رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

انیمیشن خانواده مسواکی

خانواده مسواکی

داستان خانواده مسواکی
چهار مسواک،یک خمیر دندان و نخ دندان با هم دوست بودند.آن روز جمعه بود و همه مشغول نظافت بودند.مسواک کوچکتر که اسمش «مسی»  بود حوصله اش سر رفته بود.او توپ خود را گرفت و به «خمیری» گفت: میای با من بازی کنی؟خمیری که خیلی کار داشت به مسی گفت:نه،الان نمیتوانم.مسی پیش همه رفت ولی همه جوابشان مثل خمیری بود.مسی خیلی ناراحت شد.همین جوری که داشت قدم میزد یک صابون پدا کرد که اسمش «صابی» بود.صابی به مسی گفت بیا بریم آب بازی کنیم.مسی هم قبول کرد.یک ساعت گذشت.مسی گفت:صابی خیلی خوب بود.اما صابی جواب نداد.مسی هر چه دنبال صابی گشت پیدایش نکرد.بالاخره به خانه برگشت و ماجرا را برای خمیری تعریف کرد.خمیری گفت:مسی جان صابون در آب حل میشود برای همین صابی ناپدید شده است. مسی خیلی ناراحت شد خمیری گفت:اشکال نداره،من جایی را میشناسم که کلی صابون دارد.مسی خیلی خوش حال شد و صابونی به نام «صابونی»انتخاب کرد. آن شب به همه بعد از کلی کار خوش گذشت.
نوشته مهدی
http://cinemakhabar.ir/Picture/20111225161141_42.jpg
این انیمیشن اهمیت مسواک زدن در سلامتی دندانهای کودکان و جلوگیری از تنبلی کودکان خردسال جهت مسواک زدن را به نمایش می گذارد. همچنین در این انیمیشن نحوه برخورد والدین و افراد دیگر خانواده ، در خصوص نهادینه کردن رفتار مسواک زدن به کودک نشان داده شده است.
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
نگاهی به انیمیشن خانواده مسواکی
انیمیشن خانواده مسواکی همینک از شبکه دو سیما در حال پخش میباشد به همین بهانه در ادامه نگاهی به این انیمیشن خواهیم داشت .
نگاهی به انیمیشن خانواده مسواکی

 

سینما خبر/ خانواده مسواکی برای آموزش مفاهیم متنوع به مخاطبان خردسال تولید شده است. استفاده از شخصیت‌های متفاوت همچون مسواک و خمیردندان در انیمیشن خانواده مسواکی یکی از ویژگی‌های قابل‌توجه این مجموعه محسوب می‌شود. چون عموما در انیمیشن‌های این گروه سنی از وسایل آشنا استفاده می‌شود مثل کیف، مداد، رختخواب یا لباس‌ها.

 

جان‌بخشی به اشیایی همچون مسواک، خمیردندان و اسفنج داستان‌هایی جذاب و آموزنده را تولید و کمک بسیاری به بالا بردن قوه تخیل مخاطب کرده است. کودکان می‌آموزند بازی و سرگرمی منحصرا با اسباب بازی‌ها به وجود نمی‌آید، بلکه هر وسیله‌ای که اطراف آنهاست می‌تواند به عنوان موجودی زنده خلق‌کننده داستان و ماجرایی هیجان‌انگیز باشد. در واقع ساخت اسباب‌بازی برای کودکان از طریق همین خیالپردازی با اشیای مختلف مرتبط با گروه سنی خردسال انجام می‌شود و طراحان اسباب بازی جدا از توجه به ویژگی‌های شکلی و ظاهری اسباب‌بازی‌ها، به کاربرد آنها برای کودکان و ملموس بودنشان توجه می‌کنند. حال چه بهتر به جای آنها خود کودک، قوه خیال خود را به کار بیندازد و از اشیای پیرامون خود به عنوان اسباب‌بازی استفاده کند. فقط در این صورت است که بازی نه‌تنها وسیله‌ای برای تخلیه هیجانی کودک و سرگرم کردن او بلکه ابزاری مهم برای مهارت‌آموزی او می‌شود.

مجموعه خانواده مسواکی علاوه بر بدعت در طراحی شخصیت، از تنوع و خلاقیت بسیاری در پرداخت داستان بهره برده و قصه‌های متفاوت و جذابی به وسیله این کاراکترها شکل گرفته شده است؛ به عنوان مثال در یکی از قسمت‌های مجموعه به نام «گمشده در صحرا» داستان بسیار غیرمعمولی روایت می‌شود. ابتدا شخصیت‌های قصه را روی سینک ظرفشویی می‌بینیم که در حال صحبت با یکدیگر هستند. ناگهان توجه آنها به کوزه کوچکی که کج شده و شن‌های آن روی زمین پخش شده است، جلب می‌شود. خمیری، خانم اسفنجی، مسی و غیره تصمیم می‌گیرند به سمت کوزه بروند و از چند و چون ماجرا آگاه شوند. این آغازی است ساده اما گیرا برای اتفاقات مهم و جذاب بعدی که در مواجه با کوزه و شن‌های آن پیش می‌آید و سبب و جذب مخاطب برای دیدن و همراه شدن با شخصیت‌ها و کشف و آگاهی از اتفاقات پیش آمده برای آنها می‌شود.

قسمت میانی داستان که مهم‌ترین اتفاقات و در واقع معمای اصلی در قالب آن رخ می‌دهد، ویژگی‌ها و نکات جالب توجه دیگری دارد. زمانی که شخصیت‌ها به کوزه نزدیک می‌شوند، مخاطب در‌می‌یابد کوزه آنقدر هم که از دور پیدا بود کوچک نیست، بلکه برای کاراکترها به بزرگی یک صحرای واقعی است. شخصیت‌ها پا بر روی شن‌های ریخته شده کوزه می‌گذارند و چندقدمی پیش می‌روند. ناگهان تصاویر پس‌زمینه محو و کوزه و شن‌های آن به یک صحرای واقعی تبدیل می‌شوند، به طوری که مخاطب شخصیت‌ها را در این صحرا سرگردان می‌بیند.

 

مضامین آموزشی نیز در همین قسمت از داستان گنجانده شده است. به عنوان مثال پدیده سراب که در بیابان رخ می‌دهد چند بار از زاویه دید شخصیت‌ها به تصویر کشیده و به صورت ضمنی نکاتی در ارتباط با این پدیده در دیالوگ‌های شخصیت‌ها شنیده می‌شود. گم شدن و تشنگی، معمای اصلی داستان است که با فراز و فرودهای بسیاری که در سفر پر از هیجان و التهاب خانواده مسواکی پیش می‌آید در نهایت با به حقیقت پیوستن یکی از سراب‌ها حل می‌شود. پایان داستان نیز به دقت و گیرایی آغاز آن است. شخصیت‌ها پس از آن سفر طولانی دوباره سر از سینک ظرفشویی در‌می‌آورند. عدم منطق روایی و خیالپردازی در داستان از ویژگی‌های انیمیشن‌ها با مخاطبان خردسال است که سازندگان مجموعه پویانمایی خانواده مسواکی با دقت و بجا از آن استفاده کرده‌اند.

 http://www.pooyatv.ir/media/k2/items/cache/3eb3bfb0f261606b4ebb56c70667f0df_XL.jpg

انیمیشن خانواده مسواکی، انیمیشنی دوبعدی است که در عین سادگی، تجانس بسیاری میان اجزای مختلف آن وجود دارد. فضای داستان‌های مجموعه در محوطه کوچک آشپزخانه یا حمام می‌گذرد و در صورت لزوم با تغییر کلی فضا، داستان وارد محوطه‌های متفاوت می‌شود. شخصیت‌های دوبعدی مجموعه با اضافه کردن دست، پا و صورت به اصل شیء یعنی همان مسواک و خمیردندان طراحی شده‌اند. رنگ‌های به کار رفته چه در پس‌زمینه و چه در پیش‌زمینه و همچنین خود شخصیت‌ها کم‌انرژی و مات هستند، با این حال از جذابیت‌های بصری کار به علت وجود خطوط محیطی و واضح شخصیت‌ها و مشخص بودن عناصر مختلف تصویر کاسته نشده است.

 

مجموعه پویانمایی خانواده مسواکی از آن انیمیشن‌هاست که ثابت کرده برای مخاطبان جذابیت‌های بصری و به کارگیری تکنیک‌های روز دنیا کافی نیست، بلکه این داستان‌ها و قصه‌ها هستند که مخاطبان بخصوص خردسالان را جذب خود می‌کنند. قصه‌ها و افسانه‌ها روش‌های سنتی یادگیری و حتی درمان هستند. کودکانی که در دنیای خود درکی از تکنیک و روش‌های مدرن انیمیشن‌سازی ندارند با شنیدن و دیدن قصه‌ای جذاب راضی و خشنود می‌شوند و اساسا تکنیک برای مخاطب بزرگسال هم زمانی مفید است که با ارزش‌های داستانی و دراماتیک برخاسته از خلاقیت هنری همراه باشد.

 

سازندگان مجموعه پویانمایی خانواده مسواکی با به‌کارگیری قصه‌های جذاب و آموزنده کنار روش‌های ساده و معمولی انیمیشن‌سازی توانسته‌اند مجموعه قابل قبول و متفاوتی ارائه کنند که علاوه بر آموزش مفاهیم مختلف مورد نیاز مخاطب و ارتقای سطح دانش و آگاهی او، قادر است موجبات سرگرمی کامل او را نیز فراهم کند و لحظاتی شاد و دوست‌داشتنی برای او به ارمغان بیاورد. این برخورداری توأم از سادگی و آموزندگی و جذابیت، ویژگی خاص و متمایزی است که در هر نمونه مشابهی یافت نمی‌شود. از همین‌رو می‌توان انیمیشن خانواده مسواکی را اثری موفق و مثال‌زدنی میان پویانمایی‌های سیما به شمار آورد.
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
خانواده مسواکی
خمیری فلوراید، مِسا، مِسی، شانه خانم و خانم اسفنجی از اعضای خانوادۀ مسواکی هستند.

آنها یک گروه از محصولات بهداشتی مربوط به دهان و دندان هستند که وقتی نور مهتاب به داخل حمام می‌تابد همگی از خواب بیدار می‌شوند.
مجموعۀ «خانوادۀ مسواکی» با نام اصلی the toothbrush family بر اساس مجموعه کتاب‌هایی به همین نام ساخته شده است. «مارسیا هتفیلد» Marcia Hatfield نویسندۀ اصلی، برای اینکه پسرش از مسواک زدن فرار نکند و با خمیردندان و مسواک دوست باشد، داستان‌های این مجموعه را در سال 1967نوشت. اولین سری این مجموعۀ انیمیشنی در 1977، توسط شرکت Rainbow Animation Limited تولید شد؛ این سری، دارای 20 قسمت 4 دقیقه‌ای بود. اما سری دوم که تولید آن 20 سال پس از سری اول، توسط شرکت Southern Star Entertainment آغاز شد، در اصل در 64 قسمت تولید شده که تعداد 50 قسمت آن دوبله و آمادۀ پخش می‌باشد. این مجموعه برای گروه سنی خردسال آماده شده است.
اطلاعات تکمیلی

    کارگردان: Craig Handley, Steve Cooper
    نویسنده: John Patterson
    انیماتور: Chen Lingchang, Peng Ge, Fan Benxin, Hua yi, Shen Xi, Chen Hailu, Xu Jie
    موسیقی: Paul Smythe
    تکنیک: سل انیمیشن
    تعداد قسمت: 50
    مدت: 5 دقیقه‌ای
    کشور سازنده: استرالیا
    سال ساخت: 1999
    شرکت سازنده: Southern Star Entertainment, Film Australia, Shanghai Animation Film Studio



لیست قسمت ها

خانواده مسواکی: ماشین جدید   
خانواده مسواکی
ماشین جدید   
 
   
خانواده مسواکی: یا دو برابر یا هیچی   
خانواده مسواکی
یا دو برابر یا هیچی   
 
   
خانواده مسواکی: بر روی دریاچه   
خانواده مسواکی
بر روی دریاچه   
 
خانواده مسواکی: پری دندان   
خانواده مسواکی
پری دندان   
 
   
خانواده مسواکی: مجمسه صابونی   
خانواده مسواکی
مجمسه صابونی   
 
   
خانواده مسواکی: زنبور عسل   
خانواده مسواکی
زنبور عسل   
 
خانواده مسواکی: سبد آویخته   
خانواده مسواکی
سبد آویخته   
 
   
خانواده مسواکی: موج سواری   
خانواده مسواکی
موج سواری   
 
   
خانواده مسواکی: تعطیلات پری دندان   
خانواده مسواکی
تعطیلات پری دندان   
 
خانواده مسواکی: فراری   
خانواده مسواکی
فراری   
 
   
خانواده مسواکی: روز از راه رسیدن   
خانواده مسواکی
روز از راه رسیدن   
 
   
خانواده مسواکی: خانواده مسواکها   
خانواده مسواکی
خانواده مسواکها   
 


رها ماهرو : خواننده عزیز ، از شما درخواست می کنیم تا نظر و انتقادتان را راجع به انیمیشن خانواده مسواکی که هم اکنون از شبکه پویا در حال پخش می باشد و در وبسایت رها ماهرو قرار گرفته است برایمان بنویسید



جستجو های بسیار جدید وبلاگ رها ماهرو : فیلم پذیرایی ساده , کشاورز فضانورد , فیلم اسب حیوان نجیبی است , فیلم نفس گرم , نفس گرم در کاشان , فیلم سوار آرام , عملیات نا ممکن سینمایی , پذیرایی ساده , کانال تلگرام از سخنان بزرگان , فیلم کشاورز فصانورد , اسم اصلی جان در سریال 3روز بعد , جان در سریال 3روز بعد , نفس گرم امشب نشون میده؟ , خلاصه فیلم لبه تیغ , لی تاماهوری , سال ساخت فیلم لبه تیغ , یک پذیرایی ساده , نقد سریال مهر طوبی , فیلم لبه تیغ , درباره فیلم فهرست مرگ , عکس نفس اسناوندی نخبه ایران , فیلم کشاورز فضا نورد , داستان سریال سایه آفتاب , تصاویر عاشقانه فیلم پس کوچه های شمرون , شیرین سلطنه در خانه تاریکی , نقدسریال معمای شاه , نقد فیلم سینمایی پدیرایی ساده , دانلود فیلم هندی بیلو , نظرسنجی بهترین سریال شبکه خانگی , انتقاد درباره نفس گرم , فیلم فارسی ستاره قطبی , هیجان در ساعت صفر , علت ازدواج دوم مرتضی در نفس گرم , قتل در قطار سریع السیر اگاتا کریستی خلاصه ی داستان , مدیری , http://doorbiin.blogsky.com/1394/09/18/post-280/%d9%86%d9%82%d8%af-%d9%81%db%8c%d9%84%d9%85  , فیلم پذىرایى ساده , کانال سخن بزرگان در تلگرام , رامن فروش , داستان عیلم پذیرایی ساده , فیلمassassins cred  , نظرات راجع به فیلم نفس گرم , نقد فیلم عملیات ناممکن , assassin's creed movie  , کریستی ریموند در رودخانه برفی , دانلودراه رفتن روی خطوط سعیدمعضلمانی , داستان فیلم "لبه تیغ "شبکه نمایش , سریال نفس گرم  , ادرس کانالهای تلگرام , نام فیلم ترانه علیدوستی که پول پخش میکنن چیست , نقد پذیرایی ساده , داستان فیلم پذیرایی ساده چیه , خواننده وحیدامرای , موضوع فیلم پذیرایی ساده , کانال تلگرامی فلسفه سیاسی , فیلم لبه تیغ لی تاماهوریدر کجا فیلم برداری شده

نظرات 2 + ارسال نظر
مریلا شکوهی دوشنبه 23 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 02:47 ق.ظ http://nimkatma.blogfa.com

چند خبر قدیمی قدیمی


ارسال نظر

104 فیلم کوتاه در جشنواره رویش

ابتکار - 104عنوان فیلم کوتاه مستند، داستانی، انیمیشن و کلیپ، از میان هزار و 20 اثر بازبینی شده، آبان ماه سال جاری در دومین جشنواره سراسری فیلم کوتاه دینی «رویش» به نمایش درخواهد آمد.رهبر قنبری، فرید فرخنده کیش، نادر طریقت، ناصر رفاهی و حبیب ا.. بهمنی بعد ازبازبینی هزار و 20 اثر در مدت 15 روز، اسامی آثار شرکت کننده در دومین جشنواره سراسری فیلم کوتاه دینی رویش را اعلام کردند.به گفته هیات بازبین در هر بخش از این جشنواره بیست اثر انتخاب شده که در مجموع 104 اثر در جشنواره شرکت خواهند کرد.این آثار، در بخش های فیلم کوتاه داستانی، فیلم کوتاه مستند، انیمیشن، نماهنگ، فیلمنامه و بخش ویژه پیامبر اعظم(ص)، این جشنواره داوری خواهند شد.


داریوش ارجمند «رئیس» کیمیایی شد

داریوش ارجمند برای بازی در نقش رئیس مسعود کیمیایی انتخاب شد. داریوش ارجمند دومین همکاری اش را با مسعود کیمیایی بعد از فیلم اعتراض در رئیس خواهد داشت. به گزارش ایسنا، همچنین با پایان یافتن فیلمبرداری سکانسهای تهران، گروه فیلمبرداری عازم شمال کشور می شوند تا ظرف یک هفته تا ده روز آینده فیلمبرداری بخشهای شمال کشور را انجام دهند. همچنین سکانسهای داریوش ارجمند پس از بازگشت گروه از شمال کشور گرفته خواهد شد و سپس فیلمبرداری به پایان می رسد. تاکنون بیش از 70 درصد فیلمبرداری رئیس انجام شده است. در خلاصه داستان این فیلم به قلم کیمیایی آمده است: "سیامک جوانی که تا زباله شدن رفته است، لیست بیست و پنج جوان در جیب اوست که باید به آنها مواد مخدر از نوع پیشرفته ترین تا قدیمی ترین برساند.رضا، پدر سیامک، بعد از چندین سال دوری از وطن برای پدری کردن می آید، در حالی که خودش هنوز یک فراری است.تنها دوست دوران جوانی او که بسیار با هم چرخیده اند، درس خوانده اند، سینما رفته اند و بیلیارد بازی کرده اند، شاید هنوز او را باور کند.رضای دیگر، دوستش، یک سرهنگ شاغل و تنهاست.زن سرهنگ با دو پسرش در یک حادثه از جهان رفته اند.
سرهنگ رضا را باور دارد که رضا قدیمی گناهکار نیست.آنچه میماند عشق و عاشقیت است.رضای گناه کرده، هنوز عاشق زن از دست رفته و سقوط کرده اش، می تواند او را ببخشد.سیامک کتابچه نام های مشتری هایش را می سوزاند، سیامک عشق را در میان نام های کتابچه اش پیدا کرده و خط زده است.عاشقان سیاه بخت، به دنبال قطره ای از زندگی از دست رفته شان میدوند.حتی جراح پیر شده تنهای یک دوره، عشق را بنیان تازه شان می داند.جراح می داند، عاقبت، شکستن رئیس است. رئیس در برج عاج خود همه را میگرداند.فقط احساس زنده شده رفاقت دو رضای رفیق مانده است که سیلی هولناک می شود و دست رئیس را به دستنبد و سینه اش را به گلوله می رساند.رضا پسرش را یافته است. .. اما....قصه تمام نیست... قطره های زهر ارزانند و در انتظار...آنها. " تهیه کننده رئیس مسعود کیمیایی و سرمایه گذاران اردشیر امیری، مسعود کیمیایی، محصول کارگاه آزاد فیلم است.



تبعیض آشکار میان هنرمندان تئاتر

کارگردان نمایش ماه درآب معتقد است مسوولان تئاتر آشکارا میان هنرمندان این عرصه تبعیض قائل می شوند و در حالی از تعداد اجراهای این نمایش کم کرده اند که برخی نمایش ها پیش از ماه در آب روی صحنه رفته اند به طور کامل به اجرای خود ادامه می دهند . محمد یعقوبی در این باره به مهر گفت: هنوز بیش از 10 اجرا از نمایش ما نگذشته بود که نامه ای از مسوولان تئاتر شهر مبنی بر اینکه ما تا 19 مهرماه یعنی چهارشنبه آینده امکان اجرا در تالار سایه تئاتر شهر را داریم به دستمان رسید که علت آن هم بالابودن تقاضاهای تئاتر شهر اعلام شده بود. نویسنده و کارگردان ماه در آب ادامه داد: من مطمئن بودم تاریخ اعلام شده اشتباه تایپی است، اما پس از آنکه موضوع را از طریق دستیارم پیگیری کردم در کمال تعجب متوجه شدم اشکال تایپی نبوده و تعداد اجراهای ما را کم کرده اند. اجراهای اثر قبلی ما نیز کم شده بود و این موضوع کمی مرا تحت فشار گذاشته و برایم بسیار عجیب است که چرا این اتفاق فقط برای نمایش های گروه ما رخ می دهد. وی با بیان اینکه مسوولان آشکارا میان هنرمندان تبعیض قائل می شوند، خاطرنشان کرد: در سالن کناری ما یک کارگردان تئاتر که قبل از ما نیز اجرای خود را آغاز کرده تا تاریخ مقرر حداقل سه تا چهار هفته به اجرای خود ادامه می دهد.در حالی که اجرای ما یکبار به خاطر تمدید اجرای نمایش طناب پس از جشنواره عروسکی به تعویق افتاد و چند روز هم به خاطر تاخیر در جمع آوری دکور این نمایش و نصب دکور نمایش ما. کارگردان قرمز و دیگران در ادامه افزود: از یک طرف اجرای ما را با ماه مبارک رمضان همزمان کرده اند و از طرف دیگر از تعداد اجراهای ما می کاهند.در اجرای نمایش قرمز و دیگران (نمایش سه سال پیش یعقوبی) نیز همین اتفاق رخ داد و زمان اجرای این نمایش با ماه محرم همزمان شده بود. یعقوبی در ادامه تصریح کرد: پس از پی گیری موضوع توسط بازیگران و اعضا گروه نمایش ماه در آب و گفتگوی آنها با مدیر کل هنرهای نمایشی، مقرر شد ما تا 28 مهرماه به اجرای خود ادامه دهیم که باز هم با احتساب پنج روز تعطیلی تئاتر در شب های قدر ما کمتر از 20 اجرا خواهیم داشت. وی در پایان استقبال از این نمایش را بسیار خوب دانست و گفت: با همه این مشکلات استقبال از ماه در آب تاکنون رضایت بخش بوده و ما هر شب حداقل پذیرای 80 تماشاگر هستیم.


25 مهر، آخرین مهلت برای حضور در جشنواره هنر جوان

ابتکار- مهلت ارسال آثاربه سومین جشنواره تجربی هنرهای تجسمی 9 تا25 مهرماه تمدید شد. باتوجه به استقبال و درخواست هنرمندان جوان به ویژه هنرمندان شهرستانی و به دلیل آغازبه کار هنرستان ها و موسسات و مراکز آموزشی و دانشگاهی، این مهلت تمدید شد تا آثاربیشتری به رقابت در این جشنواره بپردازند.امیر عبدالحسینی، دبیر جشنواره هنر جوان با بیان این مطلب افزود: از آن جا که ریاست محترم حوزه هنری بر حضور هنرمندان جوان شهرستان ها در جشنواره سوم تاکید داشته اند و با توجه به درخواست حوزه های هنری استانی قرار شد زمانی برای آماده سازی و ارسال آثار از شهرستان ها به دبیرخانه جشنواره در نظر گرفته شود.وی معرفی استعدادهای جوان هنری، ایجاد خلاقیت و جستجوگری در ذهن جوانان هنرمند، مشارکت جوانان در فرهنگ سازی جامعه، بستر سازی برای فعالیت دانش آموختگان و فارغ التحصیلان هنر و برپایی نمایشگاه از آثار منتخب را از مهمترین اهداف این جشنواره دانست.سومین جشنواره هنر جوان در پنج رشته نقاشی، تصویرسازی، پوستر، خوشنویسی و کاریکاتور و هر کدام با دو موضوع برای گروه سنی 17 تا 30 سال برگزار خواهد شد.

مریلا شکوهی یکشنبه 22 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 11:00 ق.ظ http://nimkatma.blogfa.com/

چند خبر جدید و دست اول :



محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر سی و چهارم خبر داد با پایان مهلت ثبت نام و ارایه نسخه بازبینی آثار در تاریخ ۱۵ آذر ماه هیات انتخاب این دوره از جشنواره کار خود را آغاز کرده است.

به گفته وی، اعضای این هیات در حال حاضر مشغول تماشای نمونه فیلم های رسیده هستند تا آثار منتخب را اعلام کنند.

از ویژگی های این دوره از جشنواره فیلم فجر این است که نام اعضای هیات انتخاب قبل از پایان مرحله انتخاب فیلم ها اعلام نمی شود.






رحمت امینی در گفتگو با مهر:
جریان اطلاع رسانی برای اجرای تئاترهای مناسبتی بهتر شده است
رحمت امینی
شناسهٔ خبر: 2997366 - جمعه ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷
هنر > تئاتر
رحمت امینی که این روزها نمایش «برگزین» را در سوگواره «خمسه» اجرا می‌کند، معتقد است که جریان اطلاع رسانی برای اجرای آثار مناسبتی نسبت به گذشته بهتر شده که باعث حضور مخاطبان برای تماشای این آثار می‌شود.

امینی که این روزها در تماشاخانه باران، مشغول اجرای نمایش آیینی و مذهبی «برگزین» نوشته حمیدرضا آذرنگ است، درباره تعداد و شرایط اجرای این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: نمایش «برگزین» را طی ۴ اجرا و در قالب سوگواره نمایش‌های آیینی و مذهبی «خمسه»، به صحنه می‌بریم. امیرحسین شفیعی دبیر اجرایی سوگواره «خمسه» تصمیم گرفت که در این دوره چند نمایش به عنوان بخش ویژه اجرا شوند و چون اطلاع داشت که من نمایشنامه «برگزین» را پیش از این در قالب نمایشنامه‌خوانی اجرا کرده بودم، از من نیز دعوت کرد تا در بخش ویژه سوگواره «خمسه» حضور داشته باشم.

این مدرس و کارگردان تئاتر درباره دلایل انتخاب و اجرای نمایشنامه «برگزین»، توضیح داد: به عنوان کارگردان برایم مهم است که یک متن نمایشی دارای جذابیت و تازگی باشد زیرا نو بودن یک اثر باعث جلب توجه مخاطب می‌شود. من علاقه خاصی به نمایش ایرانی داریم که اجرای نمایش‌های «مجلس غریب تنهایی» و «شناسایی» طی ۲ دهه اخیر بیانگر این علاقه است.

وی ادامه داد: منظور من از نو و تازه بودن یک متن نمایشی این است که موضوع و مقوله متن ارائه شده، فراتر از آنچه که مخاطب همیشه می‌بیند و می‌شنود، باشد. نمایش «برگزین» دارای مقوله‌ای جذاب و نو، بود.

امینی با بیان اینکه به دلیل علاقه‌ام به حوزه نمایش‌های ایرانی با متون نمایشی مشابهی مواجه می‌شوم، افزود: نمایشنامه «برگزین» اثری متفاوت از آثار دیگر بود و آشنایی من با نمایشنامه «برگزین» به زمانی برمی‌گردد که به عنوان ناظر جشنواره‌ای در یکی از شهرها، حضور داشتم. از آن‌جا تصمیم گرفتم این نمایش در صورت فراهم شدن شرایط به صحنه ببرم.

کارگردان نمایش «کا» در خصوص حد مجاز نوگرایی در نمایش‌های آیینی و مذهبی، اظهار کرد: این موضوع به تجربه یک کارگردان تئاتر برمی‌گردد. نگاه نو به اجرا و موضوعات آیینی و مذهبی مانند راه رفتن روی لبه تیغ است و اگر کسی در این زمینه تجربه نداشته باشد، ممکن است سقوط کند. ضمن اینکه ممکن است مسیری که برای تحلیل و اجرا به لحاظ ایجاد جذابیت برای مخاطب طی می‌کند، بر خلاف تحلیل متن باشد.

وی تأکید کرد: ما در این اجراها علیرغم جذابیت در اجرا باید اندیشه‌ای را منتقل کنیم. اندیشه نمایش «برگزین» مقوله انتخاب است و شمر انتخاب خود را داشت و تا پایان آن انتخاب هم رفت و حر هم انتخابی داشت که به آن پایبند بود.

امینی در رابطه با موضوع چگونگی استفاده از سبک و شیوه‌های اجرای نمایش‌های آیینی و سنتی برای ارائه به نسل جوان مخاطبان و علاقه‌مندان به تئاتر، یادآور شد: من به عنوان کارگردان زمانی در کار خود موفق هستم که بتوانم شگردهای تعزیه و نمایش‌های ایرانی را به گونه‌ای بازسازی کنم که برای مخاطب به ویژه نسل جوان جذاب باشد. تلاشم در اجرای نمایش «برگزین» این بوده که ارتباط با نسل امروزی را برقرار کنم که خوشبختانه این اتفاق افتاده است.

کارگردان نمایش «برگزین» افزود: ما در این نمایش شیوه‌های اجرای نمایش‌های ایرانی و تعزیه را به شکل مینیمالیستی مورد استفاده قرار دادیم.

رئیس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی درباره نحوه برنامه ریزی و اطلاع رسانی برای اجرای نمایش‌های آیینی و مذهبی در مناسبت‌ها، اظهار کرد: در حال حاضر با رپرتوآرهایی که به عنوان مثال توسط جشنواره تئاتر مقاومت و سوگواره «خمسه» برگزار می‌شود، برنامه ریزی مناسبی برای ارائه و اجرا نمایش‌های آیینی و مذهبی و مناسبتی انجام شده است. ضمن اینکه وضعیت اطلاع رسانی اجرای آثار مناسبتی نیز نسبت به گذشته بهتر شده است.

امینی ادامه داد: باید اطلاع رسانی مناسب در خصوص اجرای آثار آیینی و مذهبی انجام شود تا مخاطب از اجرای این آثار مطلع شود که البته این اطلاع رسانی نباید بر عهده کارگردان یا گروه نمایشی باشد. این اتفاقات رپرتوآری باعث می‌شوند که مخاطب در جریان اجرای آثار در ایام و مناسبت‌ها قرار گیرد.

وی تأکید کرد: جریان اطلاع رسانی اجرای نمایش‌های آیینی و مذهبی به لحاظ استفاده از شبکه‌های اجتماعی، بهتر شده است و گروه‌ها هم باید بدانند که دوره، دوره اطلاع رسانی به مخاطبان است که باید این امر کانالیزه شود.

نمایش «برگزین» با بازی کوروش زارعی، ابوالفضل حاجی علی‌خانی و علیرضا دریایی در ایام سوگواری پایان ماه صفر، در تماشاخانه باران اجرا می‌شود.





«هفت» امشب پخش نمی‌شود
برنامه هفت
شناسهٔ خبر: 2997425 - جمعه ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶
هنر > رادیو و تلویزیون
برنامه تلویزیونی «هفت» به دلیل ایام سوگواری پایان ماه صفر، امشب جمعه ۲۰ آذرماه پخش نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه سینمایی «هفت» به دلیل فرارسیدن ایام عزاداری رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع)، امشب ۲۰ آذرماه پخش نخواهد شد و قسمت نهم این برنامه از هفته آتی از سر گرفته خواهد شد.

برنامه «هفت» با اجرا، سردبیری و تهیه کنندگی بهروز افخمی و با حضور مسعود فراستی به عنوان منتقد هر هفته جمعه شب ها از شبکه سه سیما پخش می شود.

تاکنون ۸ قسمت از این برنامه روی آنتن شبکه سه سیما رفته است.






امین قدمی در گفتگو با مهر:
۸ قصه از ۸ زائر ایده اولیه مستند «سلام بر علی پسر موسی (ع)» بود
«سلام بر علی پسر موسی»
شناسهٔ خبر: 2997427 - جمعه ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷
هنر > رادیو و تلویزیون
امین قدمی کارگردان مستند «سلام بر علی پسر موسی (ع)» که به پیاده روی زائران امام رضا (ع) می‌پردازد از چگونگی یافتن سوژه این مستند که یک چوپان است، سخن گفت.

امین قدمی کارگردان مستند «سلام بر علی پسر موسی(ع)» در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این مستند و طرح اولیه برای ساخت آن که به موضوع پیاده روی به سمت حرم حضرت رضا(ع) می پردازد، گفت: ما سفارشی داشتیم که فیلمی درباره پیاده روی به حرم امام رضا (ع) بسازیم. با وجود اینکه پیش پرداختی را هم بابت ساخت آن دریافت کرده بودیم اما اعلام کردیم شاید نتوانیم این فیلم را بسازیم چرا که پیدا کردن سوژه ای در این باره که بکر و غیر شعاری باشد بسیار سخت است با این حال چند روزی به دنبال سوژه گشتیم و سال گذشته چند روز مانده به شهادت امام رضا (ع) به سمت خراسان رضوی رفتیم در آنجا مسیر شهرهایی همچون نیشابور، فریمان، تربت جام و... را طی کرده و با زائران گفتگو می کردیم. در این مسیرها گاهی چند کیلومتری با بعضی از زائران همراه می شدیم تا بتوانیم جزییات جالبی از زندگی آنها دربیاوریم.

۸ قصه از ۸ زائر ایده اولیه مستند

این کارگردان با اشاره به داستان اولیه ای که برای ساخت این فیلم مستند در نظرش بود، بیان کرد: سال ها پیش مجموعه ای به نام «هشت بهشت» از تلویزیون پخش شد که در آن کاروانی به سوی مکه می رفت و در مکان های گوناگونی استراحت می کرد، در طی داستان ۸ نفر در هشت منزلگاه قصه های خود را تعریف می کنند. من هم ابتدا می خواستم ۸ قصه از ۸ زائر را در این مستند بیاورم اما این کار سختی بود چراکه زائران ابتدا باید شما را محرم خود احساس کنند تا بعد قصه هایشان را بیان کنند. بنابراین بعد از چند روز به این نتیجه رسیدیم که نمی توانیم مستند مورد نظر خود را بسازیم و تصمیم به بازگشت گرفتیم که در راه بازگشت غلام شخصیت مستند خود را پیدا کردیم.

وی درباره پیدا کردن غلام نیز توضیح داد: در مسیر بازگشت به روستایی به نام حشمت آباد رسیدیم که چادری به عنوان یک ایستگاه صلواتی برپا شده بود و مردم می گفتند حدود ۳ سال است که خیری یک یا دو گاو و مقداری برنج و دیگر مایحتاج را تامین می کند و نمی خواهد نامش فاش شود. خود این شخص هم در مسیرهای فرعی از زائران پذیرایی می کند چراکه بسیاری از زائران از مسیرهای اصلی به سمت حرم امام رضا (ع) نمی روند تا راهشان نزدیک تر شود. در حالی که در این مسیرهای فرعی ایستگاه صلواتی وجود ندارد که از زائران پذیرایی کند و کاروان ها در این مسیرها با مشکلات بسیاری روبرو می شوند. از جمله اینکه افراد به رسیدگی نیاز دارند، اما محلی برای دوا و درمان وجود ندارد و یا مسیرها فاقد سرویس های بهداشتی هستند.

ماجرای پذیرایی یک چوپان از زائران امام رضا (ع)

وی اضافه کرد: ما به دنبال این شخص رفتیم و دیدیم غلام فعالیت های بسیاری دارد از جمله اینکه حمام عمومی روستا را روشن می کند، هیزم می شکند، غذا درست می کند و... و به تدریج متوجه شدیم غلام، چوپانی است که سال ها پیش بنایی می کرده و چون در زمستان نمی توانسته بنایی کند به چوپانی مشغول می شود. غلام به دلیل اینکه نمی تواند به خاطر گوسفندان به زیارت امام رضا (ع) برود، گوسفندان صاحبش را به شخص دیگری می سپارد و تنها شب ها آنها را تحویل گرفته، شمارش کرده و به آغل می برد و در این ایام در هنگام روز به پذیرایی از زائران امام رضا (ع) مشغول می شود.

کارگردان مستند «سلام بر علی پسر موسی (ع)» بیان کرد: این چوپان به دلیل اینکه صاحب گوسفندان اجازه نداده بود که به زیارت امام رضا (ع) برود، مشغول به پذیرایی و خدمت به زائران امام رضا (ع) می شود و با اجازه او تنها شبانه به گوسفندان رسیدگی می کند. نکته جالب این بود که وقتی از او پرسیدیم که به جای پذیرایی از زائران گوسفندان را به همکارش بسپارد و به زیارت امام رضا (ع) برود، گفت که «وقتی اربابم به این زیارت راضی نیست، امام رضا (ع) هم راضی نخواهد بود که به زیارتش بروم؛ چراکه فکر می‌کنم اگر تعهد مردم به گردن شخصی باشد، امام رضا (ع) ادای آن عهد را از زیارت خودش واجب تر می داند.»

قدمی در پایان درباره مدت زمان تولید این فیلم مستند توضیح داد: تولید این مستند حدود ۱۰ روز طول کشید. ما حدود ۴ روز مشغول پیدا کردن سوژه و گفتگو با زائران برای پی بردن به داستان ها و قصه های آنها شدیم و بعد از پیدا کردن غلام که همان چوپان مستند ما بود، مستند در حدود ۶ روز فیلمبرداری شد.

این مستند به تهیه کنندگی وحید چاووش در مرکز مستند سوره تولید شده است و ساعت ۲۳:۳۰ امشب ۲۰ آذر روی آنتن شبکه مستند می رود. همچنین قرار است امشب ساعت ۲۱ از شبکه افق نیز پخش شود.






نامزدهای دریافت گلدن گلوب ۲۰۱۶ معرفی شدند
گلدن گلوب
شناسهٔ خبر: 2997232 - پنجشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۲
هنر > سینمای جهان
گلدن گلوب دقایقی پیش اسامی نامزدهای سال ۲۰۱۶ را در دو بخش سینما و تلویزیون اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ووکس، انجمن انجمن مطبوعات خارجی هالیوود یا گلدن گلوب نامزدهای دریافت جوایز گلدن گلوب سال ۲۰۱۶ را در دو بخش تلویزیون و سینما معرفی کرد. این جوایز به عنوان تست لیتموس اولیه اسکار شناخته می‌شوند. از محبوب‌های امسال می‌توان به لئوناردو دی‌کاپریو در فیلم «بازگشته»، کیت بلانشت برای نقشش در «کارول» و فیلم‌هایی از جمله «کانون توجه»، «مریخی» و «بروکلین» اشاره کرد. سریال‌هایی که گفته می‌شود شانس خوبی دارند هم «بازی تاج و تخت» و «شفاف» هستند.

مراسم گلدن گلوب روز دهم ماه ژانویه ۲۰۱۶ برگزار شده و به صورت زنده از شبکه ان‌بی‌سی پخش خواهد شد. ریکی جرویس کمدین بریتانیایی برای پنجمین بار مسئولیت میزبانی آن را بر عهده خواهد داشت.

لیست کامل نامزدها:

جوایز تلویزیون

بازیگر مرد نقش مکمل در یک سریال، فیلم تلویزیونی یا مینی‌سریال

الن کامینگ، «همسر خوب»
دِیمیَن لوییس، «وولف هال»
بن مِندِلسون، «دودمان»
توبیاس منیِس، «غریبه»
کریستین اسلیتر، «آقای روبات»

بازیگر زن نقش مکمل در یک سریال، فیلم تلویزیونی یا مینی‌سریال

اوزو آدوبا، «نارنجی سیاه جدید است»
جوآن فروگت، «دانتون ابی»
رجینا کینگ، «جرم آمریکایی»
جودیت لایت، «شفاف»
مارا تیرنی، «رابطه»

بازیگر زن نقش اول در فیلم تلویزیونی یا مینی‌سریال

لیدی گاگا، «داستان ترسناک آمریکایی: هتل»
سارا هِی، «گوشت و استخوان»
فلیسیتی هافمن، «جرم آمریکایی»
کویین لطیفا، «بِسی»

بازیگر مرد نقش اول در فیلم تلویزیونی یا مینی‌سریال

ادریس البا، «لوتر»
اسکار آیزک، «یک قهرمان به من نشان بده»
دیوید اویلوُو، «بلبل»
مارک رایلنس، «وولف هال»
پاتریک ویلسون، «فارگو»

فیلم تلویزیونی یا مینی‌سریال

«جرم آمریکایی»
«داستان ترسناک آمریکایی: هتل»
«فارگو»
«گوشت و استخوان»
«وولف هال»

بازیگر مرد نقش اول در سریال کمدی یا موزیکال

عزیز انصاری، «ارباب هیچ»
گائل گارسیا برنال، «موزارت در جنگل»
راب لو، «گرایندر»
پاتریک استوارت، «حرف بی‌پرده»
جفری تمبور، «شفاف»

بازیگر زن نقش اول در سریال کمدی یا موزیکال

ریچل بلوم، «دوست دختر سابق دیوانه»
جیمی لی کرتیس، «ملکه‌های جیغ»
جولیا لوییس-دریفوس، «ویپ»
جینا رودریگز، «جین دوشیزه»
لیلی تاملین، «گریس و فرانکی»

سریال کمدی یا موزیکال

«اتفاقی»
«موزارت در جنگل»
«نارنجی سیاه جدید است»
«سیلیکون ولی»
«شفاف»
«ویپ»

بازیگر زن نقش اول در سریال درام

کتریونا بالف، «غریبه»
وایولا دیویس، «چطور از قتل قسر در برویم»
ایوا گرین، «پِنی درِدفول»
تاراجی پی. هنسن، «امپراتوری»
رابین رایت، «خانه پوشالی»

بازیگر مرد نقش اول در سریال درام

جان هم، «مد مِن»
رامی مالک، «آقای روبات»
واگنر مورا، «نارکُز»
باب اوکندریک، «بهتره با سول تماس بگیری»
لیِف شرایبر، «ری داناوِن»

سریال درام

«امپراتوری»
«بازی تاج و تخت»
«آقای روبات»
«غربیه»
«نارکُز»

جوایز فیلم

بهترین آهنگ در یک فیلم سینمایی

«مرا همینطور دوست داشته باش»، «۵۰ طیف گری»
«یک نوع عشق»، «عشق و بخشش»
«دوباره می‌بینمت»، «خشمگین ۷»
«آهنگ ساده شماره ۳»، «جوانی»
«نوشته‌های روی دیوار»، «اسپکتر»

بهترین فیلمنامه

اما داناهیو، «اتاق»
تام مک‌کارتی و جاش سینگر، «در کانون توجه»
چارلز رندولف و آدام مک‌کی، «کسری بزرگ»
آرون سورکین، «استیو جابز»
کوئنتین تارانتینو، «هشت نفرت‌انگیز»

بازیگر مرد نقش مکمل در فیلم سینمایی

پل دِینو، «عشق و بخشش»
ادریس البا، «هیولاهای بی‌وطن»
مارک رایلنس، «پل جاسوس‌ها»
مایکل شانون، «۹۹ خانه»
سیلوستر استالونه، «کرید»

بازیگر نقش زن اول در فیلم سینمایی کمدی یا موزیکال

جنیفر لارنس، «جوی»
ملیسا مک‌کارتی، «جاسوس»
ایمی شومر، «خراب‌کار»
مگی اسمیت، «زن در ون»
لیلی تاملین، «مامان‌بزرگ»

بازیگر مرد نقش اول در فیلم سینمایی کمدی یا موزیکال

کریستین بیل، «کسری بزرگ»
استیو کارل، «کسری بزرگ»
مت دیمون، «مریخی»
آل پاچینو، «دنی کالینز»
مارک روفالو، «تا بی‌نهایت خرس قطبی»

بازیگر زن در فیلم سینمایی درام

کیت بلانشت، «کارول»
بری لارسون، «اتاق»
رونی مارا، «کارول»
سیرشا رونان، «بروکلین»
آلیسیا ویکاندر، «دختر هلندی»

بازیگر مرد نقش اول در فیلم سینمایی درام

برایان کرانستون، «ترامبو»
لئوناردو دی‌کاپریو، «بازگشته»
مایکل فاسبندر، «استیو جابز»
ادی ردمین، «دختر هلندی»
ویل اسمیت، «ضربه مغزی»

کارگردان

تاد هینز، «کارول»
آلحاندرو گونزالس ایناریتو، «بازگشته»
تام مک‌کارتی، «کانون توجه»
جورج میلر، «مد مکس: جاده خشم»
ریدلی اسکات، «مریخی»

بهترین فیلم سینمایی کمدی یا موزیکال

«کسری بزرگ»
«جوی»
«مریخی»
«جاسوس»
«خراب‌کار»

بهترین فیلم سینمایی درام

«کارول»
«مد مکس: جاده خشم»
«بازگشته»
«اتاق»
«کانون توجه»

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد