رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

نقد فیلم خنده در باران ساخته داریوش فرهنگ

رها ماهرو : خنده در باران بر خلاف دیگر آثار داریوش فرهنگ در تلویزیون از ساختار ساده ای برخوردار است . فیلمی که بیشتر مورد پسند مخاطب عام است و در آن بازیگران درجه دو و سه استفاده شده که لزوما ضامن موفقیت یک فیلم نیست ولی نام کارگردان آن که سابقه ساخت سریال های طنز پر مخاطب را داشته است می تواند 80 درصد فروش فیلم را تضمین کند . بازیگران در نقش هایشان می درخشند و بازی های قابل قبولی از خود ارائه داده اند بخصوص نقش های فرعی مثل مرجانه گلچین ، گوهر خیر اندیش ، نصراله رادش و ندا مقصودی

ولی علیرضا جلالی تبار در فیلم که نقش اول را هم بازی می کند نچسب به نظر می رسد و فقط کلیشه ای از آدم باسواد سریال های مهران مدیری است اما نوع بازیش تنها برای فیلم هایی با ژانر درام و رئال بدرد می خورد و در این فیلم طنز به قولی با یک من عسل هم نمی توان خوردش .

و اما خصیت دکتر نادر آذرنگ که به مرور در روند فیلم متوجه می شویم او آنقدرها هم که نشان می دهد آدم فهمیده و مثبتی نیست . حرف هایی می زند که دور از شان یک دکتر تحصیلکرده و با فرهنگ است . همین نکته دال بر آن است که همه شخصیت های این داستان خاکستری هستند با تکیه بر این نکته که شخصیت منفی هم که قرار بود بهروز بوتیک باشد در پایان فیلم بر خلاف میلش که می خواست با یک مرد پولدار و عاشق ازدواج کند سوار ماشین شده و از آن جا می رود تا به دکتر آذرنگ کمک کند . شخصیت قهرمان فیلم هم که سر دکتر ارغوان که عاشقش بود و با همدیگر روی اختراع بازیابی اطلاعات مغز کار می کردند کلاه گذاشت و اختراع را برای خودش برداشت . 

در نهایت ایرادات فیلمنامه ای کوچک و بزرگ فیلم که بگذریم اولین بار است که داریوش فرهنگ در فیلم ساخت خودش در نقش خودش ظاهر می شود . با توجه به پایان غیر منتظره و خشن سریال کمدی سلطان و شبان روانشناس به داریوش فرهنگ می گوید : پایان فیلمتان مهم است . آخر فیلمتان چه می شود ؟ در نهایت تماشاگر با پایان خوشی که از قبل هم پیش بینی می کرد با خاطری آسوده از سینما به خانه اش برمی گردد .

لیکن ما از داریوش فرهنگ با این سابقه فیلم سازی انتظار داشتیم حرف متفاوتی از دیگران را در آخرین اثرش بزند . درست است که ایده نو و بدیعی است ولی شیوه گفتن آن هول هولکی و با چارچوب و ساختار شکننده است که حتی اگر یک بخش از فیلم خنده در باران را زیر سوال ببرید متوجه این نکته خواهید شد . 


خنده در باران فیلم سینمایی داریوش فرهنگ و ساخت سال ۱۳۸۹ ایران است.

ژانر: کمدی ، رنگ: رنگی ، صدا: ساراند ، لوکیشن: تهران

عوامل پشت صحنه :

کارگردان: داریوش فرهنگ ، تهیه کننده: میر ولی اله مدنی ، نویسنده: امید سهرابی ، مدیر فیلمبرداری: حسن قلی زاده ، صدابردار: بهروز معاونیان ، صداگذار: ایرج شهزادی ، آهنگساز: فردین خلعتبری ، تدوین:شیرین وحیدی ، مدیر تولید: درنا مدنی ، جلوه‌های ویژه: عباس شوقی ، منشی صحنه: نائله شریفی ، طراح لباس: نازنین خزائی ، طراح صحنه: فاضل ژیان ، عکاس: رامتین فیروزیان ، طراح چهره‌پردازی: مهدیه اعرابی ، سرمایه‌گذار: امیر دادگستر، ولی‌اله مدنی ، توزیع‌کننده  : حبیب اسماعیلی
بازیگران :
شقایق فراهانی ، نصرالله رادش ، علیرضا جلالی‌تبار ، مرجانه گلچین ، صالح میرزاآقایی ، رضا فیاضی ، رسول نجفیان ، پوراندخت مهیمن ، ندا مقصودی ، علی کاظمی ، مهران رجبی ، گوهر خیراندیش ، سارا منجزی ، داریوش فرهنگ


نام فیلم : خنده در باران
موضوع: کمدی ، اجتماعی
مدت زمان: ۱۰۰ دقیقه
سال تولید: ۱۳۸۹
کارگردان: داریوش فرهنگ
بازیگران: شقایق فراهانی، علیرضا جلالی‌تبار، پوراندخت مهیمن، بهاره رهنما، مرجانه گلچین، نصرالله رادش، صالح میرزاآقایی، رسول نجفیان، رضا فیاضی، ندا مقصودی، سارا منجزی، کیانوش گرامی، احمد ایراندوست، مهران رجبی و گوهر خیراندیش
خلاصه داستان : داستان عروسی را روایت می‌کند که پای سفره عقد می‌گوید نه! همه چیز از همین نقطه شروع می‌شود. داماد همه تلاش خود را می‌کند تا بتواند از عروس جواب «بله» بگیرد اما موفق نمی‌شود. عروس او در یک تغییر غیرمنتظره تبدیل به شخص دیگری می‌شود! جست‌وجوی داماد برای برگرداندن «عروس» سرآغاز ماجراهایی است…

بازیگران فیلم خنده در باران به سینما ایران می‌روند


عکسهای فیلم خنده در باران


بازیگران و عوامل فیلم سینمایی”خنده در باران” به کارگردانی داریوش فرهنگ سه‌شنبه دوم خردادماه در سینما ایران همراه با علاقمندان به تماشای این فیلم می‌نشینند.
به گزارش خبرنگار مهر، شقایق فراهانی، علیرضا جلالی تبار و… بازیگران، داریوش فرهنگ کارگردان و ولی‌الله مدنی تهیه‌کننده فیلم سینمایی “خنده در باران” فردا سه‌شنبه در دو سانس 18 و 20 در سینما ایران این فیلم را همراه با مخاطبان تماشا می‌کنند.
اکران این فیلم سینمایی از 13 اردیبهشت ماه در سینماهای آزادی، عصرجدید، پردیس ملت، اریکه ایرانیان، پردییس زندگی، ایران، شکوفه، مرکزی، ماندانا، پایتخت، جی، ناهید، کارون، شاهد، فرهنگسرای پامچال و نورآغاز شده است.
در خلاصه داستان “خنده در باران” آمده است: عروسی پای سفره عقد به ‌جای “بله” می‌گوید “نه”. همه چیز از همین نقطه شروع می‌شود. داماد همه تلاش خود را می‌کند تا بتواند از عروس جواب “بله” بگیرد اما موفق نمی‌شود. عروس او در یک تغییر غیرمنتظره تبدیل به شخص دیگری می‌شود! جستجوی داماد برای برگرداندن “عروس” سرآغاز ماجراهایی است.
در این فیلم شقایق فراهانی، علیرضا جلالی‌تبار، پوراندخت مهیمن، بهاره رهنما، مرجانه گلچین، نصرالله رادش، صالح میرزاآقایی، رسول نجفیان، رضا فیاضی، ندا مقصودی، سارا منجزی، کیانوش گرامی، احمد ایراندوست، مهران رجبی و گوهر خیراندیش بازی ‌کردند.
داریوش فرهنگ فیلم‌های سینمایی “طلسم”، “رز زرد”، “یک گزارش واقعی” و مجموعه‌های “طلسم شدگان”، “سلطان و شبان” و “راه شب” را کارگردانی کرده‌است.


نظرات 1 + ارسال نظر
علی یکشنبه 4 دی‌ماه سال 1401 ساعت 02:08 ق.ظ http://cinemarexdream.blogfa.com/

سلام و عرض ادب ، در حین یوتیوب گردی معمول شبانه چشمم به این فیلم خورد ، سالها بود که فیلم ایرانی ندیده بودم و بخاطر داریوش فرهنگ کنجکاو شدم نگاهی به این اثر دوازده سال پیشش بیندازم ، راستش رو بخواید چنین آش شلم شوربای بیمزه احمقانه و ملقمه غریبی از حماقت و بلاهت در همه عمرم ندیده بودم !! منتقد محترم دوربین در انتهای ریویوی خود گفته : درست است که ایده فیلم نو و بدیع است ولی شیوه کارگردان در گفتن هول هولکی ست و ساختار فیلم شکننده ! خداوکیلی در ایده خنده در باران بدعت و نوآوری هست ؟ یا اصلا فیلم ساختار هم دارد که حالا سست باشد یا محکم ؟ فیلم ، قصه نیم بند ش ، شخصیت ها ، روابط فی مابین و هر چیز دیگرش بقدری احمقانه و گاها حتی توهین آمیز است که بنظر میرسد حتی اگر مخاطب هدف آقای فرهنگ بیماران دارلمجانین هم بوده باشند باز نباید خروجی همچه فاجعه ای باشد ، میشود ساعتها درباره ایرادات فیلم حرف زذ اما همینکار هم بلاهت محض است ! چون نقد یعنی برشمردن تعدادی از ایرادات در میان یک مجموعه منسجم ، اما اینجا فقط یک پکیج صد درصد ایراد داریم ، چه و کجایش را نقد کنیم ،؟ چطوری ‌و اصلا چرا ,؟؟ اصطلاحا به اینجورآثار میگویند فیلمهای غیر قابل نقد !! همین دیگه ....

به شخصه خاطره خوشی از این فیلم دارم، نوشته شما باعث شد بار دیگر به آن فکر کنم.
بهرحال نظرات متفاوت است...
سپاس از پیام شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد