رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

نقد سریال عطسه


"عطسه" مهران مدیری از هفته اول تیرماه در شبکه نمایش خانگی
سریال «عطسه» شامل آیتم های متخلف طنز می‌شود که دارای موضوعات اجتماعی است. در این سریال مهران مدیری علاوه برکارگردانی همانند دیگر آثارشان ایفای نقش نیز کرده است.
مهدی داوری، تهیه‌کننده مجموعه عطسه گفت: مجموعه «عطسه» در ۱۰ قسمت و در قالب ۱۰ سی دی و به کارگردانی مهران مدیری تولید شده است. این سریال از هفته اول تیرماه به صورت دو هفته یک بار در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود

به گزارش سوره سینما، وی افزود: سریال «عطسه» شامل آیتم های متخلف طنز می‌شود که دارای موضوعات اجتماعی است. در این سریال مهران مدیری علاوه برکارگردانی همانند دیگر آثارشان ایفای نقش نیز کرده است. سریال «عطسه» کار پربازیگری است. از بازیگران این سریال می‌توانم به سیامک انصاری و جواد رضویان اشاره کنم.

وی توضیح داد: سعی کردیم مجموعه را رسانه ای نکنیم تا کسی مزاحم کار نشود خصوصا اینکه هر مجموعه طنز اجتماعی هم ساخته میشود دچار حاشیه می‌شود. بنابراین ترجیح دادیم کار را در سکوت بسازیم.

داوری همچنین افزود: مهران مدیری علاوه بر کارگردانی مجموعه "عطسه"، خودش نیز بعنوان بازیگر حضور دارد. کار پربازیگری است که از جمله میتوان به جواد رضویان، سیامک انصاری، مهران غفوریان و... اشاره داشت.


--------------------------------------------


آیا”عطسه” مهران مدیری همان قسمتهای باقیمانده “شوخی کردم” است؟
در شرایطی که بسیاری از مخاطبان تلویزیون پیگیر اخبار مربوط به ادامه تولید سریال “در حاشیه” بودند به ناگاه دیروز خبر رسید که مجموعه ای تازه از مهران مدیری با نام “عطسه” به شبکه خانگی می آید.
به گزارش«جوان»، سینماژورنال نوشت: از آنجا که مهران مدیری در یکی دو سال اخیر به طور مداوم درگیر تولید سریالهایی چون "ویلای من”، "شوخی کردم” و همین "در حاشیه” بود خبر توزیع قریب الوقوع مجموعه ای تازه از وی به شدت پرسش برانگیز بود.

پرسش اصلی این بود که مهران مدیری با این تراکم کاری چه زمانی فرصت کرده به سراغ تولید "عطسه” برود.

قسمتهای باقیمانده "شوخی کردم” یا آیتمهایی موازی با "در حاشیه”؟
برخی گمانه زنیها حکایت از آن داشت که "عطسه” قسمتهای باقیمانده "شوخی کردم” است که در زمان موعود به بازار نیامد و حالا بناست با قالبی جدید و عنوانی متفاوت به بازار عرضه شود. برخی گمانه زنیها نیز حکایت از آن داشت که این مجموعه حاوی آیتمهایی است که همزمان با "در حاشیه” ولی با سناریویی متفاوت ضبط شده است.
سینماژورنال برای آگاهی از صحت و سقم ماجرا با چندین نفر از عواملی که در یک سال اخیر درگیر پروژه های مهران مدیری بوده اند تماس گرفت و جالب اینکه اغلب آنها سعی کردند با طفره رفتن از پاسخگویی در این باره همه چیز را به روابط عمومی موسسه هنر اول که بناست "عطسه” را به بازار عرضه کند محول کنند.
با این حال یکی از بازیگرانی که از سالها پیش یعنی زمان تولید "ساعت خوش” در کنار مهران مدیری بوده اطلاعات جالبی درباره "عطسه” را در اختیار سینماژورنال داد با این شرط که نامش فاش نشود.

تولید سریال در زمان تعلیق موقت "در حاشیه”
این بازیگر میانسال درباره اینکه "عطسه” چه زمانی تولید شده به سینماژورنال گفت: اوایل آذرماه سال قبل و دو ماه بعد از آغاز فیلمبرداری "در حاشیه” و درست در همان روزهایی که فشارهای فراوان از سوی برخی از پزشکان به مهران مدیری و معاونت سینما وارد می شد تولید سریال "در حاشیه” برای مدتی معلق شد. بعد از مدتی استراحت مدیری از ما خواست که برای تولید کاری تازه آماده شویم.

وی ادامه داد: ما گمان می کردیم همان "در حاشیه” بناست با شکل متفاوت ادامه یابد اما بعد از انجام صحبتهای ابتدایی متوجه شدیم سریال دیگری با سناریویی متفاوت از "در حاشیه” می بایست تولید شود.

این بازیگر درباره وضعیت کیفی "عطسه” و تفاوتهایش با "شوخی کردم” بیان کرد: خط داستانی واحدی در کار وجود ندارد و کار بصورت آیتمی ضبط شده است یعنی بیشتر شبیه به "شوخی کردم” است تا "در حاشیه” اما نمی توان گفت مجموعه ای است که در امتداد "شوخی کردم” تولید شده است چون متن کار تفاوتهای خاص خود را دارد.

دست گذاشتن بر معضلات جامعه دهه ۹۰
بازیگر "ویلای من”، "شوخی کردم” و "در حاشیه” با اشاره به اینکه سبک کاری "عطسه” شاید شبیه باشد به آیتمهای شوخی با ماهواره که چند سال قبل توسط مدیری کارگردانی شده بود به سینماژورنال گفت: بلحاظ صراحت مطمئنا خط قرمزهای معمول را رعایت کرده ایم و مثلا شوخیهای خاصی مثل رقصیدن که در آیتمهای ماهواره ای بود را نمی بینید اما از نظر سوژه، سعی شده بر معضلاتی دست گذاشته شود که جامعه امروز یعنی جامعه دهه ۹۰ با آن روبرو است.

کنایه "عطسه” به پزشکانی که نادیده به "در حاشیه” تاختند
یکی از پرسشهای سینماژورنال بعد از فهمیدن اینکه "عطسه” در زمان تعلیق موقت "در حاشیه” تولید شده این بود که آیا این تعلیق باعث شده که در "عطسه” هم به نوعی با پزشکان شوخی شود.
بازیگر سالیان دراز مدیری در پاسخ به این پرسش اما فقط خندید و بیان داشت: این را بگذارید سورپرایز سریال باشد!
لحن این بازیگر بیش از پیش این فرض را در ذهنمان تقویت کرد که احتمالا مهران مدیری در "عطسه” بصورت موردی هم که شده کنایاتی را داشته است به جامعه پزشکان؛ البته به آن دسته از پزشکانی که بدون دیدن مجموعه های تلویزیونی یا فیلمهای سینمایی به موضع گیری در برابر آن می پردازند.

"عطسه” هر دو هفته یک بار می آید
مجموعه ده قسمتی "عطسه” بناست از اول تیرماه به شبکه خانگی بیاید. تهیه کنندگی این سریال را محمد داوری برعهده داشته است.
این ده قسمت هر دو هفته یک بار همراه با پشت صحنه به شبکه خانگی عرضه خواهد شد. تیم بازیگران کار تقریبا همان تیمی هستند که در سریال "در حاشیه” حضور داشتند.

 نقد سریال عطسه، نقد سریال عطسه مهران مدیری، نقد مجموعه عطسه مهران مدیری، سریال جدید مهران مدیری، سریال عطسه، مجموعه عطسه، مهران مدیری، نقد سریال مهران مدیری

نظرات 3 + ارسال نظر
mohamad جمعه 23 آبان‌ماه سال 1399 ساعت 07:20 ب.ظ

اسم اهنگ اصلی تیتراژ اغازسریال لطفا بگین

m. پنج‌شنبه 10 دی‌ماه سال 1394 ساعت 09:15 ق.ظ

پاسخ به سما شما هر موقع تونستی بری به این حرفه یک فیلم بهتر بساز ی بعد بیا اینجا و راجب یک کارگردان که سالهاست داره کار میکنه نظر بده

سما پنج‌شنبه 3 دی‌ماه سال 1394 ساعت 12:48 ق.ظ

چرا آقای مدیری احساس میکنند این برنامه ها با این دیالوگهای خالی از موضوعات اجتماعی و لوس و بی معنا همچنان طرفدار داره برنامه هایی سرشار از لودگی؟
برنامه هایی که از بعد طنز کاملا عقیمند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد