رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

انیمیشن نیکی و نیکان ساخته محمدرضا فخرایی زاده

نیکی و نیکان

 زمان پخش: 21 آذر 1394 ۲٠:٣٠
مدت: 14 دقیقه
 نیکی و نیکان

پدربزرگ داستان‌هایی آموزنده از زندگی پیامبران را برای «نیکی» و «نیکان» نقل می‌کند تا بچه‌ها از این حکایات پند گرفته، آن را در حل مسائل پیرامون زندگیشان استفاده کنند.

نیکی خواهر کوچک نیکان است. او کمی بازیگوش است و به دلیل سن کمش گاهی مشکل ساز می‌شود. او گربه‌ای به نام «خپل» دارد. اغلب اوقات مشکلات وقتی آغاز می‌شوند که نیکی به حرف خپل گوش می‌دهد! اما نیکان که بزرگتر و باتجربه‌تر است، پسری عاقل‌تر نیز هست و کمتر دچار اینگونه اشتباهات می‌شود. پرنده‌ای به نام «پوپک» نیز در این مجموعه به کمک پدربزرگ آمده در آموختن مسائل به بچه‌ها با او همکاری می‌کند.
مجموعۀ نیکی و نیکان به تهیه کنندگی مؤسسۀ فرهنگی حور در مرکز پویانمایی صبا تولید شده است.


رها ماهرو : بازدیدکننده عزیز ، از شما درخواست می کنیم تا نظر و انتقادتان را راجع به انیمیشن نیکی و نیکان به کارگردانی محمدرضا فخرایی زاده که هم اکنون از شبکه پویا در حال پخش می باشد و در وبسایت رها ماهرو قرار گرفته است برایمان بفرستید


کارگردان: محمدرضا فخرایی زاده

    نویسنده: رضا تقدسی
    انیماتور: فرانک زحلی، مهشید شادمهرشریف، زیبا ارژنگ، مریم خلیل‌زاده، آزاده معزی، مریم چرمچی، هاله قربانی تهرانی
    موسیقی: مهرداد نبئی
    تکنیک: دوبعدی
    تعداد قسمت: 26
    مدت: 13 دقیقه‌ای
    کشور سازنده: جمهوری اسلامی ایران
    سال ساخت: 1384
    تهیه شده در: مرکز پویانمایی صبا

:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
مجموعه انیمیشن "ماجراهای نیکی و نیکان" به کارگردانی محمدرضا فخرایی‌زاده در قالب ۲۶ قسمت ۱۲ دقیقه‌ای و با تکنیک دو بعدی به تهیه‌کنندگی مرکز پویانمای صبا تولید شد و از امروز، ۱۹ خرداد در کنداکتور پخش شبکه پویا قرار می‌گیرد
به گزارش «نسیم»، محمدرضا فخرایی‌زاده در باره انیمیشن "ماجراهای نیکی ونیکان" به نویسندگی رضا تقدسی گفت: این انیمیشن یک اثر خوش آب و رنگ کودکانه برای گروه سنی ۸-۷ ساله است که با استفاده از طنزی مناسب و شخصیتهای حیوان (گربه، پرنده، ...) قصد دارد حکایتی از داستانهای پیامبران را نقل کند.
لازم به ذکر است پخش این انیمیشن از امروز، یکشنبه ساعت ۱۷:۳۵ از شبکه پویا پخش می‌شود.
http://www.pooyatv.ir/media/k2/items/cache/1a1941aae0c0bff9392db4d210fc26f9_XL.jpg
 از شبکه پویا پخش می‌شود
نمایش داستان‌های پیامبران در انیمیشن «نیکی و نیکان»
شناسه خبر: 72908 سرویس: فرهنگی
۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۵
انیمیشن
خبرگزاری تسنیم: انیمیشن «ماجراهای نیکی و نیکان» در شبکه پویا داستان‌ها پیامبران را نقل می ‌کند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمد رضا فخرایی زاده درباره انیمیشن "ماجراهای نیکی ونیکان" گفت: این انیمیشن یک اثر خوش آب و رنگ کودکانه برای گروه سنی 8-7 ساله است که با استفاده از طنزی مناسب و شخصیت‌های حیوان (گربه، پرنده، ...) قصد دارد حکایتی از داستان‌های پیامبران را نقل کند.

این کارگردان درباره خلاصه داستان ماجراهای «نیکی و نیکان» گفت: نیکی و نیکان خواهر و برادری هستند که به کمک پدر بزرگ موفق به حل بسیاری از مشکلات خود می شوند. بدین صورت که او داستان‌هایی مذهبی از زندگی پیامبران که در بر گیرنده‌ی نکات اخلاقی و آموزنده ی بسیاری است، برای آن‌ها تعریف و راهنمایی‌شان می کند.

در هر برنامه نیکی و نیکان به همراه پدربزرگ خود آموزش‌هایی به کودکان می‌دهد که از آن جمله می توان به بحث ستاره شناسی، نقاشی، آشنایی با حیوانات و غیره اشاره کرد .

عوامل تولید این انیمیشن شامل کارگردان: محمد رضا فخرایی زاده، نویسنده فیلمنامه: رضا تقدسی، آهنگساز: مهرداد نبئی، مدیر دوبلاژ: غلامعلی افشاریه است.

پخش انیمیشن «نیکی نیکان» از روز یکشنبه 19ساعت 17:35 از شبکه پویا پخش می شود.

انیمیشن "ماجراهای نیکی و نیکان"به کارگردانی محمد رضا فخرایی زاده 26 قسمت 12 دقیقه ای با تکنیک 2 بعدی به تهیه کنندگی مرکز پویانمای صبا تولید گردیده و هم اکنون در کنداکتور پخش  شبکه پویا قرار گرفته است.
:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
انیمیشن "ماجراهای نیکی و نیکان" داستان های پیامبران را نقل می کند

سینمای نو > سرویس رادیو و تلویزیون

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی " سینمای نو " و اعلام روابط عمومی مرکز پویانمایی صبا ، محمد رضا فخرایی زاده درباره انیمیشن "ماجراهای نیکی و نیکان "به خبرنگار روابط عمومی صبا گفت : این انیمیشن یک اثر خوش آب و رنگ کودکانه برای گروه سنی 8-7 ساله است که با استفاده از طنزی مناسب و شخصیت های حیوان (گربه، پرنده، ...) قصد دارد حکایتی از داستان های پیامبران را نقل کند.

این کارگردان در باره خلاصه داستان ماجراهای نیکی و نیکان گفت :

نیکی و نیکان خواهر و برادری هستند که به کمک پدر بزرگ موفق به حل بسیاری از مشکلات خود می شوند. بدین صورت که او داستان هایی مذهبی از زندگی پیامبران که در بر گیرندهی نکات اخلاقی و آموزنده ی بسیاری است، برای آن ها تعریف ، و راهنمایی شان می کند.

در هر برنامه نیکی و نیکان به همراه پدربزرگ خود آموزش هایی به کودکان می دهد که از آن جمله می توان به بحث ستاره شناسی ، نقاشی ، آشنایی با حیوانات و غیره اشاره کرد .

عوامل تولید این انیمیشن به شرح ذیل می باشند.

کارگردان:محمد رضا فخرایی زاده ، نویسنده فیلمنامه : رضا تقدسی ، آهنگساز : مهرداد نبئی ، مدیر دوبلاژ : غلامعلی افشاریه

لازم به ذکر است انیمیشن نیکی نیکان از روز یکشنبه 19ساعت 17:35 از شبکه پویا پخش می شود.
:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.
"ماجراهای نیکی و نیکان" روی آنتن پویا
انیمیشن "ماجراهای نیکی و نیکان" در شبکه پویا داستان های پیامبران را نقل می  کند.

به گزارش روابط عمومی سیما ، انیمیشن "ماجراهای نیکی و نیکان"به کارگردانی محمد رضا فخرایی زاده 26 قسمت 12 دقیقه ای با تکنیک 2 بعدی به تهیه کنندگی مرکز پویانمایی صبا تولید گردیده و هم اکنون در کنداکتور پخش  شبکه پویا قرار گرفته است.
 محمد رضا فخرایی زاده درباره انیمیشن "ماجراهای نیکی و نیکان " گفت :این انیمیشن یک اثر خوش آب و رنگ کودکانه برای گروه سنی 8-7 ساله است که با استفاده از طنزی مناسب و شخصیت های حیوان ( گربه، پرنده، ... ) قصد دارد حکایتی از داستان های پیامبران را نقل کند.
 گفتنی است ، نیکی و نیکان خواهر و برادری هستند که به کمک پدر بزرگ موفق به حل بسیاری از مشکلات خود می شوند. بدین صورت که او داستان هایی مذهبی از زندگی پیامبران که در بر گیرندهی نکات اخلاقی و آموزنده بسیاری است، برای آن ها تعریف، و راهنمایی شان می کند .
 در هر برنامه نیکی و نیکان به همراه پدربزرگ خود آموزش هایی به کودکان می دهد که از آن جمله می توان به بحث ستاره شناسی ، نقاشی ، آشنایی با حیوانات و ... اشاره کرد .
 از عوامل تولید این انیمیشن می توان به : کارگردان : محمد رضا فخرایی زاده، نویسنده فیلمنامه : رضا تقدسی ، آهنگساز : مهرداد نبئی ، مدیر دوبلاژ : غلامعلی افشاریه اشاره کرد .
 لازم به ذکر است پخش انیمیشن نیکی نیکان از امروز ( 19 خرداد ماه ) ساعت 17:35 از شبکه پویا پخش می شود.
:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.


نظرات 1 + ارسال نظر
مریلا شکوهی دوشنبه 23 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 01:52 ق.ظ http://nimkatma.blogfa.com

چند خبر قدیمی قدیمی

انتشار «شاهنامه» تا «بوف کور» در آمریکا

پس از انتشار گزیده و تحلیل "هشت کتاب" سهراب سپهری، "چرند و پرند" علی اکبر دهخدا و "یکی بود، یکی نبود" محمدعلی جمالزاده، انتشارات کتاب گویا آثار دیگری را در لس آنجلس منتشر می کند. به گزارش ایسنا، این ناشر که در سال 2005 گزیده و تحلیل آثار نامبرده را به قلم احمد کریمی حکاک منتشر کرده بود، از مجموعه 10تایی انتشار آثار قرن بیستم فارسی زبان، قرار است "داستان های کوتاه" و "بوف کور" صادق هدایت، مجموعه شعرهای نیما یوشیج، مهدی اخوان ثالث، احمد شاملو و "شعر و نگرش فروغ فرخزاد" را نیز منتشر کند که برخی از آن ها در دست تولیداند. کریمی حکاک که این آثار را به زبان فارسی منتشر می کند، همچنین از آثار کلاسیک فارسی نیز گزیده و تحلیل "شاهنامه" فردوسی، "کلیله و دمنه"، "هفت پیکر" نظامی، "ویس و رامین"، "منطق الطیر" عطار نیشابوری، "گلستان" سعدی، دیوان سنایی غزنوی، "مثنوی معنوی"، "بهارستان" جامی و شعرهایی از کلیم کاشانی را برای انتشار برگزیده است. او ترجمه آثار شعری مجموعه یادشده را به زبان انگلیسی نیز در دست انجام دارد. کریمی حکاک همچنین در حال مذاکره با چند ناشر آمریکایی است تا برای نسل دوم ایرانی - آمریکایی، یک سلسله کتاب های ادبیات فارسی را تالیف و منتشر کند.






موسسه فرهنگی و هنری سمن پویان با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان سمنان اولین کنسرت موسیقی مشترک با گویش های سنگسری، افتری و سمنانی را در روز جمعه در تئاتر تالا ر شهر برگزار نمود.
در این برنامه که در ساعت 16 بعدازظهر آغاز شده بود در پارت اول ترانه های سنگسری و افتری اجرا شده و در ساعت 18 بعدازظهر نیز ترانه های سمنانی و افتری اجرا شد.
آهنگساز و سرپرست گروه یوشیج یمن غفاری و خواننده سنگسری حسین پوراسکندریان و خواننده سمنانی ولی اله شهاب بوده و خواننده افتری جعفر زیاری بود.

نمایشگاه نقاشی غلا مرضا شمس الدین در نگارخانه اصلی کومش
نمایشگاه نقاشی غلا مرضا شمس الدین با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان سمنان و انجمن تجسمی شهرستان سمنان از 14 اسفندماه آغاز و در روز پنج شنبه گذشته پایان یافت در این نمایشگاه 35 اثر به دید علا قه مندان نقاشی و هنر درآمد که ترکیب رنگ دست ساز با پودر معدنی و روغن گیاهی بود.

نمایشگاه آثار سفال و سرامیک جمعی از اعضای انجمن سفالگران برگزار شد
نمایشگاه آثار سفال و سرامیک با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلا می شهرستان سمنان و انجمن سفال سمنان از تاریخ 13 اسفندماه آغاز و در تاریخ 18 اسفند ماه پایان یافت.
در این نمایشگاه آثار 26 هنرمند و 80 اثر به دید علا قه مندان درآمد که موضوع کار و تکنیک آن لعاب خاص و نقش روی حجم و نقاشی روی کاشی و... بود.




کیا رستمی: به صعود ایران امیدوارم

عباس کیا رستمی، کارگردان مشهور ایران، فعالیت هنری اش را در کسوت تهیه کننده، با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران شروع کرد. "مرکزی برای پرورش کودکان و بزرگان در تهران، پایتخت ایران"; این معرفی سایت رسمی بازی های جام جهانی از عباس کیارستمی کارگردان بنام کشورمان است. به گزارش ایسنا، این سایت در گفت وگویی کوتاه با این هنرمند کشورمان نظرات او را درباره تیم ملی ایران جویا شده است. در ادامه این گفت وگو آمده است:" کیارستمی بعدها کارگردانی فیلم های متعددی را به عهده گرفت و به سرعت به یکی از بزرگ ترین هنرمندان سینمای ایران بدل شد. او در سال 1997 در جشنواره فیلم کن فرانسه، نخل طلایی این جشنواره را برای فیلم "طعم گیلاس" از آن خود کرد و در سال 1999 نیز جایزه ویژه هیات داوران را در جشنواره فیلم ونیز برای فیلم "باد ما را خواهد برد" به دست آورد.
آقای کیارستمی کارکرد بازیکنان تیم ملی کشورتان را در بازی برابر مکزیک چطور می بینید؟
فکر می کنم، که تیم ملی ایران بازی خوبی داشت. بازیکنان در بازی، همه کار کردند. بازی نیمه نخست آنها را بسیار پسندیدم. در تیم ملی تازه شکل گرفته ما، استعدادهای جوانی حضور دارند که برای نخستین بار در جام جهانی بازی می کنند. آنها در قالب تیم، تصویری درست از جوانان ایرانی به دست می دهند. آنها تیم بسیار قابل توجهی هستند و امیدواری زیادی به آنهاست تا به دور بعد صعود کنند. هواداران مکزیکی را بسیار پسندیدم. "از صورت های رنگ شده آنها به رنگ پرچشمان". این موضوع روی من تاثیر زیادی داشت. بسیار زیبا بود که با این روی فوتبال هم آشنا شوم. این نخستین بازی ایران بود و باید منتظر ماند و دید که آنها در بازی های بعد چطور برابر پرتغال و آنگولا حاضر خواهند شد. برابر پرتغال می توانیم به مشکلاتی برخوریم; اما، من بسیار امیدوارم که در بازی برابر آنگولا بتوانیم پیروز شویم و به مرحله یک هشتم نهایی راه یابیم. چرا که کشور ما به کمی نشاط و هیجان نیاز دارد.
آیا شما این مجال را خواهید داشت، که بازی ها دیگر ایران را تماشا کنید؟
سعی می کنم این بازی ها را ببینم; اما، در مدت کوتاه باید به شمال ایران سفر کنم. چرا که در آنجا به کارگردانی فیلم خودم مشغولم; از همین رو نمی دانم که فرصت پیدا می کنم، بازی های بعد ایران را تماشا کنم یا خیر؟ اما سعی می کنم، اندکی از وقتم را برای این کار آزاد کنم تا دست کم بازی های تیم ملی کشورم را تماشا کنم."




رویداد موسیقی

رد پیشنهادهای عصار برای کنسرت

علیرضا عصار تمام پیشنهادهای اجرای زنده را رد کرد.
عصار قطعا تا اواخر اردیبهشت سال بعد هیچ اجرای زنده ای را در تهران و شهرستان ها نداشته و نخواهد داشت.
مدیر برنامه های علیرضا عصار خواننده پاپ از رد تمام پیشنهادهای اجرای زنده برای این خواننده خبر داد و تمام اخبار مبنی بر اجرای برنامه توسط عصار و گروهش را تکذیب کرد.
حبیب صبور در این باره گفت: قطعا تا اواخر اردیبهشت سال بعد هیچ اجرای زنده ای را در تهران و شهرستان نداشته و نخواهیم داشت و علیرضا عصار و گروه در حال برنامه ریزی برای اجراهای زنده سال بعد هستند که با قدرت به روی سن برگردند.
وی افزود: قطعا استراحت و ورزش بهترین فعالیت هایی هستند که می شود با آن وقت گذراند تا بازگشتی قوی را تجربه کرد.
این خواننده امسال با انتشار آلبوم محتسب سال موفقی را در بازار موسیقی کشور داشت و طرفدارانش با استقبالی ویژه از آلبوم های این خواننده نشان دادند که عصار با وجود دوری 5 ساله از بازار موسیقی کشور هرگز دچار ریزش مخاطب نشده است.

امین حبیبی قلابی در کنسرتش دستگیر شد

امین حبیبی از خواننده های مطرح سال های اخیر است که به واسطه آلبوم ها و آهنگ هایش محبوبیت قابل توجهی در میان علاقه مندان
به موسیقی کسب کرده است.
او آنقدر بی حاشیه است که هر کس به خود اجازه می دهد از نام و اعتبار وی سو» استفاده کرده و با نام وی فعالیت های مالی کند تا جایی که اخیرا چند نفر به جای این خواننده به برگزاری کنسرت های متعدد اقدام کرده اند.
امین حبیبی در خصوص این موضوع گفت: اسفند ماه سال 1385 آلبوم موسیقی از من وارد بازار شده که تقریبا همه مردم آن را شنیدند. آلبومی که همزمان با ساخت آن، به دنبال دریافت مجوزش از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودیم. اما متاسفانه با لو رفتن آن از یک استودیو آن کار فدا شد.
دقیقا بعد از لو رفتن این آلبوم بود که امین حبیبی به دنبال ارائه آلبوم های دیگرش بود. آلبومی که نهایتا به دست مخاطبان خود رساند نوستالژیا نام گرفت.
خود او در این باره می گوید: متاسفانه برخلاف میل باطنی ام ناچار شدم در ابتدای تمامی آهنگ هایی که اجرا می کنم، از نام خودم استفاده کنم تا شاید اتفاق سال گذشته را جبران کنم. امین حبیبی با انتشار این آلبوم توانست به موسیقی مثال زدنی دست یابد و باز هم با استقبال مردم روبه رو شود. حالا دیگر اکثر مردم او را می شناختند.
وی همچنین ادامه داد: از طرف دیگر برخی در این فکر بودند که امین حبیبی به تقلید از همایون آلبوم نوستالژیا را وارد بازار کرده است و یا همایون نام هنری اوست که این خود مشکلات جدیدی را به وجود آورد. تمام این اتفاقات افتاد تا آن جا که از سال 88 کم کم خبرگزاری برنامه های مختلف توسط او در تهران شنیده شد. برنامه هایی که به گفته او حتی روحش هم از آن خبر نداشت.
بالاخره پس از طی مدت ها از اجرای این برنامه ها با تلاش های این خواننده و نیز همکاری ماموران انتظامی وی توانست یکی از این افراد به نام بهروز- الف را در یکی از اجراهایی که در شرق تهران برگزار شد، دستگیر کند. اما این کلاهبردار توانست در روز دادگاه فرار کند. ولی پس از مدتی دوباره با پیگیری های فراوان ماموران، دوباره دستگیر شد و اکنون تحت پیگرد قانونی قرار دارد.
امین حبیبی افزود: در خصوص آن دو نفر دیگر هم مراحل قانونی در دست اقدام است. امین حبیبی در ادامه اعلام کرد که تا به بازار آمدن آلبوم جدیدش و تا اطلاع ثانوی هیچ برنامه ای در تهران نداشته و نخواهد داشت.
در آخر امیدواریم که مقامات قضایی برخوردی قاطع با این گونه افراد داشته باشند تا دیگر شاهد چنین اقداماتی از سوی افراد سودجو که با آبروی هنرمندان کشورمان بازی می کنند، نباشیم.

پرچم سفید محسن چاوشی در راه است

آلبوم موسیقی پرچم سفید با صدای محسن چاوشی به زودی روانه بازار موسیقی پاپ می شود.
آلبوم پرچم سفید اثر جدید محسن چاوشی در راه است و ترانه های این آلبوم را حسین مصفا، اسلام ولی محمدی و حمید رزاقی سروده اند.
تنظیم قطعات این آلبوم را نیز محسن چاوشی، سینا حجازی، شهاب اکبری، کوشان حدادی و... برعهده دارند. بنابر اعلام سایت محسن چاوشی آلبوم پرچم سفید شامل 10 قطعه بوده و تنظیم قطعات در سبک هاوس است. به گونه ای که فضایی متفاوت با کارهای گذشته محسن چاوشی دارد. از این خواننده آلبوم دیگری به نام خودم سیزده ام تولید شده است که هنوز زمان دقیقی برای انتشار آن اعلام نشده است.





نگاهی کوتاه به فیلم «به آهستگی» دومین ساخته مازیار میری;
قضاوت و بخشش برای یافتن «آرامش»

حسین سینجلی - در زمان جشنواره بنا به دلائلی نتوانستم "به آهستگی" را ببینم و در روز اختتامیه وقتی لیست جوایز این فیلم را دیدم بر حسرتی که از تعاریف این و آن از متفاوت بودن و عالی بودن "به آهستگی" برایم شده بوده، افزوده شد. تا اینکه چند روز پیش، پس از اکران فیلم فرصتی دست داد تا با یکی دوتا از دوستان به تماشای فیلم "به آهستگی" برویم. اما اینکه دیدن این فیلم به آن همه تعریف و انتظار می ارزد یا نه با خواندن مطلب زیر به قضاوت شما می سپارم. "به آهستگی" پس از فیلم "قطعه ناتمام" دومین فیلم بلند مازیار میری است. فیلمنامه این فیلم را پرویز شهبازی نوشته که پیش از این فیلم ماندگار "نفس عمیق" را نوشته و کارگردانی کرده بود. نمایش "قطعه ناتمام" نخستین ساخته مازیار میری در نوزدهمین جشنواره فیلم فجر با حاشیه هایی همراه بود که در کنار تسلط و تکنیک قابل قبول کارگردان در اولین فیلمش باعث شد نام میری به عنوان فیلمساز جوان و قابل تاملی در سینمای ایران مطرح شود. قطعه ناتمام هر چند به دلیل مضمون و نوع پرداختش برای نمایش دچار مشکل شد و اکرانش به تعویق افتاد اما تاثیر خود را در روند فیلمسازی میری گذاشت و باعث شد او با تامل و دقت بیشتری مقدمات ساخت فیلم بعدی اش را فراهم کند. "به آهستگی" حاصل این دقت و تمرکز چند ساله می باشد که ظاهرا مانند فیلم اولش مسیری طولانی را از تولید تا اکران طی کرده است.
اما "به آهستگی"...
"به آهستگی" نقد قضاوت کردن افراد جامعه نسبت به یکدیگر است. محمود، کارگر جوشکار خط راه آهن با تلفنی متوجه می شود که پری همسرش منزل را ترک کرده است. همه شواهد نشان از خیانت پری دارد، اما مرز بین قضاوت و باور، محمود را وادار به جستجو می کند. "به آهستگی" در نگاه اول فیلمی معنوی محسوب می شود و در طبقه بندی مرسوم این سال های سینمای ایران در زمره فیلم های "معناگرا" جای می گیرد. تقابل اصلی فیلم پیرامون مفهوم "قضاوت" و "گذشت" و البته جست وجو برای یافتن آرامشی معنوی است. آنچه بیش از همه "به آهستگی" را نزد مخاطب به چالش می کشد مضمون آن است. پذیرش این نکته که بیننده در مواجهه با داستان فیلم به قضاوتی پنهانی نزد خود دست می زند که در صورت قرارگرفتن بجای شخصیت اول فیلم چه واکنشی نشان می داد حاکی از تاثیر فیلم است. میری توانسته آن چالشی را که در زمینه تلقی عمومی از یک موضوع و قضاوت جمعی در نظر داشته به تماشاگر منتقل کند. دیگر نکته بسیار پررنگ در "به آهستگی"، واقع گرا بودن قصه بود. سناریست، بعد از زمانی که پری قصه غیبت چند روزه اش را بازگو کرد و در نظر بیننده تطهیر شد، به خطا نرفت و تصویری واقعی از واکنش مرد نشان داد. به عبارت بهتر، سید می توانست با توضیحات پری قانع شود اما سید کاملا واقعی عمل کرد و نتوانست خشم اش را از غیبت پری فرو دهد. در حقیقت فیلمنامه از یک کارگر جوشکار که به قول خودش سواد درست و حسابی هم نداشت، تصویر روشنفکرانه ای ارائه نکرده است. من نمی دانم که در زمان جشنواره این فیلم به چه شکل نمایش داده شده زیرا که ظاهرا آنچه در جشنواره نمایش داده شده و این همه جایزه را از آن خود کرده و آنچه امروز در اکران عمومی اش می بینم کلی با هم فرق می کند، به هر حال فیلم کنونی در مجموع فیلمی سرپایی است با سه بخش روایی کلان: ماجرای آمدن کارگر جوشکار به محل زندگی اش، غیبت زنش و حرف های مردم پشت او، خاک کردن جسد دیگری به عنوان زنش و سرانجام خبر زنده بودن زن و برگشت او. که این بخش آخر به نظرم بدنه اصلی فیلم را تشکیل می دهد و بهترین قسمت فیلم و در نوع خود چه بسا بی نظیر. شخصیت اصلی فیلم به نوعی شخصیت تازه ای در سینمای ماست، کارگری به دور از تصویر کلیشه ای کارگر به عنوان آدمی نیرومند و مسلط، کارگر "به آهستگی" برعکس، آدمی مفلوک و بی دست وپا است که زود تحریک می شود و هیچ اراده ای از خودش بروز نمی دهد. حوادث بر او عارض می شوند تا خود به وجود آورنده حادثه ای باشد. تصویر زن هم از کلیشه های رایج دور است و این نوع شخصیت سازی بدیع را باید هم به شهبازی و هم به میری تبریک گفت. آدم های فرعی فیلم هم که مجموعه شان نقشی در جان دادن به کلیت محله دارند همه بجا و باورکردنی هستند و یکدیگر را تکمیل می کنند. تحقیری که مرد تحمل می کند به قدری است که ترجیح می دهد زنش مرده باشد (و وقتی می شنود زنش زنده است دوست دارد این خبر اشتباه باشد). برخورد سرد اداری (کلانتری، پزشک قانونی، سردخانه) که مرگ برای شان جزئی از کار روزمره است به خوبی به تصویر در آمده است و همین طور ریاکاری محله ای که بعد از آن همه بدگویی و پشت هم اندازی حالا برای این زن مراسم کفن و دفن می گیرد. در مجموع حاصل کار مازیار میری در دومین کارش حالا در معرض قضاوت جدی تری قرار دارد. قضاوتی که او با فیلمش نشان داده به آن بسیار حساس است اما به هر صورت در تداوم روند فیلمسازی میری بی شک تاثیرگذار خواهد بود. دیگر عواملی که میری را در ساختن این فیلم همراهی کرده اند عبارتند از: کارگردان: مازیار میری، تهیه کننده: جهانگیر کوثری، نویسنده: پرویز شهبازی، مدیر فیلمبرداری: حسن کریمی، مدیرتولید: امین کمیلی، صداگذار: حسین مهدوی، صدابردار: مجتبی مرتضوی و بازیگران: محمدرضا فروتن، نیلوفر خوش خلق، شاهرخ فروتنیان، مریم بوبانی، احمد ساعتچیان، رویا جاویدنیا و با حضور حسن پورشیرازی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد