رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

تله فیلم سایه بان ساخته مسعود تکاور

سایه بان
1392 ایران

مسعود تکاور
سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت
«سایه بان» با نگاهی به انتخابات 88 در جشنواره فیلم مقاومت

فیلم ویدئویی «سایه بان» ساخته مسعود تکاور روایتی از روزهای ملتهب بعد از انتخابات 88 در آستانه عاشورای حسینی را به تصویر می‌کشد که در سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت به نمایش در خواهد آمد.
خبرگزاری فارس: «سایه بان» با نگاهی به انتخابات 88 در جشنواره فیلم مقاومت

به گزارش خبرگزاری فارس، فیلم سینمایی ویدیویی «سایه بان» که نگاهی دارد به روزهای ملتهب انتخابات 88 به کارگردانی مسعود تکاور در بخش مسابقه آثار سینمایی ویدیویی سیزدهمین جشنواره بین المللی مقاومت حضور دارد.

این فیلم روایت روزهای ملتهب بعد از انتخابات 88 در آستانه عاشورای حسینی است. دکتر نکویی مسئول بخش جراحی یکی از بیمارستان‌هایی است که برخی از حادثه دیده های شلوغی ها را برای درمان به آنجا می آورند در بین حادثه دید‌ه‌ها همه طیفی دیده می‌شود. جوان‌های مذهبی که سر یکی از آن‌ها شکسته و جوان های معترض با مچ بند های سبز که زانوی یکی از آن‌ها آسیب جدی دیده که حضور این دو کنار هم باعث جر و بحث می شود.

بر پایه این خبر در این فیلم بازیگرانی چون: محسن افشانی، حسن جوهرچی، کاوه سماک باشی، متین ستوده، فرج گل سفیدی، محمود مقامی، مجید مشیری، مریم کاویانی، مریم خدارحمی نقش آفرینی می کنند.

عوامل فیلم «سایه بان» عبارتند از: نویسنده:حسین تراب نژاد/ تهیه کننده: حسن هاشمی نسب/ مدیر فیلمبرداری: خسرو دادگر/ اهنگساز: مجتبی تیموری/ تدوین: پوریا تکاور/ طراح صحنه و لباس : قاسم مربی/ طراح چهره پردازی: منیژه حاتم آبادی/ مدیر تولید: مجید مرادی

شایان ذکر است مسعود تکاور علاوه بر این اثر تاکنون ساخت چندین فیلم و سریال با موضوعات پلیسی، دفاع مقدس، اجتماعی سریال مانند: قلب/ امانت عشق/ به من اعتماد کن و ... در کارنامه دارد.
#######################
در قالب یک فیلم ویدئویی
مسعود تکاور «سایه بان» را با نگاهی به انتخابات ۸۸ به جشنواره فیلم مقاومت می‌برد
فتنه سال 1388 سینماپرس: فیلم ویدئویی «سایه بان» ساخته مسعود تکاور که روایتی از روزهای ملتهب بعد از انتخابات ۸۸ در آستانه عاشورای حسینی را به تصویر می‌کشد، در سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت به نمایش در خواهد آمد.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی ویدیویی «سایه بان» که نگاهی دارد به روزهای ملتهب انتخابات ۸۸ به کارگردانی مسعود تکاور در بخش مسابقه آثار سینمایی ویدیویی سیزدهمین جشنواره بین المللی مقاومت حضور دارد.

این فیلم روایت روزهای ملتهب بعد از انتخابات ۸۸ در آستانه عاشورای حسینی است.

در این فیلم دکتر نکویی مسئول بخش جراحی یکی از بیمارستان‌هایی است که برخی از حادثه دیده های شلوغی ها را برای درمان به آنجا می آورند در بین حادثه دید‌ه‌ها همه طیفی دیده می‌شود. جوان‌های مذهبی که سر یکی از آن‌ها شکسته و جوان های معترض با مچ بند های سبز که زانوی یکی از آن‌ها آسیب جدی دیده که حضور این دو کنار هم باعث جر و بحث می شود.

بر پایه این خبر در این فیلم بازیگرانی چون: محسن افشانی، حسن جوهرچی، کاوه سماک باشی، متین ستوده، فرج گل سفیدی، محمود مقامی، مجید مشیری، مریم کاویانی، مریم خدارحمی نقش آفرینی می کنند.

عوامل فیلم «سایه بان» عبارتند از: نویسنده:حسین تراب نژاد/ تهیه کننده: حسن هاشمی نسب/ مدیر فیلمبرداری: خسرو دادگر/ اهنگساز: مجتبی تیموری/ تدوین: پوریا تکاور/ طراح صحنه و لباس : قاسم مربی/ طراح چهره پردازی: منیژه حاتم آبادی/ مدیر تولید: مجید مرادی

شایان ذکر است مسعود تکاور علاوه بر این اثر تاکنون ساخت چندین فیلم و سریال با موضوعات پلیسی، دفاع مقدس، اجتماعی سریال مانند: قلب/ امانت عشق/ به من اعتماد کن و ... در کارنامه دارد.



رها ماهرو : خوانندگان عزیز و سینمادوست سایت جامع رها ماهرو ، لطفا نظر و نقدتان را درباره فیلم سایبان به کارگردانی مسعود تکاور که از شبکه نمایش تلویزیون پخش شد برای ما بنویسید و بفرستید .



 به کارگردانی مسعود تکاور تولید می‌شود
«سایبان»؛ محصول امسال تلویزیون درباره حوادث سال ۸۸
مسعود تکاور
بیمارستان محب کوثر در یوسف آباد محل فیلمبرداری تله فیلم«سایبان» به کارگردانی مسعود تکاور است. این تله فیلم رگه‌های سیاسی دارد و روایت‌گر اتفاقاتی است که در سال ۸۸ رقم خورد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عارف کشفی مدیرتولید ،محمد کاظم کاظمی مدیر فیلم های تلویزیونی و خدیجه محرابی مدیرطرح و برنامه شبکه یک روز گذشته به پشت‌صحنه یک فیلم سیاسی رفتند.

هنگام ورود به بخشی که مختص فیلمبرداری بود، مسعود تکاور کارگردان«سایبان» مشغول کار بود. وی بعد از اتمام کارش درباره این فیلم تلویزیونی گفت: 40 درصد از کار انجام شده و بازی بازیگران و هماهنگی ها بسیار خوب بوده است. لوکیشن فعلی ما یعنی بیمارستان هم به گونه ای است که شرایط را نسبت به لوکیشن تغییر دادیم.

تکاور با گلایه از نبود لوکیشن مناسب برای فیلمبرداری در فضاهای بیمارستانی توضیح داد:هماهنگی هایی با نیروی انتظامی برای آمدنشان به محل فیلمبرداری صورت گرفته اما همچنان از نبود لوکیشن بیمارستان در امور سینمایی رنج می بریم و آزادی عمل نداریم. به دلیل وجود بیماران دیگر،فریاد بازیگران باید کنترل شده باشد و این بخش از بیمارستان کاملا در اختیار ماست.

این کارگردان درباره بازیگران«سایبان»عنوان کرد: بازیگران این تله فیلم حسن جوهرچی،کاوه سماک باشی،مجید مشیری،محسن افشانی و مریم کاویانی هستند.

وی درباره افرادی که قرار بود روبروی دوربین بروند،تشریح کرد: امروز طبق برنامه برنامه ریز سکانس های درگیری را کار می کنیم؛ چون ماهیت اصلی کار گروگانگیری و اعتراف گرفتن از چند گروگان است و آقای افشانی،سماک باشی و خانم کاویانی مقابل دوربین می روند. در واقع ما در حال ساخت یک فیلم سیاسی هستیم. ما ترفندی را به کار گرفتیم که سه سکانس بگیریم.

تکاور درباره استفاده از تکنیک دوربین روی دست در فیلمش خاطرنشان کرد: در شروع داستان دوربین روی ریل و سه پایه بود و میزانسن به صورت کلاسیک چیده می شد اما بعد از گروگانگیری از دوربین روی دست استفاده کردیم و این تا حدودی ریتم ما را بالاتر برد. حدود 25 تا 30 دقیقه کار مونتاژ همراه صداگذاری انجام می شود.

این کارگردان درباره استفاده از جلوه های ویژه در اثرش تصریح کرد:ما به دلیل شلیک اسلحه از ویژوال افکت استفاده کردیم و شلیک اسلحه و ایجاد زخم را به دلیل صدایی که ایجاد می کند، حذف کردیم. احسان فانیان از خارج از کشور به ایران آمدند و از ایشان برای کارگردانی بخش ویژوال استفاده کردیم.

تکاور درباره صحنه های اغتشاشات بیان کرد: صحنه های اغتشاشات ما مطمئنا در خیابان های اطراف گرفته نمی شود و تمهیداتی صورت دادیم تا از خود فضای لوکیشن های بعدی مانند شرق تهران استفاده کنیم. تا یک هفته دیگر فیلمبرداری داریم و تدوین به صورت همزمان صورت می گیرد.

این کارگردان درباره موسیقی تله فیلم«سایبان» اظهارکرد: برای موسیقی علاقه به استفاده از موسیقی رپ دارم. اگر بتوانیم این موسیقی را به فضای سیاسی و اهداف سیاسی نظام نزدیک کنیم، تأثیر مناسب تری روی جوانان می گذارد. مثلا موسیقی مرگ بر آمریکا می تواند نزدیک به این فضا باشد. نوع ترانه سرایی باید با سیاست مداری همسو شود اما شعر به صورت انتقادی و کاملا پیشنهادی است. سه خواننده پیشنهاد دادیم تا انتخاب و قطعی شود.

وی درباره علت انتخاب نام«سایبان» برای تله فیلمش گفت:«سایبان» کسی است که سایه ایجاد می کند؛ به عبارتی تکلیف روز مشخص است اما تکلیف سایه مشخص نیست و این عدم قطعیت به معنای حضور داشتن فردی در سایه است که ما آن را نمی بینیم و سایبان اصلی همان فتنه گر اصلی است.

تکاور درباره قصه فیلم یادآوری کرد: شخصیت اصلی چون از آن طرف مرزها به ایران آمده و خانواده اش را در یک اتفاق از دست داده، انتقام شخصی هم دارد و اخلاق را رعایت نمی کند.

این کارگردان درباره نویسندگان فیلمنامه«سایبان»عنوان کرد: فیلمنامه این اثر به وسیله حسین تراب نژاد و آقای زندی نوشته شده است. من گاهی از فیلمنامه نویس درباره انتخاب بازیگر اجازه می گرفتم و به توافق می رسیدیم اما شرایط تغییر کرد.

تکاور با اشاره به اینکه قرار است با دو دوربین کار کنیم،درباره علت آن توضیح داد: دو دوربینه کار کردن به دلیلی برمی گردد که کارگردان یا تهیه کننده برای خودش لحاظ می کند. مثلا یک صحنه تصادف یا جنگ پرهزینه است و به همین دلیل از دو دوربین استفاده می شود. احساس بازیگر وقتی به اوج می رسد،کارگردان تصمیم می گیرد از چند دوربین استفاده کند. دلیل استفاده از دو دوربین در کارهای این چنینی بیشتر عجله است تا نگاه بیننده خسته نشود. اساسا در قالب تلویزیون، پلان سکانس های طولانی اسیر پلان-سکانس های طولانی می شوند.

وی درباره زمان تله فیلم«سایبان»گفت: پیش بینی ام براساس فیلمنامه این است که کار حدود 97 دقیقه و طولانی می شود اما دوست دارم 83 دقیقه شود.

محسن افشانی:نقش فرید را به عنوان دوره دیده اردوگاه اشرف ایفا می کنم

پس از آن قرارست صحنه ای گرفته شود که محسن افشانی اسلحه به دست به عنوان بازیگر اصلی فریاد می زند و تهدید می کند و دائما این را می پرسد که چه کسی مهرداد را کشته است؟
بعد از کات کارگردان محسن افشانی که به دلیل فریادهای مکرر صدایش گرفته، درباره نقش خود توضیح داد: من نقش فرید را بازی می کنم. او فرد دوره دیده ای در اردوگاه اشرف است که به ایران می آید و در این جریانات خودش را با دیگران همراه می کند.

وی ادامه داد: فرید از فرانسه به ایران آمده و در نهایت متوجه می شویم او همان فردی است که باعث تیرزدن به یک شخصیت شده و او را به بیمارستان آورده است.
افشانی عنوان کرد: به طور اتفاقی گروهی که از جبهه مقابل و حزب اللهی بودند به بیمارستان می آیند و فرید از فرصت سوء استفاده می کند و تنشی به وجود می آورد و طرفین را نسبت به یکدیگر بدبین می کند. گروگانگیری صورت می دهیم تا انتهای قصه که پلیس و یگان ویژه مسئول بررسی این وضعیت می شوند و ...

کاوه سماک باشی:«سایبان» از گروه خاصی جانبداری نمی کند

کاوه سماک باشی نیز یکی دیگر بازیگرانی است که با لباس چریکی لحظه ای از کارش فارغ می شود و درخصوص نقش خود توضیح داد: داستان این فیلم مربوط به دوگروه است که عده ای بسیجی و گروهی هم متعلق به جریان سبز هستند و من جزو گروه بسیجیان هستم. نقطه قوت این داستان این است که به هیچ جهتی سوق پیدا نکرده و از گروه خاصی جانبداری نمی کند. من تجربه چندکار با آقای تکاور داشتم و با وجود خستگی از سریالی در شبکه آی فیلم، پیشنهاد این کار را قبول کردم و از کار راضی هستم.

این بازیگر درباره دیدگاه عامه نسبت به فیلم هایی با رگه های سیاسی گفت:من به دیدگاه کارگردان نسبت به کار اطمینان دارم و آقای تکاور عینا مثل فیلمنامه پیش نمی روند،بلکه برخی سکانس ها و دیالوگ ها را کم و زیاد می کنند. ایشان کارگردانی است که ذهنش دائما درگیر فعالیت است. گاهی اوقات بازیگر باید ریسک کند و در این میان اطمینان به کارگردان می تواند نشانگر همه چیز باشد.

صحنه مربوط به فرید«محسن افشانی» چندبار گرفته می شود و مریم کاویانی نیز به عنوان نقش مقابل پرستاری است که در بیمارستان فعالیت می کند. او مقابل نگاه غضب آلود و فریادهای مکرر فرید چیزی نمی گوید و پس از چند برداشت این صحنه به اتمام می رسد و تکاور نیز رضایت می دهد.



گزارش پشت صحنه فیلم تلویزیونی "سایه بان"/ تکاور، کارگردان: این فیلم سیاسی و پیرامون وقایع سال ۸۸ است که تاکنون ۴۰درصد کار ضبط شده است/ از نبود لوکشین بیمارستان در آثار سیما و سینما رنج می‌بریم/ سماک‌باشی، بازیگر: ویژگی خوب این فیلم حرکت بر روی یک خط بی طرفانه در خصوص وقایع پس از انتخابات است + گزارش
به گزارش خبرنگار «نسیم»، فیلم تلویزیونی "سایه بان" به کارگردانی "مسعود تکاور"، تهیه کنندگی "حسن هاشمی نسب" و نویسندگی مشترک حسین تراب نژاد و مصطفی زندی برای پخش از شبکه اول سیما در حال تهیه و تولید است و حسن جوهرچی، مریم کاویانی، کاوه سماک باشی، مجید مشیری، محسن افشاری، متین ستوده و رحمان محمدی بازیگران آن هستند.

روز گذشته جمعی از مدیران شبکه یک سیما از پشت صحنه این فیلم درحال تولید بازدید کردند. مسعود تکاور کارگردان تله فیلم "سایه بان" که از سر صحنه فیلم برداری می آمد در در جمع خبرنگاران حاضر شد و در توضیحاتی گفت: فیلم تلویزیونی "سایه بان" فیلمی سیاسی و پیرامون وقایع سال 88 است که کار فیلم برداری کار تا امروز 40 درصد پیشرفت داشته است.

وی افزود: بازی بازیگران این فیلم تلویزیونی نیز بسیار راضی کننده و خوب بود. همچنین لوکیشنی که در حال حاضر مشغول فیلم برداری در آن هستیم بسیار خوب و مناسب است. برای ساخت این کار هماهنگی خوبی هم با نیروی انتظامی انجام شده است.

تکاور ادامه داد: متاسفانه از نبود لوکیشن بیمارستان در کارهای تلویزیونی و سینمایی رنج می بریم. زیرا در بخش هایی از فیلم که نیاز به فریاد زدن هست با مشکل روبرو هستیم و قبلا از برداشت صحنه باید هماهنگی های لازم را انجام دهیم.

این کارگردان اضافه کرد: امروز چند سکانس درگیری در بیمارستان داریم و در حقیقت ماهیت سکانس امروز گروگان گیری است. در این سکانس همچنین اعتراف گرفتن از چند گروگان نیز قرار داده شده است.

وی یادآور شد: سکانسهای مورد نظر در اتاق های متعددی برداشت می شود که با توجه به این شرایط روزی سه سکانس برداشت می شود. همچنین به علت وجود صحنه شلیک اسلحه از جلوه های ویژه استفاده کرده ایم.

تکاور خاطرنشان کرد: پس از لوکیشین بیمارستان که 80 تا 85 درصد فیلم برداری این فیلم تلویزیونی را شامل می شود بخشی هایی مربوط به اغتشاشات خیابانی است که باید در خیابان برداشت شود که به همین منظور محل های ویژه ای در شرق تهران درنظر گرفته شده است.

این کارگردان ادامه داد: یک هفته از فیلم رداری "سایه بان" باقی مانده است و مونتاژ آن نیز همزمان در حال انجام است. همچنین موسیقی این کار نیز از موسیقی با سبک رپ استفاده شده تا به اهداف سیاسی فیلم دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: پیرامون مبحث خوانندگی نیز سه خواننده درنظر گرفته شده اند که قرار است از بین آنها یکی انتخاب شود. همچنین شعری که برای این فیلم درنظر گرفته شده شعری انتقادی است.

تکاور افزود: شخصیت فرید فیلم تلویزیونی "سایه بان" از آن ور آب آمده و تحت تاثیر برداشت های ذهنی اشتباه و انتقام گیری های شخصی بوده و اخلاق را نیز رعایت نمی کند.

این کارگردان خاطرنشان کرد: این کار با دو دوربین برداشت شده و علت آن هم به خاطر خواست کارگردان و تهیه کننده است و هم عامل صرفه جویی در هزینه ها در استفاده از دو دوربین موثر بوده است. همچنین در برخی صحنه ها وقتی احساس بازیگران به اوج خود می رسد و دیگر امکان برداشت آن صحنه به همان صورت وجود ندارد از دو دوربین برای فیلم برداری استفاده می شود.

بهزاد جعفری بازیگر تله فیلم "سایه بان" نیز در بازگشت از فیلمبرداری و در حالی که مشغول استراحت بود به خبرنگار «نسیم»، گفت: داستان در مورد اغتشاشات سال 88 است و زمانی که مسعود تکاور کارگردان کار فیلمنامه را برای من ارسال کردند پس از مطالعه آن در یافتم که این فیلم برای من جذابیت خاصی دارد.

وی افزود: نقش سعید در این تله فیلم گریه، خنده و فروریختگی را دارا بود و جذابیت خاصی برای من داشت. سعید در این فیلم دچار یک سوء تفاهم شده و فکر می کند که برادر او بوسیله نیروهای حزب الهی کشته شده است. که در حقیقت او اشتباه می کند.

کاوه سماک باشی بازیگر دیگر تله فیلم "سایه بان" نیز که مشغول تعویض لباس و آماده شدن برای رفتن به صحنه فیلم برداری بود به خبرنگار نسیم گفت: نقش امین را دارم در این فیلم که جز دوستان بسیجی و حزب الهی است. در مقابل گروهی که موسوم بودند به گروه سبز داستانی را به جلو می بریم و اینها در طول فیلم در تقابل هستند و اتفاقات جالب و هیجان انگیزی است.

وی افزود: ویژگی خوب این فیلم حرکت بر روی یک خط بی طرفانه در خصوص وقایع پس از انتخابات است. به هیچ سمتی هم در طول داستان فیلم متمایل نشده است. در حقیقت قضاوت بر عهده مخاطب قرار داده شده است. همچنین سوپرایزهای جالبی در این فیلم برای مخاطبان درنظر گرفته شده است.

سید رحمان محمدی مجری طرح، مدیر برنامه ریزی و بازیگر نقش یوسف تله فیلم "سایه بان" در پشت صحنه فیلم به خبرنگار «نسیم» گفت: در حقیقت 80 درصد داستان فیلم "سایه بان" در بیمارستان رخ می دهد و فیلم برداری در بخش هایی از جمله اورژانس، راهروها و اتاق عمل و آی سی یو انجام می شود.

وی افزود: پنج درصد فیلم هم در دفتری آگاهی و سیستم وزارت اطلاعات است که در این قضیه می گذرد و 15 درصد هم در خیابان می گذرد که شامل تظاهرات و درگیری های خیابانی است. درگیری هایی که مابین بچه ها رخ می دهد و تیرخوردن هایی که موجب می شود به بیمارستان بیایند.

مدیر برنامه ریزی این تله فیلم ادامه داد: موسیقی فیلم بر عهده مجتبی تیموری است. به خاطر ژانری که این فیلم دارد سعی شده از تم هایی استفاده شود که بسیار به اتفاق های سال 88 باشد. از موسیقی هایی استفاده شده که جوان پسند باشد، ریتم داشته باشد و ضرب و آهنگ خوبی داشته باشد.

محسن افشاری بازیگر اصلی این فیلم و نقش فرید در تله فیلم "سایه بان" در گفتگو با «نسیم»، گفت: شخصیت فرید در "سایه بان" فرد دوره دیده ای در اردوگاه اشرف است.

وی افزود: در آن زمان یک سری افراد شارژ شده توسط گروههای جاسوسی از جمله ام آی 6 با هویت های مختلف به ایران آمدند. آنها خود را در داخل کشور با جریان های مختلف همراه کردند ولی در حقیقت قصد دیگری داشتند.

این بازیگر تصریح کرد: فرید قصه یکی از آن افراد است که به همراه چند نفر دیگر از فرانسه به ایران آمده است. در آخر قصه متوجه می شویم فردی که در فیلم تیر خورده توسط فرید مورد اصابت قرار گرفته است و به بیمارستان آمده اند و اتفاقی گروهی از آدم هایی که برای جبهه مقابل یعنی حزب الهی ها بودند به این بیمارستان می آیند.
#######################
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عارف کشفی مدیرتولید

،محمد کاظم کاظمی مدیر فیلم های تلویزیونی و خدیجه محرابی مدیرطرح و

برنامه شبکه یک روز گذشته به پشت‌صحنه یک فیلم سیاسی رفتند.

هنگام ورود به بخشی که مختص فیلمبرداری بود، مسعود تکاور

کارگردان«سایبان» مشغول کار بود. وی بعد از اتمام کارش درباره این فیلم

تلویزیونی گفت: 40 درصد از کار انجام شده و بازی بازیگران و هماهنگی ها

بسیار خوب بوده است. لوکیشن فعلی ما یعنی بیمارستان هم به گونه ای

است که شرایط را نسبت به لوکیشن تغییر دادیم.

تکاور با گلایه از نبود لوکیشن مناسب برای فیلمبرداری در فضاهای

بیمارستانی توضیح داد:هماهنگی هایی با نیروی انتظامی برای آمدنشان به

محل فیلمبرداری صورت گرفته اما همچنان از نبود لوکیشن بیمارستان در

امور سینمایی رنج می بریم و آزادی عمل نداریم. به دلیل وجود بیماران

دیگر،فریاد بازیگران باید کنترل شده باشد و این بخش از بیمارستان کاملا در

اختیار ماست.

این کارگردان درباره بازیگران«سایبان»عنوان کرد: بازیگران این تله فیلم

حسن جوهرچی،کاوه سماک باشی،مجید مشیری،محسن افشانی و مریم

کاویانی هستند.

وی درباره افرادی که قرار بود روبروی دوربین بروند،تشریح کرد: امروز طبق

برنامه برنامه ریز سکانس های درگیری را کار می کنیم؛ چون ماهیت اصلی

کار گروگانگیری و اعتراف گرفتن از چند گروگان است و آقای افشانی سماک

باشی و خانم کاویانی مقابل دوربین می روند. در واقع ما در حال ساخت یک

فیلم سیاسی هستیم. ما ترفندی را به کار گرفتیم که سه سکانس بگیریم.

تکاور درباره استفاده از تکنیک دوربین روی دست در فیلمش خاطرنشان کرد:

در شروع داستان دوربین روی ریل و سه پایه بود و میزانسن به صورت

کلاسیک چیده می شد اما بعد از گروگانگیری از دوربین روی دست استفاده

کردیم و این تا حدودی ریتم ما را بالاتر برد. حدود 25 تا 30 دقیقه کار مونتاژ

همراه صداگذاری انجام می شود.

این کارگردان درباره استفاده از جلوه های ویژه در اثرش تصریح کرد:ما به

دلیل شلیک اسلحه از ویژوال افکت استفاده کردیم و شلیک اسلحه و ایجاد

زخم را به دلیل صدایی که ایجاد می کند، حذف کردیم. احسان فانیان از خارج

از کشور به ایران آمدند و از ایشان برای کارگردانی بخش ویژوال استفاده

کردیم.

تکاور درباره صحنه های اغتشاشات بیان کرد: صحنه های اغتشاشات ما

مطمئنا در خیابان های اطراف گرفته نمی شود و تمهیداتی صورت دادیم تا از

خود فضای لوکیشن های بعدی مانند شرق تهران استفاده کنیم. تا یک هفته

دیگر فیلمبرداری داریم و تدوین به صورت همزمان صورت می گیرد.

این کارگردان درباره موسیقی تله فیلم«سایبان» اظهارکرد: برای موسیقی

علاقه به استفاده از موسیقی رپ دارم. اگر بتوانیم این موسیقی را به

فضای سیاسی و اهداف سیاسی نظام نزدیک کنیم، تأثیر مناسب تری روی

جوانان می گذارد. مثلا موسیقی مرگ بر آمریکا می تواند نزدیک به این فضا

باشد. نوع ترانه سرایی باید با سیاست مداری همسو شود اما شعر به

صورت انتقادی و کاملا پیشنهادی است. سه خواننده پیشنهاد دادیم تا

انتخاب و قطعی شود.

وی درباره علت انتخاب نام«سایبان» برای تله فیلمش گفت:«سایبان»

کسی است که سایه ایجاد می کند؛ به عبارتی تکلیف روز مشخص است

اما تکلیف سایه مشخص نیست و این عدم قطعیت به معنای حضور داشتن

فردی در سایه است که ما آن را نمی بینیم و سایبان اصلی همان فتنه گر

اصلی است.

تکاور درباره قصه فیلم یادآوری کرد: شخصیت اصلی چون از آن طرف مرزها

به ایران آمده و خانواده اش را در یک اتفاق از دست داده، انتقام شخصی

هم دارد و اخلاق را رعایت نمی کند.

این کارگردان درباره نویسندگان فیلمنامه«سایبان»عنوان کرد: فیلمنامه این

اثر به وسیله حسین تراب نژاد و آقای زندی نوشته شده است. من گاهی از

فیلمنامه نویس درباره انتخاب بازیگر اجازه می گرفتم و به توافق می

رسیدیم اما شرایط تغییر کرد.

تکاور با اشاره به اینکه قرار است با دو دوربین کار کنیم،درباره علت آن

توضیح داد: دو دوربینه کار کردن به دلیلی برمی گردد که کارگردان یا تهیه

کننده برای خودش لحاظ می کند. مثلا یک صحنه تصادف یا جنگ پرهزینه

است و به همین دلیل از دو دوربین استفاده می شود. احساس بازیگر وقتی

به اوج می رسد،کارگردان تصمیم می گیرد از چند دوربین استفاده کند. دلیل

استفاده از دو دوربین در کارهای این چنینی بیشتر عجله است تا نگاه بیننده

خسته نشود. اساسا در قالب تلویزیون، پلان سکانس های طولانی اسیر

پلان-سکانس های طولانی می شوند.

وی درباره زمان تله فیلم«سایبان»گفت: پیش بینی ام براساس فیلمنامه

این است که کار حدود 97 دقیقه و طولانی می شود اما دوست دارم 83

دقیقه شود.

محسن افشانی:نقش فرید را به عنوان دوره دیده اردوگاه اشرف ایفا می کنم

پس از آن قرارست صحنه ای گرفته شود که محسن افشانی اسلحه به

دست به عنوان بازیگر اصلی فریاد می زند و تهدید می کند و دائما این را می

پرسد که چه کسی مهرداد را کشته است؟

بعد از کات کارگردان محسن افشانی که به دلیل فریادهای مکرر صدایش

گرفته، درباره نقش خود توضیح داد: من نقش فرید را بازی می کنم. او فرد

دوره دیده ای در اردوگاه اشرف است که به ایران می آید و در این جریانات

خودش را با دیگران همراه می کند.

وی ادامه داد: فرید از فرانسه به ایران آمده و در نهایت متوجه می شویم او

همان فردی است که باعث تیرزدن به یک شخصیت شده و او را به

بیمارستان آورده است.

افشانی عنوان کرد: به طور اتفاقی گروهی که از جبهه مقابل و حزب اللهی

بودند به بیمارستان می آیند و فرید از فرصت سوء استفاده می کند و تنشی

به وجود می آورد و طرفین را نسبت به یکدیگر بدبین می کند. گروگانگیری

صورت می دهیم تا انتهای قصه که پلیس و یگان ویژه مسئول بررسی این

وضعیت می شوند و ...

کاوه سماک باشی:«سایبان» از گروه خاصی جانبداری نمی کند

کاوه سماک باشی نیز یکی دیگر بازیگرانی است که با لباس چریکی لحظه

ای از کارش فارغ می شود و درخصوص نقش خود توضیح داد: داستان این

فیلم مربوط به دوگروه است که عده ای بسیجی و گروهی هم متعلق به

جریان سبز هستند و من جزو گروه بسیجیان هستم. نقطه قوت این داستان

این است که به هیچ جهتی سوق پیدا نکرده و از گروه خاصی جانبداری نمی

کند. من تجربه چندکار با آقای تکاور داشتم و با وجود خستگی از سریالی در

شبکه آی فیلم، پیشنهاد این کار را قبول کردم و از کار راضی هستم.

این بازیگر درباره دیدگاه عامه نسبت به فیلم هایی با رگه های سیاسی

گفت:من به دیدگاه کارگردان نسبت به کار اطمینان دارم و آقای تکاور عینا

مثل فیلمنامه پیش نمی روند،بلکه برخی سکانس ها و دیالوگ ها را کم و

زیاد می کنند. ایشان کارگردانی است که ذهنش دائما درگیر فعالیت است.

گاهی اوقات بازیگر باید ریسک کند و در این میان اطمینان به کارگردان می

تواند نشانگر همه چیز باشد.


صحنه مربوط به فرید«محسن افشانی» چندبار گرفته می شود و مریم

کاویانی نیز به عنوان نقش مقابل پرستاری است که در بیمارستان فعالیت

می کند. او مقابل نگاه غضب آلود و فریادهای مکرر فرید چیزی نمی گوید و

پس از چند برداشت این صحنه به اتمام می رسد و تکاور نیز رضایت می

دهد.
http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1393/05/04/13930504000282_PhotoA.jpg
 محسن افشانی:نقش فرید را به عنوان دوره دیده اردوگاه اشرف ایفا می کنم

پس از آن قرارست صحنه ای گرفته شود که محسن افشانی اسلحه به دست به عنوان بازیگر اصلی فریاد می زند و تهدید می کند و دائما این را می پرسد که چه کسی مهرداد را کشته است؟
بعد از کات کارگردان محسن افشانی که به دلیل فریادهای مکرر صدایش گرفته، درباره نقش خود توضیح داد: من نقش فرید را بازی می کنم. او فرد دوره دیده ای در اردوگاه اشرف است که به ایران می آید و در این جریانات خودش را با دیگران همراه می کند.

وی ادامه داد: فرید از فرانسه به ایران آمده و در نهایت متوجه می شویم او همان فردی است که باعث تیرزدن به یک شخصیت شده و او را به بیمارستان آورده است.
محسن افشانی عنوان کرد: به طور اتفاقی گروهی که از جبهه مقابل و حزب اللهی بودند به بیمارستان می آیند و فرید از فرصت سوء استفاده می کند و تنشی به وجود می آورد و طرفین را نسبت به یکدیگر بدبین می کند. گروگانگیری صورت می دهیم تا انتهای قصه که پلیس و یگان ویژه مسئول بررسی این وضعیت می شوند و ...
#######################




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد