[۴۷] مثل صحنه‌ای در کلاه‌قرمزی ۹۲ که در آن حراجی توسط عروسک‌های مجموعه راه می‌افتد و در آن فامیل دور در تماسی مداوم با صرافی‌ها مدام نرخ دلار را جویا می‌شد و قیمت اجناسش را در لحظه و به دلار اعلام می‌کرد.[۴۸]

محمدحسن ساکی، منتقد سینما ضمن تأکید بر این که کلاه‌قرمزی را نه فقط یک کاراکتر یا یک عروسک، بلکه پدیده‌ای فرهنگی می‌داند[۴۹] می‌گوید: «کلاه‌قرمزی نمونهٔ شاخص یک پسربچه است که می‌تواند در همهٔ نسل‌ها حضور داشته باشد. او پسری بازیگوش، شیطان، حاضرجواب و تنبل است. طبقهٔ اقتصادی روشنی هم ندارد. ویژگی‌هایی که به او این امکان را می‌دهد که در بین نسل‌ها حرکت کند... کلاه‌قرمزی فقط یک کاراکتر نیست؛ او حتی فقط یک عروسک نیست بلکه پدیده‌ای فرهنگی است. این را می‌توان به‌خوبی از موفقیت و میزان مخاطبش دریافت.»[۵۰] از دیدگاه این منتقد کلاه‌قرمزی حیات دارد و به مرور زمان بزرگ‌تر می‌شود؛ نکتهٔ مهمی که شاید در دیگر عروسک‌ها و حتی در خود آقای مجری هم دیده نشود. کلاه‌قرمزی یک کاراکتر ثابت نیست؛ او در طول زمان رشد کرده‌است به طوری که او که در ابتدا نمی‌توانست درست حرف بزند و حتی هنگام حرف‌زدن آبِ دهانش به صورت مخاطبش می‌ریخت کم‌کم تغییر کرد و بزرگ شد.[۵۱]

نیکو شریفی، روزنامه‌نگار، می‌نویسد: «شاید کلاه‌قرمزی (که پخش مجددش بعد از بیش از ده سال وقفه، در عید ۱۳۸۸ آغاز شد) تنها برنامه‌ای در تلویزیون باشد که بشود گفت به اندازهٔ برنامه ورزشی ۹۰ با تهیه‌کنندگی و اجرای عادل فردوسی‌پور مخاطب دارد. خیل عظیم کودکان و بزرگسالانی که این برنامه را در تلویزیون و اینترنت تماشا می‌کنند، و مهم‌تر، آن‌هایی که فقط همین برنامه را از بین برنامه‌های تلویزیون می‌پسندند شاهدی بر این ادعاست.»[۵۲]

منتقدان در مورد دلایل موفقیت این مجموعه نظرات مختلفی دارند. محمدحسن ساکی معتقد است این موفقیت مدیون استفادهٔ صحیح از کهن‌الگوها و روزآمدکردن آن‌هاست. او رابطهٔ میان کلاه‌قرمزی و آقای مجری را تابع کهن‌الگویی می‌داند که بر اساس آن روابط مرشد و بچه‌مرشد میانشان برقرار می‌شود. از دید او همان‌طور که بچه‌مرشد حرف‌های نامفهومی می‌زند و مرشد حرف‌های او را تعبیر می‌کند، کلاه‌قرمزی نیز خصوصاً در برنامه‌های ابتدایی‌اش خوب صحبت نمی‌کرد و باید حرف‌هایش توسط مجری دوباره بیان می‌شد.[۵۳] از دید این منتقد آن‌ها را می‌توان به سان نسخهٔ روزآمدی از نمایش اوستا و سیاه دید. شوخی‌ها و حاضرجوابی‌های سیاه در برابر صبر و متانت اوستا به نوعی در شخصیت مجری و کلاه‌قرمزی تکرار می‌شود.[۵۴]

از دیدگاه منتقدان رابطهٔ کلاه‌قرمزی و آقای مجری را می‌تواند رابطه‌ای پدر–فرزندی نیز در نظر گرفت. همان‌طور که بسیاری از کودکان خود را در شیطنت‌های کلاه‌قرمزی می‌یابند، بزرگترها نیز خود را در کالبد آقای مجری می‌یابند که پدری مهربان و دلسوز و صبور است که این موضوع باعث می‌شود مخاطبِ کلاه‌قرمزی نه‌فقط کودکان، که بزرگسالان نیز باشند. رابطهٔ این دو رابطه‌ای معلم-شاگردی نیست، یعنی چنین نیست که آقای مجری نصیحت کند و بچه‌ها خیلی زود قبول کنند؛ بلکه کلاه‌قرمزی و دیگر شخصیت‌های عروسکی این مجموعه گاه حرف‌ها و نصیحت‌های آقای مجری را قبول نمی‌کنند و او را به چالش می‌کشند. آقای مجری هم گاه از دست بچه‌ها حرصش می‌گیرد؛ درست مثل یک رابطهٔ پدر-فرزندیِ زنده و واقعی.[۵۵] از دیدگاه این منتقدان با وجودی که کلاه‌قرمزی حرف سیاسی نمی‌زند اما حرف‌هایش بیانگر خاطرات و حتی رنج‌های یک نسل است. کلاه‌قرمزی، مبارکِ مدرن است که در زبان طنز و کنایه واقعیت‌های مگوی جامعه را می‌گوید؛ نمادی از شوخ‌طبعیِ ایرانی که طلحک‌وار حرف خود را می‌زند و به حیاتش ادامه می‌دهد.[۵۶]

با این حال این مجموعه از همان ابتدای شروع به پخشش منتقدان بسیاری داشته و دارد. بسیاری از منتقدان این برنامه را به نداشتن کارشناس و متخصصان کودک متهم می‌کنند که باعث شده بدون توجه به نیازهای شناختی کودکان برای آنان برنامه بسازند به طوری که به باور این منتقدان در مجموعهٔ کلاه‌قرمزی نه تنها چنین چیزی را مشاهده نمی‌شود بلکه رفتارها و گفتارها مملو از آموزه‌های غلط است؛ صحبت‌های آقای مجری با عروسک‌ها پر از خشونت است، دائم بچه‌ها را دعوا و تحقیر می‌کند، امر و نهی می‌کند و به ندرت از آن‌ها تعریف می‌کند.[۵۷] به باور این منتقدان در این مجموعه بچه‌ها هم دائم دروغ می‌گویند، نقش بازی می‌کنند، چیزی را پنهان می‌کنند، کارهای غلط پنهانی انجام می‌دهند و به‌عنوان مثال زیادی شیرینی می‌خورند، کثیف‌کاری می‌کنند، یا خنگند و همه‌چیز را اشتباه می‌فهمند، اصطلاحات را اشتباه به کار می‌برند (که به باور این منتقدان این موضوع خودش آموزش غلط است به کودکان). از دیگر نقدها به این مجموعه استفادهٔ شخصیت‌ها از کلمات خشونت‌آمیز و درخواست انجام کارهای بزرگانه و نامتناسب با سن کودکان از آن‌ها نظیر بازکردن و شستن و نصب پرده‌ها برای خانه‌تکانی است.[۵۸]
http://achalia.ir/wp-content/uploads/2016/01/972821_9661.jpeg
در سری‌های اخیر مجموعهٔ «کلاه‌قرمزی» که کم‌کم و هر سال تعداد شخصیت‌ها بیشتر می‌شود نقش و حضور فعال کلاه‌قرمزی که نامش شناسنامهٔ کل مجموعه نیز هست کمرنگ‌تر شده‌است.[۵۹] این موضوع باعث انتقادهایی به این مجموعه شده‌است. با این وجود دنیا فنی‌زاده، عروسک‌گردان این شخصیت که از همان ابتدا با آن بوده معتقد است با توجه به تعدد شخصیت‌ها این اتفاق یک امر اجتناب‌ناپذیر است و به هر حال باید به همهٔ عروسک‌ها فرصت دیده‌شدن داد در حالی که زمان آیتم‌های برنامه نیز کوتاه است.[۶۰] سلیقهٔ شخصی فنی‌زاده در مورد برنامه این است که کلاه‌قرمزی در آیتم‌های دونفره مقابل آقای مجری ظاهر شود تا ضمن حفظ آن حال و هوای نوستالوژیک برای مخاطب قدیمی برنامه، فرصت بهتری برای دیالوگ داشته باشد. با این وجود، نظر ایرج طهماسب این است که «کلاه‌قرمزی» یکی از معدود عروسک‌هایی باشد که در اغلب آیتم‌ها حضور دارد، حتی اگر تنها یک دیالوگ کوتاه سهم او بشود.[۶۱]
محصولات فرهنگی و حضور در فرهنگ عامه

عروسک کلاه‌قرمزی در ایران به یک برند تبدیل شده‌است که در طول سالیان حضورش در حافظهٔ جمعی ایرانیان علاوه‌بر حضور در تلویزیون و سینما، به صورت عروسک و نوشت‌افزار و اسباب‌بازی نیز میان کودکان وجود داشته.[۶۲] با این وجود، تا پیش از بازگشت مجدد این مجموعه به تلویزیون در سال ۱۳۸۸ هنوز به صورت برندی انحصاری درنیامده بود. اولین بار در روز پنج‌شنبه، ۱۸ مهر ۱۳۹۲ بود که در بیست‌وهفتمین جشنوارهٔ فیلم کودک و نوجوان در هتل کوثر اصفهان از عروسک‌ها، نوشت‌افزار این مجموعه به صورت رسمی رونمایی شد.

همچنین در روزهای ۱۵ تا ۲۱ مهر ۱۳۹۲ و هم‌زمان با هفتهٔ کودک شبکه ۲ سیمای جمهوری اسلامی ایران به مناسب بیست‌سالگی این شخصیت عروسکی جشنی برپا کرد.
فیلم‌شناسی

برنامه‌های تلویزیونی

    کلاه‌قرمزی و جغجغه و فرفره (۱۳۷۱)[۶۵]
    صندوق پست (۱۳۷۲–۱۳۷۳)[۶۶]
    روز جهانی کودک و تلویزیون (۱۳۷۳)[۶۷]
    کلاه‌قرمزی و آقای مجری (۱۳۸۲)[۶۸]
    کلاه‌قرمزی ۸۸ (۱۳۸۸)
    کلاه‌قرمزی ۹۰ (۱۳۹۰)
    کلاه‌قرمزی ۹۱ (۱۳۹۱)
    کلاه‌قرمزی ۹۲ (۱۳۹۲)
    کلاه‌قرمزی ۹۳ (۱۳۹۳)
    کلاه قرمزی ۹۴ (۱۳۹۴)

فیلم‌های سینمایی

    کلاه‌قرمزی و پسرخاله (۱۳۷۳)[۶۹]
    کلاه‌قرمزی و سروناز (۱۳۸۱)
    کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه (۱۳۹۱)
,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
کلاه‌قرمزی
اولین حضور     سال ۱۳۷۰ هجری خورشیدی
ساخته شده توسط     ایرج طهماسب و حمید جبلی
اطلاعات
نوع     عروسک
جنسیت     پسر
ملیت     ایرانی
عروسک‌گردان     دنیا فنی‌زاده
صداپیشه     حمید جبلی

کلاه قرمزی بچه عروسکی بازیگوش و تنبل و خوش قلب مجموعه تلویزیونی که در ابتدای ساخت سری‌های کلاه قرمزی به عنوان شخصیت اصلی محسوب می‌شد ولی رفته رفته شخصیت‌های دیگر نقش پررنگ تری گرفتند.

پسرخاله
نوشتار اصلی: پسرخاله (شخصیت عروسکی)
پسرخاله
پسرخاله
اولین حضور     ۱۳۷۳
آخرین حضور     کلاه قرمزی ۹۴
ایفای نقش توسط     مرضیه محبوب (عروسک‌گردان)
حمید جبلی (صداپیشه)
نوع     انسان
جنسیت     مرد
ویژگی     هاجمی، گوشه‌گیر، فداکار، کم‌حرف، ناتوان در نشان‌دادن احساسات در چهره، پرکار، دلسوز برای زحمت‌کشان
شغل     کارگر، نانوا
خویشاوند     کلاه قرمزی
ملیت     ایرانی

پسر خاله شخصیت اصلی مجموعه‌های اولیه کلاه‌قرمزی بعد از کلاه قرمزی بود و شخصیتی بسیار جدی و جوانمرد و بسیار قانع و از خودگذشته داشت که گویی نماینده طبقه کارگر در این مجموعه است و دوستان کارگر زیادی دارد که همگی دارای این خصوصیات هستند.

از دیگر خصوصیات این شخصیت کمک به سالمندان و فقرا است.
    مجموعه‌ای از گفتاوردهای مربوط به پسرخاله (شخصیت عروسکی) در ویکی‌گفتاورد موجود است.
آقای مجری

آقای مجری با بازی ایرج طهماسب یکی از معدود شخصیت‌های غیر عروسکی این مجموعه است که نکات اخلاقی و تربیتی را به بچه‌ها گوش زد می‌کند.

با وجودی که آقای مجری جدی‌ترین شخصیت این مجموعه است اما هیچ‌کدام از شخصیت‌های عروسکی در مجموعهٔ کلاه‌قرمزی او را جدی نمی‌گیرند؛ مثلاً جیگر می‌آید و کف خانه را می‌کند یا فامیل دور درست زمانی که آقای مجری در حال صحبت با مخاطبان است زیر پای او رخت می‌شوید.[۱]
فامیل دور
اولین حضور     کلاه قرمزی ۹۰
آخرین حضور     کلاه قرمزی ۹۴
ایفای نقش توسط     محمد لقمانیان (عروسک‌گردان)
بهادر مالکی (صداپیشه)
نوع     انسان
جنسیت     مرد
ویژگی     به درها علاقه زیادی دارد و روی آنها حساس است
شغل     دربان
همسر     دوره
فرزند     ببعی (فرزندخوانده)
بچه فامیل دور
آدرس     دور
ملیت     دوری

فامیل دور اهل جایی است با نام دور. شغل او دربانی است و از این‌رو برای درها اهمیت بسیار زیادی قائل است و برای مثال دوست ندارد کسی درب جایی را باز بگذارد یا آن‌را محکم باز کند یا ببندد. یکی از تکیه‌کلام‌های او شعری است که آن‌را در موقعیت‌های گوناگون و حتی گاهی بی‌ربط می‌خواند: «که با این در اگر در بند در ماند، در مانند.»

فامیل دور اولین بار در اولین قسمت از کلاه‌قرمزی ۹۰ هنگام خانه‌تکانی شخصیت‌های اصلی برنامه و از زیر فرش پیدایش شد که داشت زیرش استراحت می‌کرد در حالی که کلاه فرم سبزرنگ نگه‌بانی بر سر داشت.[۲] معرف او در این صحنه پسرعمه زا بود[۳] و این‌طور که بعداً گفت این پسرعمه زا بود که او را دعوت کرده بود.[۴] او که تازه از دور آمده بود این‌طور توضیح داد که در دور فرش را به عنوان لحاف به روی خود می‌کشند.[۵]

به مرور زمان با کاهش نقش‌آفرینی کلاه‌قرمزی، پسرخاله، پسرعمه زا و آقوی هم ساده در مجموعهٔ کلاه‌قرمزی و پررنگ‌شدن نقش فامیل دور، این شخصیت توانست بار اصلی نقش‌آفرینی سایر عروسک‌ها را بر عهده بگیرد.[۶][۷]
    مجموعه‌ای از گفتاوردهای مربوط به فامیل دور در ویکی‌گفتاورد موجود است.
دختر همسایه
اولین حضور     کلاه‌قرمزی ۹۲
آخرین حضور     کلاه‌قرمزی ۹۴
ایفای نقش توسط     شیما بخشنده (عروسک‌گردان)
نگار استخر (صداپیشه)
نوع     انسان
جنسیت     دختر
ویژگی     متأثر از مربی مهدکودک، پشت‌سرگو
شغل     مهدکودکی
آدرس     همسایه کلاه قرمزی

دختر همسایه، دختر همسایه آقای مجری است که معمولاً به آقای مجری سپرده می‌شود. او تحت تاثیر برنامه‌های تلویزیونی که در ایران برای کودکان ساخته می‌شود قرار گرفته و تکه کلامش "دست و جیغ و هورای بلند" است.

جیگر
نوشتار اصلی: جیگر (شخصیت عروسکی)
جیگر
جیگر
اولین حضور     کلاه قرمزی ۹۱
آخرین حضور     کلاه قرمزی ۹۴
ساخته شده توسط     مرضیه محبوب
ایفای نقش توسط     عیسی یوسفی‌پور (عروسک‌گردان)
کاظم سیاحی (صداپیشه)
نوع     خر
جنسیت     مذکر
ویژگی     تهاجمی، حساس به این‌که او را خر صدا کنند، تکرار سه‌باره و عصبی برخی کلمات، قوی، توانایی در بادکردن تعداد زیادی بادکنک در چند لحظه

جیگر نام شخصیت عروسکی است که شکل یک کره الاغ ساخته شده. او از به کار بردن نام خر یا الاغ برای خودش خوشش نمی‌آید. جیگر بر اساس فرهنگ عامه یا فولکلور مردم ایران که معتقدند الاغ‌ها قوی هستند، زور زیادی دارد. او نیز به همراه پسر عمه زا از روستا و به همراه او به شهر آمده.
ممنوع‌التصویر شدن جیگر

در ۲۷ اوت ۲۰۱۲ خبرگزاری میراث فرهنگی به نقل از روابط عمومی شبکه دو اعلام کرده که این شخصیت ممنوع‌التصویر شده! اما این خبر تکذیب شد.[۸]


گابی
گاوی

گابی یک گاو عروسکی است که در روستا به همراه بی بی زندگی میکرده و برای روزهای عید نوروز به شهر آمده. او بسیار خوش‌اشتها است و همین موضوع گاهی دستمایه‌ای می‌شود برای موقعیت‌ها و گفتگوهای طنز در این مجموعه.

گابی از اینکه دیگران به او دست بزنند، خوشش نمی‌آید. او کمی شُل صحبت می‌کند و در کنار نان خشک، بیشتر به خوردن کاغذ و مقوا علاقه دارد.

گوینده گابی علی سرابی است

پسرعمه زا
نوشتار اصلی: پسرعمه زا
پسرعمه زا
پسرعمه زا
اولین حضور     کلاه قرمزی ۸۸
آخرین حضور     کلاه قرمزی ۹۴
ساخته شده توسط     مرضیه محبوب (طراح عروسک)
ایفای نقش توسط     امیر سلطان‌احمدی (عروسک‌گردان)
محمدرضا هدایتی
(صداپیشه)
نوع     انسان
جنسیت     مرد
خویشاوند     کلاه قرمزی، دخترعمه زا
ملیت     کلاه‌قرمزی‌آبادی

پسر پسر عمه زا، پسر عمه کلاه قرمزی است که در روستای کلاه‌قرمز آباد زندگی می‌کرده و برای دیدن کلاه قرمزی و در روزهای عید نوروز به شهر آمده و به این شکل وارد داستان‌های کلاه قرمزی شده.

پسرعمه زا شخصیتی شر و شیطان و سر به هواست که می‌تواند مابازاهای بیرونی هم داشته باشد.[۹] او با آداب و سنت‌های شهری آشنایی ندارد و حرف‌های خود را رک و بدون هیچ ملاحظه‌ای می‌گوید و به همین خاطر ممکن است بی ادب به نظر برسد.

این شخصیت از نظر ظاهری شبیه کلاه‌قرمزی است. مرضیه محبوب عروسک‌ساز در مورد چرایی شباهت بیشتر عروسک‌های جدید مجموعهٔ کلاه‌قرمزی به کلاه‌قرمزی، حتی فامیل دور با آن سر طاس و سبیل، همهٔ آن‌ها را از یک قوم و محله می‌داند که شاید از نظر خونی نسبتی با هم نداشته باشند اما به قول پسرعمه زا آن‌ها از یک ده آمده‌اند؛ ده کلاه‌قرمزی‌آباد.[۱۰]


ببعی
نوشتار اصلی: ببعی
ببعی
Babaee.jpg
اولین حضور     کلاه قرمزی ۹۰
آخرین حضور     کلاه قرمزی ۹۴
ایفای نقش توسط     محمد بحرانی (صداپیشه)
نوع     حیوان
جنسیت     نر
ویژگی     اطلاعات کاملی در زبان انگلیسی دارد

او گوسفندی است که بیشتر به زبان انگلیسی و گاهی فارسی حرف می‌زند. از جمله مشخصه‌های او تکرار کردن بعضی از عبارت‌هایی است که دیگران می‌گویند.ببعی آقای مجری را به انگلیسی ترجمه می کند aigry (آیگری).

ببعی مثل جیگر و دیو عیدی بی بی به کلاه قرمزی است. شخصیت گوسفندی یا همان ببعی، ایدهٔ خود ایرج طهماسب بود. در سال ۱۳۸۹ هنگامی که تمرین‌های پش از مجموعهٔ کلاه‌قرمزی ۹۰ شروع شد، ایرج طهماسب به عوامل برنامه گفته بود که احتمالاً امسال یک عروسک گوسفند به گروه اضافه خواهد شد. در یکی از جلسات تمرین، مرضیه محبوب طی سفارشی که از طهماسب گرفته بود عروسک‌های ساخته‌شده را آورد. همهٔ صداپیشه‌ها روی عروسک ببعی صحبت کردند تا در نهایت ایرج طهماسب صدای محمد بحرانی را انتخاب کرد که شاید در نظر اول، دورترین صدا به چهرهٔ عروسک ببعی بود.[۱۱] ذهنیت اولیه میان سازندگان این مجموعه این بود که صدای «ببعی» خیلی ناز و گوگولی باشد، اما ایرج طهماسب صدای محمد بحرانی را پسندید که تضاد بیشتری با چهرهٔ عروسک داشت.[۱۲] انگلیسی‌صحبت‌کردن «ببعی» هم به این صورت اتفاق افتاد که در یکی از قسمت‌های کلاه‌قرمزی ۹۰ طهماسب گفت در یکی از صحنه‌ها کتابی جلوی «ببعی» قرار داشته باشد و پیشنهاد داد که کتاب انگلیسی باشد.[۱۳] در ادامهٔ شکل‌گیری شخصیت ببعی نیز خود طهماسب نقش اصلی را داشت.[۱۴]

عروسک‌گردانی ببعی در این مجموعه بر عهدهٔ بنفشه صمدی بود و محمد بحرانی وظیفهٔ صداپیشگی را بر عهده داشت.

آقوی هم ساده
نوشتار اصلی: آقوی هم ساده
آقوی هم ساده
اولین حضور     کلاه قرمزی ۹۱
آخرین حضور     کلاه قرمزی ۹۴
ساخته شده توسط     مرضیه محبوب
ایفای نقش توسط     محمد بحرانی (صداپیشه)
نوع     انسان
جنسیت     مرد
ویژگی     اتفاقات تلخ را بازگو می‌کند و می‌خندد
ملیت     شیرازی

آقوی هم ساده نام انسان عروسکی است که نماد یک همسایه خوش‌قلب ولی بدشانس را در این مجموعه تلویزیونی بر عهده دارد که به اتفاقات بد زندگی‌اش می‌خندد.

این شخصیت خیلی صحبت می‌کند.

شخصیت هم ساده یک هفته قبل از شروع ضبط به گروه عروسک‌ها اضافه شد و در جلسات تمرین پیش از ضبط کلاه‌قرمزی ۹۱ ایرج طهماسب، صدای محمد بحرانی را با همان لهجهٔ شیرازی برای این شخصیت پسندید. از همان روز اول ایرج طهماسب در توصیف این شخصیت به عوامل تولید گفت: هم ساده شخصیتی است که با بدبختی‌هایش می‌خندد. صداپیشهٔ این شخصیت هم با استفاده از این ایدهٔ اولیه و با مشاوره با ایرج طهماسب و با یک‌سری خاطره‌سازی و پرداخت به گذشته این شخصیت شکل گرفت.[۱۸] خاطرات «هم ساده» در لحظه توسط صداپیشهٔ این شخصیت، محمد بحرانی شکل گرفته‌اند. او پیش از ضبط به این که او چه بگوید فکر نمی‌کرد چون می‌خواست هنگام ضبط این خاطرات تازگی داشته باشند و برای خود وی هم خنده‌دار باشند تا موقع تعریف خاطره خنده‌هایش واقعی باشند.[۱۹]


گیگیلی
گیگیلی

گیگیلی دوست کلاه قرمزی و بسیار تنبل است و به بازی های کامپیوتری و هر فعالیتی که حرکت بدنی نیاز ندارد علاقه دارد. خانواده او نیز بسیار تنبل هستند و همین تنبلی مایه طنز در این شخصیت است، او و خانواده اش در انجام کارهایشان بسیار کند و خونسرد هستند و همین موضوع برایشان دردسرهای بسیاری را ایجاد میکند.


عزیزم ببخشید
نوشتار اصلی: عزیزم ببخشید (شخصیت عروسکی)
عزیزم ببخشید
اولین حضور     کلاه قرمزی ۹۳
آخرین حضور     کلاه قرمزی ۹۴
ایفای نقش توسط     احسان کرمی (صداپیشه)
نوع     انسان
جنسیت     مرد
ویژگی    

او نقش خدمتکار آقای مجری را بازی می‌کرد
وقتی کسی از او خواسته‌ای داشت با سوالات متوالی خود فرد را منصرف می‌کرد .
او بسیار تاکید داشت تا کارها را به سلیقه فرد مورد نظر انجام دهد.
سینی او ساز او نیز بود و با آن ضرب می‌نواخت.
شغل     خدمتکار

عزیزم ببخشید فرزند لطفاً نام شخصیت عروسکی است که از نوروز ۱۳۹۳ در مجموعه کلاه قرمزی ۹۳ توسط فامیل دور به مخاطبان معرفی شد.

این شخصیت از همان روزهای نخست توانست محبوبیت زیادی در میان بینندگان پیدا کند.

این شخصیت را احسان کرمی صدا پیشگی می‌کند.
ویژگی‌های شخصیتی

او خدمتکار فامیل دور است که برای کمک به او در پرورش بچهٔ فامیل دور استخدام شده.[۲۰]

عزیزم که به دقت و جزئی‌نگری و انجام کارها درست با همان جزئیات و سلیقهٔ کارفرما شهره است با این جزئی‌نگری مفرطش و سؤال‌پرسیدن‌های بی‌پایانش عموماً کارفرمایش را چنان کلافه می‌کند که شخص از خواسته‌اش پشیمان می‌شود.[۲۱]

او هنرمند نیز هست و علاوه‌بر خدمتکاری، به سینی‌نوازی هم می‌پردازد.[۲۲] سینی او سینی فلزی‌ای است که ساز ضربیِ اوست که از پدرش، لطفاً، به او به ارث رسیده[۲۳] و آن را از خود جدا نمی‌کند به طوری که همان‌طور که آن را به زیر بغل زده به رخت‌خواب می‌رود و می‌خوابد.[۲۴] به مرور در طول حضور عزیزم در کلاه‌قرمزی ۹۳ او بیشتر روی سینی‌نوازی‌اش متمرکز می‌شود و حتی آهنگ‌هایی هم می‌سازد[۲۵] و پیشنهاد اجرای برنامهٔ سینی‌نوازی در خارج از کشور می‌گیرد.[۲۶]
ویژگی‌های ظاهری

عزیزم ببخشید فرزند لطفاً مردی میانسال است با اندامی ریزنقش و چشمانی مشکی. او موهای مشکی و فرفری و سبیلی خرمایی‌رنگ دارد. پیشانی او بلند است و موهایش در قسمت پیشانی ریخته‌اند. سبیل او تمیز است و مرتب کوتاه‌شده و به دو طرف تابانده شده‌اند. ابروان او نیز ابروانی کوتاهند. او عموماً روپوشی سفید به تن و سینی فلزی‌ای به دست دارد.[۲۷] ببخشید همان عروسک دلاک است که در کلاه قرمزی 91 حضور داشت.[۲۸]
    مجموعه‌ای از گفتاوردهای مربوط به عزیزم ببخشید (شخصیت عروسکی) در ویکی‌گفتاورد موجود است.
بچه فامیل دور

بچهٔ فامیل دور نام شخصیتی عروسکی از مجموعه تلویزیونی کلاه قرمزی است که نخستین بار در سری کلاه قرمزی ۹۳ از شبکه دو سیما پخش شد.
نخستین حضور

در روز دوم فروردین ۹۳، فامیل دور به همراه همسرش دوره در برنامه حاضر شد و پس از انتقال به بیمارستان و زایمان، بچهٔ فامیل دور به دنیا آمد.[۲۹]
ویژگی‌های شخصیت

    این شخصیت شباهت زیادی به پدرش فامیل دور دارد.
    از تکیه‌کلام‌های این شخصیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱."چه شده؟"

۲."کیه کیه درّرررر میزنه؟؟ کیه کیه درّرررر میزنه؟؟"

۳."پیششششتونک "

۴."شیر داغ... شیرداغ" که به جای سیرداغ گفتن پدر استفاده می‌شود.

۵."پدرررررررر... پدررررررر" که برای صدا کردن فامیل دور استفاده می‌شود

۶."چه جوری بودم؟؟" که بعد از گریه کردن و جیغ کشیدن به پدرش فامیل دور می‌گوید

۷."بَرَه؟؟... بَرَه؟؟..." به جای بله؟ بله؟ (مثل فامیل دور)

۸. خیلی ممنون عزیزم
عوامل

    عروسک‌ساز: مرضیه محبوب
    عروسک‌گردان: علی اعتصامی فر [۳۰]
    صداپیشه: محمد لقمانیان

دیوی
نوشتار اصلی: دیو (شخصیت عروسکی)
دیوی
اولین حضور     کلاه قرمزی ۹۳
آخرین حضور     کلاه قرمزی ۹۴
ساخته شده توسط     مرضیه محبوب
نوع     دیو
جنسیت     نر
ویژگی     ماچی، همه‌چیز را برعکس می‌فهمد، آب را دوست دارد و فقط آب می‌خورد

دیبی شخصیتی عروسکی از مجموعهٔ نمایشی کلاه‌قرمزی است که از کلاه‌قرمزی ۹۳ به جمع شخصیت‌های این مجموعه پیوست.[۳۱]
تاریخچه

دیو نیز مانند ببعی (۱۳۹۰) و جیگر (۱۳۹۱) عیدی بی‌بی به کلاه‌قرمزی است که در واقع دیوبچه‌ای است که همراه با والدینش در زیر زمین زندگی می‌کرد ولی چون آب‌های زیر زمین تمام شدند همراه والدینش به سطح زمین آمد و بعد هم که به عنوان عیدی به کلاه‌قرمزی رسید.[۳۲]

در قسمت‌های پایانی کلاه‌قرمزی ۹۳ آقای مجری به پیشنهاد فامیل دور او را به عنوان فرزندخوانده به خانم‌جان و شوهرش آقای باغبان می‌سپارد که هم ازدواجشان را از شکست نجات دهد و هم خودشان از دردسرهای نگه‌داری از دیو رها شوند.[۳۳]

قوچ در قسمت پایانی کلاه قرمزی ۹۴ در تاریخ 94/1/21 قوچ به عنوان عیدی از طرف بیبی معرفی شد
ویژگی‌های شخصیتی

دیو هنوز کودک است و بسیار ماچی به طوری که ملتمسانه از دیگران می‌خواهد که ببوسندش.[۳۴] او که همه‌چیز را وارونه می‌فهمد، وارونه نیز عمل می‌کند، به عنوان مثال اگر بگویی بنشین می‌ایستد و اگر بگویی بایست، می‌نشیند. همین‌طور هر کاری که بگویی نکند را می‌کند و بالعکس.[۳۵] یکی از مشهورترین جمله‌های او «ازت متنفرم» است که با احساسی عمیق می‌گوید و منظورش این است که «دوستت دارم».[۳۶]

او آب زیاد دوست دارد و تنها هم آب می‌خورد. با این وجود هر بار که آب می‌خورد کمی آب می‌خورد ولی تعداد دفعاتی که آب می‌خورد زیاد است.[۳۷]

از دیگر ویژگی‌های دیو خندیدن شدیدش است که منجر به غلتیدن بر روی زمین می‌شود.[۳۸]

در قسمت‌های آخر کلاه‌قرمزی ۹۳ او از خودش رفتاری تازه نشان می‌داد که بر اساس آن گردنش را ۱۸۰ درجه می‌گرداند و عقب‌عقب راه می‌رفت.[۳۹]


گدا

این شخصیت فقیری که در دبی ویلا دارد و برای سفرهای تفریحی‌اش به پاریس و میلان و کپنهاگ می‌رود و برای تهیه جت اسکی پسرش و پیانوی دخترش دچار مشکل است.

از تکیه‌کلام‌های این شخصیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فقیرِم! غریبِم! کمک کن! نمیرِم!




«کلاه قرمزی» با تلویزیون وداع می‌کند؟
خبرها حکایت از احتمال خداحافظی مجموعه پرطرفدار «کلاه قرمزی» از تلویزیون دارد.
به گزارش نامه نیوز، مجموعه «کلاه قرمزی» به کارگردانی ایرج طهماسب که در سال‌های اخیر جزو مجموعه‌های پرطرفدار تلویزیون به حساب می‌آید، احتمال دارد نوروز سال 1395 پخش نشود.

به نوشته روزنامه «هفت صبح»، شایعه شده است که مسئولان تلویزیون به دلایل متعدد قید تولید مجموعه «کلاه قرمزی» را زده‌اند و از نوروز 1395 برنامه دیگری جای آن را خواهد گرفت.

این شایعه زمانی قوت می‌گیرد که که امسال در اعیاد مختلف از عروسک‌ها خبری نیست و برنامه‌های تکراری این مجموعه پخش می‌شود. دستمزد تیم تولید بالا رفته یا سیاست تلویزیون عوض شده؟
,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
در افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگان مسابقه عکس معرفی شدند.

از میان کاندیدهای رشته عکاسی تئاتر مهرداد متجلی رتبه اول را از آن خود کرد و دیپلم افتخار و ۲۰ میلیون ریال به او تعلق گرفت. کیارش مسیبی هم رتبه دوم را از آن خود کرد که به او نیز یک لوح تقدیر و ۱۵ میلیون ریال تعلق گرفت و  پرنار بهارعلی نیز رتبه سوم را به دست آورد و به او یک لوح تقدیر به همراه ۱۲ میلیون ریال پول تقدیم شد. در ادامه این مراسم  عماد دولتی، ساینا قادری و حسین اسماعیلی نیز تقدیر شدند.

در این مراسم حمید جبلی که جزو داوران بخش عکس بود درباره برنامه کلاه قرمزی گفت: «امسال برنامه کلاه قرمزی از تلویزیون پخش نخواهد شد چون تلویزیون هنوز دستمزد عوامل مجموعه را از سال گذشته نداده است.»
,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,

گشت و گذار در بهترین وبسایت سینمایی به نام رهاماهرو : ساحل بکرانی دختر کیست . دانلود سریال کارتونی آرتور . نام اصلی الیس درفیلم الیس درسرزمین عجایب . عکس فیلم تصمیم گیری در ابرها . نام بازیگر زن فیلم تصمیم گیری در میان ابرها . باژیگرفیلم یک محکوم به مرگ گریخت . والری نیهاوس بازیگر ویکی پدیا . عکس بازیگر زن فیلم تصمیم گیری در روی ابرها . گورو کان دسای . فىلم سىنماىى پىتزا و مربا . بازیگر زن فیلم پیتزا و مربا



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد