رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

نقد سریال دودکش 2 ساخته محمدحسین لطیفی


لطیفی سریال نوروزی‌اش را کلید زد + عکس

محمد حسین لطیفی - کارگردان سینما و تلویزیون - جمعه (25 دی ماه) سریال نوروزی خود را با حضور بهنام تشکر و نگار عابدی در تهران کلید زد.

http://media.isna.ir/content/1452929321542_5.jpg/4


به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، این مجموعه که هنوز عنوانی برای آن انتخاب نشده و پیش از این در مطبوعات آن را «دودکش 2» نامیده‌اند، روز گذشته - 25 دی ماه - با حضور بهنام تشکر و نگار عابدی در تهران در لوکیشن خانه نصرت کلید خورد.

سریال تلویزیونی جدید محمد حسین لطیفی که قرار است نوروز 95 از شبکه اول سیما پخش شود، به تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی ساخته می‌شود.

مجموعه تلویزیونی «تنهایی لیلا» کار قبلی این کارگردان نیز تابستان امسال از شبکه سوم پخش شد.

در این سریال هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، سیما تیرانداز، امیرحسین رستمی، نگار عابدی، محمدرضا شیرخانلو و یاسمن نوروزی بازی می‌کنند؛ البته بازیگران جدید این مجموعه نوروزی که طنز اجتماعی است، هم به زودی معرفی می‌شوند.

در این سریال جدید، شخصیت‌های مجموعه «دودکش» که ماه رمضان سال 92 از شبکه اول سیما پخش شد، حضور دارند اما فضا و قصه‌ی تازه‌ای به قلم کوروش نریمانی، قرار است به تصویر کشیده شود.

در خلاصه داستان این مجموعه آمده است: قالیشویی مشتاق تعطیل شده است. فیروز مشتاق در ایام نزدیک به نوروز به خاطر از دست نرفتن اعتبار قالیشویی و حفظ مشتریان سابق، سعی می کند با اجاره‌ی یک قالیشویی دیگر، کارش را پی بگیرد. او که با انبوهی از فرشهای نشُسته روبه‌رو است، دردسرهای جدیدی برایش رخ می دهد.

از کوروش نریمانی نویسنده این مجموعه تا کنون نمایش‌های متعددی به نویسندگی و کارگردانی او همچون «شب‌های آوینیون»، «والس مرده شوران»، «دنکامیلو»، «هیپوفیز» و... به روی صحنه رفته است و همچنین پیش از این نویسندگی مجموعه تلویزیونی «پایتخت 2» را برعهده داشته است.

عوامل تولید این مجموعه عبارتند از:

کارگردان: محمد حسین لطفی، تهیه‌کننده:سید محمود رضوی، نویسنده: کوروش نریمانی، مشاور تهیه: محمد صادق‌آذین، مدیر تولید:مرتضی متولی، مدیر تصویربرداری:امیر کریمی، طراح صحنه ولباس:محسن نوروزی، طراح گریم:ایمان امیدواری، صدابردار:علی عدالت دوست،سرپرست گروه کارگردانی:علیرضا نجف زاده، مشاور اجرایی کارگردان:امیر عباسلطیفی، مدیر برنامه ریزی:علی صابری، دستیار تهیه :فیاض هوشیار ، دستیار تولید:کامیاب متولی،مدیرتدارکات:حسین فیض آبادی، تصویربردار:هادی پویان، منشی صحنه:رضابقایی، برنامه ریز:امیر رونقی، عکاس مهدیه لطفی، دستیار کارگردان: امیر سلیم‌خانی، مشاور رسانه ای:بیتا موسوی، مسئول فضای مجازی:آریان امیرخان،دستیاران تدارکات:علی قادری، مهدی شهرباف، گروه طراحی صحنه:صدرا صدری، وحید هجین نژاد، محمد کیالها، سحرسهرابی، مهدی ابراهیمی، گروه صدابرداری:سیوان محمودی، مسعود علم بیگی،گروه گریم:محمد کلاهدوز، نادر ناصرزاده، محمد محسنی، الهام فراخی، گروه تصویربرداری:فرهاد کریمی، حمید رضایی، محمد کریمی، مسعودباقرزاده، میلادزرگر، گروه تدارکات:علی جان کریمی لقب، رضا اژدری، امیرنیکومنظری،نقلیه:حمید مهتاب، محمد گورزی، شهرام شکیبا، افشین بابایی، عباس مجری،صفر الوندی، علی اکبر تهرانی، فرزاد سندی، داود مردای، سینه موبیل:سعیدفکری، سید محسن موسوی، امور مالی: دنیا نجارزاده ، امور اداری : محسن افضلی ، امور دفتری : فرناز تهامی ، کارپرداز : حسین ترک زبان و مجری طرح:موسسه سینمایی سیمای مهر.
 دودکش 2 هم ساخته می شود

در نشست خبری که با حضور سازندگان «دودکش»،برگزار شد، سازندگان از امکان ساخت سری دوم این سریال خبر دادند. چکیده‌ای از این جلسه در ادامه از نظرتان می‌گذرد.
دودکش 2 هم ساخته می شود

برزو نیک‌نژاد: درباره نقش عالیه، عزیزی گفته بود نفهمیده او در خانه فیروز این‌ها چه می‎کند. یکی از چیزهایی که من دوست ندارم این است که نمی‌خواهم پنج قسمت سریال بگذرد و تماشاچی بگوید چرا هیچ اتفاقی نمی‌افتد و نویسنده بگوید در حال شخصیت پردازی هستیم! به نظر من این یک قمپز کشکی است. تماشاچی باید از دیدن یک قسمت سریال هم لذت ببرد. چه قسمت یک باشد چه 15. عالیه هم نمونه یک زندگی شرقی است که من تجربه‌اش کردم. من بچه شهرستان هستم با افتخار گرگان زندگی می‌کردم. دختر عموی من از جایی با یک ساعت فاصله از شهر به آنجا می‌آمد تا در کلاس کنکور شرکت کند و به خانه برگردد. همه فامیل دغدغه این را داشتند که دخترعمو را پیش خودشان نگه دارند. در دودکش صیانت خانواده نشان داده می‌شود. مگر عالیه بچه یتیم نیست؟ دم فیروز گرم که او را پیش خودش نگه داشته است.

ـ ما زمان کلید خوردن سریال با او صحبت کردیم تا نقشی به نام قلیچ را بازی کند که اصلا الان در سریال وجود ندارد. آن موقع قرار بود شخصیتی به نام قلیچ بیاید و قصه او را می‌دانستم اما در شخصیت او مانده بودم. فکر می‌کردم چه فایده دارد الکی قصه را با او پیش ببرم؟ از حسن وارسته دعوت کردیم بیاید و درنوشتن متن کمک کند؛ کسی که قرار بود اسمش از قسمت 18 کنار اسم من در تیتراژ بیاید و تازه سریال پایتخت را تمام کرده بود.

ـ من اصلا زوج هنری را قبول ندارم. زوج هنری لورل و هاردی یا ابوت و کاستلو هستند که در تمام عمرشان یک نقش بازی کرده‌اند. بهنام تشکر و هومن برق نورد اگر در سریال دیگری همان نقش و تیپ ساختمان پزشکان را بازی کردند می‌توانید آنها را زوج هنری بنامید. اما این دو تمام تلاششان را کرده‌اند تا تکرار نشوند. اگر قرار شد ما دودکش 2 را کار کنیم من از لطیفی خواهش کرده‌ام از همین بازیگران استفاده کنیم. من در حال نگارش فیلمنامه دیگری هستم که می‌تواند به عنوان سری دوم دودکش استفاده شود.

تشکر و برق نورد بده بستان‌هایی با هم دارند که ناشی از تجربیات قبلی آنها است و موفقشان می‌کند اما من هیچ نقشی را برای کسی ننوشتم. بازیگران تلاش کرده‌اند تا خودشان را به نقش برسانند. امیرحسین رستمی را پنج سال است این شکلی ندیده‌اید چون تلاش کرده تا به این شخصیت برسد. جواد عزتی 15 روز سرکار ما بوده که 5 شب از آن را نخوابیده است. چون قبلا نقش روحانی را در طلا و مس بازی کرده بود به این فکر می‌کرد تا چطور اتفاق دیگری بیفتد.

برق‌نورد: من و تشکر زوج هنری هستیم اما در این کار به خصوص ما خیلی با هم زوج نبودیم. در واقع دو بازیگر مجزا بودیم که به یک کار دعوت شده بودیم اما صحنه‌هایی که با هم داشتیم با هم راحت بودیم. تنها جایی که می‌توانم اسمش را بگذارم زوج هنری «دزد و پلیس» بود که کاراکترهایمان 24 ساعته پیش هم بودند. آنجا امتحان خوبی برای هر دومان بود. چون معمولا در کارهای جدی که یکی کله پوک و دیگری دانای کل است ما همیشه از دست فرد کودن می‌خندیم و بازیگری که قرار است جدی بازی کند، احساس می‌کند از خنده‌ها عقب افتاده است، بنابراین می‌خواهد از کمدین جلو بزند و آن وقت همه چیز خراب می‌شود اما بهنام تشکر این حسن را دارد که می‌داند جایش کجاست و هیچوقت نمی‌خواهد از من جلو بزند. یا در ساختمان پزشکان هیچوقت از بهنام جلو نمی‌زدم. می‌دانستم نقش من چه اندازه‌ای دارد و اگر بخواهم از آن بیرون بزنم همه چیز خراب می‌شود. خوشبختانه بهنام نیز این هوش و درایت را دارد که اندازه نقشش را حفظ می‌کند. دزد و پلیس امتحان خوبی بود و بعد از آن هر وقت درباره پارتنر صحبت می‌کردم می‌گفتم همبازی‌های گوناگونی در کارهای مختلفی داشتم اما از همه بهتر بهنام بود که اندازه‌اش را نگه می‎دارد.

نیک نژاد:. ما نزدیک به 47، 48 تکیه کلام نوشتیم. به این دلیل که نمی‌خواستیم به تکرار بیفتیم. کمی که جلو می‌روید می‌بینید فیروز از تشریک مساعی زیاد استفاده می‌کند. آریا عظیمی‌نژاد هم از یک نت‌هایی در قسمت‌های اول استفاده می‌کند، اما به مرور نت‌هایش را تغییر می‌دهد.

وارسته: زمانی که من هفتم هشتم فروردین میانه‌های پخش پایتخت وارد کار شدم، به من گفتند دودکش قرار است دو فصل باشد و تو به فصل دوم که قلیچ وارد کار می‌شود فکر کن. بعد از آن ناگهان در اواخر اردیبهشت گفتند آقایان دارابی و فرجی از کار بازدید کردند و سریال قرار است ماه رمضان پخش شود. این مقداری تصمیم گیری‌ها را تغییر داد. اینجا باز باید جلسه می‌گذاشتیم و قصه‌ای که سیاست گذاری برای آن داشتیم و زحماتی برایش کشیده شده بود، به ماجرای دیگری تبدیل می‌شد. به همین خاطر عزتی دیر وارد قصه شد. از قسمت 15 قلیچ وارد کار می‌شد و قصه‌هایش را هم نوشته بودیم.

برق نورد: اصلا قصه هایی که سر صحنه برای من تعریف می کردی همه قلیچ بود، اما یکدفعه او به حاج آقا انصاری تبدیل شد! من یک شب آمدم فیلمنامه را برای برزو ایمیل کنم و او گفت دیگر ننویس از فردا قلیچ وجود ندارد و نقش جدیدی به نام حاج آقا انصاری داریم.



رها ماهرو : خوانندگان عزیز سایت رها ماهرو ، لطفا نظر و نقدتان را درباره مجموعه دودکش دو به کارگردانی محمدحسین لطیفی برای ما بنویسید و بفرستید .



حساب همه عوامل تسویه شد
تهیه کننده سریال: تمایلی به ساخت «دودکش 2» ندارم
تهیه‌کننده‌ سریال «دودکش» که رمضان سال گذشته پخش شد، درباره ساخت سری دوم این مجموعه اظهار کرد: قشنگی «دودکش» به همان یک بار بود و همان کفایت می‌کرد، شخصا تمایلی به ساخت سری‌های بعدی یک کار ندارم.
تصویر تهیه کننده سریال: تمایلی به ساخت «دودکش 2» ندارم

زینب تقوایی گفت: برای ساخت سری دوم «دودکش» صحبت‌هایی شد، اما من خودم خیلی به ساخت سری دوم کار تمایل ندارم. آثاری مثل «پایتخت» بوده که در سری‌های مختلف ساخته شده‌اند و مردم هم خوششان آمده و با آن ارتباط برقرار کردند، اما به شخصه فکر می‌کنم قشنگی «دودکش» به همان یک بار بود.

این تهیه‌کننده خاطرنشان کرد: می‌توان با همان تیم «دودکش» آثار دیگری با نوآوری و خلاقیت ساخت. من کار جدید و نو را می‌پسندم و فکر می‌کنم «دودکش» برای همان یک بار یادگاری شد و در ذهن مردم ماند.


تقوایی همچنین در پاسخ به پرسش درباره گله برخی از عوامل جهت دریافت نکردن دستمزدهایشان در «دودکش»، عنوان کرد: ما با همه بچه‌های «دودکش» تسویه حساب کردیم، برخی از دوستان یک خواسته‌هایی دارند که بنا به تصمیمات درونی ما قرار بود یک فکری به حالشان بکنم، ولی در کل طبق قراردادی که با مجموعه داشتند حسابشان تسویه شد و دستمزدهایشان به مقدار کارکردشان به آنها پرداخت شده است.

وی یادآور شد: شنیده‌ام که یکی - دو نفر از مجموعه «دودکش» گفته‌اند که با آنها تسویه حساب نشده، اگر با خود من تماس بگیرند طبیعتا می‌توانیم راحت با هم صحبت کنیم تا مجاب شوند، واقعا برای خود من هم خیلی عجیب است که چرا این برخوردها را از آنها می‌بینم در صورتی که «دودکش» جزو پروژه‌هایی بود که اکثریت می‌دانند که پرداخت‌هایشان تا جایی که ممکن بود به موقع داده می‌شد و اصلا معروف بود به پروژه‌ای که خوب و سر موقع تسویه حساب کرده بود و اینکه حتی یکی از همین دوستان بعد از کار بلافاصله با یک خبرگزاری مصاحبه کرده و گفته بود که پرداخت‌ها انجام شده و تسویه حساب شده است.
[][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][]
احتمال ساخت سریال " دودکش 2 "
شنبه ، 4 آبان 1392 ، 16:41

 
نویسنده سریال "دودکش" که این روزها مشغول نگارش سریال نوروزی شبکه سه سیما است، اعلام کرد فضای "روزای بد در" کاملا در حال و هوای عید قرار دارد.
 
به گزارش رویش نیوز، برزو نیک‌نژاد فیلمنامه‌نویس درباره سریال تازه‌ای که متن آن را برای ایام نوروز شبکه سه می‌نویسد به مهر گفت: این روزها مشغول نوشتن سیناپس‌های "روزای بد در" هستم و تا انتهای آبان این بخش تمام می‌شود. بعد از آن از اول آذر نگارش فیلمنامه اصلی را آغاز می‌کنم که امیدوارم تا قبل از کلید خوردن سریال در دی ماه لااقل هفت هشت قسمت را نوشته باشم.

وی در این‌باره که آیا در این سریال هم مثل "دودکش" همزمان به عنوان دستیار اول کارگردان نیز حضور خواهد داشت یا خیر؟ ادامه داد: به این بستگی دارد که تا آذر ماه چقدر از فیلمنامه را جلو ببرم. به ویژه که شغل حرفه‌ای من دستیاری است و بی نهایت آن را دوست دارم و امیدوارم این اتفاق بیفتد.

تکلیف "دودکش ۲" معلوم نیست

این نویسنده درباره ساخت سری دوم سریال "دودکش" گفت: در این‌باره صحبت کرده‌ایم اما نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد. ما تصمیم‌گیرنده نیستیم. فعلا که این طرح را ارائه دادیم و خوشبختانه دوستان دوست داشتند و مدیران هم استقبال کرده‌اند.

نیک نژاد درباره شباهت فضای سریال "روزای بد در" به کار قبلی‌اش تصریح کرد: "روزای بد در" اصلا ربطی به "دودکش" ندارد. آن سریال فضای خودش را داشت اما اینجا هم آدم‌ها از جنس آدم‌های دور و برمان هستند؛ افرادی ساده با زندگی ساده و اتفاقاتی که پیرامونشان رخ می‌دهد. با این حال تجربه‌ای که در "دودکش" جواب نداد را در این کار تکرار نمی‌کنم. در واقع این بار سراغ قصه خطی می‌روم.

مردم هنوز اصطلاحات "دودکش" را استفاده می‌کنند

وی درباره دلیل این موضوع اظهار کرد: همیشه با داستانک موافقم اما فکر می‌کنم اکنون جای این تجربه در تلویزیون نیست. اگر قرار بر کار در سینما باشد همچنان به شیوه "دودکش" کار خواهم کرد و داستانک‌هایی می‌آورم که شخصیت پردازی را قوی می‌کند. البته "دودکش" هم تجربه شیرینی بود و هنوز هم که هنوز است مردم بعضی از اصطلاحات آن را به کار می‌برند، اتفاقی که این روزها کمتر درباره سریالی رخ می‌دهد و سعی می‌کنم "دودکش ۲" را هم به همین شیوه بنویسم.

نویسنده "روزای بد در" در پایان تأکید کرد: در این سریال هم قطعا آدم‌ها ملموس خواهند بود. به دلیل اینکه من از قشر متوسط رو به پایین هستم این قشر را بهتر درک می‌کنم و درباره آنها می‌نویسم. این سریال ۱۵ قسمت ویژه عید است و از این رو در تلاشم تنوع بصری بیشتری برای آن ایجاد کنم. داستان هم دقیقا موازی با زمان عید جلو می‌رود و در آن سال تحویل می‌شود و اتفاقات نوروزی رخ می‌دهد. فعلا باید سه قسمت را بنویسم و بعد ببینم چه اتفاقی می‌افتد.

مهران مهام با همراهی ایرج محمدی "روزای بد در" را به کارگردانی محمدحسین لطیفی برای پخش در نوروز ۹۳ از شبکه سه سیما تهیه‌کنندگی می‌کنند و تاکنون مرجانه گلچین گزینه اصلی برای ایفای نقش اول زن این سریال است.
[][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][]
 دودکش ۲ در راه است

شاید ندانید " دودکش " قرار بوده در دو فصل ساخته شود و جواد عزتی یا همان حاج آقا انصاری سریال بنا بوده نقش شخصیتی به نام قلیچ را بازی کند، اما همه چیز با رمضانی شدن سریال تغییر کرده، با این حال عوامل این سریال همگی سر صحنه حالشان خوب بوده و همین آنها را برای رسیدن به نقطه مطلوب کمک کرده است.

به گزارش افکارنیوز، در بخش اول نشست سریال " دودکش " با حضور زینب تقوایی تهیه‌کننده، برزو نیک‌نژاد و حسن وارسته نویسندگان، آریا عظیمی‌نژاد آهنگساز، هومن برق‌نورد، جواد عزتی، الناز حبیبی و محمدرضا شیرخانلو بازیگران به پررنگ شدن آدم‌های معمولی در فیلمنامه سریال و پیش بینی عوامل از موفقیت کار، چگونگی خلق شخصیت‎‌هایی چون فیروز، تبدیل شدن پرداختن به افراد معمولی به عنوان یک ژانر و معضلات اجتماعی که با شکلی شیرین در این سریال به آنها توجه شده است، پرداختیم.

در بخش دوم این نشست نیز موضوعاتی چون بارز بودن طنز موقعیت در این سریال، استفاده از جواد عزتی برای شخصیت روحانی، فیلمنامه اولیه‌ای که قرار بوده دو فصل داشته باشد، زوج هنری تشکر و برق‌نورد، تکه کلام‌ها و … پرداختیم؛ موضوعاتی که عوامل " دودکش " به طنازی سریالشان درباره آنها صحبت کرده و سطور پس از این را خواندنی کردند:

*سکانس تولد در کلانتری یکی از درخشان‌ترین سکانس‌های " دودکش " و نمونه بارز طنز موقعیت در این سریال بود. از شکل گیری این فضا بگویید.

نیک‌نژاد: می‌توانستیم وقتی می‌خواهیم برای تولد فیروز به کلانتری برویم به یکی از بازیگرانمان بگوییم دستمال گردن ببندد، کت و شلوا آبی تنگ بپوشد؛ از آنهایی که تکان می‌خوری همه‌جایش پاره می‌شود و… اما ما سراغ این کارها نرفتیم.

جا دارد از سردار منتظرالمهدی معاون اجتماعی ناجا تشکر کنم. کلانتری جایی است که مردم عادی به آن مراجعه می‌کنند و قرار نیست هر کس که به کلانتری می‌رود خلافکار باشد. سردار به خوبی این را متوجه شده است. قدیم‌ها مادر من یک سرباز می‌دید می‌ترسید. گاهی پیش می‌آید وقتی پلیس می‌بینیم به جای اینکه احساس آرامش کنیم می‌ترسیم. اصلا دغدغه من بوده وقتی شب از خانه بیرون می‌آیم باید پلیس به من احساس امنیت بدهد نه اینکه بترسم نکند به من گیر بدهد. من ارتباط زیادی با این سرهنگ‌ها و سردارها و ماموران دارم. آدم‌های بسیار خوبی هستند. می‌تواند هیچ فرقی بین برزو نیک نژاد و یک زورگیر در چهره وجود نداشته باشد، پلیس هم باید وظیفه‌اش را انجام دهد اما زحمات منتظرالمهدی در " دودکش " باعثشد پلیس با مردم نزدیک‌تر شود.

الان می‌خواهم درباره یک نکته دیگر هم توضیح بدهم. درباره نقش عالیه، عزیزی گفته بود نفهمیده او در خانه فیروز این‌ها چه می‎کند. یکی از چیزهایی که من دوست ندارم این است که نمی‌خواهم پنج قسمت سریال بگذرد و تماشاچی بگوید چرا هیچ اتفاقی نمی‌افتد و نویسنده بگوید در حال شخصیت پردازی هستیم! به نظر من این یک قمپز کشکی است. تماشاچی باید از دیدن یک قسمت سریال هم لذت ببرد. چه قسمت یک باشد چه ۱۵. عالیه هم نمونه یک زندگی شرقی است که من تجربه‌اش کردم. من بچه شهرستان هستم با افتخار گرگان زندگی می‌کردم. دختر عموی من از جایی با یک ساعت فاصله از شهر به آنجا می‌آمد تا در کلاس کنکور شرکت کند و به خانه برگردد. همه فامیل دغدغه این را داشتند که دخترعمو را پیش خودشان نگه دارند. در " دودکش " صیانت خانواده نشان داده می‌شود. مگر عالیه بچه یتیم نیست؟ دم فیروز گرم که او را پیش خودش نگه داشته است.

*جواد عزتی چطور وارد کار شد و تصمیم گرفتید نقش کوتاه اما مهم روحانی را به او بسپرید؟

نیک‌نژاد: ما زمان کلید خوردن سریال با او صحبت کردیم تا نقشی به نام قلیچ را بازی کند که اصلا الان در سریال وجود ندارد. آن موقع قرار بود شخصیتی به نام قلیچ بیاید و قصه او را می‌دانستم اما در شخصیت او مانده بودم. فکر می‌کردم چه فایده دارد الکی قصه را با او پیش ببرم؟ از حسن وارسته دعوت کردیم بیاید و درنوشتن متن کمک کند؛ کسی که قرار بود اسمش از قسمت ۱۸ کنار اسم من در تیتراژ بیاید و تازه سریال " پایتخت " را تمام کرده بود. آن موقع با خودم گفتم شاید وارسته هم نتواند در این زمینه کمکی کند، چون من پنج ماه با فیلمنامه درگیر بودم و افرادی را می‌شناختم که او قرار بود تازه بیاید بینشان و سخت بود. اما می‌دانستم که خودم دستیار کارگردان و درگیر اجرا هستم. بنابراین اگر کسی مثل او قبول زحمت نمی‌کرد سطح فیلمنامه روز به روز پایین می‌آمد او لااقل می‌توانست به من بگوید مراقب باش فیلمنامه پایین نیفتد. ما هم برای اینکه با تماشاگر روراست هستیم و نمی‌خواهیم سرش را کلاه بگذاریم از قسمت ۱۸ از او خواهش کردیم بیاید.

*جواب سوال مرا که ندادید. همانطور که اشاره شد ویژگی بارز این سریال نسبت به سریال های طنز اخیر، طنز موقعیت است. ما چند کارگردان بیشتر نداریم که در این زمینه درست عمل می کنند. عمده طنزهای تلویزیون کلامی و جذابیت آنها مدت‌دار است. اما " دودکش " مثل آثاری است که از آنها خاطره خوبی داریم؛ کاری مثل " ساختمان پزشکان ". پیش از این کاری مشابه این سریال از لطیفی ندیده بودیم و مطمئنا حضور گروه تولید و بازیگران به او کمک کرده است. از طرفی این سوال مطرح می‌شود که چقدر طنز موقعیت به حضور پارتنرهایی برمی‌گردد که قبلا حضورشان در کنار هم جواب داده، یعنی آقایان تشکر و برق نورد. چقدر از این ایده‌ها از طرف بازیگر آمده است؟

نیک‌نژاد: من اصلا زوج هنری را قبول ندارم. زوج هنری لورل و هاردی یا ابوت و کاستلو هستند که در تمام عمرشان یک نقش بازی کرده‌اند. بهنام تشکر و هومن برق نورد اگر در سریال دیگری همان نقش و تیپ " ساختمان پزشکان " را بازی کردند می‌توانید آنها را زوج هنری بنامید. اما این دو تمام تلاششان را کرده‌اند تا تکرار نشوند. اگر قرار شد ما " دودکش ۲ " را کار کنیم من از لطیفی خواهش کرده‌ام از همین بازیگران استفاده کنیم. من در حال نگارش فیلمنامه دیگری هستم که می‌تواند به عنوان سری دوم دودکش استفاده شود.

تشکر و برق نورد بده بستان‌هایی با هم دارند که ناشی از تجربیات قبلی آنها است و موفقشان می‌کند اما من هیچ نقشی را برای کسی ننوشتم. بازیگران تلاش کرده‌اند تا خودشان را به نقش برسانند. امیرحسین رستمی را پنج سال است این شکلی ندیده‌اید چون تلاش کرده تا به این شخصیت برسد. جواد عزتی ۱۵ روز سرکار ما بوده که ۵ شب از آن را نخوابیده است. چون قبلا نقش روحانی را در " طلا و مس " بازی کرده بود به این فکر می‌کرد تا چطور اتفاق دیگری بیفتد.

برق‌نورد: گذشته از تعریفی که ارائه شد اصلا ما می‌پذیریم که من و تشکر زوج هنری هستیم اما در این کار به خصوص ما خیلی با هم زوج نبودیم. در واقع دو بازیگر مجزا بودیم که به یک کار دعوت شده بودیم اما صحنه‌هایی که با هم داشتیم با هم راحت بودیم. تنها جایی که می‌توانم اسمش را بگذارم زوج هنری " دزد و پلیس " بود که کاراکترهایمان ۲۴ ساعته پیش هم بودند. آنجا امتحان خوبی برای هر دومان بود. چون معمولا در کارهای جدی که یکی کله پوک و دیگری دانای کل است ما همیشه از دست فرد کودن می‌خندیم و بازیگری که قرار است جدی بازی کند احساس می‌کند از خنده‌ها عقب افتاده است، بنابراین می‌خواهد از کمدین جلو بزند و آن وقت همه چیز خراب می‌شود. اما بهنام تشکر این حسن را دارد که می‌داند جایش کجاست و هیچوقت نمی‌خواهد از من جلو بزند. یا در " ساختمان پزشکان " هیچوقت از بهنام جلو نمی‌زدم. می‌دانستم نقش من چه اندازه‌ای دارد و اگر بخواهم از آن بیرون بزنم همه چیز خراب می‌شود.

خوشبختانه بهنام نیز این هوش و درایت را دارد که اندازه نقشش را حفظ می‌کند. " دزد و پلیس " امتحان خوبی بود و بعد از آن هر وقت درباره پارتنر صحبت می‌کردم می‌گفتم همبازی‌های گوناگونی در کارهای مختلفی داشتم اما از همه بهتر بهنام بود که اندازه‌اش را نگه می‎دارد.

*بده بستان خوبی که بین شما شکل می‌گیرد گاهی باعثمی‌شود فکر کنیم بداهه‌سازی انجام می‌شود. این حدس درست است یا هر دو به متن وفادار بودید؟

آریا عظیمی‌نژاد آهنگساز: دیالوگ‌های فیروز در این سریال جنسی متفاوت دارد. دیالوگ‌های فیروز کاملا فکر شده هستند و اثری از بداهه در آن دیده نمی‌شود.

برق نورد: یک واو هم از متن جابجا نشده است.

تقوایی: زمان خواندن پنج قسمت فیلمنامه که با جزئیات نوشته شده بود، با رسیدن به فیروز، آقای برق نورد در ذهن ما شکل می‌گرفت. اینطور نبود که شخصیتی برای کسی نوشته شده باشد. بلکه داستانی داشتیم که زمان خواندنش ایفای نقش برق نورد به ذهن ما می‌رسید.

نیک نژاد: بله تا حدی که وقتی لطیفی و تقوایی سوال می‌کردند پس کی کار را کلید بزنیم از آنها خواستم قرارداد برق نورد را بنویسند تا خیال من راحت شود و بقیه فیلمنامه را بنویسم. من با بسیاری از بازیگران این مملکت رفیق هستم، نقش فیروز را فقط بازیگری به نام هومن برق نورد می‌توانست بازی کند. کسی از من پرسید توانایی او چیست؟ گفتم همین حالا دو بار بگو رتق و فتق و " ضفط و رفط "؟ این یکی از توانایی‌های هومن برق نورد است.

برق نورد: فقط یکیش‌ها!

وارسته: از آن چند هزار تا.

نیک نژاد: آن هم با آن عصبانیت، با ریتم تند…

*اتفاق خوبی که درباره تکه کلام‎ها رخ داد این بود که برای مثال آمپاس خیلی در زبان ها افتاده بود اما از یک قسمتی به بعد دیدیم که کمتر از این واژه استفاده شد. اینکه شور استفاده از یک واژه را در می‌آورند هم مربوط به طنزهای کلامی ما است.

نیک نژاد: خواستید من برایتان می‌نویسم. ما نزدیک به ۴۷،۴۸ تکه کلام نوشتیم. به این دلیل که نمی‌خواستیم به تکرار بیفتیم. کمی که جلو می‌روید می‌بینید فیروز از " تشریک مساعی " زیاد استفاده می‌کند. آریا عظیمی‌نژاد هم از یک نت‌هایی در قسمت‌های اول استفاده می‌کند اما به مرور نت‌هایش را تغییر می‌دهد.

*اگر بخواهیم به جواد عزتی بپردازیم بد نیست درباره ایفای کاراکتر روحانی این بار در قاب تلویزیون از او سوال کنیم. به ویژه که این نقش حضوری به نسبت کمتر از شخصیت‌های دیگر دارد و بازیگر باید به قوام و موفقیت شخصیت ایمان داشته باشد تا به ایفایش تن بدهد. چون دیگر خبری از این نیست که با خودش بگوید اگر این قسمت کار درنیامد قسمت بعدی بهتر می‌شود و باید این حضور کوتاه کاملا موفق باشد. طلبه " طلا و مس " هم طنازی خاص خود را داشت ولی اینجا بار طنزش زیادی بالا رفت و به همین دلیل انتقادهایی هم دریافت کرد.

عزتی: ترس که با من بود. ۲۴ ساعت حرف می‌زدیم، فکر می‌کنم دو و نیم نصفه شب بود که من با خانم تقوایی حرف می‌زدم یا با برزو نیمه شب بحثمی‌کردیم تا ببینیم این موضوع به نتیجه می‌رسد یا خیر. اولین ترس من این بود که مخاطب ۱۹ قسمت با کاراکترهایی روبرو است که به آنها عادت کرده، دوستشان دارد و حرف‌هایشان را می‌شنود. هرچقدر که آن حرف‌ها اطلاعاتی به او ندهد اما کلامشان را دوست دارد. من باید کاراکتری را بازی می‌کردم که وقتی وارد می‌شود اتفاقا باید کلام او شنیده شود و این کمی کار را سخت می‌کرد. خوشبختانه نیک نژاد، لطیفی و تقوایی اهل گفتمان و هم‌فکری بودند و من را تنها نگذاشتند. با خودم گفتم اول باید به کاراکتری برسیم که تماشاچی قبل از اینکه حرفش را گوش کند دوستش داشته باشد، بنابراین سوا از اینکه این فرد روحانی است، او باید از جنس مردم، ساده و دوست‌داشتنی باشد. این موضوع کمی خیالمان را راحت کرد. من از دقیقه اولی که با برزو صحبت کردم، او از تک تک کلمات من دیالوگ‌های شخصیت را شکل می‌داد.

نیک نژاد: من به او گفتم جواد می‌دانم مردم تو را دوست دارند و الکی خرجت نمی‌کنم. به من اجازه بده تا قبل از بستن قرارداد اتود بزنیم. تا سرانجام به جایی رسیدیم که به او گفتم اگر این کار چیزی به تو اضافه نکند به تو قول می‌دهم چیزی از تو کم نمی‌کند.

وارسته: زمانی که من هفتم هشتم فروردین میانه‌های پخش " پایتخت " وارد کار شدم، به من گفتند " دودکش " قرار است دو فصل باشد و تو به فصل دوم که قلیچ وارد کار می‌شود فکر کن. بعد از آن ناگهان در اواخر اردیبهشت گفتند آقایان دارابی و فرجی از کار بازدید کردند و سریال قرار است ماه رمضان پخش شود. این مقداری تصمیم گیری‌ها را تغییر داد. اینجا باز باید جلسه می‌گذاشتیم و قصه‌ای که سیاست گذاری برای آن داشتیم و زحماتی برایش کشیده شده بود، به ماجرای دیگری تبدیل می‌شد. به همین خاطر عزتی دیر وارد قصه شد. از قسمت ۱۵ قلیچ وارد کار می‌شد و قصه‌هایش را هم نوشته بودیم.

برق نورد: اصلا قصه هایی که سر صحنه برای من تعریف می کردی همه قلیچ بود. اما یکدفعه او به حاج آقا انصاری تبدیل شد! من یک شب آمدم فیلمنامه را برای برزو ایمیل کنم و او گفت دیگر ننویس از فردا قلیچ وجود ندارد و نقش جدیدی به نام حاج آقا انصاری داریم.

تقوایی: البته منظور بازیگر ایفاکننده این نقش ها است. عزتی قرار بود اول شخصیتی به نام قلیچ را بازی کند و بعد نقش دیگری برایش در نظر گرفتیم.

عزتی: من اعتقاد دارم بعضی جاها با هوش بازی کردن بهتر از خوب بازی کردن است. اینکه هوشت را به کار بگیری تا قصه را پیش ببری این بهتر از تلاش برای صرفا خوب بازی کردن است. من می‌خواستم به اتفاق دوست داشتنی بودن این شخصیت برسم.

نیکنژاد: اولین کاری بود که به بازیگران آف میدادیم و آنها روز تعطیلشان هم سر صحنه میآمدند تا بازیها و سکانسهای دیگران را ببینند، چون حالمان خوب بود. این جواب بسیاری از افرادی است که می پرسیدند چرا زینب تقوایی؟ فکر می کنم خوب بودن حالمان خیلی به تهیه کننده بستگی دارد. تهیهکننده قرار است بیاید جای دوربین مشخص کند، بگوید چطوری بازی کن یا نقاط ضعف فیلمنامه را بگوید؟ اگر گفت دمش گرم اما بسیاری از تهیه کنندگان ما از یک گروه حرفهای استفاده میکنند و عوامل حرفهای جمع میکنند و این اصل تخصص تهیه کننده است. تیتراژ کار را ببینید از صداگذار علی علویان است که سیمرغ گرفته تا آریا عظیمی نژاد و منِ نیک نژاد که به عنوان دستیار کارگردان آوردنم کار راحتی نیست. با قیمت چهار سال پیشم هم دستیار این کار شدم. تهیه کننده تاثیر فراوانی بر جمع شدن یک گروه حرفهای داشته است. تهیه کننده باید مدیریت درست داشته باشد. من بسیاری از تهیه کنندگان را دیدهام که ماهی سه بار سر صحنه میآیند و این ناشی از انتخابشان است که گروه حرفهای گذاشتهاند.

[][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][]

عده‌ای هنوز دستمزدشان را نگرفته‌اند
اعتراض تند بازیگران «دودکش» پس از یک سال سکوت
در پی گفت‌گوی اخیر تهیه‌کننده‌ی سریال رمضانی «دودکش» و اظهارات وی درباره اینکه تمام حق و حقوق عوامل این سریال پرداخت شده است، بازیگران آن سریال اعتراض کردند.
تصویر اعتراض تند بازیگران «دودکش» پس از یک سال سکوت

هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، امیرحسین رستمی، الناز حبیبی و برزو نیک‌نژاد (نویسنده و دستیار کارگردان) از جمله معترضان به اظهارات تهیه‌کننده «دودکش» هستند که با نگارش یادداشتی ، نکات زیر را متذکر شده‌اند:

«به نام خدا »

الصدق طمنینه و الکذب ریبه

راستگویی مایه آرامش و دروغگویی مایه تشویش است. (نهج الفصاحه، ح 1864)

خانم تقوایی، شاید مسلمانی از یادمان رفته است که حقوق دیگران و ندادن حق قانونی و شرعی آنها به این راحتی تحت لوای خبری در یک نشریه‌ عمومی به چاپ می‌رسد.

چطور می‌شود حق مسلم گروهی دلسوخته و متعهد که با تمام وجود نه برای کار شما بلکه برای تمام کارهایی که به آنها متحول شده به این راحتی نادیده گرفته شود.

خانم عزیز نکند منظورتان از دادن تمامی حقوق عواملتان مربوط به کار دیگری است و نه سریال «دودکش» که یک سال از اتمام پخش آن می‌گذرد و عده‌ای نه تنها حقشان را نگرفته‌اند بلکه برای تماس با شما می‌بایست از پس ده‌ها نفر عبور کنند و با جواب‌هایی نظیر همین چند روز آینده، در همین هفته‌ی جاری و به زودی مواجه شوند.

خانم بزرگوار، با چه اندیشه و چه فکر و پیش‌زمینه‌ای تصمیم به انتشار خبری گرفته‌اید که حتی سطری از آن قابل دفاع نیست؛ مگر آنکه طلبکاران پروژه‌تان را انسان‌هایی کر و کور و نادان فرض کرده باشید.

خانم باانصاف، هیچوقت از عوامل دست راستی‌تان پرسیده‌اید که آیا در این مدت کسی برای گرفتن حقش تماس گرفته است یا نه؟ یا نه فکر می‌کنید حق همه را داده‌اید یا مثلا همان عوامل یاد شده حق عوامل‌تان را داده‌اند.

پس خانم محترم خوب بخوانید، یک سال از اتمام پروژه‌ی «دودکش» می‌گذرد و طلبکاران پروژه حضرت‌عالی بالغ بر 300 تماس موجود با شما و همان عوامل دست راستی‌تان گرفته‌اند و حتی یک بار با یک جواب منطقی و قانع‌کننده روبه‌رو نشده‌اند

خانم محترم، این متن را با چه منطق اسلامی و شرعی به چاپ رسانده‌اید، در صورتی که بخشی از طلبکاران شما برای خرج و مخارج خود، طلای زنشان را فروخته‌اند. می‌دانیم شاید بگویید در دسترس بوده‌اید و پیگیر و اگر اینگونه بوده است چطور به انتشار متنی که هیج جایش بویی از معرفت نبرده است دست زده‌اید.

خدا ما را نبخشد اگر بخواهیم ذره‌ای بی‌حرمتی به شما کرده باشیم. متن چاپ شده شما به قدری ناباورانه بود که گمان بردیم متن از طرف شما نیست و شاید پروژه‌ی دیگری مد نظرتان بوده است.

اما خاطر مبارکتان باید عرض کنیم که تسویه حق قانونی عواملتان که هر کدام با شما قرارداد رسمی و حقوقی دارند از وظایف هر تهیه‌کننده‌ای از جمله شماست.

خانم تهیه‌کننده، سکوت و نگهداری حرمت عواملتان را که با عشق برای شما کار کرده‌اند، به حساب نادانی و کم عقلی‌شان نگذارید که هر کدامشان جزو کسانی هستند که نامشان برای مخاطبان بیگانه نیست.

آیا این رسم نگهداری حرمت انسان‌هایی است، که چند ماه تلاش کردند تا در ماه رمضان، مردم لحظاتی شاد را در کنار خانوادهایشان داشته باشند و در عوض یک‌ سال را با تلخی و دویدن به دنبال حق قانونی خودشان سپری کنند، این واقعا چه انصاف و منطقی‌ است که در پیش گرفته‌اید.

سرکار خانم عزیز، نه فقط حدیث بالا بلکه دین ما به دفعات مکرر از دادن حق و حقوق دیگران صحبت کرده و ندادن حق دیگران و انکار آن را دشمنی با خدا دانسته است.

خانم هنردوست، صرفا جهت اصلاع حضرت‌عالی به ناچار نام‌هایمان را در زیر برایتان نوشته‌ایم چراکه فکر کردیم شما تصورتان بر این است که حق ما را داده‌اید اما ... .

تیم بازیگران:

هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، امیرحسین رستمی و الناز حبیبی.

برزو نیک‌نژاد (نویسنده و دستیار کارگردان)
[][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][]

بازیگر سریال سربه‌راه از زندگی متفاوتش می گوید
الناز حبیبی: می‌خواستند مرا از ایران ببرند!
الناز حبیبی چهره آشنایی دارد او نه به‌واسطه سریال سربه‌راه که در ایام عید از شبکه پنج پخش می‌شد که به‌خاطر سال‌ها حضورش در سینما و تلویزیون چهره شناخته شده‌ای است.
تصویر الناز حبیبی: می‌خواستند مرا از ایران ببرند!
با اینکه او مدت‌هاست در حرفه بازیگری مشغول به کار است اما هنوز جوان است و خیلی‌ها فکر می‌کنند تازه به این عرصه آمده است. با الناز حبیبی درباره تمام این سال‌ها و نحوه ورودش به دنیای بازیگری حرف زده‌ایم. او درست مثل نقش‌هایش شخصیت آرامی دارد و می‌گوید به عشق بازیگری روزهایش را سپری می‌کند.


در 11سالگی بازیگر شدم

«سربه‌راه» پنجمین همکاری‌ام با آقای سلطانی و اولین تجربه بازیگری‌ام با ایشان بود. کلاس پنجم ابتدایی بودم که در کانون پرورش فکری برای بازی در فیلم «دفترچه خاطرات» به کارگردانی آقای سلطانی انتخاب شدم. برای بازی در آن فیلم دنبال دختری سروزبان‌دار و بامزه می‌گشتند که مرا انتخاب کردند (می‌خندد). با پدرم تماس گرفتند و پس از رضایت ایشان در 11سالگی وارد دنیای بازیگری شدم. پدرم به‌شدت طرفدار هنر است و از موسیقی تا سینما همه هنرها را دوست دارد، در زمینه بازیگری هم همیشه مشوق و همراهم بود و حتی تا 16سالگی سر کارهایم حاضر می‌شد.


بازیگری شغل نیست عشق است

بازیگری هرگز برایم شبیه شغل نبوده و نیست. من همیشه عاشق بازیگری بوده‌ام. به‌جرات می‌توانم بگویم اگر عاشق بازیگری نباشید حتی یک روز هم در این کار دوام نمی‌آورید. مثلا خواهرم حتی یک ساعت هم نمی‌تواند پشت صحنه یک فیلم یا سریال باشد و اعصابش خرد می‌شود. گاهی که با من به پشت صحنه کارهایم می‌آید پس از مدت کوتاهی می‌گوید: «وای الناز کلافه شدم، خسته شدم، چقدر اینجا شلوغ پلوغ است، چرا همه اینقدر بدو بدو می‌کنند.»

تمام زندگی‌ام بر مبنای بازیگری و عشقم به این کاربناشده است. از مطالعاتم و جاهایی که می‌روم و حرف‌هایی که مورد علاقه‌ام است گرفته تا حتی درسی که می‌خوانم. من فوق‌لیسانسم را در رشته تدوین گرفتم و در حال حاضر کارگردانی سینما می‌خوانم. فعلا تصمیمی مبنی بر کارگردانی یا تدوین ندارم و در این رشته صرفا به این خاطر درس می‌خوانم که چیزهای بیشتری از دنیای سینما یاد بگیرم و به اطلاعاتم افزوده شود تا به بازیگری‌ام کمک کند. البته دوست دارم فیلم‌های کوتاه بسازم و خودم تدوین کنم اما درنهایت تمام این کارها را برای بازیگری انجام داده‌ام.

از صفر شروع کردم

وقتی یک کار جدید پیشنهاد می‌شود همه جوانب را می‌سنجم. ابتدا کارگردان و فیلمنامه و تهیه‌کننده برایم مهم است، سپس بازیگران و دیگر افراد گروه. البته مثل بعضی از بازیگران به اینکه پارتنر و نقش مقابلم چه کسی باشد حساس نیستم. مطمئنا دوست دارم فردی باتجربه و بازیگری خوب روبه‌رویم بازی کند اما هرگز فراموش نمی‌کنم خودم هم از صفر شروع کرده‌ام و همه از همان اول بازیگر مشهور، محبوب و کاربلد نیستند بنابراین اگر هم بازیگر مقابلم تازه‌کار باشد یا حتی کار اولش باشد چندان برایم مهم نیست.

حضور در سریال‌های نوروزی جذاب است

به‌نظرم اولویت همیشه با کیفیت است و مردم هم به سمت سریال‌های خوب می‌روند. مثلا سریال‌های «تا ثریا» یا «دردسرهای عظیم» در هیچ مناسبتی پخش نشدند اما چون کیفیت خوبی داشتند مردم هم از آنها استقبال کردند. البته منکر این موضوع نمی‌شوم که سریال‌های مناسبتی به‌خصوص سریال‌های نوروز جذابیت‌های خاص خود را دارند و معمولا پربیننده می‌شوند ولی درنهایت سطح سلیقه و توقع مردم از سریال‌ها بالا رفته و کیفیت کار برایشان ملاک است. من هم به‌عنوان بازیگر در ابتدا به کیفیت کار اهمیت می‌دهم.

خوشبختانه واکنش‌ها به سریال «سربه‌راه» خیلی خوب بود و مردم این سریال را دوست داشتند. «سربه‌راه» قصه داشت و قصه شیرینش را به شکلی بامزه و جذاب روایت می‌کرد و همین باعث شد مردم این سریال و شخصیت‌هایش را دوست داشته باشند. نظرات بسیار دلگرم‌کننده بود و مردم حتی در مورد تیتراژ جالب سریال هم صحبت می‌کردند.

اینستاگرام آری فیسبوک نه

کاربران صفحه اینستاگرامم مدام از من می‌پرسند فیسبوک دارم یا نه که از همین‌جا اعلام می‌کنم صفحه‌ای در فیسبوک ندارم اما در اینستاگرام حسابی فعالم و تا جایی که بتوانم جواب کامنت‌ها را می‌دهم. اوایل سعی می‌کردم جواب همه کامنت‌ها را بدهم اما الان دیگر برایم امکان جواب دادن به یک میلیون کامنت وجود ندارد، اما باور کنید همه کامنت‌ها را می‌خوانم و تک‌تک‌شان برایم ارزشمند هستند. از هیچکدام از نوشته‌ها و متن‌های بلند به‌راحتی نمی‌گذرم و گاهی حتی شده با یک گل به این کامنت‌ها و محبت دوستان پاسخ می‌دهم.

با جان و دل نظرات مردم را می‌خوانم چراکه واقعا نظر و ایده‌های‌شان برایم مهم است و معتقدم ما برای همین مردم کار می‌کنیم و در درجه اول نظر آنها مهم است. گاهی حتی بعضی از دوستان مجازی برایم درددل می‌کنند و من هم شروع می‌کنم به درددل کردن با آنها که خیلی وقت‌ها از این موضوع خنده‌ام می‌گیرد.

خانواده‌ام ایران نیستند

تقریبا تمام خانواده من در خارج از ایران و در کشور سوئد زندگی می‌کنند. با این حال به‌شدت کارهایم را دنبال می‌کنند و موقع پخش سریال‌هایم هر روز 20 نفری جمع می‌شوند منزل یکی از اقوام؛ یک روز خانه عمه‌ام، یک روز خانه دخترعمه‌ام، روز دیگر خانه خواهرم و... جالب اینکه زمان پخش سریال وقتی از چیزی خوش‌شان بیاد فورا به من زنگ می‌زنند که مثلا اینجا چقدر بامزه بودی الناز یا این قسمت خیلی باحال است.

برادر منتقد من

معمولا از طرف خانواده‌ام در مورد کارهایم مورد انتقاد خاصی قرار نمی‌گیرم اما محمد یکی از برادرهایم کارهایم را با دقت دنبال می‌کند و اگر ایراد و اشکالی ببیند حتما عنوان می‌کند. مثلا می‌گوید «الناز اینجا خیلی بد دیالوگ گفتی» یا «در فلان سکانس بد بازی کردی عزیزم» ولی گذشته از شوخی من واقعا نظراتش را دوست دارم. برادرم تنها شخص از اعضای خانواده است که علاقه‌اش به من موجب نمی‌شود ضعف‌های کارم در بازیگری را نبیند.

زندگی خارج از ایران؟! حتی نمی‌توانم تصور کنم

اینکه زندگی در ایران را انتخاب کرده‌ام ربطی به شغلم ندارد. من از آن دسته آدم‌هایی هستم که اگر شش ماه پایم را از ایران بیرون بگذارم با گریه بازمی‌گردم و مثل آدمی که سال‌های سال وطن را ندیده خاک ایران را می‌بوسم. حتی نمی‌توانم زندگی خارج از کشورم را تصور کنم و برایم غیرقابل تحمل است در شهری زندگی کنم که مردم به زبانی غیر از فارسی حرف می‌زنند. حتی وقتی به ترکیه می‌روم بعد از سه روز با گریه بر می‌گردم. باور کنید تابه‌حال یکبار هم به سوئد سفر نکرده‌ام. تمام خانواه‌ام اصرار دارند به آنجا سفر کنم و می‌گویند فقط بیا و حداقل برای یکبار هم که شده اینجا را ببین. حتی برادر بزرگم به شوخی همیشه می‌گوید من یکبار تو را توی گونی می‌اندازم و با خودم می‌برم.

خواهری که برایم مادری کرد

خیلی دلتنگ خانواده‌ام می‌شوم. عاشقانه همه خواهر و برادرهایم را دوست دارم مخصوصا خواهرم ‌آی‌سودا را بی‌نهایت دوست دارم و واقعا حس می‌کنم یک روح در دو جسم هستیم. وقتی ‌آی‌سودا به خارج رفت حس کردم همه چیز من با او راهی شد و حس تهی بودن و غم بی‌اندازه سنگینی داشتم اما تحمل کردم چون فکر کردم مهم حس رضایت و خوشحالی خواهرم است. برای ‌آی‌سودا هم این دوری خیلی سخت است. درواقع خواهرم بااینکه تنها دو سال از من بزرگتر است اما حس مادرانه‌ای نسبت به من دارد و بعد از فوت مادرمان برایم مادری کرد.

جای مادرم سبز

ما شش خواهر و برادر هستیم و من فرزند ته‌تغاری مادرم بودم و ایشان خیلی مرا دوست داشتند و برایم آرزوهای بزرگی داشتند. مادرم دوست داشت من به محض اتمام دوره دبیرستان وارد دانشگاه شوم ولی فوت ایشان آنقدر برای من سنگین بود که چهار سال نه درس خواندم، نه کلاسی رفتم و نه کار کردم. ولی بعد از این دوره غم و افسردگی، به خودم آمدم و زندگی را از نو شروع کردم. مادرم همیشه پشت صحنه کارهایم می‌آمدند و قربان صدقه‌ام می‌رفتند. با هر کاری که پخش می‌شود می‌گویم کاش مادرم بودند و این لحظه را می‌دیدند و شادی‌ام را با ایشان شریک می‌شدم.

[][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][]
سال نو در "روزای بد در" تحویل می‌شود/ خبرهایی از "دودکش 2"
نویسنده سریال "دودکش" که این روزها مشغول نگارش سریال نوروزی شبکه سه سیما است، اعلام کرد فضای "روزای بد در" کاملا در حال و هوای عید قرار دارد.

برزو نیک‌نژاد فیلمنامه‌نویس درباره سریال تازه‌ای که متن آن را برای ایام نوروز شبکه سه می‌نویسد به خبرنگار مهر گفت: این روزها مشغول نوشتن سیناپس‌های "روزای بد در" هستم و تا انتهای آبان این بخش تمام می‌شود. بعد از آن از اول آذر نگارش فیلمنامه اصلی را آغاز می‌کنم که امیدوارم تا قبل از کلید خوردن سریال در دی ماه لااقل هفت هشت قسمت را نوشته باشم.

وی در این‌باره که آیا در این سریال هم مثل "دودکش" همزمان به عنوان دستیار اول کارگردان نیز حضور خواهد داشت یا خیر؟ ادامه داد: به این بستگی دارد که تا آذر ماه چقدر از فیلمنامه را جلو ببرم. به ویژه که شغل حرفه‌ای من دستیاری است و بی نهایت آن را دوست دارم و امیدوارم این اتفاق بیفتد.

تکلیف "دودکش 2" معلوم نیست

این نویسنده درباره ساخت سری دوم سریال "دودکش" گفت: در این‌باره صحبت کرده‌ایم اما نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد. ما تصمیم‌گیرنده نیستیم. فعلا که این طرح را ارائه دادیم و خوشبختانه دوستان دوست داشتند و مدیران هم استقبال کرده‌اند.

نیک نژاد درباره شباهت فضای سریال "روزای بد در" به کار قبلی‌اش تصریح کرد: "روزای بد در" اصلا ربطی به "دودکش" ندارد. آن سریال فضای خودش را داشت اما اینجا هم آدم‌ها از جنس آدم‌های دور و برمان هستند؛ افرادی ساده با زندگی ساده و اتفاقاتی که پیرامونشان رخ می‌دهد. با این حال تجربه‌ای که در "دودکش" جواب نداد را در این کار تکرار نمی‌کنم. در واقع این بار سراغ قصه خطی می‌روم.

مردم هنوز اصطلاحات "دودکش" را استفاده می‌کنند

وی درباره دلیل این موضوع اظهار کرد: همیشه با داستانک موافقم اما فکر می‌کنم اکنون جای این تجربه در تلویزیون نیست. اگر قرار بر کار در سینما باشد همچنان به شیوه "دودکش" کار خواهم کرد و داستانک‌هایی می‌آورم که شخصیت پردازی را قوی می‌کند. البته "دودکش" هم تجربه شیرینی بود و هنوز هم که هنوز است مردم بعضی از اصطلاحات آن را به کار می‌برند، اتفاقی که این روزها کمتر درباره سریالی رخ می‌دهد و سعی می‌کنم "دودکش 2" را هم به همین شیوه بنویسم.

نویسنده "روزای بد در" در پایان تأکید کرد: در این سریال هم قطعا آدم‌ها ملموس خواهند بود. به دلیل اینکه من از قشر متوسط رو به پایین هستم این قشر را بهتر درک می‌کنم و درباره آنها می‌نویسم. این سریال 15 قسمت ویژه عید است و از این رو در تلاشم تنوع بصری بیشتری برای آن ایجاد کنم. داستان هم دقیقا موازی با زمان عید جلو می‌رود و در آن سال تحویل می‌شود و اتفاقات نوروزی رخ می‌دهد. فعلا باید سه قسمت را بنویسم و بعد ببینم چه اتفاقی می‌افتد.

مهران مهام با همراهی ایرج محمدی "روزای بد در" را به کارگردانی محمدحسین لطیفی برای پخش در نوروز 93 از شبکه سه سیما تهیه‌کنندگی می‌کنند و تاکنون مرجانه گلچین گزینه اصلی برای ایفای نقش اول زن این سریال است.

[][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][]
دودکش ۲ سریال نوروز ۹۵ شبکه یک | داستان و عکسها

سریال دودکش ۲ سریال نوروز ۹۵ شبکه یک است داستان و عکسهای این سریال را در ادامه ببینید و بخوانید.

محمد حسین لطیفی کارگردان سینما و تلویزیون جمعه ۲۵ دی ماه سریال نوروزی خود را با حضور بهنام تشکر و نگار عابدی در تهران کلید زد.

به گزارش ستاره سینما این مجموعه که هنوز عنوانی برای آن انتخاب نشده و پیش از این در مطبوعات آن را «دودکش ۲» نامیده اند، روز گذشته ۲۵ دی ماه با حضور بهنام تشکر ونگار عابدی در تهران در لوکیشن خانه نصرت کلید خورد.

سریال تلویزیونی جدید محمد حسین لطیفی که قرار است نوروز ۹۵ از شبکه اول سیما پخش شود، به تهیه کنندگی سید محمود رضوی ساخته می شود.

مجموعه تلویزیونی «تنهایی لیلا» کار قبلی این کارگردان نیز تابستان امسال از شبکه سوم پخش شد.

محمدحسین لطیفی سریال نوروزی خود را کلید زد

در این سریال هومن برق نورد، بهنام تشکر، سیما تیرانداز، امیرحسین رستمی، نگار عابدی، محمدرضا شیرخانلو و یاسمن نوروزی بازی می کنند. البته بازیگران جدید این مجموعه نوروزی که طنز اجتماعی است، هم به زودی معرفی می شوند.

در این سریال جدید، شخصیت های مجموعه «دودکش» که ماه رمضان سال ۹۲ ازشبکه اول سیما پخش شد و با استقبال بسیار خوبی روبرو شد، حضور دارند اما فضا و قصه ای تازه ای به قلم کوروش نریمانی، قرار است به تصویر کشیده شود.

محمدحسین لطیفی سریال نوروزی خود را کلید زد در خلاصه داستان این مجموعه آمده است:قالیشویی مشتاق تعطیل شده است . فیروز مشتاق در ایام نزدیک به نوروز به خاطر از دست نرفتن اعتبار قالیشویی و حفظ مشتریان سابق ، سعی می کند با اجاره ی یک قالیشویی دیگر ، کارش را پی بگیرد. او که با انبوهی از فرشهای نشسته روبرو است، دردسرهای جدیدی برایش رخ می دهد.

از کوروش نریمانی نویسنده این مجموعه تا کنون نمایشهای متعددی به نویسندگی و کارگردانی او همچون «شبهای آوینیون»، «والس مرده شوران»، «دن کامیلو»، «هیپوفیز» و… به روی صحنه رفته است و همچنین پیش از این نویسندگی مجموعه تلویزیونی «پایتخت ۲» را برعهده داشته است.

عوامل تولید این مجموعه عبارتنداز:کارگردان:محمد حسین لطیفی، تهیه کننده:سید محمود رضوی، نویسنده:کوروش نریمانی، مشاور تهیه:محمد صادق آذین، مدیر تولید:مرتضی متولی، مدیر تصویربرداری:امیر کریمی، طراح صحنه ولباس:محسن نوروزی، طراح گریم:ایمان امیدواری، صدابردار:علی عدالت دوست، سرپرست گروه کارگردانی:علیرضا نجف زاده، مشاور اجرایی کارگردان:امیر عباس لطیفی، مدیر برنامه ریزی:علی صابری، دستیار تهیه :فیاض هوشیار ، دستیار تولید:کامیاب متولی،مدیرتدارکات:حسین فیض آبادی، تصویربردار:هادی پویان، منشی صحنه:رضا بقایی، برنامه ریز:امیر رونقی، عکاس مهدیه لطفی، دستیار کارگردان:امیر سلیم خانی، مشاور رسانه ای:بیتا موسوی، مسئول فضای مجازی:آریان امیرخان،دستیاران تدارکات:علی قادری، مهدی شهرباف، گروه طراحی صحنه:صدرا صدری، وحید هجین نژاد، محمد کیالها، سحر سهرابی، مهدی ابراهیمی، گروه صدابرداری:سیوان محمودی، مسعود علم بیگی،گروه گریم:محمد کلاهدوز، نادر ناصرزاده، محمد محسنی، الهام فراخی، گروه تصویربرداری:فرهاد کریمی، حمید رضایی، محمد کریمی، مسعودباقرزاده، میلاد زرگر، گروه تدارکات:علی جان کریمی لقب، رضا اژدری، امیرنیکومنظری،نقلیه:حمید مهتاب، محمد گورزی، شهرام شکیبا، افشین بابایی، عباس مجری،صفر الوندی، علی اکبر تهرانی، فرزاد سندی، داود مردای، سینه موبیل:سعید فکری، سید محسن موسوی، امور مالی: دنیا نجارزاده ، امور اداری : محسن افضلی ، امور دفتری : فرناز تهامی ، کارپرداز : حسین ترک زبان و مجری طرح:موسسه سینمایی سیمای مهر.

 کدام چهره‌ها را در سریال‌های ماه رمضان می بینیم
سریال های مناسبتی ماه مبارک رمضان با حضور چهره های تئاتری و تلویزیونی و سینمایی در حال تولید است.
تصویر کدام چهره‌ها را در سریال‌های ماه رمضان می بینیم

در حالی که زمان زیادی تا آغاز ماه مبارک زمان باقی نمانده است طبق سنت جا افتاده در رسانه ملی شبکه های مختلف تلویزیون در حال تدارک سریال ها برای این ایام هستند تا اوقات و لحظات خوبی را برای روزه داران مهیا کند .در سریال های رمضانی امسال حضور چهر ها در سریال ها بسیار دیده شد.


آنا نعمتی در بخش‌هایی از سریال جاده قدیم به عنوان یک بازیگر در نقش خودش جلوی دوربین رفت که این بخش‌ها در روزهای گذشته ضبط شده است. این سریال قرار است به عنوان سریال مناسبتی یکی از شبکه ها در ایام ماه مبارک رمضان پخش شود.

یکتا ناصر در سریال جادهی قدیم نقش یه دختر روستایی به نام زینت را بازی می کند.

مهدی سلطانی پس از تجربه موفق «دیوار» این بار باز هم مقابل دوربین مقدم قرار می‌گیرد و نقش عبدی را بازی می‌کند. فردی که به نظر نمی‌رسد شخصیت مثبتی باشد و میانه‌های قصه حذف می‌شود اما یک نکته در خصوص او علاقه و تسلطش در هنر «کاغذ و تا» است و سلطانی با گریم متفاوتی این شخصیت را بازی می‌کند. او هم چنین در سریال هفت سنگ هم ایفای نقش داشته است.

ثریا قاسمی نقش مادربزرگ را در سریال فاخته بازی می کند این سریال کاری از گروه کودک و خردسال شبکه دو سیماست که در 33 قسمت 30 دقیقه ای برای پخش در ماه مبارک رمضان در حال تولید است.

آتنه فقیه نصیری در سریال شمعدانی هنرنمایی می کند این مجموعه داستان دو خانواده است که عطا و هوشنگ سرپرستی آن را برعهده دارند. عطا فرزندی دارد که برای او بسیار عزیز و دوست داشتنی است اما او کودکی کنجکاو است و بنیان قصه هم بر درگیری عطا با فرزند خود استوار است. این سریال در ژانر کمدی قرار می گیرد.
عبدالرضا اکبری نقش پدر را در سریال فاخته بازی می کند این سریال کاری از گروه کودک و خردسال شبکه دو سیماست که در 33 قسمت 30 دقیقه ای برای پخش در ماه مبارک رمضان در حال تولید است.

مجید صالحی در سریال مدینه کاری از سیروس مقدم به ایفای نقش می پردازد.
[][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][]

در تدارک برگزاری یک مسابقه بزرگ تنیس هستم
امیرحسین رستمی: از فوتبال بیزارم
امیرحسین رستمی بازیگر سینما و تلویزیون برخلاف آنچه که تصور می شود از فوتبال بیزار است و در آینده ای نزدیک قصد دارد یک جایزه بزرگ تنیس در تهران برگزار کند.
تصویر امیرحسین رستمی: از فوتبال بیزارم

امیر حسین رستمی بازیگر تلویزیون، تئاتر و سینمای ایران از جمله هنرمندان شناخته شده در عرصه بازیگری به ویژه در تلویزیون است، این بازیگر با مجموعه تلویزیونی «شمس العماره» به کارگردانی سامان مقدم و «مرد هزار چهره» به کارگردانی مهران مدیری بین مخاطبان تلویزیون محبوب شد. البته رستمی پیش از بازی در این سریال های تلویزیونی در مجموعه ای به نام «هزاران ستاره» به کارگردانی رامبد جوان بازی کرده بود که هیچ گاه از رسانه ملی پخش نشد.

رستمی، فعالیت سینمایی خود را در سال 84 با فیلم سینمایی «اسپاگتی در هشت دقیقه» به کارگردانی رامبد جوان آغاز کرد و تا امروز در فیلم هایی چون «رییس» مسعود کیمیایی، «خاک آشنا» بهمن فرمان آرا، «زنان ونوسی، مردان مریخی» کاظم راست گفتار، «بوسیدن روی ماه» همایون اسعدیان و «یک عاشقانه ساده» به کارگردانی سامان مقدم حضور داشته است.

وی علاوه بر سینما و تلویزیون در نمایش هایی چون «کلمه، سکوت، کلمه» به کارگردانی فرهاد آییش، «کمی بالاتر» به کارگردانی آروند دشت آرای، «سیستم گرون هلم» به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی و ... بازی کرده است. امیرحسین رستمی این روزها سریال «آخرین بازی» به کارگردانی حسین سهیلی زاده را از شبکه پنجم سیما در حال پخش دارد. سریالی با مضمون فوتبال و پشت پرده آن. به بهانه پخش این سریال با این بازیگر گفتگویی انجام دادیم.

سریال آخرین بازی

رستمی در این گفتگو با اشاره به اینکه حضورش در سریال های فوتبالی به این معنا نیست که از این ورزش خوشش می آید، تاکید کرد از فوتبال بسیار بیزار است. وی درباره انتخاب نقش های خود و برای جلوگیری از عادی نشدن برای مخاطب یک قانون برای انتخاب نقش هایش در نظر گرفته و آن هم این است که همیشه بعد از یک نقش کمدی، یک نقش جدی بازی کند.

این بازیگر که حضور در تلویزیون را به سینما و تئاتر ترجیح می دهد، این روزها در انتظار یک نقش کمدی در یک سریال طنز خوب است، او معتقد است که بازی در سریال های طنز به خصوص سریال هایی که در ماه رمضان پخش می شود، به نوعی ذکات او را نسبت به مخاطبان تلویزیون ادا می کند. امیرحسین رستمی این روزها در تدارک برگزاری یک مسابقه جایزه بزرگ تنیس در تهران نیز است، مسابقه ای که اگر شرایط آن فراهم شود، تابستان 94 برگزار می شود.

با ما در این گفتگو همراه باشید:

*این روزها با سریال «آخرین بازی» هرشب به خانه های مردم می روید، یک سریال با موضوع پشت پرده فوتبال ایران.

- این سریال می توانست یکی از بهترین سریال های تولید رسانه ملی باشد اما به دلیل بروز مشکلاتی فکر می کنم بخشی از جذابیت آن کاسته شد. پیش از پخش سریال، یک مستند با موضوع بزرگان فوتبال کشور و با حضور رییسان سابق فدراسیون فوتبال، کاپیتان های تیم ملی، مربیان تیم ملی فوتبال و ... ساخته شد و نزدیک به 3 ماه برای ساخت آن وقت صرف شده بود. این مستند قرار بود در ابتدای هر قسمت از این سریال پخش شود که به دستور شبکه پنج پخش نشد، درحالی پخش این بخش های مستند می توانست سریال را بیش از هرچیز جذاب تر کند.

اتفاق دیگری که برای این سریال قبل از پخش رخ داد، این بود که در ابتدا نام سریال «آخرین سلطان» انتخاب شد اما قبل از شروع پخش این مجموعه از سازندگان سریال خواسته شد تا نام آن تغییر کند، مسئولان تلویزیون گفتند که نمی شود این سریال با چنین نامی روی آنتن برود، به همین دلیل نام سریال به «آخرین بازی» تغییر کرد.

امیرحسین رستمی

*همان قدر که در سریال هایی با موضوع فوتبال بازی می کنید، از این ورزش هم خوشتان می آید؟

- هرچند بارها و بارها در سریال هایی با موضوع فوتبال از جمله «سه، پنج، دو» به کارگردانی حسین سهیلی زاده و «پژمان» به کارگردانی سروش صحت بازی کردم، اما از ورزش فوتبال بیزار هستم، اگر هم برای چندمین بار در یک سریال با موضوع فوتبال بازی کردم به این دلیل بود که بعد از ساخت مجموعه «سه، پنج، دو» تصمیم داشتیم تا مجموعه دیگری از این سریال را جلوی دوربین ببریم که از شخصیت های اصلی سریال، تنها من و فرهاد آییش به مجموعه «آخرین بازی» راه پیدا کردیم. البته فرهاد آییش در این قسمت نسبت به گذشته کمتر حضور دارد.

هرچند از فوتبال خوشم نمی آید، اما اطلاعات من نسبت به این ورزش کم نیست، همچنین دوستان مطرحی هم در زمینه ورزش فوتبال دارم که از آن جمله می توان به امیر قلعه نوعی، علی پروین و علی دایی اشاره کنم. در واقع قبل از اینکه بخواهیم این سریال را کلید بزنیم یک اتاق فکر با همراهی مدیران سابق و جدید فدراسیون فوتبال، کاپیتان سابق تیم ملی و تعداد از بزرگان فوتبال کشور برگزار کردیم، تصور کنید هرکدام از این افراد هم چند مطلب درباره فوتبال بگویند ناخودآگاه اطلاعات من نسبت به این رشته زیاد می شود.

به هر حال آنچه که از سریال «آخرین بازی» در تلویزیون پخش شد، آن چه که ما می خواستیم نبود و تقریبا چیزی که از تلویزیون پخش می شود هیچ کدام از عوامل فیلم را راضی نکرده است.

*آیا تغییر نام سریال به این دلیل بود که علی پروین در فوتبال معروف به سلطان است؟

- بعید می دانم به دلیل چنین مساله ای نام سریال را تغییر داده باشند، چرا که چنین القابی در دنیای فوتبال مرسوم است، به عنوان مثال به امیر قلعه نویی ژنرال می گویند، مدیران شبکه پنج دستور دادند که نام این سریال تغییر کند و نام سریال هم تغییر کرد.

*در صحبت های خود اشاره کردید که از فوتبال بیزار هستید، اما دوستانی که در حوزه فوتبال دارید، چیز دیگری می گوید؟ معمولا افرادی که عاشقانه فوتبال را دوست دارند، سعی می کنند با چنین افرادی ارتباط برقرار کنند.

- من به واسطه بازی در سریال هایی با موضوع فوتبال با دوستان فوتبالیست خود دوست شدم نه با حضور در دورهمی های فوتبالی، در واقع من خیلی اهل دورهمی رفتن نیستم، حتی دورهمی های تئاتری و سینمایی که دوستان خودم هم در آن حضور دارند نیز شرکت نمی کنم و کمتر در چنین جمع هایی حضور می یابم.

سریال آخرین بازی/ امیر قلعه نویی

در طول ساخت «سه، پنج، دو» رفت و آمد ما با فوتبالیست ها زیاد بود به همین دلیل توانستم روابط خوبی با این گروه از ورزشکاران برقرار کنم. به عنوان مثال امیر قلعه نویی تنها 2 بار پشت صحنه مجموعه های تلویزیونی رفته است، اولین حضور او در پشت صحنه سریال «سه، پنج، دو» و حضور بعدی او در پشت صحنه سریال «آخرین بازی» بود. او در هنگام حضورش در پشت صحنه این سریال به من گفت که بازی ام را در تلویزیون دنبال می کند و دوستم دارد که البته این مساله برای من بسیار خوشحال کننده است.

نقش های من در سریال هایی که موضوع فوتبال داشته، درست مانند بازی کردن در نقش یک قاتل و یا یک تروریست است چون قرار نیست وقتی بازیگر نقش یک قاتل یا تروریست را بازی می کند، حتما از قتل و ترور خوشش بیاید، بازی در نقش یک فوتبالیست و یا مجموعه ای با موضوع فوتبال به این معنا نیست که من از فوتبال خوشم می آید. من هم مانند بسیاری از بازیگران دیگر پول می گیرم که یک نقش را بازی کنم و البته تمام تلاش خود را می کنم تا به بهترین نحو این نقش را بازی کنم.

*تصمیم شما برای کار در حوزه سینما و تلویزیون بیشتر بازی در نقش های کمدی است یا جدی؟

- یک برنامه ریزی مناسب برای فعالیت های هنری خود در نظر گرفته ام که براساس این برنامه ریزی همیشه سعی می کنم یک نقش کمدی بازی کنم و بعد از آن یک نقش جدی در یک اثر درام را انتخاب کنم. به این معنا که سعی می کنم هیچگاه پشت سر هم یک نقش کمدی را نپذیرم. در چنین شرایطی نه تنها به خودم استراحت می دهم بلکه شرایطی را فراهم می کنم تا مخاطب من از نقش هایی که بازی می کنم خسته نشده و دچار دلزدگی نشود. این نوع انتخاب روند کاری من است و با توجه به نقش جدی که در «آخرین بازی» دارم در انتظار یک سریال کمدی جذاب برای بازی هستم.

*پیشنهادهای جدید برای بازی در سریال های کمدی داشتید یا خیر؟

- مدتی پیش برای بازی در یک سریال با نام «پله پله» به کارگردانی برزو نیک نژاد برای شبکه دو سیما قرارداد بستم، این سریال یک قصه بسیار خوب و دوست داشتنی داشت اما متاسفانه شب قبل از آغاز فیلمبرداری اعلام کردند که ساخت سریال را متوقف کنیم و اجازه ساخت این سریال را به ما ندادند. اگر این سریال جلوی دوربین می رفت من به همراه آتیلا پسیانی و مهران احمدی لحظات خوشی را برای مردم در طول عید نوروز فراهم می کردیم.

سریال آخرین بازی

*زمانی که می گویید بعد از بازی در یک کمدی در یک درام حضور می یابید به این معنی است که برای انتخاب نقش هایتان قانونی در نظر می گیرد و این امر باعث می شود که انتخاب هایتان سخت تر شود. نهایتا برای انتخاب نقش های خود چه اولویت هایی را در نظر می گیرید؟

- اولویت اول، دوم و سوم من برای حضور در یک پروژه تلویزیونی، سینمایی و یا تئاتر کارگردان است. در واقع زمانی که با یک کارگردان خوب کار می کنیم، به این معنا است که تمام استرس ها و نگرانی ها را بردوش کارگردان انداخته ایم چرا که یک کارگردان قوی به دلیل حساسیت هایی که دارد همیشه با خود یک فیلمنامه بسیار خوب و عوامل حرفه ای همراه دارد و برای حفاظت از امضای خود پیش از اینکه بازیگر سر صحنه بیاید، تمامی وسواس های مورد نظر را بررسی کرده و پشت سر گذاشته است. زمانی که یک بازیگر با کارگردانانی مانند حمید نعمت الله، سامان مقدم، مهدی کرم پور، محمد حسین لطیفی و ... کار می کند هیچ نگرانی ندارد و بسیار راحت و بدون هیچ نگرانی برای بازی در نقشی که برای او انتخاب شده است، سر فیلمبرداری می رود.

معمولا برای کارهای جدی که قرار است دیده شود مانند سریال های تلویزیونی و فیلم های سینمایی چنین رویه ای را انتخاب می کنم. اما بعضی وقت ها نیز برای شیطنت و تجربه سعی می کنم با کارگردانان کار اولی نیز کار کنم که بیشتر این تجربه ها در حوزه تولیدات شبکه نمایش خانگی قرار دارد. معمولا چنین ریسک هایی را در رسانه های بزرگی مانند تلویزیون با مخاطب گسترده ای که دارد و سینما با مخاطب خاصی که دارد انجام نمی دهم و می توان گفت که در انتخاب نقش هایم در تلویزیون و سینما کمی ترسو هستم.

*در این صورت به خوبی می دانید برنامه کاری شما در سال آینده چگونه است؟

- البته من معتقدم که باید در لحظه زندگی کرد، در واقع امروز را برای امروز زندگی می کنم اما دوست دارم اگر شرایطی فراهم شد حتما خودم یک کار تلویزیونی بسازم. اما بیش از هر چیز در انتظار یک سریال کمدی خوب هستم. در واقع احساس می کنم با بازی در سریال های کمدی ذکات خود را به مردم ادا می کنم به خصوص زمانی که این سریال ها در ماه مبارک رمضان پخش شود چرا که مردم در این ماه کمی متفاوت تر به تلویزیون نگاه می کنند و کمتر به سمت ماهواره ها کشیده می شوند.

*در سال جاری چه فعالیت های سینمایی، تئاتر و تلویزیونی انجام دادید؟

-در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر با «دریا و ماهی پرنده» به کارگردانی مهرداد غفارزاده حضور داشتم اما به دلیل حضور در کارهای مختلف، نتوانستم در فرش قرمز فیلم در کنار دیگر عوامل این اثر سینمایی حضور داشته باشم، که همین جا از آن ها پوزش می خواهم. همچنین به تازگی بازی در فیلم «سرقت مردان خاکستری» به کارگردانی امیر شهاب رضویان را به پایان رسانده ام همچنین در فیلم سینمایی «نیمرخ ها» به کارگردانی ایرج کریمی بازی کرده ام.

فیلم سرقت مردان خاکستری

همچنین مدتی است که در سریال شبکه نمایش خانگی «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی بازی می کنم و فکر می کنم فیلمبرداری آن تا خرداد سال 94 ادامه داشته باشد. این سریال را می توان یک عاشقانه غافلگیرکننده دانست که مردم آن را بسیار دوست دارند. علاوه بر آن این روزها در نمایش «سیستم گرون هلم» به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی در تماشاخانه باران بازی می کنم، نمایشی که طی یک سال گذشته به دلیل استقبال خوبی که از آن شد برای دومین بار روی صحنه رفته است.

*بیشتر ترجیح می دهید در تلویزیون، سینما و تئاتر کار کنید؟

- من با تلویزیون کار خود را شروع کردم و بی شک تلویزیون را بیشتر دوست دارم و اگر شرایط مناسب باشد، بیشتر دوست دارم تا در تلویزیون کار کنم چرا که مخاطب تلویزیون قابل مقایسه با هیچ جای دیگر نیست. بعد از تلویزیون، سینما را دوست دارم و از تئاتر بیشتر خود تئاتر را دوست دارم نه حواشی آن را، چرا که این حواشی چندان با روحیه من همخوانی ندارد.

*علاوه بر فعالیت های هنری، به چه فعالیت دیگری مشغول هستید؟

-نزدیک به 2 ماه است که در یک مجله تخصصی تنیس با یکی از دوستان خود شریک شده ام، هرچند این مجله از ما انرژی بسیاری می گیرد اما مجله موفق و قابل توجهی است و چهاردهمین شماره آن پنجم اسفند ماه منتشر می شود. در کنار انتشار این مجله، در تدارک برگزاری یک مسابقه بزرگ تنیس در تهران هستیم چون ما بازیکنان بسیار فعالی در حوزه تنیس داریم، بازیکنانی که در سطح جهانی هم حضور دارند اما هیچ گاه مسابقاتی در خور این گروه از ورزشکاران برگزار نشده است. به عنوان مثال مبلغ جایزه بزرگ ایران یک میلیون و پانصد هزار تومان است که این مبلغ جایزه برای بازیکنان تنیس کشور بیشتر شبیه یک توهین است. آن وقت در کشوری مانند امارات جایزه بزرگ برگزار می شود که به برگزیدگان آن 15 میلیون دلار می دهند، علاوه بر آن اسپانسرهای این مسابقه نیز مبالغ قابل توجهی را به عنوان جایزه اهدا می کنند.

این مسابقه قرار است توسط بخش خصوصی برگزار شود و به زودی با رییس فدراسیون تنیس کشور نیز ملاقات می کنیم تا مجوز برگزاری این مسابقه را بدهند. البته ما هیچ کمکی از دولت نمی خواهیم و تمام هزینه برگزاری این مسابقه را از طریق جذب اسپانسر انجام می دهیم.

فکر می کنم اگر برنامه ریزی ها به درستی انجام شود، این مسابقه سال آینده از بیستم تیر ماه تا پانزده مرداد ماه در تهران برگزار می شود.

دریا و ماهی پرنده

*جذب اسپانسر برای برگزاری چنین مسابقه ای کمی سخت نیست؟

- خوشبختانه من هیچ گاه با جذب اسپانسر مشکلی نداشتم و همیشه توانسته ام در این زمینه موفق عمل کنم، البته شاید به این خاطر است که من بیزینس من خوبی هستم. در 2 شماره این که با مجله تخصصی تنیس کار کرده ام، توانسته ام اسپانسرهای خوبی را برای این مجله جذب کنم. اگر هم زمانی بخواهم یک کار تلویزیونی یا سینمایی بسازم برعکس دیگران، باید از بین اسپانسرهایی که دارم یکی را انتخاب کنم.
[][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][]
دودکش
مجموعه تلویزیونی
دودکش سریالی طنز، ساخته محمدحسین لطیفی است که در ماه رمضان ۱۳۹۲ هر شب ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه ۱ سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شد.
قسمت اول: ۱۰ ژوئیهٔ ۲۰۱۳ م.
[][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][]
دودکش (مجموعه تلویزیونی)
سریال دودکش
ژانر     خانوادگی
نویسنده     برزو نیک‌ نژاد
کارگردان     محمدحسین لطیفی
بازیگران     هومن برق نورد
بهنام تشکر
سیما تیرانداز
امیرحسین رستمی
جواد عزتی
اردشیر کاظمی
لیدا عباسی
الناز حبیبی
نگار عابدی
لیندا کیانی
پریوش نظریه
نیما فلاح
کیانوش گرامی
کشور سازنده     ایران
زبان‌ها     فارسی
تعداد قسمت‌ها     ۲۶ قسمت
تولید
تهیه‌کننده     زینب تقوایی
مکان‌ها     تهران
توزیع کننده     شبکه اول سیما
پخش کننده
۱۰ ژوئیه ۲۰۱۳

دودکش سریالی طنز، ساخته محمدحسین لطیفی است که در ماه رمضان ۱۳۹۲ هر شب ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه ۱ سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شد.

این سریال، برای تعطیلات نوروزی سال ۱۳۹۲ تولید شده و قرار بوده در صورتی که سریال پایتخت آماده نشود، روی آنتن برود و پخش آن پس از تعطیلات نوروز نیز ادامه یابد. اما با آماده‌شدن آن سریال، شبکه یک با انجام تغییراتی در سریال دودکش، این سریال را برای ماه رمضان در نظر گرفت.

خلاصه داستان

سریال دودکش درباره دو خانواده است که زندگی ساده‌ای دارند و یک قالیشویی را اداره می‌کنند، اما هر بار ماجراها و مسایلی برای آنها اتفاق می‌افتد؛ مثلاً کارگاهشان پلمپ می‌شود و یا ماشینشان توسط پلیس توقیف می‌شودو از جهت دیگر داماد ان ها نصرت مسائل مالی اش به دیوار خرده است و...


عوامل تولید
بازیگران

 بهنام تشکر
 هومن برق نورد
 امیرحسین رستمی
 سیما تیرانداز
 نگار عابدی
 الناز حبیبی
 محمدرضا شیرخانلو
 یاس نوروزی
 رونیکا محمدی
 شهین تسلیمی
 نصرت میرعظیمی
 لیندا کیانی
 نیما فلاح
 پریوش نظریه
 و جواد عزتی
 با هنرمندی کیانوش گرامی
 اردشیر کاظمی
http://static.peykekhabar.com/thumbnail/4n2wif78iu0ws0w/VxIw49jnVwpKox8Ouc7Gej7JdnNIPz17/index.jpg
دیگر عوامل

 تهیه کننده: زینب تقوایی
 کارگردان: محمدحسین لطیفی
 مدیر تولید:محمد صادق آذین
 تصویربردار: ابراهیم غفوری، امیر امیری
 صدابردار: ابراهیم حاتمی
 طراح صحنه و لباس: محسن نورزی
[][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][]


نظرات 2 + ارسال نظر
فهیمه پنج‌شنبه 19 آبان‌ماه سال 1401 ساعت 11:31 ب.ظ

سریال بسیار خوبی است و بازیگران در جای خود قرار گرفته و مسلط به نقش خود هستند خصوصا آقای هومن برق نورد و سیما تیر انداز و بهنام تشکر و بازیگران بسیار خوب

نادری جمعه 1 مرداد‌ماه سال 1400 ساعت 10:32 ب.ظ

سلام ،این کلمه (لعنتی) چرا داره تو سریال دودکش بکار میره، چرا فرهنگش میکنین،چه سودی داره،واقعا که.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد