رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون
رها ماهرو

رها ماهرو

منتقد سینما و تلویزیون

سریال خوب بد زشت

منوچهر هادی که ماه رمضان سال گذشته سریال «خداحافظ بچه» را به روی آنتن برد، درباره تجربه ساخت دومین سریال مناسبتی‌اش برای نوروز امسال تلویزیون گفت: خدا را شکر می‌کنم که هر دو کارم در بهترین مناسبت‌ها برای پخش از تلویزیون در نظر گرفته شدند.

روایت‌های خوب، بد، زشت

این کارگردان سینما و تلویزیون معتقد است: مناسبت‌هایی مانند ماه رمضان و عید نوروز برای تلویزیون به یک فستیوال تبدیل می‌شوند و سریال‌ها بیشتر از زمان‌های دیگر سال دیده می‌شوند.

وی سپس ضمن ابراز خرسندی گفت: خوشحالم که سریال «خوب‌، بد، زشت» هم، مناسبتی است.

«خوب،بد،زشت» موفق می‌شود؟

هادی که کارگردانی سریال نوروزی شبکه دو امسال را عهده‌دار است در خصوص اینکه سریال وی چقدر می‌تواند از موفقیت برخوردار شود؟ پاسخ داد: در حال حاضر این بحث از پیش‌بینی گذشته است؛ چرا که حداقل 10 الی 11 قسمت از مجموعه ضبط شده و نتیجه کار هم دیده شده است. خدا را شکر تا الان کار خیلی خوب بود و من به عنوان کارگردان تا به حال از این مجموعه راضی هستم.

وی خاطرنشان کرد: سریال «خوب‌، بد‌، زشت» که برای نوروز امسال ساخته می‌شود نسبت به «خداحافظ بچه» که در ماه رمضان از شبکه سه سیما به روی آنتن رفت،‌ حال و هوا و فضایش متفاوت است؛ چرا که سریال «خداحافظ بچه» حال و هوا و فضای خاص خودش را داشت و در نهایت هم کار قابل قبولی از آب درآمد. «خوب،بد،زشت» هم که برای نوروز امسال ساخته می‌شود حال و هوای خودش را دارد ضمن اینکه طنزش خیلی بیشتر است و همچنین تنوع بازیگران به لحاظ متنی خیلی بیشتر است.

قصه این سریال بر خلاف «خداحافظ بچه» روی 8-9 کاراکتر متمرکز است

او همچنین ادامه داد: در سریال «خداحافظ بچه» قصه بیشتر روی شهرام حقیقت دوست و مهراوه شریفی‌نیا متمرکز بود اما در سریال «خوب‌، بد‌، زشت» قصه حداقل روی 8 الی 9 کاراکتر متمرکز است؛ ضمن اینکه راوی قصه ما شخصیتی به نام «بهادر» است که امین حیایی ایفاگر این نقش است و به واسطه حضور ایشان بقیه داستان‌ها نیز تعریف می‌شوند. در کل به دلیل اینکه همه کاراکترها در این مجموعه شخصیت و قصه دارند‌ داستان خیلی جذاب از آب درآمده و فیلمنامه هم خوب طراحی شده است. امیدوارم این حس و تعصب روی کار فقط برای من کارگردان نباشد و مردم هم از این کار خوش‌شان بیاید و برایشان جذاب باشد.

روایت‌های خوب، بد، زشت
چرا خوب،بد،زشت؟

کارگردان سریال نوروزی شبکه دو درباره نام سریال «خوب‌، بد‌، زشت» گفت: پیش از این یک نسخه سینمایی در قالب یک فیلم معروف خارجی به این نام تولید و پخش شده بود‌ که جا دارد بگویم زمانی که من به عنوان کارگردان به این گروه ملحق شدم، 10 قسمت اولیه‌ی فیلمنامه توسط محسن کیایی نوشته شده بود و با ورود من بابک کایدان هم به عنوان نویسنده به گروه اضافه شد این در حالی است که فیلمنامه اولیه کار خیلی خوب بود فقط کمی فضایش فانتزی بود و لحظاتش خیلی متکی به ذهن و تخیل نویسنده بود به همین خاطر خیلی باب سلیقه من نبود ولی می‌توان گفت فیلمنامه با ارزشی بود.

مناسبت‌هایی مانند ماه رمضان و عید نوروز برای تلویزیون به یک فستیوال تبدیل می‌شوند و سریال‌ها بیشتر از زمان‌های دیگر سال دیده می‌شوند.

در نهایت از زمانی که آقای کایدان به عنوان نویسنده وارد کار شد فیلمنامه از ابتدا نوشته شد و در واقع طرح اصلی توسط آقای کایدان به نگارش درآمد؛ ضمن اینکه از همان ابتدا هم این مجموعه با عنوان «خوب‌، بد‌، زشت» انتخاب شده بود‌ که البته قرار بود در یک زمانی نام این مجموعه تغییر کند اما به واسطه اینکه مدت‌ها بود،‌ این سریال با همین نام روی سایت‌ها تبلیغ شده بود و هم اینکه این اسم با مضمون کار ما ارتباط بیشتری داشت، دیگر نامش را تغییر ندادیم.

کارگردان «خوب‌، بد‌، زشت» در ادامه صحبت‌هایش در خصوص روند تولید مجموعه‌اش در روزهای پایانی سال‌ گفت: این سریال که قرار است نوروز 93 از شبکه دو سیما به روی آنتن برود،‌ با مدیریت آقای صباح مدیر گروه فیلم و سریال شبکه دو در حال ساخت است که جا دارد در همین جا از ایشان تشکر کنم و بگویم بدون چاپلوسی،‌ تملق و هرگونه ریاکاری خودشیرینی از وی تشکر می‌کنم به دلیل اینکه ایشان از روزی که قرار شد پروژه برای ما باشد، لحظه به لحظه با ما همراه بود و فیلمنامه‌هایی که نوشته می‌شد بلافاصله سریعا مطالعه می‌کرد و نظرش را انتقال می‌داد. در کل آقای صباح در طول این پروژه ما را معطل نگذاشت.

وی اضافه کرد: تنها گله‌ای که دارم این است که چرا ما باید برای ساخت کارهای مناسبتی وقت‌مان کم باشد این در حالی است که برای همه چیز وقت گذاشته می‌شود اما زمانی که کار به اجرا می‌رسد من کارگردان باید 600 دقیقه را در طول دو ماه ضبط کنم که این اتفاق هم به من کارگردان و هم به عوامل ضربه وارد می‌کند و بالاخره در نهایت از کیفیت کار هم زده می‌شود، اما ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا کار را با بهترین کیفیت تولید کرده و به بینندگان ارائه دهیم و همچنین بچه‌هایی را دور هم جمع کنیم که همه با عشق و علاقه سرکار آمده‌اند ولی واقعا برای ساخت کارهای مناسبتی زمان مهم است به دلیل اینکه برخی از مسائل سر صحنه نیاز به وقت و تمرکز کافی دارند.

روایت‌های خوب، بد، زشت
امسال سریالی که در ذهنم بماند نداشتیم

هادی در بخش دیگری از گفت‌و‌گویش،‌ در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه به تلویزیون در طول یکسالی که گذشت چه نمره‌ای می‌دهید؟ بیان کرد: از میان سریال‌هایی که در طول یک سال از تلویزیون پخش شد می‌توانم بگویم بیشتر سریال «پایتخت2» را در ایام نوروز دیدم که خیلی آن را دوست داشتم؛ ضمن اینکه یک جشنواره جام‌جم هم چند وقت اخیر داشتیم که به دلیل اینکه کاندید نشدم قطعا کمی دلخورم ولی من هم به عنوان کارگردان باید ببینم ضعف کارم در کجا بود.در کل سریالی که واقعا مثل سریال‌های سال‌های قبل در تلویزیون ماندگار شود نداشتیم و در ذهنم نبوده است.

راهکاری برای کمبود بودجه اندیشیده شود

این کارگردان تاکید کرد: چیزی که مشخص است این است که تمام برنامه سازان در گروه‌های مختلف در همه جا فعال هستند و چراغ تلویزیون همچنان روشن است اما تنها مشکلی که طی این چند سال اخیر گریبان گیر تلویزیون شده است مسایل مالی سازمان صدا و سیما بوده که امیدواریم با مدیریت آقای ضرغامی و دارابی برای این مشکل راهکاری اندیشیده شود؛ چرا که دوستان برای تلویزیون با جان و دل کار می‌کنند و نباید اتفاقی بیفتد که جای شغل دیگری برای افراد مطرح شود. همه امیدشان به این است که کاری انجام بدهند و حداقل دستمزدشان را بگیرند و برای دستمزدشان ماه‌ها ندوند؛ چرا که به اندازه کافی ما در زمان اجرای کارهایمان سختی‌های کار خودمان را داریم.

تهیه‌کننده «خوب،بد،زشت» در دادن اقساط خوش قول است

کارگردان سریال نوروزی «خوب،بد،زشت» در پایان گفت‌وگوی خود در خصوص بودجه این مجموعه ابراز رضایت کرد و گفت: تا الان پرداختی‌ها نسبت به این مجموعه خوب بوده است. در همین جا از آقای صباح و تهیه کننده کار-آقای سبط احمدی به خاطر پرداختی‌های خوب تشکر کنم. امیدواریم در بقیه اقساط پایانی‌شان هم خوش قول باشند.

وی همچنین در خصوص پایان یافتن تصویر برداری سریال نوروزی شبکه دو یادآور شد: تمام تلاشمان را می‌کنیم تا پیش از عید نوروز کار را تمام کنیم اما احتمال دارد تا چهار پنج روز اول عید هم درگیر کار باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد