رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

فیلم آرزوهای بزرگ ساخته دیوید لین

آرزوهای بزرگ
1946 انگلستان
Great Expectations

Dir:David Lean

آرزوهای بزرگ
فیلم محصول سال 1946
«آرزوهای بزرگ» یک فیلم در سبک درام به کارگردانی دیوید لین است که در سال ۱۹۴۶ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به جان میلز، جین سیمونز، الک گینس، و فرانسیس ال سالیوان اشاره کرد.
تاریخ اکران: ۷ ژوئن ۱۹۴۷ م. (آمریکا)
کارگردان: دیوید لین
مدت زمان فیلم: ۱ ساعت ۵۸ دقیقه
داستان: چارلز دیکنز
آهنگ‌ساز: Walter Goehr
بازیگران
جین سیمونز
جان میلز
الک گینس


رها ماهرو : خوانندگان عزیز و محترم وبلاگ رها ماهرو لطفا نظر و نقدتان را درباره فیلم زیبای آرزو های بزرگ که از شبکه نمایش تلویزیون پخش شد برای ما بنویسید و بفرستید .



آرزوهای بزرگ (فیلم ۱۹۴۶)
کارگردان : دیوید لین
تهیه‌کننده : آنتونی هولاک- الان
رونالد نیم
نویسنده : دیوید لین
آنتونی هاوه لاک-آلان
سکیل مک گیورن
رونالد نیم
کی والش
فیلمنامه‌نویس : دیوید لین
رونالد نیم
آنتونی هاولاک-الان
کی والش
چارلز دیکنز
بر پایه : آرزوهای بزرگ اثر چارلز دیکنز
بازیگران : جان میلز
آنتونی واگر
جین سیمونز
والری هابسن
الک گینس
مارتیتا هانت
فینالی کوری
فرانسیس ال سالیوان
برنارد میلز
فردا جکسون
تورین تاچر

http://up.3kan3.ir/view/366117/Great-Expectations-1946.jpg

موسیقی : والتر گوهر

فیلم‌برداری : گای گرین، (رابرت کراسکر shot opening sequence)
تدوین : جک هریس
توزیع‌کننده : General Film Distributors (GFD) Ltd. (بریتانیا)
یونیورسال استودیوز (آمریکا)
تاریخ‌های انتشار : ۲۶ دسامبر ۱۹۴۶
مدت : ۱۱۳ دقیقه
کشور : بریتانیا
زبان : انگلیسی

«آرزوهای بزرگ» (انگلیسی: Great Expectations) یک فیلم در سبک درام به کارگردانی دیوید لین است که در سال ۱۹۴۶ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به جان میلز، جین سیمونز، الک گینس، و فرانسیس ال سالیوان اشاره کرد.
جوایز

 برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی هنری فیلم سیاه و سفید ۱۹۴۷
 برنده جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری فیلم سیاه و سفید ۱۹۴۷ (گای گرین)



آرزوهای بزرگ یا انتظارات بزرگ (به انگلیسی: Great Expectations)، رمانی است از چارلز دیکنز، نویسنده شهیر انگلیسی، که ابتدا به صورت داستان دنباله‌دار از دسامبر ۱۸۶۰ تا اوت ۱۸۶۱ میلادی در هفته‌نامه «سراسر سال» به چاپ رسید. وقایع این کتاب که به صورت خودزندگی‌نامه از قول شخصیت اصلی داستان، کودکی یتیم موسوم به «پیپ» نگاشته شده‌است، از سال ۱۸۱۲، هنگامی که او هفت سال دارد، تا زمستان ۱۸۴۰ اتفاق می‌افتد. آرزوهای بزرگ را می‌توان به نوعی زندگی‌نامهٔ خودنوشت شخص دیکنز نیز دانست که همچون آثار دیگرش تجربیات تلخ و شیرین او از زندگی و مردم را نمایان می‌سازد.

داستان

پیپ هفت ساله، زندگی محقر و فروتنانه‌ای را در کلبه‌ای روستایی، با خواهری بدخلق و سختگیر و شوهر خواهرش «جو گارجری» آهنگری پرتوان اما مهربان و نرم‌خو، می‌گذراند. او که روزی برای سر زدن به قبر مادر و پدرش به گورستان می‌رود، به طور اتفاقی با یک زندانی فراری محکوم به اعمال شاقه به نام «آبل مگویچ» روبرو می‌شود. آن زندانی، داستانی ترسناک برای کودک سر و هم می‌کند تا او نانی برای رفع گرسنگی و سوهانی برای رهایی خویش از غل و زنجیری که به دست و پایش بسته‌است، بیاورد. پیپ هم از روی ناچاری و هم از دل‌رحمی او را یاری می‌کند.
میس هاویشام، استلا و پیپ، اثری از اچ ام بروک

مدت زمانی از آن ماجرا می‌گذرد و پیپ کوچک، توسط زنی میانسال و ثروتمند موسوم به «میس هاویشام» (یکی از استادانه‌ترین شخصیتهای خلق‌شده توسط دیکنز) اجیر می‌شود تا گهگاه برای همنشینی و سرگرم‌نمودنش پیش او بیاید. هاویشام که در گذشته‌ای دور و به هنگام عروسی، معشوقش او را بیرحمانه ترک گفته، از آن زمان، به زنی دلسرد و انتقام‌جو بدل گشته‌است. او «اِستِلا»، دخترکی زیبا، اما گستاخ و مغرور را به فرزندی پذیرفته است تا به او بیاموزد که چگونه مردان را به بازی گرفته و بدینسان انتقام خویش را توسط او از مردان بستاید. پیپ کوچک در آن خانه به استلا دل می‌بندد و تحت تأثیر توهین‌ها و آزارهای دخترک، نخستین آرزوهایش مبنی بر ترک زندگی محقر و روستایی و زیستن چون نجیب‌زادگان، در او نقش می‌بندد.

پیپ، سالها نزد جو گارجری شاگردی می‌کند تا به عنوان یک آهنگر امرار معاش نماید اما اتفاقی زندگی او را دگرگون می‌کند. حقوقدانی در لندن به نام «جَگرز» به او اطلاع می‌دهد که یک ولینعمت ناشناس، هزینه تعلیم و تربیت او را برای رفتن به لندن و آموختن فرهنگ افراد متشخص، متقبل شده و پس از آن ثروت کلانی به او خواهد رسید. به این ترتیب قهرمان نخست داستان، روستا و شوهر خواهر دوست‌داشتنی خود را ترک می‌کند تا به آرزوهای بزرگ خویش که یافتن تشخص و لیاقت برای دستیابی به استلا است، برسد. او در طول زندگی در لندن، بسیاری از آداب و رسوم زندگی شهری همچون طرز رفتار، لباس پوشیدن و مشارکت در انجمن اشخاص فرهیخته و با فرهنگ را می‌آموزد و استلای محبوبش نیز که اکنون مردان زیادی خواهان او هستند، با تجاربی مشابه، دست و پنجه نرم می‌کند. پیپ این‌بار به استلا اظهار عشق می‌کند ولی استلا به او می‌گوید که لیاقت عشق پیپ را ندارد و به «بنتلی درامل»، مردی پست‌فطرت، دل‌بسته‌است.

پیپ که همیشه خانم هاویشام را ولینعمت مرموز خود می‌پنداشته، در پایان به این موضوع پی می‌برد که ولینعمتش «مگویچ» همان زندانی فراریست که در کودکی یاریش داده بود. او همچنین درمی‌یابد که مگویچ پدر استلا است. اما زمانی این راز برملا می‌شود که مگویچ طی یک درگیری دستگیر و زخمی شده و در بستر مرگ افتاده و تمام اموالش توسط دولت ضبط شده‌است. از طرفی استلا نیز با درامل ازدواج کرده و بدرفتاریهای بسیاری از او دیده‌است. پیپ که به هیچ‌یک از آرزوهای خود نائل نمی‌آید، به کلبه محقر روستایی خود پیش جو باز می‌گردد. هرچند دیکنز تصمیم داشت تا پیپ را در رسیدن به استلا عاقبت ناکام گذارد و داستان را به صورتی غم انگیز به پایان برساند، اما به توصیه دیگران پایان آنرا با درس گرفتن استلا از شکستهای زندگی و بازگشتش به نزد پیپ، تغییر می‌دهد تا به مذاق خوانندگان آن زمان خوش بیاید.

داستان آرزوهای بزرگ شرح کاملی از وضعیت سیاسی اجتماعی دوران خود است و نویسنده حقایق اجتماعی را با بیانی لطیف به تصویر کشیده است. در حقیقت همین وقایع هستند که به ارزش داستان می‌افزایند.
ترجمه به فارسی

این رمان توسط ابراهیم یونسی به فارسی برگردانده شده و متن کوتاه شده آن نیز توسط مترجمانی چون مهدی سحابی به این زبان ترجمه شده است.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8d/Greatexpectations_vol1.jpg/200px-Greatexpectations_vol1.jpg
نام فیلم: Great Expectations

سال تولید: 1946

ژانر : درام , عاشقانه

محصول : انگلیس

حجم : 1.81 گیگابایت – 958 مگابایت

کیفیت: 720 و 1080

زبان : دوبله فارسی

بازیگران : John Mills, Valerie Hobson, Tony Wager, Jean Simmons

کارگردان : David Lean

خلاصه داستان:

 « پیپ » ( ویجر ) ، در کودکى با « استلا » ( سیمونز ) و « خانم هاویشام » ( هانت ) ، قیم ثروتمند او آشنا مى‏شود . روزى « پیپ » به یک محکوم فرارى ( کورى ) کمک مى‏کند و سال‏ها بعد ، در جوانى ( میلز ) ، ثروتى از یک ناشناس به او مى‏رسد .
000000000000000000000000000000
فیلم سینمایی «آرزوهای بزرگ / Greate Expectations»
نام لاتین : Great Expectations
محصول : انگلستان
سال : 2011
کارگردان : برایان کرک
بازیگران : داگلاس بوت ، جک روت ،ری وینستون ،دیوید ساچت و ...

- خلاصه فیلم : " پیپ" پسرکی است که در یک روستای دورافتاده با خواهرش زندگی می کند . خواهر بزرگتر بسیار بدخلق است و همواره از زندگی فقیرانه اش در کنار همسر آهنگر خود جوگارجری شکایت دارد و پیپ را نیز مرتب شماتت می کند تا اینکه یک زن ثروتمند عجیب به نام خانم هاویشام قصد می کند پسر را به فرزندی بگیرد . خانم هاویشام در کاخ خود از پیپ می خواهد که وقتش را به بازی با دخترکی به نام استلا بگذراند. اما پس از مدتی عذر پیپ را می خواهد و پیپ در آهنگری مشغول به کار میشود . تا اینکه به او خبر داده می شود قیمی ناشناس خواسته است وی به لندن برود و در آنجا زندگی با آینده ای روشن تر را تجربه کند و ...
000000000000000000000000000000

هنر هفتم / نقد و بررسی فیلم آرزوهای بزرگ ( ساخته دیوید لین )

دیوید لین برای نقش اول، یعنی پیپ، به سراغ هنرمند بزرگ تاریخ انگلستان یعنی سر جان میلز رفت. و والری هابسون را برای ایفای نقش استلا، دختر خوانده ی خانم هاویشوم برگزید ؛ نقش جو گارجری آهنگر ، که شوهر خواهر پیپ بود را به برنارد مایلز داد و برای نقش هم اتاقی پیپ از دوست خود، الک گینس جوان که این فیلم اولین کار سینمایی او بود که در آن حرف می زند و دیالوگ داشت ، استفاده نمود . لین در خاطراتش گفت: گینس در شروع کار بسیار عصبی بود و اعتماد به نفس نداشت و به همین دلیل در مقابل دوربین مشکل داشت. گینس به واسطه دوستی‌اش با لین، در این فیلم اولین نقش مهم و بزرگ کارنامه هنری‌اش را گرفت. و از همین جا بود که دوران موفق بازیگری الک گینس بر پرده های نقره ای سینما آغاز شد. (پس از این فیلم ،الک گینس در ۵ فیلم دیگر لین هم با او همکاری کرد)
دیوید همچنین برای سایر کاراکتر ها از هنرمندان بزرگ دیگری مثل جین سیمونز ، آنتونی واگنر ، فرانسیس ال سولیوان و مارتیتا هانت به نقش خانم هاویشام ، استفاده کرد . و اثری تحسین برانگیز بوجود آورد.

بجز فیلمنامه و کارگردانی بی نظیر دیوید لین ، باید به از فیلمبرداری فوق العاده گای گرین اشاره نمود . اپتدا رایرت کراسکر برای فیلمبرداری این کار استخدام شد اما پس از فیلمبرداری سکانس اول فیلم، لین نارضایتی خود را از کار کراسکر اعلام نمود و با کنار گذاردن وی ، تهیه کننده ی فیلم ، یعنی هولاک آلن را وادار نمود که از گای گرین برای این کار دعوت کند. که اتفاقا به خاطر همین فیلم ، اسکار بهترین فیلمبرداری را در سال 1946 از آن خود ساخت. همچنین بایدبه گریم متناسب با شخصیتهای داستان و نیز، نورپردازی و بویژه بازی‌ هنرمندانی که در خلق این اثر نقش داشتند، یاد کرد.

تماشای فیلم یک تجربه دلپذیر و لذت بخش است ؛خود اینجانب(نویسنده ی وبلاگ) بیش از 7 بار فیلم را بطور کامل دیده ام

منتقدین سینمایی و تماشاگران معمولی، به یک اندازه آن را ستوده‌اند. و به همین خاطر اکثر منتقدین سینمایی «آرزوهای بزرگ»‌ را یک شاهکار بدون زمان می نامند. لین در این فیلم از تکنیکهای جدیدی برای فیلمبرداری و نیز دکوراسیون صحنه استفاده نمود برای مثال صحنه معروف اپتدای فیلم در گورستان، کلیسایی قدیمی و بزرگ را در پس زمینه می بینیم ، در حقیقت خیلی کوچک‌تر از آن حدی است که در فیلم دیده می‌شود.
ممکن است بسیاری از تماشاگران فیلم حتی کتاب دیکنز را نخوانده باشند ؛ اما مطمعناً نام خانم هاویشام برای همه آنها نام آشناست. برگردان سینمایی کتاب‌های معروف کار بسیار سختی است، اما دیوید لین ؛استاد مسلم سینما (که زمان ساخت فیلم بسیار جوان بود) توانسته امانتدار خوبی برای اثر خواندنی و محبوب چارلز دیکنز باشد و نسخه‌ای مقبول از این اثر جاودانه ارائه دهد.

دیوید لین قصه کلاسیک دیکنز را همانطور که بیننده انتظار دارد به روی پرده سینما می آورد. وفاداری او به قصه تحسین‌برانگیز و قابل توجه است. او حتی تا حد پا را فراتر نهاده و تا جایی پیش رفته که برخی صحنه‌های فیلم به یک اثر دلهره آور نزدیک می‌شود و این چیزی است که هنگام خواندن قصه کتاب متوجه آن نشویم و چنین حسی در ما بوجود نیاید.

«آرزوهای بزرگ» که کاندیدای 5 جایزه جشنواره شد ، موفق به دریافت دو مجسمه اسکار شد. دیوید لین نیز در همان سال بخاطر این فیلم کاندیدای اسکار شد . جایزه ای که به ولیام وایلر بخاطر فیلم بهترین سالهای زندگی ما تعلق گرفت.

به هر حال منتقدین سینما می‌گویند: تماشاگران حتی اگر یک خط کتاب را نخوانده باشند، عاشق فیلم خواهند شد و آن را دوست خواهند داشت.

reiko

000000000000000000000000000000

http://nostalgiktv.biz/wp-content/uploads/2014/10/are.jpg





نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد