رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

انیمیشن بابالوها به کارگردانی رمی هاسون

بابالوها انمیشن زیبایی که هم اکنون از شبکه پویا پخش می شود

بابالوها
شب‌ها به محض اینکه همه به خواب می‌روند، زندگی بابالوها شروع می‌شود! بابالوها یا همان لوازمی که همه جا خاموش در اطراف ما هستند وقتی آدم‌ها به خواب می‌روند شروع به حرکت می‌کنند.

یک حولۀ کودک کنجکاو و مامان حوله، دو خواهر دمپایی شایعه‌ساز، خانم چنگال وفادار، آقای کاسه شاد، یک قاشق چای خوری، یک مسواک خانم، یک مداد ماجراجو و باهوش و بقیه اشیاء دوست داشتنی از لوازم خانگی که در هر گوشه از خانه زندگی می‌کنند، قهرمانان اصلی این داستان هستند.

در هر قسمت از این مجموعه که جهانی پُر از تخیل دارد، اتفاق جدیدی برای بابالوها رخ می‌دهد که باید تا قبل از صبح و بیدار شدن اهالی خانه بخصوص کِوین، پسر بچۀ کوچولوی خانه (که خیلی به‌ندرت دیده می‌شود) به سرانجام برسد و حل و فصل شود تا هیچ کس به راز زنده شدن آنها در زمان خواب آدم‌ها پی‌نبرد. البته، با توجه به محدودیت‌ها و اندازه‌های کوچک آنها، این مشکلات بسیار سخت‌تر از حالت معمول به نظر می‌رسند.

این مجموعه در 1995 بر اساس طرحی از جان-لوک مورل در 65 قسمت 5 دقیقه‌ای برای گروه سنی خردسال تولید شد که بخاطر توجه به محیط زیست و انتخاب موضوع مناسب و شخصیت پردازی خاص، برندۀ جایزۀ نقره‌ای Pulcinella برای بهترین برنامه این گروه سنی شد. پس از کسب موفقیت‌های سری اول، چند سری دیگر از این مجموعه تا سال 1999 در دست تولید قرار گرفت که جمعاً تعداد قسمتهای آن به 130 قسمت رسید و بابالوها در فضای متفاوتی چون ساحل دریا، کوهستان و حومۀ شهر قرار گرفتند.
در مجموعۀ بابالوها در تعطیلات، خانوادۀ کوین کوچولو با یک ماشین به یک کمپینگ می‌روند تا تعطیلات خود را در آنجا سپری کنند و بابالوها خوشحال با آنها راهی می‌شوند.
اطلاعات تکمیلی

    کارگردان: رمی هاسون
    نویسنده: جین - لوک مورل دنیل اورگوال
    انیماتور: دنیل اورگوال
    موسیقی: جف زاهن
    تکنیک: سل انیمیشن
    تعداد قسمت: 60
    مدت: 5 دقیقه‌ای
    کشور سازنده: محصول مشترک فرانسه و کانادا
    سال ساخت: 1999
    شرکت سازنده: France Animation, CINAR

http://www.pooyatv.ir/media/k2/items/cache/bc8ea4984458a07e34a54db61f67cefa_XL.jpg

ژانر : پویا نمایی

دسته بندی : کودک و نوجوان
زبان : فارسی
زمان پخش: 22 آذر 1394 ٠٨:۵۴
مدت: 5 دقیقه
+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +
انیمیشن بابالوها همزمان با سری اول انیمیشن «داستان اسباب‌بازی» به نمایش درآمد
بیداری «بابالوها» در خواب آدم‌ها

برای بچه‌های دهه ‌60 دیدن دستمال آشپزخانه که با حرکات جالبی به همه دستور می‌دهد، ‌دیدنی بود. قاشق و چنگال‌ها هم شخصیت خاص خود را داشتند همان طور که صابون و مسواک هم ویژگی‌های منحصر به فردی داشتند. بابالوها در ذهن بچه‌ها این خیال را پررنگ می‌کردند که اشیا جان دارند و فقط چون از آدم‌ها می‌ترسند وقتی اهالی خانه بیدار هستند ساکت و آرام سر جای خود می‌مانند و به محض این که افراد خانه می‌خوابند آنها هم به راه می‌افتند و زندگی خود را آغاز می‌کنند.

آنچه کارتون بابالوها را دیدنی کرده بود، نوع نقاشی و حرکات بسیار ظریف اشیا و البته دوبله استادانه این کارتون به فارسی بود. حالا هم کارتون بابالوها از شبکه پویا پخش می‌شود. تخیل بچه‌های امروزی شاید از بچه‌های دهه 60 قوی‌تر باشد، اما همه آنها در یک چیز مشترک هستند. بچه‌ها هنوز هم کارتون بابالوها را تماشا می‌کنند و تصمیم می‌گیرند شب زودتر به رختخواب بروند تا اشیا و لوازم خانه زودتر بتوانند زندگی خود را آغاز کنند. هنوز هم در خواب همه بچه‌ها دستمال، صابون، کفگیر و... جان دارند و پنهان از چشم آنها حرکت می‌کند.

سرقتی در کار نیست

انیمیشن ‌ زندگی بابالوها‌ برای اولین بار سال 1995 تهیه و از تلویزیون پخش شد. فیلم سینمایی انیمیشنی «داستان اسباب‌بازی» (محصول مشترک کمپانی والت‌دیزنی و شرکت کامپیوتری تازه‌تاسیس پیکسار) هم در همین سال به نمایش عمومی درآمد. با آن که منتقدان سینمایی از این فیلم سینمایی به عنوان انقلابی در ژانر انیمیشن یاد کردند (داستان اسباب‌بازی اولین فیلم انیمیشنی تاریخ سینما بود که به کمک کامپیوتر و نه هنر دست انیماتورها ساخته شد)، اما فیلم پرفروش کمپانی والت‌دیزنی، از یک جهت دیگر هم خبرساز و پرسروصدا شد. به دلیل شباهت‌های زیاد قصه فیلم‌ با قصه و حال و هوای مجموعه انیمیشنی زندگی بابالوها، این پرسش مطرح شد که آیا مسئولان واحد انیمیشنی کمپانی والت‌دیزنی سوژه فیلم خود را از مجموعه تلویزیونی زندگی بابالوها به سرقت برده‌اند؟ تهیه‌کنندگان مجموعه (که محصول مشترک دو کشور فرانسه و کاناداست) گفتند کار تولید آن را از چند سال پیش از 1995 شروع کرده بودند و طرح قصه آن در رسانه‌های گروهی درج شده بود. به این ترتیب، کمپانی والت‌دیزنی می‌توانست با بهره‌گیری از اخبار رسانه‌ای به قصه آن دست یافته‌ و از آن به عنوان سوژه فیلم پرفروش خود بهره گرفته باشد، اما مسئولان کمپانی والت‌دیزنی هم در جواب گفتند طرح تولید داستان اسباب‌بازی به سال‌ها پیش از 1995 برمی‌گردد و دلیل تولید دیرهنگام آن هم این بود که می‌خواستند انیمیشن خود را به صورت کامپیوتری تولید کنند و نه به شیوه سنتی و دستی.

به هر حال، بحث و درگیری دو طرف سر و صدای زیادی در رسانه‌ها به پا کرد و تبدیل به یک خبر داغ و جنجالی رسانه‌ای شد، اما تهیه‌کنندگان زندگی بابالوها هیچ گاه به صورت رسمی از کمپانی والت‌دیزنی و شرکت کامپیوتری پیکسار شکایت قانونی نکردند. رسانه‌ها در آن زمان نوشتند اطرافیان رمی هوسون، کارگردان مجموعه به وی گفته بودند شکایت قانونی از یک تهیه‌کننده خارجی وقت و پول زیادی را به خود اختصاص خواهد داد و انجام این کار به نفع وی نیست. در عین حال، هیچ ضمانتی هم وجود نداشت‌ رای دادگاه به نفع تهیه‌کنندگان مجموعه تلویزیونی باشد. برخی منتقدان گفتند احتمالا دوطرف بدون این که اطلاعی از کار یکدیگر داشته باشند، به طرح اصلی قصه کارهای خود رسیده‌اند و کسی از کسی سوژه دزدی نکرده است. در عین حال،‌ بحث‌های رسانه‌ای مربوط به شباهت قصه این دو فیلم‌ سینمایی و مجموعه تلویزیونی، به نفع زندگی بابالوها عمل کرد و باعث شهرت و محبوبیت بیشتر آن شد. به دنبال این موضوع، شمار بینندگان مجموعه هم در فرانسه و کانادا و هم در دیگر کشورهای جهان‌ افزایش چشمگیری یافت.

نویسندگان مجموعه زندگی بابالوها ، تیم دو نفره ژان کوک مورل و دانیل اورگرال هستند. مورل در گفت‌وگویی اعلام کرد طرح اصلی قصه مجموعه از سال‌ها قبل در ذهنش بوده و تا مدت‌ها‌ به دنبال قصه‌‌هایی جذاب برای آن می‌گشت. خط اصلی قصه مجموعه کاملا آشناست. با فرا رسیدن شب و به خواب رفتن آدم‌ها، بابالوها جان گرفته و دور از چشم آدم‌ها، زندگی‌شان را شروع می‌کنند. بابالوها شامل اشیا و چیزهای بی‌حرکتی می‌شوند که در هر خانه‌ای وجود دارند و فقط زمانی جان می‌گیرند که آدم‌ها در نزدیکی‌شان حضور ندارند، اما هر یک از این اشیا در زمان جان گرفتن، یک هویت مستقل و مشخص دارند که تماشاچی آنها را به واسطه همین هویت‌ها شناسایی می‌کند. برای مثال، دمپایی یک شیء شایعه‌ساز است و خانم چنگال و آقای کاسه بسیار وفادار و شاد هستند.

به این ترتیب، تماشاگران زندگی بابالوها با یک دنیای فانتزی و خیالی سر و کار دارند که می‌تواند در ذهن خیالساز هر کودک و نوجوانی به وجود بیاید و برای خودش یک زندگی مستقل را خلق کند. فصل اول مجموعه در 65 قسمت تولید شد. در هر قسمت مجموعه اتفاق تازه‌ای برای شخصیت‌های اصلی قصه رخ می‌دهد. شروع این قصه با شروع شب و به خواب رفتن آدم‌هاست. قهرمانان قصه در هر اپیزود آن‌ فقط تا صبح و طلوع خورشید فرصت دارند مشکل خود را به شکلی منطقی حل کنند. اعضای خانواده با آن‌ که بسیار مورد توجه هستند و اتفاقاتی در منزل آنها رخ می‌دهد، ولی حضوری اندک در ماجراجویی‌ها دارند و به آن صورت‌ در متن قصه دیده نمی‌شوند. از این نظر، حضور آدم‌ها در قصه مجموعه، خیلی شبیه حضور اندک آدم‌ها در مجموعه انیمیشنی «تام و جری» است. سازندگان زندگی بابالوها هم در همان اپیزودهای اول مجموعه به روشنی به توضیح این نکته می‌پردازند که قصه مجموعه درباره بابالوهاست و نه آدم‌هایی که از این اشیا و لوازم استفاده می‌کنند.

منتقدان تلویزیونی، تلاش سازندگان زندگی بابالوها برای تلفیق دو عنصر سرگرمی‌سازی و پیام‌رسانی را تحسین کردند و از پیام زیست‌محیطی آن به بچه‌ها (که مخاطبان اصلی مجموعه هستند) استقبال کردند. در عین حال، آنها شخصیت‌پردازی مجموعه را کاری مهم توصیف کردند و گفتند برای یک مجموعه انیمیشنی تلویزیونی، موفقیت خیلی زیادی است که بتواند چنین کاری را انجام دهد. تلاش عوامل تولید مجموعه، آنها را صاحب چند جایزه مختلف تلویزیونی کرد و میلیون‌ها بیننده را برایشان به ارمغان آورد. لازم نبود منتقدان تلویزیونی و اهل فن به سازندگان مجموعه پیشنهاد تولید فصل‌های جدید مجموعه را بدهند. تهیه‌کنندگان زندگی بابالوها خشنود از موفقیت کلان آن تا سال 1999 سه نسل دیگر آن را نیز تولید کردند. در کل تعداد 140 اپیزود مجموعه تولید و روی آنتن رفت. تمام اپیزودهای مجموعه زمان کوتاهی (حدود پنج دقیقه) داشتند و ماجراهای قصه در این فصل‌ها‌ در لوکیشن تازه و متفاوتی اتفاق می‌افتاد و سیر ماجراجویی شخصیت‌های قصه محدود به منزل و آشپزخانه نشد. با حضور این شخصیت‌ها در مکان‌های بازی مثل کوهستان، دریا و نقاط مختلف شهر، هم تماشاگران با ماجراجویی‌های تازه‌ای روبه‌رو شدند و هم دست فیلمنامه‌نویسان مجموعه برای پیدا کردن سوژه‌های تازه‌تر و بدیع‌تر باز شد.

آی‌ام‌دی‌بی‌ / مترجم: کیکاووس زیاری

 ده از ده برای مداد(بابالوها)

مداد ناراحت بود دستمال دلیل رو ازش پرسید مداد گفت کبین نتونسته تمریناشو بنویسه. با هم فکر کردند تا اینکه...... :


رها ماهرو : خوانندگان عزیز ، از شما درخواست می کنیم تا نظر و انتقادتان را راجع به انیمیشن بابالوها ساخته رمی هاسون که هم اکنون از شبکه پویا در حال پخش می باشد و در وبسایت رها ماهرو قرار گرفته است برایمان بنویسید




نظرات 1 + ارسال نظر
مریلا شکوهی دوشنبه 23 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 02:40 ق.ظ http://nimkatma.blogfa.com

جشنواره فیلمنامه نویسی قرآنی بهانه ای برای همنشینی

«دومین جشنواره فیلمنامه نویسی دانشجویان سراسر کشور» بهانه ای برای همنشینی مجربین و استادان در فن نگارش فیلمنامه قرآنی است. «جهانگیر الماسی» در گفت و گو با ایکنا، ضمن بیان این مطلب افزود: بنده از طرفداران برگزاری جشنواره های دانشجویی هستم; زیرا این قبیل حرکات به دلیل سرچشمه گرفتن از واژه های ناب اندیشه، یک جریان نو و تازه هستند; بنابراین خوشحالم که جشنواره ای با نام دومین جشنواره فیلمنامه نویسی قرآنی دانشجویان سراسر کشور شکل گرفته است تا امکان همنشینی استادان و علاقمندان به فن نگارش فیلمنامه را فراهم آورد. وی ادامه داد: اینگونه جشنواره ها بهانه ای است برای رجوع به افکار پویا و این هزینه کردن مطمئنآ در آینده مثمر ثمر خواهد بود. بازیگر فیلم«شبح کژدم» خاطر نشان کرد: این قبیل حرکت ها کمترین قدمی است که می توان در این زمینه برداشت و مسوولان این جشنواره باید هدف های خود را تعریف کنند تا بتواند نشانه گذاری صحیح انجام دهند.





«اون روز رد کن» منتخب بالیوود برای اسکار

بالیوود فیلم "اون رو زرد کن" به کارگردانی "راکیش امپراکاش" را به عنوان کاندید خود در هفتاد و نهمین دوره از رقابت های اسکار به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد. به گزارش فارس فدراسیون فیلم هند روز گذشته اعلام کرد، فیلم "اون رو زرد کن" به عنوان نامزد بالیوود در بخش بهترین فیلم خارجی زبان هفتاد و نهمین دوره از رقابت های اسکار به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی تحویل داده شده است. این فیلم با ژانری سیاسی و بازی "امیرخان"، داستان مبارزه عده ای جوان با اشغالگران انگلیسی طی دهه 1940 برای آزادی هند است. آخرین بار پنج سال پیش بالیوود برای فیلم "لاگان" با بازی "امیر خان" جزو پنج کاندید برتر بخش بهترین فیلم خارجی زبان اسکار انتخاب شد ولی در مرحله نهایی ناکام ماند. بالیوود اگرچه از نظر تعداد تولیدات در دنیا حرف اول را می زند


عرضه نخستین کتاب پیشرفته«ساز قانون»

ابتکار- این کتاب اثر استاد سیمین آقا رضی (اولین بانونی قانون نواز ایران) و تدوین و تنظیم و اجرای پریچهر خواجه از اساتید این ساز با عنوان «گلنوش» همراه CD جهت استفاده علاقه مندان به این رشته در سطوح پیشرفته تهیه شده است.بنابه گزارش خبرنگار ما از کنسرواتوار تهران، پریچهر خواجه علاوه بر تدریس در دانشگاه با اساتیدی چون حسین علیزاده، فرهاد فخرالدینی، هوشنگ کامکار و فریدون شهبازی همکاری داشته و همچنین با ارکستر موسیقی ملی و ارکستر سمفونیک تهران در جشنواره player Master در سال 1999 شرکت کرده است. او در حال حاضر سرپرست ارکستر موسیقی سنتی تشکیل شده از دانشجویان کنسرواتوار تهران بوده که قصد دارند در آبان ماه به اجرای برنامه بپردازند.


حضور من فقط بخاطر «شاه حاتمی» بود

فیلمنامه مجموعه تلویزیونی "بوی خوش زندگی" قبل از آغاز فیلمبرداری آماده نبود و گاه با فاصله بسیار کوتاهی از ضبط هر سکانس متن به بازیگران داده می شد. مجید صالحی در خصوص دلیل انتخاب نقش مجتبی و بازی در مجموعه "بوی خوش زندگی" به مهر گفت: "مهمترین دلیل حضور من این بود که علی شاه حاتمی اعلام کرد نقش را برای من نوشته است. از طرف دیگر، من سابقه همکاری با این کارگردان و تهیه کننده را در دو سریال دیگر داشتم و به همین خاطر بازی در این اثر را پذیرفتم. من قبل از پذیرفتن کار از فیلمنامه اطلاع چندانی نداشتم. فقط خلاصه داستان را خواندم که پس از گذشت چند جلسه از تصویربرداری داستان تغییر کرد و شخصیت کاترین و پدرش و برخی اتفاقات دیگر به قصه وارد شد. من چند ساعت قبل از آغاز فیلمبرداری با گروه قرارداد امضا کردم. نداشتن فیلمنامه و فرصت کافی برای شناخت شخصیت باعث شد زمانی برای کار کردن روی کارکتر نداشته باشم." وی در پاسخ به برخورداری شخصیت مجتبی از تضادهای زیاد اعلام کرد: "بخشی از این مساله به نوع غرایز و خصلت های افراد بازمی گردد. یعنی اینکه همه ما نسبت به محیط و شرایط اطراف واکنش های گوناگونی نشان می دهیم. به همین خاطر امکان دارد یک فرد خوش قلب از نظر روحی و روانی در شرایطی قرار بگیرد که دچار خشونت شود. به طور کلی حسادت، غیرت، عشق، عصبانیت و ... ویژگی های انسانی هستند که در شرایط مختلف از افراد بروز می کند که این مساله در وجود مجتبی نیز دیده می شود و در موقعیت های گوناگون به وسیله وی اعمال می گردد." این بازیگر ادامه داد: "البته از جهتی من نیز تضاد در نوع رفتار این شخصیت را قبول دارم. حقیقت این است که من سکانس قبل و بعد بازی خود را نمیدانستم و به همین خاطر امکان به وجود آوردن هارمونی و ریتم در بروز احساسات خود را نداشتم. یعنی من این مساله را نمی دانستم که مجتبی اصولا با چه مسایلی قرار است روبرو شود که به نسبت این اتفاقات در نشان دادن، مهار یا تغییر ویژگی های شخصیتی خود نوعی تعادل را رعایت کنم. روزهایی بود که هنگام بازی ما در یک سکانس، شاه حاتمی سر صحنه سکانس بعدی را می نوشت. این مساله باعث ایجاد نوعی چندگانگی در شخصیت کلی مجتبی شده و تماشای این سریال برای من جالبتر از مردم است. چون تازه متوجه می شوم که بازی در فلان سکانس در کدام قسمت مورد استفاده قرار گرفته است. بدترین اتفاق این بود که دیالوگ ها نیم تا یک ساعت قبل از ضبط به دستمان می رسید." وی در پاسخ به اینکه تا چه اندازه حضور بازیگر مقابل خود را مهم می داند و در این سریال چقدر این مساله رعایت شده بود، توضیح داد: "من در همکاری های قبلی ام نیز با شاه حاتمی بر سر انتخاب نقش مقابل اختلاف نظرهایی داشتم که در این کار نیز تا حدودی این مساله وجود داشت. اصولا نقش مقابل یکی از ارکان اصلی بازیگری در عرصه های مختلف است. بده بستان های حسی و ریتمی که میان دو بازیگر به وجود می آید ماهیت نقش را شکل می دهد. اما از شرایط نقش مقابل در این سریال چندان راضی نیستم." صالحی با اشاره به کمبود وقت برای تولید این سریال به عنوان یکی از مهمترین موانع بالا رفتن کیفیت اثر گفت: "مرحله فیلمبرداری این مجموعه حدود یک ماه و نیم تا دو ماه بعد از سایر سریال ها آغاز شد و زودتر از بقیه آثار فیلمبرداری آن به پایان رسید. در صورتی که من در جریان هستم فیلمنامه "صاحبدلان" یک سال پیش از آغاز تولید به طور کامل آماده بود. در حالی که مرحله پیش تولید، نگارش فیلمنامه و تولید این سریال همزمان با هم جلو رفت. بدون تردید این مساله روی کیفیت اثر تاثیر زیادی می گذارد. به عقیده من، شبکه پنج سیما به جای رقابت با دیگر شبکهها با خودش رقابت کرد و اختلاف نظر بر سر پخش این سریال یا مجموعه تلویزیونی "روز رفتن" باعث شد به جای اینکه سریال در مدت زمانی حدود شش ماه تولید شود در عرض دو ماه به پخش برسد." وی تاکید کرد: "البته گاهی اتفاقاتی می افتد که حس می کنم شناخت کافی از رسانه و حرفه خودم ندارم. چون این سریال با وجود همه نقدهایی که روی آن می شود با توجه به انعکاسی که سریال در بین مردم و حتی مطبوعات پیدا کرده است، به خوبی استقبال بینندگان را می توان مشاهده کرد. این در حالی است که کیفیت "بوی خوش زندگی" به لحاظ تفاوت در تدارک تولید با آثار دیگر شبکه های تلویزیونی در ماه مبارک رمضان فاصله زیادی دارد، اما به خوبی می توان استقبال بینندگان را مشاهده کرد." بازیگر نقش مجتبی درباره اینکه تا چه اندازه از فی البداهه در بازی خود استفاده کرده است، یادآور شد: "من در برخی از صحنه ها شوخی های کلامی یا حرکتی را به بازی خود اضافه می کردم تا قصه جالبتر و زیباتر شود. برای نمونه در سکانس مربوط به قرض گرفتن پول، چک را چهار بار رد و بدل کردم یا از تکه کلام های دیگری در طول داستان استفاده نمودم. البته در این بین علی شاه حاتمی ابتدا این مساله را تایید می کرد بعد من آن را به بازی خود اضافه می کردم. سابقه همکاری ما باعث شده است ما بدون گفتن کلام و با کمترین اشاره حرف یکدیگر را بفهمیم." صالحی، درباره اینکه بیشتر کارگردان هایی که از تولید آثار مناسبتی اظهار نارضایتی می کنند باز هم این کار را ادامه می دهند، اعلام کرد: "شاه حاتمی در طول کار به من قول داد تا دیگر در چنین پروژه هایی فعالیت نکند. حضور من در این سریال نیز به خاطر شاه حاتمی بود. چون به خاطر دوستی و همکاری با وی احساس دین می کردم و با حضورم در این سریال ادای دین نمودم. البته من از اینکه با وی در این سریال همکاری کردم، ناراضی نیستم و تجربیات زیادی به خاطر بازی در این اثر به دست آوردم و از تک تک بازیگران مقابلم درس هایی آموختم. علی شاه حاتمی کارگردانی فیلم هایی همانند "ترکشهای صلح" و "کولی" را در کارنامه فعالیت های سینمایی خود دارد که در جشنواره های داخلی و خارجی تحسین شده است. به عقیده من خیلی مهم است که مدیران تلویزیون قدر چنین افرادی را بدانند و شرایط کاری آنها را مهیا کنند. البته امیدوارم ساخت این سریال بهانه ای برای بازگشت دوباره شاه حاتمی به سینما باشد.



مجیدی: نظرات غیر کارشناسانه مانع رشد سینمای دینی

ابتکار- نظرات غیر کارشناسانه و غیر فنی عده ای از نظریه پردازان و دست اندرکاران سینما در ارتباط با سینمای دینی مانع از رشد و بالندگی سینمای دینی در کشور شده است. مجید مجیدی با بیان این مطلب اظهار داشت: هرگاه هنرمند براساس قالب فکری و فطرت خویش عمل نموده، توانسته اثر هنری در خور تاملی از خود بر جای گذارد، اما اگر برای قالبهای فکر سفارشی و دستوری از پیش تعیین شده با عناوین مختلف، اثری را تولید نموده، تجربه نشان داده در این راه چندان موفق نبوده است.


سفر «آندره مکین» به ایران

آندره مکین - نویسنده روس تبار فرانسوی - اواخر مهرماه جاری به ایران سفر می کند. به گزارش ایسنا، پیش تر این سفر قرار بود در ایام نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سال گذشته انجام شود که گویا به دلیل تمایل نداشتن این نویسنده به برخی تشریفات، میسر نشد. این دعوت ازسوی رایزنی فرهنگی سفارت فرانسه در تهران انجام می شود. بنا بر این گزارش، مکین احتمالا دو یا سه هفته در تهران می ماند و سفر به برخی شهرهای ایران، شرکت در برخی محفل های ادبی و دیدار با اهل قلم ایرانی، از برنامه های او در این سفر خواهد بود.


گریمور ایرانی تبار هالیوود در فرهنگسرای هنر

"حسن لطفی" گریمور برجسته هالیوود سمینار هنر نقاشی صورت با ایربراش را 18 مهرماه در فرهنگسرای هنر برگزار می کند. "حسن لطفی" گریمور برجسته هالیوود در گفت وگو با فارس با اعلام این خبر گفت: در این نوع سمینار که فقط در لاس و گاس و لس آنجلس برگزار می شود،با ایربراش و بدون قلم تمام اشکال و تصورات صورت را انجام می دهم که در گذشته از این مواد یا در نقاشی و یا در گریم استفاده می شد که من در این سمینار یک روزه تلفیقی این دو را انجام می دهم. وی با بیان اینکه این نوع سمینار در هیچ جای دنیا برگزار نمی شود، اظهار داشت:این سمینار با این موضوع از نظر کیفیت و اهمیت جز معدود مواردی است که برگزار می شود که از نظر تکنولوژی در دنیا یک موقعیت ویژه و منحصر به فرد می باشد. این گریمور در خصوص اهداف برگزاری چنین سمیناری در ایران گفت: من هر زمان در آمریکا کاری را انجام می دهم در فکر این هستم که به ایران نیز چنین اطلاعات و تکنولوژی را نیز منتقل کنم. در آمریکا چنین کارهایی لذت معنوی ندارد اما در ایران احساسی که به انسان منتقل می شود با جاهای دیگر فرق دارد. "



تحلیل کارنامه «ملاقلی پور»

ابتکار- فیلم سینمایی «مزرعه پدری» ساخته «رسول ملاقلی پور» امروز در مرکز ری حوزه هنری استان تهران مورد نقد و بررسی قرار می گیرد. این فیلم که در سال 82 و در ژانر سینمای دفاع مقدس ساخته شده است، داستان نویسنده ای را روایت می کند که برای حضور در جلسه نقد و تحلیل آخرین رمانش با نام «مزرعه پدری» راهی دزفول می شود.برنامه نقد فیلم حوزه هنری مرکز ری، چهارشنبه هر هفته با عنوان «آیینه جادو» برگزار می شود و دوازدهمین جلسه آن به مناسبت هفته دفاع مقدس به ژانر جنگ اختصاص یافته است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد