رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

فیلم حادثه آکسبو ساخته ویلیام ا . ولمن

حادثه آکسبو
1943 آمریکا
The ox-bow

کارگردان:William A. Wellman

ژانر : اکشن ،  جنایی ،  درام
دسته بندی : فیلم سینمایی خارجی
زبان : فارسی
زمان پخش: 24 اردیبهشت 1394 ٠۱:۱٨
مدت: 1 ساعت
درباره " حادثه آکسبو "

دو غریبه هنگام عبور از یک شهر غربی،با خبر کشته شدن یک کشاورز و سرقت گله او روبرو می شوند.آن دو به همراه مردم شهر تلاش می کنند مجرمان را دستگیر کنند.آنها سه مرد را پیدا می کنند که مالکیت گله را بر عهده دارند و...



رها ماهرو : بازدیدگان گرامی ، لطفا نظرات و انتقادتان را درباره ی فیلم حادثه آکسبو که در وبسایت سینمایی رها ماهرو قرار گرفته است برایمان بفرستید



داستان : سیندرلا به ایران آمد

داستان : پاندا کونگ فو کار به ایران آمد


حادثه اوکس‌بو

The Ox-Bow Incident
کارگردان     ویلیام ولمن
James Tinling
تهیه‌کننده     لامار تروتی
نویسنده     لامار تروتی
فیلمنامه‌نویس     لامار تروتی
بر پایه     حادثه اوکس‌بو اثر
Walter Van Tilburg Clark
بازیگران     هنری فوندا
دانا اندروز
آنتونی کوئین
هری مورگان
جین دارول
هری دونپورت
مارک لارنس
پال هرست
ماری بت هاگز
فرانک کانروی
ویکتور کیلیان
کریسپین مارتین
مارگارت همیلتون
فرانسیس فورد
جورج میکر
ویلارد رابرتسن
William Eythe
موسیقی     سیریل جی. ماکریج
فیلم‌برداری     آرتور سی. میلر
تدوین     آلن مک نیل
توزیع‌کننده     فاکس قرن بیستم
تاریخ‌های انتشار : ۲۱ مه ۱۹۴۳

مدت : ۷۵ دقیقه
کشور     آمریکا
زبان     انگلیسی
بودجه     $۵۶۵٬۰۰۰
گیشه     $۷۵۰٬۰۰۰ (rentals)

«حادثه اوکس‌بو» (انگلیسی: The Ox-Bow Incident) یک فیلم در سبک وسترن و تاریخی به کارگردانی ویلیام ولمن است که در سال ۱۹۴۳ منتشر شد.
بازیگران

    هنری فوندا
    دانا اندروز
    آنتونی کوئین
    هری مورگان
    جین دارول
    هری دونپورت
    مارک لارنس
    پال هرست
    ماری بت هاگز
    مارگارت همیلتون
    فرانسیس فورد
    جورج میکر
http://www.telewebion.com/content_images/program_images/cover_images/thumbs/33f/240_33f57f79648ec1697ef41b85f0706428.jpg
ماندگارهای تاریخ سینما در شبکه نمایش

در هفته پیش‌رو تعدادی از بهترین و ماندگارترین فیلم‌های کلاسیک تاریخ سینما از شبکه نمایش پخش خواهد شد. این فیلم‌ها ابتدا ساعت یک بامداد نمایش داده شده سپس در ساعت‌های 7 و 17 روز بعد بازپخش می‌شوند.

ساعت یک بامداد روز یکشنبه فیلم شاهین مالت محصول ۱۹۴۱ آمریکا به کارگردانی و نویسندگی جان هیوستن نمایش داده می‌شود. این فیلم بر اساس رمانی به همین نام نوشته شیل همت ساخته شده و هامفری بوگارت، مری آستور و گلادیس جورج نقش‌های اصلی آن را بازی می‌کنند.

شاهین مالت درباره یک کارآگاه خصوصی است که در پی دنبال کردن پرونده‌ای، با سه مجرم عجیب و غریب مواجه می‌شود که قصد دزدیدن مجسمه‌ای گرانقیمت را دارند.

در همین روز و در ساعت‌های 7 و 17 فیلم پرنده‌باز آلکاترا محصول ۱۹۶۲ آمریکا به کارگردانی جان فرانکن هایمر بازپخش می‌شود. برت لنکستر، کارل مالدن، تلما ریتر و بتی فیلد بازیگران این فیلم هستند.

رابرت فرانکلین استراد (برت لنکستر) به جرم قتل، متهم به هفت سال حبس در زندان مخوف آلکاتراز می‌شود. او به مادرش الیزابت (تلما ریتر) بسیار تعصب دارد و وقتی هم‌سلولی‌اش عکس مادرش را نگاه می‌کند به شدت عصبانی می‌شود. یکی از زندانیان او را تحقیر می‌کند و استراد او را کتک می‌زند و به انفرادی منتقل می‌شود....

بامداد روز دوشنبه نیز فیلم گروه لاوندر هیل به علاقه‌مندان سینمای کلاسیک ارائه خواهد شد. گروه لاوندر هیل یک فیلم در ژانر پلیسی به کارگردانی چارلز کریچتون است که به سال ۱۹۵۱ در انگلستان ساخته شده است. این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی توسط تی.‌ئی.‌بی. کلارک در سال ۱۹۵۲ شده است. الک گینس، استنلی هالووی، آدری هپبورن و آلفی بیس در این فیلم هنرنمایی کرده‌اند.

روز سه‌شنبه دوستداران سینمای کلاسیک می‌توانند تماشاگر فیلم کریمر علیه کریمر باشند. رابرت بنتون این فیلم را براساس رمانی از آوری کورمن نوشته و کارگردانی کرده است. کریمر علیه کریمر جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد و مکمل زن را برای عواملش به ارمغان آورد. داستین هافمن، مریل استریپ، جاستین هنری و جین الکساندر گروه بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند. مدت این فیلم 105 دقیقه است.

ژنرال یک کمدی صامت به کارگردانی باستر کیتون و کلاید براکمن است که در سال ۱۹۲۶ ساخته شده و یکی از برترین آثار کیتون و حتی سینمای صامت به‌شمار می‌آید. بنیاد فیلم آمریکا این فیلم را به عنوان هجدهمین فیلم برتر تاریخ سینما برگزیده است. باستر کیتون به اتفاق ماریون مک و چارلز هنری اسمیت در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند. ژنرال در بامداد روز چهارشنبه به شبکه نمایش می‌آید.

علاقه‌مندان آثار کلاسیک ساعت یک بامداد روز پنجشنبه می‌توانند به تماشای فیلم حادثه در آکسبو بنشینند. این محصول سال 1943 آمریکا را ویلیام ولمن کارگردانی کرده و هنری فاندا، دانا اندروز، مری بت هیوز، آنتونی کویین، جین دارول و هری داونپورت بازیگران آن هستند.

و بالاخره در بامداد آدینه فیلم طنز به سوی غرب با نقش‌آفرینی لورل و هاردی پخش خواهد شد. به سوی غرب را جیمز دبلیو هورن کارگردانی کرده و استن لورل، اولیور هاردی، جیمز فینلایسون و روزینا لارنس بازیگران اصلی‌اش هستند. این فیلم در سال ۱۹۳۷ ساخته شده است.



نظرات 1 + ارسال نظر
مریلا شکوهی یکشنبه 22 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 12:35 ق.ظ http://nimkatma.blogfa.com/

با چند خبر قدیمی در خدمتم :

داوری کودکان در جشنواره تئاتر مقاومت

برای نخستین بار به ابتکار ستاد برگزاری سیزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت تماشاگران کودک به ارزیابی و داوری نمایش ها خوهند پرداخت.
نمایش های برگزیده کودکان در مراسم اختتامیه جشنواره معرفی خواهند شد.
پیش بینی این طرح با هدف مشارکت گروه های سنی کودک و نوجوان با آثار مرتبط با دفاع مقدس و مقاومت و بستر سازی برای تقویت پیوندهای درونی و روحی با مفاهیم و ارزش های والای دفاع مقدس بوده است.
مدیریت ارتباطات و رسانه های جشنواره عنوان کرد: داوری کودکان از آثار جشنواره تئاتر مقاومت این فرصت را ایجاد می کند تا کودکان که سازندگان اصلی نسل آینده هستند، از طریق این آثار با گوشه هایی از میراث گرانقدر دفاع مقدس آشنا شوند.

فرامرز قریبیان: (اگر نرفته بودی) یک اثر بین المللی است

فرامرز قریبیان بعد از تماشای نمایش (اگر نرفته بودی) به کارگردانی قطب الدین صادقی این نمایش را اثری بین المللی ارزیابی کرد.
این بازیگر صاحب نام سینما و تلویزیون بعد از تماشای نمایش (اگر نرفته بودی) خاطرنشان کرد: آنچه تا به امروز از آثار نمایشی قطب الدین صادقی مشاهده کردم همگی آثاری بودند که دارای سطح ارزشمندی هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ معیارهای فنی یک اثر نمایشی بود.
وی ادامه داد: قطب الدین صادقی، کارگردان ارزشمندی در عرصه تئاتر ایران است که از نظر من آثار وی دارای ارزش های فراوانی است. به طور کلی نمایش های (پیکره های بازیافته) و (اگر نرفته بودی) نیز از این قاعده مستثنی نیست و به عقیده من نمایش هایی هستند که می تواند آنها را نمایش هایی بین المللی ارزیابی کرد.

(آنتیگون) به صحنه رفت

(آنتیگون) نوشته ژان آنوی به کارگردانی صادق سروعلیشاهی در سالن کوچک مرکز تئاتر مولوی روی صحنه رفت.
در این نمایش که پیش تر در چهاردهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران روی صحنه رفت، پونه مجتبی، صادق سروعلیشاهی، حسین توکلی، حمیدرضا محمدی، فرانک حسین، مهدی پورعلی و حسین میرشاهی به ایفای نقش می پردازند.
همچنین محیا آقاحسینی طراح صحنه و لباس، صادق سروعلیشاهی دراماتورژ، تینو یاکوبیانس دستیار کارگردان و حسین ایرجی روابط عمومی این نمایش هستند.
این نمایش هر روز به غیر از شنبه ها تا 12 آذر در سالن کوچک مرکز تئاتر مولوی در دو نوبت 17 و 30:18 روی صحنه می رود.




کتب برگزیده سال معرفی شد


ابتکار- آثار برگزیده بیست وچهارمین دوره جایزه کتاب سال معرفی شدند. در بخش ادبیات داستانی، "اندکی سایه" احمد بیگدلی برگزیده شد، و بخش ترجمه ادبیات داستانی برگزیده ای نداشت. بخش شعر مانند سال های قبل، برگزیده ای نداشت و از سه مجموعه "با کاروان نیزه" علیرضا قزوه، "غزل غزل های سورنا" سروده منوچهر آتشی و "چراغانی بی دلیل" حمیدرضا شکارسری تقدیر شد. همچنین در بخش ادبیات، تاریخ و نقد، کتاب "ارمغان مور" نوشته شاهرخ مسکوب تقدیر شد. کتاب "جواهرالاسرار و زواحرالانوار" کمال الدین حسین بن حسین، با مقدمه، تصحیح و تحشیه محمدجواد شریعت هم در بخش ادبیات، متون قدیم برگزیده شد.
کلیات: اصطلاح نامه پزشکی فارسی، دانش نامه زیبایی شناسی، فهرست نسخه های خطی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی (ج 2 ) / فلسفه اسلامی: درخشش ابن رشد در حکمت مشا»/ فلسفه غرب: هوسول در متن آثارش، اعتراضات و پاسخ ها/ گروه دین: دائره المعارف قرآن کریم، جواهر الکلام/ علوم اجتماعی: طرح و نقد مکتب ادینبورا، مبانی تفکرات اقتصادی و توسعه ژاپن، تداوم و تغییر، دانش نامه حقوق خصوصی، فلسفه حسابرسی/ زبان: روایت آذرفرنبغ فرخزادان/ علوم کاربردی: مرجع کامل مبانی وسایل و روش های آماده سازی کانال دندان، تاریخ مصور پزشکی جهان، معرفی برخی گونه های مهم مرتعی مناسب برای توسعه و اصلاح مراتع ایران / هنر: صدا و بیان برای بازیگر، طراحان چگونه می اندیشند: ابهام زدایی از فرایند طراحی/ تاریخ: یونانیان و بربرها: روی دیگر تاریخ/ کودک و نوجوان: تماشای آفتاب مجموعه حکایت حضور، پاییز در قطار، مرادو، مجموعه علم چیست؟ (10 جلدی). همچنین از "آقا رنگی و گربه ناقلا" فرهاد حسن زاده، "به سوی زندگی، به سوی ..." (ماری سابین روژه) ترجمه نیلوفر باقرزاده اکبری، "زیر درخت زالزالک" (ماریت کانلن ملک کنا) ترجمه محبوبه نجف خانی، و بخش شعر: "کفش های پولکی" شکوه قاسم نیا و عطیه سهرابی و "آی زنگوله آی زنگوله" افسانه شعبان نژاد تقدیر شد.




کلینت ایستوود برنده اولین جایزه بشر دوستی انجمن فیلم آمریکا

انجمن فیلم آمریکا اولین جایزه گلدن گلوب بشر دوستی را به "کلینت ایستوود" اهدا» کرد.
به گزارش فارس "ایستوود" 76 ساله اولین برنده جایزه بشر دوستی گلدن گلوب، این جایزه را هفته آینده در واشنگتن دریافت خواهد کرد.
"دان گلیکمن"، رییس انجمن فیلم آمریکا گفت: "کلینت ایستوود" که برای چندین دهه سمبل نقش "هری خبیث" در فیلم های وسترن بود در زمینه فیلمسازی گام های بزرگی برداشته است.
فیلم "نامه هایی از ایوجیما"، یکی از آخرین پروژه های سینمایی ایستوود، اخیرا در هفتاد و نهمین مراسم اسکار در چهار بخش مجزا کاندید شده است.
"کلینت ایستوود" سال 1930 در سانفرانسیسکو متولد شد و اولین بار در سریالی تلویزیونی و وسترن با نام "Rawhibe " ایفای نقش کرد، اگرچه او در عرصه بازیگری بسیار موفق بود ولی هیچگاه برای نقش هایی که بازی کرد موفق به کسب جایزه اسکار نشد، هرچند در سمت کارگردانی دوبار طی سال های 1993 و 2005 برای دو فیلم "نابخشوده" و "محبوبه یک میلیون دلاری" برنده جایزه اسکار شد و چندان دور از انتظار نیست که اینبار در تاریخ 25 فوریه سال جاری موفق به کسب چنین جایزه ای شود.





صنایع دستی استان سمنان
معرق چوب

واژه معرق در حقیقت مرقع است که از ریشه رقع یعنی تکه تکه است. معرق چوب به معنی گردآوردن تکه های کوچک رنگین با داشتن طرح از پیش تعیین شده به منظور ایجاد یک نقش واحد زیبا و با استفاده از رنگ های طبیعی چوب می باشد. سرآغاز پیدایش هنر معرق چوب در ایران به طور کامل مشخص نیست و تاریخچه مستندی در دست نمی باشد برخی بر این عقیده اند که خاستگاه این هنر در هند بوده که به ایران راه یافته است.
و لیکن در ایران این هنر ابتدا به صورت کاشی معرق در دوران حکومت ایلخانان مغول وجود داشته و به صورت نقش های هندسی و اسلیمی بوده که بعدها در دوران حکومت قاجاریه با تاثیر از هنر اروپا این نقوش متحول گردیده و طرح های انسان و اشیا» دیده می شود.
صنعت معرق کاری در قرن های 10-9 هجری قمری به منتهای پیشرفت خود رسید در این دوره مراکز مهم معرق کاری شهرهای اصفهان، یزد، کاشان، هرات، سمرقند و تبریز بودند. قرن ها بعد این هنر توسط استادانی همچون استاد حسین طاریان، پرویز زابلی: احمد رعنا، خلیل امامی و عباس شهمیرزادی در چوب نمایان شد.
شکل اولیه معرق به روی چوب با آنچه که امروز انجام می گیرد تفاوت داشته است. هنر معرق بر چوب به این نحو انجام می شده که ابتدا محل نقوش و طرح مورد نظر بر روی وسیله چوبی که می توانست یک در یا سطح یک میز و یا تکیه گاه صندلی و... باشد با کارد کنده می شد، سپس چوب های اصلی را که قرار بود در طرح جایگزین گردد، در محل های کنده شده جای گذاری کرده و می کوبیدند به طوری که سطحی کاملا یک دست ایجاد گردد. بعدها استاد شهمیرزادی روش ساختن زمینه ای غیر از اشیا» را ابداع کرد.
یعنی کار معرق را به روی زمینه چوب به صورت تابلوی امروزی انجام داد و پس از آن توسط استاد عزیز اویزانی سبک زمینه مشکی با استفاده از مواد شیمیایی در معرق شکل گرفت. صدف و خاتم نیز توسط دو هنرمند دیگر به نام های محمدطاهر امامی و اکبر سرسری وارد کار معرق روی چوب گردید. معرق چوب از محصولا ت صنایع دستی است که سابقه زیادی در استان سمنان ندارد و در دوره معاصر رونق فراوانی پیدا کرده و مورد توجه و علا قه جوانان استان قرار گرفته تنوع در طراحی و رنگ در این هنر از دلا یل توجه جوانان به این هنر می باشد.
موارد مورد نیاز در معرق چوب:
- انواع چوب نظیر آبنوس، گردو، عناب، گیگم، فوفل، عرعر و زبان گنجشک (ون) و...
استخوان که در انواع حیوانات مانند: شتر، اسب، گاو و... وجود دارد.
انواع خاتم مانند: خاتم ابری، بته جقه ای، شمسه و...
شاخ انواع حیوانات مانند: گاو، گاومیش، گوزن، کل، قوچ و...
صدف که در انواع مات و براق استفاده دارد.
ورقه های فلزی مانند: مس، برنج، نقره، طلا و...
سایر مواد و مصالحی که در معرق مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از: بتونه، پودر حمرا»، پولیش، خمیر مشکی، تینر فوری، انواع چسب، خشک کن، انواع پلی استر و سیلر
اصلی ترین ابزاری که در معرق چوب استفاده می شود عبارتند از: کمان اره، چکش کوچک، میخ کش یا گاز انبر، انواع سوهان های زبر و نرم، میخ سایه، پیشکار، گونیا و پرس دستی طرح های مورد استفاده در معرق چوب که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند است:
نقوش طبیعی گل و پرنده، نقوش ابنیه و آثار تاریخی، نقوش چهره و اندام، نقوش سنتی از قبیل اسلیمی و ختایی و نقوش هندسی

روش کار:
قبل از شروع کار معرق می بایست طرح مورد نظر را انتخاب نموده سپس طرح را روی یک تخته سه لا یی می چسبانند به طوری که ابعاد تخته به اندازه طرح انتخاب شده باشند. سپس طرح را به قطعات نسبتا کوچک قابل نصب روی چوب های رنگی و نیز قابل گردش در کمان اره خرد می کنند. سپس آنها را به یکدیگر چسبانده و به روی زیر کار قرار می دهند تا کل طرح نمایان گردد.
سپس قطعات خورد شده را به وسیله میخ سایه و به زیر کار متصل می کنند بعد از انجام مراحل فوق الگوی مورد نظر یا قطعات خرد شده را بر روی چوب های رنگی که بافت قشنگی دارند به وسیله چسب و میخ سایه می چسبانند پس از اتصال الگو برش اطراف آن را آغاز می کنند سپس قطعات بریده شده را در جای خود قرار می دهند تا طرح اصلی کامل گردد سپس آن را پرداخت و به وسیله پلی استر و یا سیلر کیلر می پوشانند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد