رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

شهر خرس‌ها ساخته اسکات گلاین و گری هارست

شهر خرس‌ها یک کارتون قدیمی خاطره انگیز سی و نه قسمتی ساخته اسکات گلاین و گری هارست است که هم اکنون از شبکه کودک صدا و سیما پخش می شود.

درباره انمیشن دوبعدی شهر خرسها :

در یک خانۀ درختی که توسط بابا خرسه درست شده یک خانوادۀ چهار نفره از خرس‌ها زندگی می‌کنند.

مجموعۀ «شهر خرس‌ها» بانام اصلی The Berenstain Bears بر اساس سری کتاب‌هایی به همین نام نوشتۀ یک زن و شوهر به نام‌های خانم جانیس گرانت و آقای استنلی برنستین Stan & Jan Berenstain در دو مجموعه تلویزیونی تولید شده است که حتی بعدها نشر یک سری از این کتاب‌ها را پسرشان مایک به عهده گرفت. این مجموعه برای جایزۀ Gemini Awards و Young Artist Awards در سال 2004 نامزد دریافت جایزه شده است.
http://www.pooyatv.ir/media/k2/items/cache/02a73643f2e28f80a0d67ca9bca0af92_XL.jpg
    کارگردان: اسکات گلاین و گری هارست
    نویسنده: Bruce Robb, Sheila Dinsmore, Dawn Parish, Ken Cuperus,…
    انیماتور: Li Fan, Ding Xiao Ping, Yu Jin Qiang, Mike Stevens, Hu Xiaoqing,…


  

موسیقی: ری پارکر و تام سزنیاک

    تکنیک: دو بعدی
    تعداد قسمت: 39
    مدت: 15 دقیقه‌ای
    سال ساخت: 2002
 زمان پخش: 21 آذر 1394 ۱۹:۴۵
مدت: 11 دقیقه
:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.


رها ماهرو : خوانندگان گرامی ، لطفا نظرات و انتقاداتتان را درباره ی انیمیشن شهر خرس‌ها ساخته اسکات گلاین و گری هارست که در وبسایت بزرگ رها ماهرو قرار گرفته است برایمان بنویسید




نظرات 1 + ارسال نظر
مریلا شکوهی دوشنبه 23 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 01:48 ق.ظ http://nimkatma.blogfa.com

چند خبر قدیمی قدیمی


اولین اپرای راک در مدح چنگیز خان

مغولستان برای اولین بار شاهد اجرای اپرا به سبک راک بوده است. این اپرا که در بزرگداشت چنگیز خان تهیه شده در اولان باتور، پایتخت این کشور، به روی صحنه رفته است. اپرای چنگیز خان یکی از سلسله برنامه های هنری - فرهنگی است که به مناسبت هشتصدمین سالگرد پایه گذاری مغولستان برگزار شده است."دوجپالم گانزوریگ"، ترانه سرای این اپرا، می گوید که با نوشتن این اپرای راک می خواسته چهره ای دیگر از چنگیز خان، بنیانگذار مغولستان که جهانیان عمدتا او را فاتحی بی رحم می دانند، نشان دهد.گانزوریگ گفت: "چنگیز خان برای همسرش شوهری خوب، برای پدر و مادرش فرزندی خوب و برای دوستانش، دوستی خوب بوده و من می خواستم که این چهره را نشان دهم، نه فردی ستمگر و یا شخصیتی منفور که تصور برخی هاست."در اولین اپرای راک مغولستان، چنگیز خان فردی است که توانسته قبائل مغول را متحد کند و بر خلاف انتظارها رهبری آنها را برعهده بگیرد.در این اثر، آواز اپرا با ضرب موسیقی راک آمیخته شده اما از عناصر موسیقی سنتی مغولستان، که اصوات ناشی از ارتعاش حنجره از جمله آنهاست، نیز استفاده شده است.دوچپالم گانزوریگ، که در یک گروه راک به نام "گرگهای سیاه" گیتار می زند، اپرای راک را "بالاترین سطح از موسیقی راک" توصیف می کند و می گوید: "نواختن موسیقی راک همراه با یک ارکستر کامل خیلی رضایتبخش است. برای من موسیقی ساخته شده از مخلوط راک و اپرا یعنی موسیقی واقعی."




تاثیرپذیری از نقش ،یکشعار توخالی

برای اعتلای سینمای قرآنی دسته بندی های پشت پرده باید کنار گذاشته و اصول حرف ای بر ساخت اینگونه آثار حکمفرما شود. محمد علی کشاورز، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در گفت وگو با ایکنا، گفت: متاسفانه اصول حرفه ای بر سینمای ایران حاکم نمی باشد و وجود رابطه ها باعث می شود که فیلمسازان مطرح تمایلی برای ساخت فیلم های قرآنی نداشته باشند. وی افزود: برای پیشرفت سینمای قرآنی باید سعی شود سطح فیلمنامه ها ارتقا یابد زیرا مهمترین اصل برای پردازش این گونه سینما داشتن متن قوی ا ست، و متاسفانه ما شاهد هستیم که در دانشکده هنر به نام فیلمنامه نویسی تدریس نمی شود. وی اظهار داشت: کسی که می خواهد کار قرآنی بکند باید به اسلام و قرآن اشراف کامل داشته باشد و حرفه ای بودن نمی تواند دلیل مناسبی برای نداشتن اعتقاد قلبی برای ساخت آثار قرآنی باشد، زیرا در صورت نداشتن اعتقاد، مصنوعی بودن کار برای مخاطب آشکار می شود. محمدعلی کشاورز به نقش مسوولان در ارتقا مفاهیم قرآنی اشاره کرد و گفت:در تلویزیون شاهد رابطه های نادرست هستیم، ساخت آثار دینی، در دست عده ا ی خاص است. البته جای امیدواری است که با آمدن «مهندس ضرغامی» وضعیت رو به بهبود برود زیرا در زمان تصدی ایشان در معاونت سینمایی وزارت ارشاد تاثیرات مثبت وجودشان در باروری سینما نمایان شد. وی افزود: شعار و بوق کردن اعتقادات، آفتی بزرگی برای سینما قرآنی است و هنرمند باید سعی کند با هنر خود اخلاص به مفاهیم قرآنی را نشان دهد. ولی متاسفانه می بینیم که بعضی از بازیگران ما بعد از بازی در یک نفش مذهبی با ژست های مصنوعی ادعای تاثیری پذیری از نقش خود به روحانیت درونی شان می کنند. این بازیگر قدیمی سینما بیان داشت: معتقدم یک بازیگر فقط می تواند نقش خود را عالی ایفا کند و تاثیرپذیری از نقش فیلمنامه یک شعار توخالی است.





معرفی فیلم های برتر دنیا

1- پدرخوانده (1972- 1974- 1990)
سه گانه پدرخوانده توسط فرانسیس فورد کاپولا کارگردان نامدار تاریخ سینما ساخته شدند. البته در همه لیست های موجود تنها از پدر خوانده یک و دو نام برده شده است. پدرخوانده یک در سال 1972 ساخته شد و در آن بازیگران به نامی چون مارلون براندو، آل پاچینو، جیمزکان و... به ایفای نقش پرداخته اند. فرانسیس فورد کاپولا پدرخوانده یک را بر اساس رمانی از ماریو پوزو به همین نام ساخت. فیلمنامه این اثر حاصل همکاری فوردکاپولا و ماریو پوزوست ماجرای فیلم بین سال های 1945تا 1955 اتفاق می افتد و داستان فیلم درباره خانواده مافیایی کورلئونه است. مارلون براندو در این فیلم برای بازی در نقش دون کورلئونه اسکار بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد. فیلم بهترین جایزه اسکار را درو کرد. بهترین اسکار فیلمنامه اقتباسی به نویسندگان آن رسید و در هشت بخش دیگر نیز نامزد دریافت اسکار شد.پدرخوانده 2 که به دلیل استقبال فراوان از پدرخوانده 1 دو سال بعد تولید شد نیز در موقعیت های بسیاری را برای سازندگانش به ارمغان آورد. و در حقیقت توانست تعداد اسکارهای بیشتری را کسب کند. برنده جایزه بهترین فیلم که کارگردانی، فیلمنامه اقتباسی، بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین موسیقی فیلم، بهترین کارگردانی هنری و نامزدی در بخش های بهترین بازیگر نقش اول، بازیگر نقش مکمل مرد، نقش مکمل زن و طراحی صحنه از جمله افتخاراتی است که نصیب این فیلم شده است. جالب اینجاست که فرانسیس فوردکاپولا ابتدا به خاطر جنجال هایی که در مورد پدرخوانده 1 به وجود آمده بود نمی خواست خودش کار را بسازد اما به دلیل مخالفت کمپانی پاررامونت با ساخت اثر توسط مارتین اسکورسیزی که آن موقع هنوز چهره سرشناسی نبود، خود مجبور به ساخت قسمت دوم آن شد.

2- رهایی از شاوشنگ (1994)
فرانک دارابونت این فیلم را در سال 1994 بر اساس اقتباسی از داستان «رتیاهپور شا و فرار از شاوشنگ» نوشته استیفن کینگ نوشت و خود آن را کارگردانی کرد. این فیلم یکی از محبوب ترین فیلم های تاریخ سینما در بین همه نظرسنجی های انجام شده است. در این فیلم بازیگرانی چون تیم رابینز، مورگان فریمن، باب گانتن، کلا نی براون و... به ایفای نقش پرداخته اند. در خلا صه داستان فیلم آمده است: در سال 1964 بانکداری به نام اندی دفرسن با بازی تیم را نیز اشتباها به جرم قتل همسرش محکوم به حبس ابد در زندان ایالتی شاوشنگ می شود. او در زندان با فردی به نام رد که زندانی سابقه داری است (با بازی مورگان فریمن) آشنا می شود و در نهایت با کمک او موفق می شود از زندان فرار کند. فیلم رهایی از شادژشنک در هفت بخش نامزد دریافت جایزه اسکار شد اما در نهایت موفق به کسب هیچ جایزه ای از مراسم اسکار 1944 نشد. بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد (مورگان فریمن) بهترین فیلمنامه، بهترین فیلمبرداری، بهترین ویرایش فیلم، بهترین موسیقی و بهترین صدابرداری هفت بخشی بودند که فیلم برای آنها نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

3- همشهری کین (1941)
اورسن ولز، کارگردان نامآشنا و صاحب سبک سینما، «همشهری کین» را در سال 1941 تلا ش او برای رسیدن به روش جدیدی از فیلمسازی با شناخت و استفاده و ترکیب فرم های مختلف فیلمسازی منتج به تولد یکی از شاهکارهای تاریخ سینما به نام همشهری کین شد. به طوری که در اکثر نظرسنجی های 50 سال اخیر این فیلم در صدر فهرست قرار گرفته است. فیلمنامه اثر خود را اورسن ولز به همراه ژوزف منکوویچ نوشت. در خلا صه داستان آمده است: تهیه کننده فیلم مستند زندگی کین از گزارشگر تامسون می خواهد درباره زندگی و شخصیت کین تحقیق کنید تا بتواند معنی آفرین کلمه کین که قبل از مرگش به زبان آورد را بفهمد (غنچه زرد) بازیگرانی که در این فیلم به روایت زندگی کین می پردازند عبارتند از: جوزف کاتن، دروتی کوفیگور، اورسن ولز، ری کالینف. فیلم در هفت بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی، فیلم، کارگردانی، نقش اول مرد، فیلمبرداری، موسیقی متن، صدابرداری نامزد دریافت اسکار شد که در بخش بهترین فیلم نامه غیراقتباسی اسکار را برای نویسندگانش همراه داشت.

4- کازابلا نکا (1942)
داستان فیلم در سال 1941 کمی قبل تر از حمله پرل هاربر می گذرد. سال هایی که آسیب های جنگ جهانی دوم بسیاری از مردم اروپا را به فکر مهاجرت به آمریکا انداخته بود اما به دلیل پر شدن راه دریایی لیسبون به آمریکا ناچارند خود را به دربندر کازابلا نکا در مراکش برسانند که هنوز در دست دولت فرانسه است تا شاید از آنجا بتوانند به آمریکا پرواز کنند.
ریک بلین (با بازی همفری بوگارت) آمریکای بدبینی است که به واسطه شغلش روابط ویژه ای با بسیاری از سرشناسان شهر دارد. داستان با ورود ایلسالا ند (اینگرید برگمن) و شوهرش ویکتور لا زلو (پل هنرید) به شهر وارد فاز عاشقانه ای می شود که مربوط به گذشته این دو است. این فیلم را مایکل کورتیز کارگردانی کرده است که در هشت بخش نامزد دریافت اسکار شد و در نهایت در 3 بخش بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اقتباسی برنده اسکار شد.

5- بر باد رفته (1939)
ویکتورفلمینگ «بر باد رفته» را بر اساس فیلمنامه ای نوشته سیدنی هووارد که برگرفته و اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته مارگارت میچل بود ساخت، فیلم در سیزده بخش نامزد دریافت اسکار شد که موقعیت در هشت بخش آن را به یکی از پرجایزه ترین فیلم های تاریخ سینما در مراسم اسکار تبدیل کرده است. بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن (ویویان لی)، بهترین نقش مکمل زن، بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین و بهترین طراحی صحنه هشت اسکاری است که برای سازندگان اثر به دست آمد.
بر بادرفته قصه دختری است به نام اسکارلت که بزرگترین دختر جوالداوها را مالک مزرعه پنبه تارا است و تنها به یک چیز می اندیشد، ازدواج با اشلی پسر مالک مزرعه مجاور اما اشلی می خواهد با دختردایی اش ازدواج کند. جنگ شمال و جنوب آمریکا شروع می شود. اسکارلت که با چارلز ازدواج کرده است او را در اردوی آموزشی از دست می دهد. اسکارلت به آتلا تن می رود و به کمک رت باتلو از شهر می گریزد. وقتی به تارا می رسد مادرش مرده و پدرش دچار جنون شده است حالا مسوولیت نگهداری از مزرعه به دوش اسکارلت است...





آغاز به کار سمینار پژوهشی « تئاتر ملی »در دانشگاه تهران ;
استقبال سرد به خاطر جام جهانی

فرهنگ و هنر - تالار شهید آوینی دانشکده هنرهای زیبا در حالی میزبانی نخستین سمینار "تئاتر ملی" را عهده دار شده است که به نظر می رسد به دلیل همزمانی این سمینار با برگزاری مسابقات جام جهانی تعداد سخنرانان از مخاطبان بیشتر است و با توجه به اینکه به خودی خود هنر تئاتر در کشور مهجور است، بهتر بود تا دست اندرکاران این سمینار در زمان انتخابی آن دقت بیشتری می کردند. به هر روی این سمینار که از جهات مختلف دارای اهمیت ویژه می باشد از دیروز صبح آغاز به کار کرد. معاون هنری وزیر ارشاد در سمینار پژوهشی تئاتر ملی پرداختن و توجه به تئاتر ملی را تنها راه حل مشکلات تئاتر عنوان کرد. محمدحسین ایمانی خوشخو در سمینار پژوهشی تئاتر ملی گفت: "در حرکت جدید نمایشی کشور باید نگاهی به گذشته شود و در یک آسیب شناسی حرکت جدی در تئاتر کشور صورت گیرد و با رفع نقایص و کاستی زمینه رشد تئاتر در کشور فراهم آید. شاید مهمترین دغدغه های این آسیب شناسی این باشد که تئاتر به عنوان یک مقوله تاثیرگذار اجتماعی نقش خود را در جامعه ما ایفا کند." معاون هنری وزیر ارشاد در ادامه افزود: "تئاتر یک مقوله اجتماعی است و یابد در جامعه جایگاه خود را پیدا کند و به نقش آفرینی بپردازد. تئاتر علاوه بر این که یک هنر است، مقوله ای اجتماعی و فرهنگی و پدیده ای است که در جامعه می تواند به عنوان یک هنر مفید در حل معضلات اجتماعی موثر باشد." دکتر ایمانی خوشخو گفت: "با بررسی تئاتر پس از انقلاب آیا می توان گفت که در یک حرکت عمومی تئاتر ما با ساختار جامعه پیش آمده و جایگاه خود را در بین تماشاگران پیدا کرده است. این مهم از طریق برگزاری سمینارها باید پاسخ خود را بیابد و استنباط کند که آیا در این سال ها تئاتر با تماشاگر خود ارتباط برقرار کرده و اقشار جامعه را به سمت این هنر کشانده است یا نه." وی با اشاره به جایگاه تئاتر ملی در جهان خاطرنشان کرد: "در دیگر کشورهای دنیا نیز تئاتر ملی در کنار تئاتر جهانی قرار دارد . تئاتر ملی تئاتری بر پایه مضامین و فرهنگ بومی است، اما قالب و محتوای آن بر اساس فرهنگ جهانی است. برای حل مشکلات تئاتر چاره ای جز پرداختن و توجه به تئاتر ملی نداریم و باید در این زمینه مخاطب شناسی کنیم تا از طریق تاثیرگذاری آن بر مخاطب به جایگاه خوبی برسد." در ادامه برنامه های سمینار بهزاد قادری و تاج بخش فناییان نیز به بحث درباره " نگاهی به تئاتر ملی در کشورهای دیگر" و "تئاتر ملی - منطقه ای و محلی" پرداختند. بهزاد قادری که در این سمینار، به بحث درباره نگاهی به تئاتر ملی در کشورهای دیگر می پرداخت و انگیزه، چالش ها و چشم اندازه های نو در این مبحث را بررسی می کرد، در این باره گفت: مفهوم و کارکرد تئاتر ملی از آغاز پیدایش آن در جهان دستخوش دگرگونی های بسیار شده است که می توان آن را از سه منظر مورد توجه قرار داد. وی اضافه کرد: خاستگاه ها و انگیزه های برپایی تئاتر ملی، چالش های مختلف با تئاتر ملی نهادینه و دگرگونی های برخاسته از این چالشها و همچنین تعریف وظایف تئاتر ملی با در نظر گرفتن چشم اندازهای نو و رواج دگراندیشی سه مقوله ای است که می توان به آنها پرداخت. قادری در ادامه ارائه مقاله خود به ریشه های پیدایش اندیشه تئاتر ملی در تاریخ وعملکرد وانتظارات این نهاد در دستگاه های سیاسی اشاره کرد و واکنشهای چند دهه گذشته را در برابر این نهاد و دگرگونی های برخاسته از چالشهای آنها مورد بررسی قرار داد. در دومین بخش از این همایش، تاج بخش فناییان، مدیر دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی درباره "تئاتر ملی - منطقه ای و محلی" سخنرانی کرد. وی گفت: هنرهای ملی - منطقه ای و محلی هر یک تعریفهای جداگانه ای دارند، اما ارتباط آنها همچون دایره هایی در دل یکدیگر است. به طوریکه تضاد واختلافی ستیزنده میان آنها وجود ندارد. وی تصریح کرد: هنرهای ملی - منطقه ای و محلی می توانند مکمل یکدیگر باشند هر چند که با پدید آمدن مدرنیسم و مدرنیته، فرهنگ انبوه نیز همچون اقتصاد و صنعت، شکستن مرزهای جغرافیایی و تاریخی را در دستورالعمل خود قرار داد. فناییان،ادامه داد: با چنین وضعیتی مناسبات اجتماعی و فردی در همه پدیده ها به تبعیت از قواعد علوم تجربی ارتباط خود را از هر آنچه در حیطه فراسوی طبیعت و فایده بود، گسست و هنر نیز در این میان مستثنی نشد. این مدرس تئاتر اضافه کرد: به دنبال این اتفاق، ارتباط انواع هنرهای قوی در داخل مرزهای جغرافیایی متنوع، که عمدتا ریشه در مضامین اسطوره ای و الگوهای کهن داشتند و مرتبط با عوالم فراسو بودند، از نظر بخش قابل توجهی از معتقدان مدرنیسم فاقد ارزش خوانده شد و مجددا با ظهور تفکر پست مدرنیسم ورق ارزشگذاری های مدرنیته تغییر کرد. رئیس دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، ظهور تفکر پست مدرنیسم را به منزله ارزشیابی مجدد ارزشهای کهن دانست و گفت: در این شرایط به ناگاه بسیاری از ارزشهای کهن در تقابل با روایت های کلان، منزلت خویش را باز یافتند و مجددا هنرهای ملی - منطقه ای و محلی به عنوان خرده فرهنگهای اصیل تعریف شدند. حسین پارسایی، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی نیز طی ارائه سخنانی گفت: اداره کل هنرهای نمایشی به دلیل طبیعت حرفه ای اش بیشتر درگیر مسایل اجرایی است و به نظر می رسد فعالیتهای پژوهشی مدتها است که راکد است اما خوشبختانه با راه اندازی دفتر انتشارات و پژوهش اداره کل، این مشکل تا حدودی مرتفع خواهد شد.وی جوان گرایی را از جمله مهم ترین محورهای فعالیت اداره کل هنرهای نمایشی خواند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد