رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

نقد فیلم هفت خط "سوژه اصلی در حاشیه جزئیات"

http://www.img.pelanhaa.ir/haft%20khat.jpg


نام فیلم : هفت خط
ژانر : کمدی
کارگردان : سعید آقا خانی
بازیگران : علی صادقی ، مهران رجبی ، عباس جمشیدی ، سعید اقا خانی ، حمید لولایی ، سوسن پرور ، سیروس میمنت
سال تولید : 1392
زمان : 85 دقیقه
کیفیت : عالی
خلاصه داستان : پرویز (علی صادقی) سعی می کند با دختری پولدار ازدواج کند و بخاطر این با دوستش احمد دست به کیف قاپی میزند. از قضا هنگام کیف قاپی، کیف دایی دختر مورد علاقه پرویز رو هم میزنند و شب عروسی…




رها ماهرو :

هفت خط فیلمی طنز به بازیگری و نویسندگی سعید آقاخانی است . در این فیلم بیش از حد به جزئیات اهمیت داده شده به حدی که خود سوژه اصلی در حاشیه گذاشته شده . سوژه دو دزد هستند که در آخر فیلم متنبه میشوند . ولی آنقدر دوربین در جزئیات رقص کردها ، عوض کردن نوشابه ، سیلی خوردن عباس ، لباس عوض کردن داماد ، شلوار پدر پرویز ، شوهر عمه معتاد ، بدهکاری آرایشگر به مهران رجبی دست و پا می زند ، که آدم اصلا اصل موضوع را یادش می رود !

در فیلم های ایرانی اکثرا به جزئیات خیلی کم اهمیت می دهند به همین دلیل پایه های فیلم ضعیف می شوند . ولی برعکس در این فیلم جزئیات آنقدر زیاد بود که فکر کنم غذاخوردن و خوابیدن را هم امکان داشت نمایش بدهند . پرداختن زیاد به جزئیات موجب پرت شدن موضوع و از دست رفتن پیام اصلی فیلم میشود .

من رها ماهرو به شخصه مخالف فیلم های بسیاری که جدیدا با حاشیه و جزئیات زیاد ساخته می شوند هستم . زیرا باعث سردرد و گیج شدن مخاطب میشود . هیچکاک میگوید که فیلم بهتر است دارای یک موضوع ساده و راحت باشد .

ولی نباید پیش پا افتاده باشد حال فکر کنید که بخواهیم مخاطب بیچاره را نود دقیقه با همین موضوع کم اهمیت در سینما نگه داریم و کارهای روزانه شان را در فیلم به خوردشان بدهیم فیلم نود دقیقه ای که در پنج دقیقه فیلم کوتاه خلاصه می شود . بدون هیچ پیام قابل ملاحظه ای . متعجب میشوم که چگونه منتقدان به این فیلم ها رای میدهند و در جشنواره ها جایزه می گیرند .

برداشت های طولانی از صحنه هایی در فیلم که حذفشان فیلم را ناقص نمی کند . موضوع فیلم سرقت است . سرقت از سریع می آید . باید پلان ها کوتاه و بدون حاشیه اضافه باشد .

من اگر قسمت دزدی از دایی عروس و ورود دایی به مجلس عروسی و گریه داماد را کنار هم بگذارم و بقیه فیلم را دور . یک فیلم کوتاه و تاثیر گذار ساخته ام . هنر این نیست که برای هر شخصیت یک زندگینامه در فیلم بگنجانیم باید جزئیات در خدمت سوژه اصلی فیلم باشد . در خدمت موضوع و شخیت اول فیلم باشد .

با آنکه جزئیات زیاد بود ولی در حاشیه ها صحنه های تاثیرگذاری دیده شد . با عنوان مثال سکانس سیروس میمنت که تصمیم می گیرد طلب مهران رجبی را بدهد . سکانس گریه علی صادقی در کنار جوی خیابان . سکانسی که شوهر عمه ی معتاد کنار ماشین می نشیند و همسرش روی صورتش آب می ریزد . سکانسی که پرویز به خانواده اش پول میدهد تا شاباش بدهند . این صحنه های تاثیر گزار باعث همزاد پنداری مخاطب با بازیگران میشود

انتقاد اصلی من به دیالوگ پایانی فیلم است : همچین رفت که نادر رفت .

دیالوگ پایانی فیلم بسیار تاسف بار است و توهینی مستقیم به پادشاه محبوب ایرانیان نادرشاه افشار محسوب می شود .









بیوگرافی سعید آقاخانی


سعید آقاخانی

بیوگرافی کامل سعید آقاخانی به همراه فیلم شناسی و عکسهای سعید آقاخانی بازیگر ، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون را در سایت نمناک ببینید.

بازدید : 3051 نفر

نام: سعید

نام خانوادگی: آقاخانی

تاریخ تولد: 1350

محل تولد: بیجار

تحصیلات: دانش‌آموخته تئاتر

--------------------------------------

سعید آقاخانی متولد ۱۳۵۰در بیجار میباشد. اوبازیگر، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون و دانش‌آموخته تئاتر از دانشگاه تهران است.

 سعید آقاخانی
او در سال 1372 با مجموعه طنز پرواز 57 به کارگردانی مهران مدیری وارد عرصه بازیگری شد. مهران مدیری ، نصرلله رادش و رضا عطاران از جمله بازیگران این مجموعه طنز بودند.
 
سعید آقاخانی و مهران مدیری
 
پرواز ۵۷ نام مجموعه طنز تلویزیونی‌ای به کارگردانی مهران مدیری بود که در دهه فجر سال ۱۳۷۲ از شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد. این مجموعهٔ طنز را می‌توان دومین نقطهٔ عطف مجموعه‌های طنز تلویزیونی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دانست.

سعید آقا خانی در سال 1373 در مجموعه طنز ساعت خوش به کارگردانی مهران مدیری به ایفای نقش پرداخت و با آیتم پرطرفدار سعید و خان دایی جان به شهرت رسید. این مجموعه به صورت هفته‌ای یکبار از شبکه دو سیما پخش می‌شد.

مجموعه شامل قطعات (آیتم‌ها) طنز کوتاه بود و نکته خاص آن متفاوت بودن آن با نوع طنزی بود که در آن زمان در صدا و سیما رایج بود (مانند مجموعه رادیویی صبح جمعه) و بسیار تکراری و یکنواخت شده بود. 


او در سال 1388 با بازی در فیلم بعد از ظهر سگی سگی اولین فیلم سینمایی خود را تجربه کرد. بعد از ظهر سگی سگی نام فیلمی است به کارگردانی مصطفی کیایی و بابازی رضا عطاران ومجید صالحی، بهاره رهنما، علی صادقی و سعید آقاخانی محصول سال ۱۳۸۸ است.
سعید آقاخانی و رضا عطاران
 
خلاصه داستان: جوانی فارغ‌ التحصیل رشته مهندسی مکانیک است که در صنعت خودروسازی طرح‌های مختلف ارائه کرده، اما کسی به او بها نمی دهد. او برای اینکه حرف خود را به گوش مسئولان برساند، بازی خطرناکی را آغاز می کند که منجر به گروگانگیری می شود. 

سعید آقاخانی اولین تجربه کارگردانی خود را در سال 1388 و با سریال عید امسال آغاز کرد، این مجموعه تلویزیونی در ایام نوروز 88 ساعت 20 از شبکه تهران روی آنتن رفت.
 
بازیگران سریال عید امسال
 
علی صادقی ، مجید صالحی ، مهران غفوریان و بهنوش بختیاری از جمله بازیگران این مجموعه هستند. داستان عید امسال به اتفاق‌هایی می‌پردازد که برای یک خانواده در ایام عید نوروز در تهران می‌افتد. 

کارگردانی 
پس از آن مجموعه های تلویزیونی زن بابا ، راه در رو و خوش نشین ها را در سال 1389 کارگردانی کرد. در مجموعه تلویزیونی راه در رو علاوه بر کارگردانی به ایفای نقش نیز پرداخت. مجموعه‌ طنز راه در رو عید نوروز سال
۱۳۹۰ تهیه و تولید و در ایام نوروز از شبکه سوم سیما پخش شد.
 
محسن کیایی و سعید آقاخانی 
خلاصه سریال: مسعود مهران غفوریان به همراه سمیرا همسرش مونا بیگی و خواهرش گلرخ مرجانه گلچین که علیرغم سن بالایش مجرد است در خانه‌ای اجاره‌ای زندگی می‌کند، مشکلات مالی مسعود مهران غفوریان ناشی از یک ماجرای کلاهبرداری برایش به جا مانده که او را در مخمصه‌ای می‌اندازد که فرار از آن ۱۵ قسمت مجموعه سریال راه در رو را در بر می‌گیرد و …

کارگردانی در سینما
 
فیلم لامپ 100 اولین تجربه کارگردانی سعید آقاخانی در سینما بود.  فیلم لامپ صد به کارگردانی سعید آقاخانی از جمله فیلم های راه یافته به سی و دومین جشنواره فیلم فجر سال 92 در بخش نگاه نو بود.
 
پوستر فیلم لامپ صد
 
داستان فیلم صد ، زندگی فرزین با بازی  محسن تنابنده  را روایت می کند که دچار اعتیاد به مواد مخدر است و خانواده اش را در طول داستان درگیر ماجراهایی می کند.

سعید آقاخانی در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای بازی در فیلم خداحافظی طولانی به دست بیاورد.
 
 سعید آقاخانی و ساره بیات

خداحافظی طولانی فیلمی به کارگردانی فرزاد موتمن، نویسندگی اصغر عبدالهی و تهیه‌کنندگی فرزاد موتمن و علی حضرتی ساخته سال ۱۳۹۳ است.

داستان فیلم: این فیلم داستان مردی است که از اتهام یک قتل جنجالی تبرئه شده ولی جامعه و اطرافیانش هنوز به عنوان مجرم نگاهش می‌کنند. مرد که درگیر یک رابطه عاطفی‌ست، برای تداوم عشق و زندگی باید بر این بحران غلبه کند.


سینما
۱۳۹۳ خداحافظی طولانی 
۱۳۹۳ من دیه‌گو مارادونا هستم 
۱۳۹۲ لامپ ۱۰۰ نویسنده و کارگردان
۱۳۹۰ ضد گلوله 
۱۳۸۹ هرچی خدا بخواد 
۱۳۸۹ پیتزا مخلوط بازیگر و خواننده تیتراژ
۱۳۸۸ بعد از ظهر سگی سگی 
 
فیلم تلویزیونی، ویدیویی
۱۳۹۲ هفت خط کارگردان، نویسنده، بازیگر
۱۳۸۹ جوجه تیغی‌ها 
۱۳۸۸ روز اردو 
۱۳۸۸ میش 
۱۳۸۶ هندوانهٔ شب یلدا کارگردان، نویسنده، بازیگر
۱۳۷۶ کلید ازدواج 
 
سریال تلویزیونی
1393دیگری 
1393روزهای بد، به‌در  کارگردان
1391خروس              کارگردان و نویسنده
1391دزد و پلیس        کارگردان
1390نقطه سر خط    کارگردان
1389خوش‌نشین‌ها     کارگردان
1389راه در رو            کارگردان و بازیگر
1389زن بابا               کارگردان
1388عید امسال     کارگردان
1388چاردیواری        
1387پیامک از دیار باقی 
1386روزگار خوش حبیب آقا 
1384متهم گریخت 
1383من یک مستاجرم 
1383کمربندها را ببندیم 
1376گالری ۹       
1376همهٔ فرزندان من
1374سال خوش         
1373ساعت خوش 
1372پرواز ۵۷ 
 سیمرغ سعید آقاخانی
جوایز
سعید آقاخانی در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای بازی در فیلم خداحافظی طولانی به دست آورد.
 

 سعید آقاخانی در نقشهای متفاوت

سعید آقاخانی و ساره بیات

خداحافظی طولانی

سعید آقاخانی

جوجه تیغی

سعید آقاخانی و محسن کیایی

راه در رو

سعید آقاخانی و امیر جعفری

چاردیواری

سعید آقاخانی و علی صادقی و مجید صالحی

پیتزا مخلوط

سعید آقاخانی و صابر ابر

بعدازظهر سگی سگی

بازیگران فیلم سینمایی ضد گلوله

ضد گلوله


فیلم پذیرایی ساده , پذیرایی ساده , داستان فیلم پذیرایی ساده , نقد فیلم پذیرایی ساده , اسب حیوان نجیبی است , فیلم بیداری , پذیرایی ساده , فیلم یک پذیرایی ساده , مهران مدیری و همسرش , فیلم اسب حیوان نجیبی است , رها منتقد سینما  , خلاصه داستان فیلم پذیرایی ساده , درباره فیلم پذیرایی ساده , سخنان تهمینه میلانی در باره زنان کرد , نقد اسب حیوان نجیبی است , فیلمی بابازی پانته ا بهرام . فرهاد اصلانی و باران کوثری  , کارگردان فرزاد موتمن , برنامه ةفت , دیالوگ فیلم هندی , سخنان تهمینه میلانی , فیلم پذیرایی ساده مانی حقیقی , فیلم چراق گمشد , فیلم پذیرایی ساده , تحلیل فیلم پذیرایی ساده , فیلیمی با شخصیت کاوه و کیسه هایه پول , خلاصه فیلم یک پذیرایی ساده , پدر خوانده 2 , محصول چین فیلم سینمایی تعطیلات تابستان , نقد فیلم پذیرایی ساده مانی حقیقی , فرزاد موتمن , اسب حیوان نجیبى است , سخنان تهمینه میلانی درباره زن , اسب حیوان نجیبی است فیلمنامه , فیلم تحقیر برای پول , فیلمنامه نویس فیلم سینمایی لوسی  , نقد فیلم پذیرایی ساده توسط مانی حقیقی , فیلم خیرات پول , موضوع فیلم پذیرایی ساده , فیلم یه پذیرایی ساده , سخن تهمینه میلانی درباره دخترها,سخن تهمینه میلانی درباره دخترها , مهران مدیری و همسرش , دانلود فیلم بیداری فرزاد موتمن , نیکی کریمی در وقت ازاد چی کار می کنه , نقد ویلای من , جدیدترین فیلم های فیلمبرداری شده با موبایل , تحلیل فیلم سینمایی پذیرایی ساده  , فیلم کشتی تایتانیک , مهارت نقد فیلم , فیلم اسب حیوانی است نجیب , نقد و تحلیل فیلم صداها موتمن , نقد فیلم پذیرایی ساده فراستی  , نقداسب حیوان نجیبی  , نقد فیلم ویلای من , خلاصه فیلم یکی میخواد باهات حرف بزنه  , گذشته ی تهمینه میلا نی , فیلمی با بازی مشترک باران کوثری وپانته آ بهرام , فیلم پدرخوانده 2 , پوریا پور سرخ در نقش روح , خلاصه فیلم . این جانور هر 30 سال یکبار بیدار میشود , تهمینه میلانی در برنامه هفت




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد